Sebringin etupyörännavan vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja HT, 4.8.2008.

  1. HT

    HT Gearhead

    Olisiko vinkkejä millä napa irti ripustuksista. Kaikki ruuvit on kyllä irti mutta kun ei meinaa tulla pois millään. On hakattu, kilkuteltu, kolkuteltu, mäiskitty räiskitty yms. Perinteinen ulosvetäjähän tähän ei käy, kun keskellä tosiaan vetoakseli mitä vasten ei voi vetää. :mad:
     
  2. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    -01 Sebringistä lähti kun otti:
    - Jarrusatula irti
    - Jarrulevy irti
    - Vetarin mutterin irti. Kanattaa avata jo rengas maassa.
    - raidetangon pallonivelen irti
    - Takapuolelta 3 torx ruuvia irti

    Paras hommata torx hylsy muistaakseni 14 mm.

    Ihan se lähti koko napa siitä sitten irti ihan helpolla.
    Puhdistin ja pistin kuparitahnaa että enskerralla lähtee vielä helpommin =)

    Mika
     
  3. HT

    HT Gearhead

    Kaikki muu on tehty mitä mainitsit, paitsi raidetanko paikallaan. Mutta eihän se napaa paikallaan pidä. Ei vaan tunnu irtoavan. :cry:
     
  4. magenta

    magenta 2nd gear

    Onko vetonivel irti navasta ?
    Mika
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Vetoakseli navan sisällä, mutta liikkuu kyllä siinä aivan vapaasti edestakaisin. En saa sitä niin sisälle painettua että "tippuisi" sisäpuolelle.
     
  6. magenta

    magenta 2nd gear

    Aivan. Sen takia pitää avata raidetangonpää, että saa napaa käännettyä niin paljon, että saa vetoakselin muljautettua pois navasta.
    Takaa ne pultitkin on helpompi avata kun saa kunnolla käännettyä.

    Vai menikösse niin... hitto kun en oikeen muista...
    Muistaakseni napa tuli kuitenkin vaan siitä etupuolelta
    ja jotenkin sitä vetaria joutui siinä painelemaan...
    Vai pitikö sitä painella sisään, että sai kääntymään tarpeeksi ja ne pultit auki...
    Eiköhän se napa lähde kun vaan kunnon mosalla takoo vuorotellen eri puolilta. Isommalla ei tarvitse lyödä niin lujaa kun vasaralla ja tarkkuuskin on parempi.

    Mika
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Kyllä se napa ulospäin siitä tulee. Ja pultitkin on kyllä auki kuten tuolla kirjoitin. Pitää siis jatkaa paukuttamista... :mad:
     
  8. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Kannattaa muuten tarkistaa moottorin kumit.
    On semmoinen tutina, että kumien löystyminen
    aiheuttaa noita laakerivikoja.
    Varsinkin oikeanpuoleinen. Se vaikeimmin vaihdettava.
    Mika
    Läpipoikki
    [​IMG]
     
  9. 63impala

    63impala 1st gear

    Lekalla lähtee! Joskus napa jässähtää ohjausolakkeestaan TODELLA tiukkaan. STS:stä hakkasin 3kilon hienosäätövasaralla napaa irti 3 tuntia, annoin välillä lämpöä pesään ja sieltä se lopulta irtosi. Jännä juttu on, että toinen puoli oli piisofkeik, sen kuin otti irti. Ne toleranssit...
    -Markku-
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Ohjeiden mukaan päädyin irrottamaan raidetangon ulomman pään että saan käännetty ripustusta niin paljon että vetoakselin saa pois navan sisältä. Näin pääsee sisäpuolelta koputtelemaan napaa niin lähtisi helpommin pois. Tuli vaan uusi ongelma. :mad: Ruuvasin raidetangon mutteria auki, lähtikin hyvin reilun sentin matkan ajan kunnes yhtä-äkkiä jumahti kiinni ja pultti rupesi pyörimään mutterin mukana! No pultin alapäässähän on 9 mm hylsylle kanta, joten siihen sellainen ja yritin pyörittää kiinnipäin mutteria - ei liiku mihinkään. Voimaa peliin - ei liiku, kumpaankaan suuntaan. On tämä helppoa. Onko tässä jokin lukitusjuttu vai miten se noin jumahti. Se että pultti pyörii mukana on vissiin ihan ok, mutta miksi se mutteri siihen jumahti?
     
  11. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Kierteet kannattaa aina puhdistaa pienellä hammasharja kokoisella teräsharjalla.
    Liukastetta ja pikkutohottimella vähän lämmitää,
    niin luulisi lähtevän...
    Mika
    esim.
    [​IMG]
     
  12. HT

    HT Gearhead

    Raidetangon pää irti. En silti saa sopimaan vetoakselia ulos reiästään. Sama kumpaan suuntaan tahansa kääntää, ei mene.
     
  13. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ota suosiolla se koko tolppa irti siitä autosta, ei siinä enää paljon ole purettavaa!! Sitten on tilaa lyödä sitä napaa irti, lähtee kolmannella iskulla :rotfl: (ainakin mulla lähti kun viimeksi tollaseen napaa vaihdoin)!!!
     
  14. HT

    HT Gearhead

    Lähtihän se. Miten: tarpeeksi SUURI leka. :D
    Nyt laittelin kuparitahnaa joka paikkaan, että on helpompi homma ensi kerralla.
     

Kerro tästä muillekin!