Hienokäyntisin V8 -henkilöautodiesel

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vilkuna, 27.10.2009.

  1. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei. Vaan perheeseen tuli uutena C10 pikkari 350D-koneella , Th400 lootalla ja 3,42 ruuvisella 12-bolt perällä. Siinä oli tuplaputket uudesta. Putkien päät olivat hienosti ovaalit ja niissä oli sellainen verkko.. Aika jänniä yksityiskohtia tehtaan jakelukäyttöön tarkoittamassa autossa. Muistaakseni oli vain yksi pönttö alan alla per puoli.

    Kiihtyvyys oli ihan kunnossa tuolla 3,42 perällä.
     
  2. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Ne 5,7 dieselin parhaat soundit tulee kyllä mun mielestäni sieltä konepellin alta, kun nopean tyhjäkäynnin solkku koneen lämmettyä napsahtaa pois päältä ja tyhjäkäyntikierrokset putoaa alas.

    Käynti muuttuu sellaiseksi ramps ramps -tyyliseksi.

    Toki korkeammalle säädetty tyhjäkäynti olis hyväksi tuolle moottorille, mutta silloin pääosin häviää tuo rohea tyhjäkäyntiääni.

    Konehan mulla on sellainen kynäsuutinmalli, jonka käyntiäänessä tosiaan on selkeä ero kierresuutinversioon.

    Tuplaputket (1:llä vaimentimella per puoli) lähtee tuosta mun omastani veks heti kun saan vaan aikaa moiseen. Pakoäänet muistuttaa tällä hetkellä liikaa satamahinaajaa. Orkkistyylisen pakoputken laitan takaisin.
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    raskaassa kalustossa ehdottomasti paras ääni on scanian vinkkelikoneessa,etenkin kun painoa on 60 tonnia ja vedetään ylämäkeen siinä jos ajaa vieressä niin vetää väkisinkin suupielet hymyyn on se niin komea ääni!! varsinkin niissä yksilöissä joissa on suorat putket..on se niin raaka ääni että rintakehässä tuntuu.
     
  4. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Ekassa kimppajenkissäni, '80 Scottsdalessa oli myös noi verkot röörien päissä. Mikähän mahtoi olla alunperin niiden tarkoitus? Toisesta putkesta piti verkko tökkiä p**kaksi päästömittausta varten...

    P.S. Onko diesel-pickaria saanu noinkin tiheällä peräruuvilla?
     
  5. Silvarello

    Silvarello Gearhead

  6. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Hymyilyttää aina kyllä kuljettajaakin.. 8)
     
  7. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    epäilemättä :D
     
  8. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Onko karkeampi vai sievempi ääni kynäsuuttimilla?Mulla on ollut kolme autoa 5.7 dieselillä ja kaikissa on ollut kierresuuttimet,aika pehmytkäyntisiä olivat.Sitä vastoin yhdellä tutulla Capricessa oli kynäsuuttimet ja oli selvästi karkeampi käyntiääni.Tieten siihen voi vaikuttaa,niinkuin aiemmin joku mainitsi,syötön määrä ja -ennakko.Eikös suuttimen aukeamispaine vaikuta myös käyntiääneen,mitä korkeampi sitä karkeampi?Kynäsuuttimissa muistelen olleen aukeamispaineen jotain 120-130 baria,kun taas kierresuuttimissa huomattavasti matalampi 70-80 baria.
     
  9. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Juu se ääni on roheampi noilla kynäsuuttimilla.
    Koneessa on syöttöä tai kanttia enemmän, kun kerran antaa sitä tehoa enemmän. Toki suihkun muoto ja vissiin esikammiotkin on noissa tyypeissä erilaiset ja vaikuttavat varmaankin käyntiääniin. Bohn-männissä (joita epäilisin uudemmiksi malleiksi) on myös ne pikkuiset syvennykset männän laessa etukammion aukon kohdalla, mikä osaltaan vaikuttaa käyntiääniin.

    Ennakoista en tiedä ja olen ne itselläni vakiona pitänyt molemmissa moottorimalleissa. DX mikä mulla oli kävi sievästi, mutta hörppi muutaman litran öljyä tonnille, mikä näkyi jo aika tavalla auton perässäkin.

    Avautumispaineet suutintyypeillä on kertomallasi alueella.

    Harva kone on enää nykyään alkuperäisessä kokoonpanossa, kun niitä on mitä erikoisimmilla tyyleillä vuosien saatossa sepitty ja osat otettu sieltä mistä puoli-ilmaiseksi saa ja sit vanhoilla tiivisteillä silikoonimakkaran avulla kasaan.
     
  10. rrunner

    rrunner 1st gear

  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mitäs hupaisaa tossa oli?? Ihan normi turbon vaimentama ääni.
    Niinkuin TÄSSÄ. Putki vaihtui sivulta taakse ja sai kokoa lisää. Tolla paikan vaihdolla kajuutta hiljeni 200% :odroll: . Eikä ole muuta vaimentajaa kuin ahtimen siivet :rotfl: .
     
  13. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

  14. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    Jos nyt sanottais että kyllä fjoordi hakkaa ainakin uudemmissa noi sevyn duramaksit 10-0...miten se chevy onkii saanu siitä motista niin rumakäyntisen? Ihan ku konees olis kilo irtopultteja sisällä :eek: (jos ette usko
    ni kuunnelkaahan molempia rinnakkain,mulle sattui kerran siihen mahdollisuus.)Eiks toi hopan motti oo International oikeest vai koskiko toi vaa vanhempii malleja? Ainaskin tuossa tuttavan tallissa on hopan vee-8 ja se on joku International Compass...? No kumminkin...
     

Kerro tästä muillekin!