Euroopan nopein katuauto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Wäiski, 3.2.2009.

  1. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    Sattupas tuossa silmään Tekniikan Maailmaa selaillessa pikkujuttu Euroopan nopeimmasta katuautosta. Norjan poijjilta on lähteny mopo käsistä virityshommissa ja ovat tyrkänneet -86 TransAmin pellin alle vähän toista MEGAWATTIA tehoa. Niillä avuin kosla kulkee viidettäsataa ja Bugatti Veyronillakaan ei enää pysy perässä!

    Ihmettele lisää tästä

    Norjaahan se on mutta numerot on kyllä ihan suomeksi :p
     
  2. Maria

    Maria 1st gear

    Nonnih, aika pätevä vekotin..

    Täytyypä myähemmin käydä ihan ajalla tsekkaas noi sivut vaikka Stavangerin Street Legal klipin katoin ja oli aika bueno.
     
  3. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Olihan tästä juttua jo tossa syssymmällä... Topic
     
  4. Wäiski

    Wäiski Gearhead

    No niinpäs näkyi olevan juttua jo syssyllä. Eipäs tärpänny hakukoneeseen, kun pikaiseen kattelin, joko tästä joku on aikaisemmin kirjotellu.

    ...No joka tapauksessa emä haipakkata Transulle...
     
  5. rkr

    rkr Gearhead

    Ei taida tuo oma kasikutonen pysyä perässä :cry: Ja tuo on vielä targakatolla, ei taida poikia pieni korinfleksaaminen haitata vai oiskohan kumminkin putkirunko :D
     
  6. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :eek: No tuo vetää jopa MINUT hiljaiseksi-tolle en taida pärjätä uudella roketiroll moottorillanikaan? :cry:
     
  7. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    englannissa on sellainen punainen vauxhalli , missä chevyn pikkuloho, ilokaasutettu ja ahdettupata, 0-100 muistaakse alle 1 sec.. jotain +2200 hv
    siitä tuli joku teeveeohjelmakin n 1 v sitte jimmiltä.
     
  8. spinneri

    spinneri Gearhead

    Tuosta norjalaisesta Trans Amista on pieni artikkeli Spinnerin nettisivuilla osoitteessa http://www.spinneri.fi
    Ja vieläpä ihan suomeksi, jää ne norjan opiskelut toisiin yhteyksiin ;-)

    Vihjaisi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  9. Peltirumpu

    Peltirumpu 1st gear

    Niin, vauhdista kai tässä puhuttiinkin. Se vauxi ei välttämättä pysy enää
    tontissa +400 vauhdissa, vaikka voimaa ois reilustikkin enempi.

    -Olli
     
  10. Jukka K

    Jukka K 1st gear

  11. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Joo eihän toi Vauxhalli kulje kuin vain 223 mph (+350 kmh) :D
    Mielenkiintoinen korivalinta ko. moottorille... tosin onhan noissa linjoissa jotain impalamaista...

    By the way... munkin ensimmäinen oma auto oli Vauxhall Victor -69, sittemmin totesin wanhan kansan viisauden todeksi: "Parempi tyhjä talli kuin vauxhalli" :rotfl:
     
  12. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Vai niin.. :rotfl:
    Satun muuten tuntee ton Andyn..joskus on ollu puhetta että se tulis Suomeen ajaa tolla RedVictorilla-vaan eipä täältä löytyis vastusta sille ei sitten minkäänlaista.. :poff: Täytyy kysästä asiasta ku ens kesänä käyään sen kanssa taas kaljalla.
    Toi cocis Victorhan on tosi nätti korimalli ja köykänen-TEHO PAINO- suhde on alueella senhän voi todeta täällä Suomen kamaralla Oksasen vihreän salaman vauhtia taivastellessa..

    Wanhan kansan wiisaus on sellane että:" Vauxhall mies pärjää joka autolla-mutta jokamies ei pärjää Vauxhall autolla."
    :poff:
     
  13. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kaikki kunnia sille kotterolle mutta se ei pysy enää kasassa verttimailin täyskaasulähdön jälkeen. Ja varsinkaan jos ajamista jatkeen kaasupohjassa pari kolme varttia perään.


    Tota Transamia voi ajella ihan pidemmänkin matkaa.Täyskaasulla tai ilman
     
  14. tuomio

    tuomio 1st gear

    Onko ajokokemusta molemmista autoista?
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

  16. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    Minulla ei ole kummastakaan ajokokemusta-tosin RedVictorissa olen istunu "kylmät tyypit ottamassa" siellä garagessa missä auroa rakennetaan ja säilytetään..kyllähän Andy sen käyntiinkin jyräytteli-ja kyllä se oli vakuuttava saundi joka putkista ärjyi!!

    Kyllähän se alkaa jo niin nopee ja erikoinen härveli olee että vain kourallinen tämän palstan kävijöistä sitä oikeesti pystyis ajaa -useimmat ei kyllä pitäis edes radalla... :poff:
     
  17. ata

    ata Gearhead

    Mennään taas määrittelyjen puolelle, että onko määritelmänä varttimaili vai huippunopeus, huippuautot kun pitää optimoida yleensä jotain tiettyä asiaa silmälläpitäen, huippunopeuteen suunnitelluilla välityksillä ja rengastuksella ei välttämättä varttimaililla juhlita ja päinvastoin. Ja mutkaradalla sitten taas nopein olisi joku ihan eri auto, ei taitaisi noistakaan kumpikaan pärjätä kovin hyvin esimerkiksi Nürburgring Nordschleifellä... :D

    Kunnia siis molemmille, itse olen aika puolueeton merkkienkin suhteen kun itsellä on Pontiac jota on myyty myös Vauxhallin merkeillä varustettuna, joten molemmat autot, sekä Victor että Trans Am ovat "oman merkkisiä"... :) Andyn olen myös itse tavannut ja jutellut aiheesta hänen käydessään Suomessa parisen vuotta sitten ja Andyn Vauxi on kyllä aikamoinen laite. Yhdessä vaiheessa nopein kadulle rekisteröity varttimaililla oli ennen Andyn Victoria isolla kasilla varustettu Calibra briteissä, joten senkin suhteen pääsi vetämään "kotiin päin"... :) siitä kaudesta on hyllyssä dvd, mutta sen omistajaa en itse tunne henkilökohtaisesti.
     
  18. -Jouni-

    -Jouni- 1st gear

    Yleensä en viitsi edes tällaisiin meidän isä on parempi kuin teidän isä juttuihin lähteä, mutta muutama sana tuosta Andy Frostin ´72 Vauxhall VX 4/90 autosta on pakko sanoa, ettei ihan tumpulana pidettäisi mies poloista...

    Ensinnäkin ei ole pikkulohko, vaan Chevy 472cid isolohko, kaksi ahdinta, normaali pumppu bensaa 95oktaanista, ja alla katulailliset kuvioidun Mickey Thompsonit. Auton on omistaja kokonaisuudessaan rakentanut itse.

    Paras virallinen aika 1/4 mailille on 7.41s @ 317km/h, epävirallisesti on muuten menty lujempaakin, mutta niinhän se on kai joka laitteella... :)

    Välityksiä vaihtamalla huippunopeus saadaan vaikka 500km/h, mutta lainatakseni suoraan Andyn sanoja, yli 300km/h vanhalla autolla on aina hulluutta. Tässä tapauksessa auton keulapalat tulisi teipata varmuuden vuoksi kiinni, koska lasikuituisina ovat melko hauraita noissa nopeuksissa. Andyn omia sanoja lainatakseni ei ole tarkoituskaan lähteä mittelöimään huippunopeuksissa.

    Niin ja kyllä tuo "ladulla" pysyy. Mikäli lainkaan tunnette katuautojen mailmanmestaruuskilpailuja tuolla Kanadassa. Pelin henkihän on se että autot siis kaikki kilpailuun osallistuvat tankataan paikallisella huoltsikalla, ajetaan liki 100km ajolenkki ja sen jälkeen koneeseen koskematta ajetaan lajittelut. Konepellin saa avata vasta ennen eliminaattoria. Andy voitti tuon kisan, ja sillä varjolla pitää titteliä maailman nopeimmasta katulaillisesta autosta.

    Viimevuonna tuo titteli piti uusia, mutta kisaa ei päästy ajamaan jatkuvan vesisateen vuoksi. Ajolenkki kyllä ajettiin. Andyn auto ei kuitenkaan enää ole edes tuossa kisassa maailman nopein, Andy itse sanoi että Michicanissa on eräs Corvette jolla on jo rikottu 7s raja.

    Tuo Corvette onkin tällähetkellä Andyn kiikarissa tulevalla kaudella voittaa. Autossa on siihen potentiaalia.

    Itse olen autossa istunut ja kaasu painanut, ollut jopa kadulla ajettaessa kyydissä. Tallilla olen hipelöinyt ja viime kesänä ennen kanadaan lähtöä Andyn kanssa yhdessä kiillottelin auton.

    Andyn käymiseen suomessa olen syyllinen, ja olenpa koittanut promota autoa suomeen näyttelyynkin. Andy on aiheeseen suostuvainen, mutta pikkuisen sponsoroinista jää kiinni. Kisaa andy on aina halunnut tulla ajamaan, myös suomeen, mutta autolle ei varsinaista luokkaa taida suomessa olla. Outlaw lienee oikein paikka meidän säännöillä? Noita matalan 7 autoja on katuautopuolella jopa täällä virivelhojen luvatussa ihmemaassa suomessa esson baareja lukuun ottamatta aika vähän...

    Tuota toista Topicissa käsiteltyä autoa en itse henkilökohtaisesti tunne, mutta jaksan vakaasti epäillä että kiihtyvyyttä mitattaessa saatta Andy voittaa sen minkä huippunopeudessa häviää.

    Jos jollakulla on ideoita Sponsoroinista noin 2000 euron verran, saadaan Andyn auto suomeen näytille. Kisaamista varteen tarvii saada pikkuisen lisää, koska silloin tarvitsee tuoda myös koko tiimi mukana.

    Ideoita kuunnellaan... Jos vaikka molemmat Topicin autot tuonne alastarolle??
     
  19. -Jouni-

    -Jouni- 1st gear

    Onhan tuota särkemättä ajettu yli 100 täyskaasulähtöä, joista yli 50 alle 7,6s 1/4maili. En usko että se teknisesti on yhtään sen huonompi kuin tuo Trans Am, omistajien maun mukaisia laitteitta kumpainenkin. Hatunnoston arvoisia laitteita niin ikään kumpikin ja itsellekin kelpaisi kumpi vaan :D
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    :eek: aika vakuuttavaa tekstiä!

    vaikuttaa kalusto ja omistaja/tietotaito semmoselta et toi ns.kori vois olla lähes mikä vaan euraasian/japanin mantereelta... ja ehkä jopa muutama tuolta ameriikan-mantereeltakin... ja silti toi "koppa" lentäis.......
     

Kerro tästä muillekin!