nokan ajoitus pielessä???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ebalen, 12.7.2008.

  1. ebalen

    ebalen Gearhead

    eli miten kone käyttäytyy jos ajotus on esim 4 astetta pielessä suuntaan tai toiseen??
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Suorituskyky eroja nuo tekee. pitäis toimia kuitenkin, millaisia oireita on sitten?
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Siirtää kierrosaluetta jonkun verran suuntaan jos toiseen, kuitenkaa yleensä ei juuri yhtään. Sellaisissa tapauksissa jossa puristussuhde ei ole ihan optimi nokkaan nähden niin voi jopa saavuttaa toivottua tulosta tai parempaa toimivuutta. Esim. liian pienet puristukset nokalle -> aikaistamalla vedot paranee ja taas toistepäin asiaoiden ollessa nakutuksesta voi päästä eroon.
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jako yhdellä hampaalla sivussa niin pahimmassa tapauksessa venttiili ottaa mäntään. Testattu Talbotilla :rotfl:
     
  5. kma68

    kma68 Gearhead

    Ei ollut tantori aikoinaan moksiskaan, vaikka ajoitus nokalla oli kaksi pykälää pielessä. Oikein säädettynä vääntö oikeastaan heikkeni. :-?
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Jos tuossa tarkoitetaan mitattuja asteita niin aikaistaminen muuttaa vedon alemmaksi ja myöhästäminen ylemmäksi.
    Sellasen olen vaan huomannut et aikaistamalla kone ikään kuin toimii kadulla paremmin ja kerran kun myöhästin nokan ajotusta niin kone meni ihan perseelleen ja jäi jopa yhdet vaasan kisat sen takia väliin :)
    Tuolloin en mitannut astelevyllä ajoitus muutosta vaan vaihdoin alarattaan vaan summassa ensin aikaselle ja toimi erinomaisesti ja sit myöhästämällä ei toiminut,mut syy selvis paljon myöhemmin et ainakin tuossa rattaassa tuo myöhästävä ura oli hiukan liian paljon sivussa eli muutti 8 astetta ajotusta ja aikaistava 3 astetta!
     
  7. ebalen

    ebalen Gearhead

    tehoton eikä taho käydä kunnolla sammuu het ku laittaa vaihteen päälle ilman kierroksia.....
     
  8. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ei ole välttämättä ajoitus vika?
    Onko sytytys jutut ja bensapuoli varmaan kunnossa?
    Ihan kun ei sais bensaa.
     
  9. ebalen

    ebalen Gearhead

    pitää vielä koittaa taistella ton sytkän ja bensansaannin kanssa.. täytyy käydä huomenna ostamassa kunnollinen sytkänajoituslamppu..
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    osta sellainen missä on se asteensäätö, helpottuu homma ihan perkeleesti.
    hiukan kalliimpi on mutta silti.

    onko kaasari uusi tai muuten tuntematon? ettei tulvi tai ole tukossa tms..
     
  11. ebalen

    ebalen Gearhead

    juu sellasen ajatelin ostaa mis on asteensäätö....
    uusi edelbrock 750..
     
  12. OL

    OL Gearhead

    Onko kaasarialipaine liitin , se "iso" tukittu tai letku ohjattu PCV ventiilille
    säädä perusennakko ilman jakajan alipaine letkua.
    sitten säädät läppiä sopivalle käynnille noin 1000rpm
    ja tarkastat vielä uudestaan ennakon "vaihdepäällä" jos muuttuu.
    pitäs alkaa käymään tyhjää.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Taitaapa vika olla just tuossa,mut toivottavasti olen väärässä :oops:
     
  14. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Jos tuntuu ettei homma ala toimia, putsaa tuo kaasari. Vaikka on uusi. Niin kävi mulle 600 edelin kohdalla.. työstöroskaa jäänyt sisälle.
    samoin tarkista neulaventtiilien oikea toiminta.
     
  15. ebalen

    ebalen Gearhead

    juu täytyy viikolla jatkaa taistelua....
     
  16. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Joo,on kokemusta edelbrockin "projekti-kaasarista" ( 600 ),oli kyllä koneistuslastuu sen verran paljo,et ei olis kyllä kauaa toiminu suoraan paketista
     
  17. ebalen

    ebalen Gearhead

    dodiin kaasari on putsattu sytkää räplätty suuntaan ja toiseen ja vielä vaan tuntuu et ei pelitä..eikä kierrä ku vaivasesti 5000 kierrokseen.. :mad: ainaki pitäis saada bensaa tarpeeks bensapumppuna carterin mekaaninen joku high volume pumppu.. ajoituslamppua en oo löytäny mistään (siis semmosta missä asteet lampussa).. :mad:
     
  18. ebalen

    ebalen Gearhead

    niin hilut mitä koneessa on jos siittä mitään hyötyä. edelin performer rpm alu kannet 64 palotilalla,performer rpm nenä .050" imu 234 pako244, rpm airgap imusarja,edelin 750 kaasari, speedpro takomännät 10,7:1. hei jakaja.
     
  19. mä_vaan

    mä_vaan 1st gear

    Millä jakopäällä kasattu? (kenen toimesta) ja minkä valmistajan tekele?

    oma paketti oli joskus 350sbc rpm nenällä ja siinä tuli vastaan seuraava:

    Use Edelbrock Performer-Link Timing Chain and Gear Set #7800 or Accu-Drive gear drive #7890. Do not use late model timing chain and gear sets that are designed for emission-controlled engines. These timing sets are machined in a retarded position and are not recommended for this camshaft installation. Edelbrock Timing Sets feature three keyways for specified timing selection. Use "0" position for most applications.

    eli jos kaikki muuten ok (pensaa tulee/kipinä löytyy ja säätely ei auta)
    kokeilisin toista kaasaria eka, omassa oli kans eden 750 ja tapellin sen kas kauan enne kun sai toimimaan suunnilleen haluamalla tavalla.

    jos ei auta niin taitaa olla myöhäsellä nokka joka selittäs puutumisen :eek: oma oli jollain comp cams:sin perus true doule roller jolla asia hoidettiin tais maksaa joku 22e pari vuotta sitten.

    jos joku muistas kuin se ajotus katotaan oikein tönärin päästä niin helpottas hommaa.
     
  20. 383

    383 Gearhead

    voi olla hei jakajan moduli rikki on ollut yksi joka ei suostunut kiertää kuin 4800 kipinä loppu siihen toimi muuten ok
     

Kerro tästä muillekin!