chevrolet Luminan ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jätkänkynttilä, 17.7.2008.

  1. Moi
    Tietääkö kukaan sanoa suoralta kädeltä, mikä on vika , kun vikakoodi "P0440 haihduttavan päästönohjausjärjestelmän virhetoiminto" vikakoodia pukkaa melkein viikottain.
    Muuten toimii ok eikä tuokaan vaikuta ajoon millään lailla, mutta service engine lamppu tillottaa mittaristossa.

    Järjestelmähän sisältää aktiivihiilipanoksen ja tankista putket moottoriin aktiivihiilipöntöstä ja magneettiventtiiliä ohjaamalla moottorinohjainlaite aika ajoin imee imusarjaan aktiivihilipönttöön sitoutuneen polttoainehöyryn ja polttaa sen koneessa ylimääräisenä jonka jälkeen valvoo tapahtumaa lambda anturilln signaalista joka on tietenkin se ensimmäinen pakosarjan ja katalysaattorin välissä koska jälkimmäinenhän valvoo itse katalysaattorin toimintaa.

    Kysymys onkin siitä, että onko Chevrolet Lumina LTZ 3,1 V6 1997 joku tietty paikka/ osa joka on lähes tyyppiviaksi luokiteltava asia tässä autossa vai alanko käymään koko polttonestehöyryjen talteenottojärjestelmän läpi ja tutkimaan missä on vika!? :eek:)

    tällä viestillä haluaisin vaan saada vähintään 100metriä etumatkaa tähän ongelmaa kun tää juttu tekee neuroottisen olotilan minulle.

    Vikakoodin resetoinnin jälkeen saattaa ajaa vaikka kuukauden tai viikon.. tai pari päivää. riippuu tuulen suunnasta ja UV indeksistä.

    Mutta joskushan tämäkin olis kiva saada lopullisesti kuntoon.

    Kiitos paljon etukäteen mahdollisista neuvoista ja toivoisin asiallisia vastauksia ennenkaikkea.
    :wink:
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    Bensatankin korkin tiiviste kovettunut, vuotaa? Ei ole mitään kokemusta Luminasta, mutta tuo EVAP systeemi on Capricen kautta jossain määrin tuttu. Voihan siellä toki joku letkukin olla hapertunut.
     
  3. marvi

    marvi 3rd gear

    Mitä tyyppivikoihin tulee, niin aikanaan kun oli samanlainen Lumina karvalakkimallisena (=ei LTZ), jouduin tutustumaan seuraavaan nettisaittiin:

    http://www.alldata.com/index.jsp

    Maksamalla silloin jotain 25USD pääsi käsiksi kaikkiin haluamansa auton servicebulletiineihin. Ameriikassa kai katsotaan kuluttajansuojaksi, että autosta löytyvät virheet ja korjausohjeet tulee olla kuluttajan saatavissa (joskaan ei ilmaiseksi). Muitakin vastaavia saitteja varmasti löytyy.

    Itselleni osui kohdalle turvatyynyn johtosarjan haperoituva liitin. Oli suureksi hyödyksi että pystyi printtaamaan korjausohjeet osakoodeineen ja työtunteineen netistä ja viemään ne suoraan maahantuoja Metro-Auton huollon tiskille, kun he eivät itse osanneet tehdä autolle muuta kuin lukea tietokoneesta virheellisen vikakoodin ja tilata sen perusteella osia, joita autossa ei edes ollut...
     
  4. 63impala

    63impala 1st gear

    Siellä puolapaketin takana, takimmaisen venakopan takapuolelta löytyy magneettiventtiili, joka ohjaa höyryt hiilikanisterille. Sitä voi yrittää puhdistaa esim bräkleenillä tms. tai suosiolla vaihtaa uuteen. Uusi rockautossa n.20$+rahti. Tuntee nimen "Vapor Canister Purge Valve" . Faijan LTZ meni tuon putsauksella puoli vuotta, sit oli kyllä vaihdettava uuteen. Nyt SES valo on pysynyt poissa
    -Markku-
     

Kerro tästä muillekin!