Saratooga Lämpeää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jonne.v, 12.10.2008.

  1. jonne.v

    jonne.v 1st gear

    joo elikkä ketä osais auttaa kun chryslerin lämmöt pamahtaa tappiin noin 3-4minuutissa :mad:
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Mikä tekniikka?

    noissa 2,5 koneissa ,ja siinä 3.0 koneessakin on ollut hiukan kansi ongelmia. 2,5 koneessa on pahvi herkässä ja 3.0 koneessa on venojen ohjurit painunut kanteen yms...

    Itsellä on tuollainen 2,5 laite, ei ole ollut mitään vikaa.

    Lämpöjen nousua kannattaa lähteä hakemaan tarkastamalla aukeaako termostaatti, ja jos mahdollista, virtaako vesi koneessa vai onko vesipumppu paskana? 2,5 koneessa tuo vesipumpppu on irtonainen ja hihna pyörittää sitä. tarkista se hihna, ja letkut ainakin noin alkuun.
     
  3. jonne.v

    jonne.v 1st gear

    2.5 litranen turbo kansipahvi on kyllä ehjä mites ton termostaatin saa tarkastettua onko kunnossa vesipumpun hihna on ehjä eikä vesipumppu ainakaan vuoda
     
  4. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ota termari irti ja tiputa kiehuvaan veteen, jos ei aukee niin on rikki.
     
  5. virta

    virta Gearhead

    No joo,,,ensimmäisenä kyllä yleensä vikaantuu sähköflektit tai niiden ohjaus.Tän jälkeen miettisin vasta tota termostaattia.

    Pyöriikö flektit?Pyöräytä flektin siipiä sormin,hyvä pyörii herkästi ja päinvastoin.
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ok.. en nyt muista, missä termostaatti on, olisko jossain vesiletkujen lähdön lähistöllä..Ota termari pois, laita nippuun ja jos ei lämpene enää niin hommaan on tullut selvyyttä.. Tosin termari pitää korvata ehjällä, koska muuten tuo kone ei lämpene "koskaan". Jos vika palautuu ehjän termarin kanssa, on syytä etsiä vikaa muualta. toimiiko kone muuten normaalisti? siis , ettei jokin väärä sytytysennakko tai jokin saa konetta vaan lämpenemään liikaa?
     
  7. jonne.v

    jonne.v 1st gear

    kyllä kone toimii muuten ihan normaalisti eikä ahtojakaan oo ruuvattu ylemmäs (vielä) kun tuo lämpö ongelma selvii ahdot nousee... kun löytäs sen termarin jostain
     
  8. kuolinpesä

    kuolinpesä Gearhead

    Siinähän se on ylävesiletkun ja sylinterikannen välissä olevan peltisen "supistuksen" alla. Siinä lähistöllä pitäisi olla myös ilmausproppu.
    Jos järjestelmässä on ilmaa, ei termari toimi.

    Omassani on ainut ongelma lämpöjen kanssa tullut kun sähläsin sähköflektin piuhasta pistokkeen irti. Onneksi seurailin talviseisonnan jälkeen mittareita ettei päässyt tulemaan katastrofia.
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ei liity just suoraan tähän, mutta olipa mulla sellainenkin versio ko. autosta jossa joku ns. sähkäri oli tehnyt jotain... Kun irroitin ilmastoinnin kompuran töpselin, lakkasi jatkuvasti pyörivä flekti pyörimästä koko aikaa, alkoi toimia normaalisti :eek:

    vaikka flekti ei muuten toimisi, niin aika nopeasti noi lämmöt tuntuu nousevan koviksi.. Eihän koneen pitäis oikeastaan missään kohtaa ihan noin äkkiä lämmitä. Tai ei ainakaan mun 2,5.
     
  10. jonne.v

    jonne.v 1st gear




    revein tänään sen termarin irti ja heitin 95 asteiseen veteen ja mitään ei tapahtunut mites tuo ilmaus tapahtuu käytännössä
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Sen olis pitänyt aueta... susi termari.
     
  12. virta

    virta Gearhead

     
  13. eski

    eski 1st gear

    Jos vanhat termari yms osta uusi älä kikkaile. Vaihda nesteet. Ilmaus tapahtuu termarin vieressä olevan 6-kulma ruuvinkautta. Vaihda myös kannen edessä oleva anturi siinä 2 pytyn kohdalta. Se vaikuttaa mittaristossa olevaan mittariin. Vaihda sitten termarin vieressä puolan takana oleva anturi joka on 2 johtoinen, se vaikuttaa eculle menevään signaaliin. Veden kiertoon auttaa se että termariin poraan 1-2mm reiän ylös että vesi aina kiertää vaikka termari on kiinni, noin pieni reikä ei vaikuta siihen että kävisi liian kylmänä.
     
  14. virta

    virta Gearhead

    "Jos vanhat termari yms osta uusi älä kikkaile. ""

    Ei kai noita kukaan oikeesti noita enää keittele jos uusi maksaa kympin :D :D
     
  15. mie

    mie Gearhead

    Ei ehkä liiemmin termostaatteja keittele, mutta helppo homma kartottaa, mihin vika jää. Em. perusteella termari on jumissa ja siksi nostattelee lämpöjä. Onpahan yksi vika suljettu pois.

    Jos muuten kone alkaisi lämpöjen puolesta olla liki punarajaa niin sitten voisi alkaa pälyillä kansipaffia tai kantta, ei normaalisti toimiva kone ole keitämispisteessä muutaman minuutin jälkeen edes ilman flektiä.
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Nimenomaan. Vaikka osat olis kuinka halpoja niin en sanois järkeväks tavaks ostella umpimähkään uusia osia tietämättä oliko vika vaihdetussa osassa vai ei.
     
  17. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Olisikohan kattilakiveä kertynyt jäähdytysjärjestelmään? Mulla oli vielä keväällä 90 Chrysler Voyageri joka keitti jos vähänkin joutui seisomaan paikallaan, kaupunkiajoa ei juuri kannattanut harkita ruuhka-aikaan.

    Kokeilin puhdistamalla jäähdytysjärjestelmän siihen tarkoitetulla tökötillä. Ohjeiden mukaan toimi ja huuhteli pariin otteeseen järjestelmän ja lykkäsi uudet nesteet sisälle niin eipä lämmöt enää nousseetkaan, vaikka paikallaan käytti kuinka pitkään. Termari kannattaa olla poissa joka tapauksessa kun puhdistaa, ettei se mene tukkoon. Ja uusi termari kannattaa joka tapauksessa vaihtaa, kun eivät ole kuitenkaan mikään hinnan kirous.
     
  18. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Jos lämmöt nousee 3-4 min tappiin, ei kai silloin flekteissä vikaa ole.

    E. Tai siis voi ollakin flekteissä vikaa, mutta ajoin takaa että kai se normaaliajossa pitäisi kauemmin kestää flektien kytkeytyminen kuin 3-4 min. Vai oliko kyse nyt siitä että startista 3-4min lämmöt tapissa vai siitä että esim. ruuhkassa seistessä 3-4 min lämmöt tapissa. Vika voi olla flektien lisäksi tukkeutuneesta systeemistä, vajaasta syyläristä (letkuvuoto tai klemmarin kohdalta rikkoutunut letku) tai näitten yhdistelmää. Eikös normiflekti lähde vasta 100-105 asteessa pyörimään?
     
  19. martiar

    martiar 1st gear

    Kyseisillä koneilla on ollut paljon vikoja niin kansipahveissa kuin kansissakin .... toi termari ensin vaihtoon ja huolellinen ilmaus ....

    Katso paisuntasäiliöstä kun kone käy tyhjäkäyntiä tuleeko ilmakuplia ... ja jos tulee niin alkaa rumba kansi irti ja vian etsiminen .....

    AM-Racing
     

Kerro tästä muillekin!