1990 Caprice ALDL data

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja TXR, 18.2.2010.

  1. TXR

    TXR 3rd gear

    Oon tässä nyt eilisen ajan koittanu löytää netistä jotain ohjelmaa jossa luvattais että osaa lukea ECM:ää 1990 Caprice Classic STW VIN=Y eli koneena Oldsmobile 307 (siis ei TBI, vaan nelikurkkusähkökaasari) muttei oo mitää löytyny eli onko siis tilanne se etten saa tosta ALDL-dataa tietokoneelle ilman sellasta ohjelmaa joka tukis just tota tiettyä mallia, vai onko olemassa jotain yleissopivaa ohjelmaa?

    Tuulitunnelin tarrassa tiedot:
    HAG
    5.0 LITER
    L2G5.0V4NLA9
    LB4-2A

    [​IMG]
     
  2. rasse

    rasse 1st gear

  3. TXR

    TXR 3rd gear

    Tuolta WinALDL-sivuilta kun ei myöskään löydy juuri tätä autoa, mutta mahtaisko sitten toimia esim. tällä:

    WinALDL selection Application
    CLCC 1984 truck

    A006
    A007

    5.0L V8 CLCC (LV2) - (Y) - 85, 86, 87

    Kai sitä täytyy kokeilla.
     
  4. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Saitko winaldl:n pelittämään?

    mulla on sama auto samoilla koodeilla, ja ohjelma kysyy ecm:n tyyppiä heti alkuun, mitä en tiedä enkä jaksanut apumiehen jalkotilaan, josko siellä olisi jotain numeroa.

    Raw-data valikkoon alkaa tulla lukuja kun piuhan lyö kiinni, mitään muuta en saanut 5 minuutin tutkailulla näkymään. Valitsin niistä summassa 122 7265 vaihtoehdon...

    Ja com porttiin 4800 baud.

    Oikeastaan mulla oli tarkoitus tutkia 94 camaroa eri ohjelmalla, ja ajattelin testata tällä capricella, mutta en tullu hullua hurskaammaksi.
     
  5. Jasca

    Jasca 1st gear

  6. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    En löytänyt 90 chevyä, jossa ois 307Ykone, mutta 90 luvun buickista löytyi oikea kone, ja ecm-numero 122 8330. Oiskohan tuo oikea ? Tää mun aldl lataus ei tunne tätä numeroa.

    Ylipäätään, pitäisikö siihen aldl ohjelmaan tulla heti näkyviin RPM ym tieto Dash valikosta, ilman että mitään dataa nauhoitetaan?

    Tps-jännitteeksikin ohjelma antaa oletuksen 0.54 volttia, auton säätöohjeen mukaan ko. koneessa se on 0.58 volttia.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    jep
     
  8. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    kiitos,

    Sitten täytyy varmaan tehdä testit tuolla camarolla, johon ohjelma on haettu, ja yrittää chevyn ja 307 kanssa myöhemmin.
     
  9. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

  10. spinneri

    spinneri Gearhead

    Kotimainen Elekma Oy myy ALDL-kaapelia USB-liitännällä hintaan 74,50 euroa. Mukana tulee romppu, jolta löytyy useita ohjelmia tietojen lukemiseen.

    Julkaisimme numerossa 4/2009 artikkelin ECM-tietojen lukemisesta. Käytimme artikkelissa nimenomaan Elekma Oy:n kaapelia.

    Ilmeisesti olet asentanut tietokoneeseesi ALDL-kaapelia varten USB-ajurin? WinALDL tukee vain sarjaporttia; USB-johtoa käytettäessä vaatii erillisen ajurin.

    Tiedonsiirtonopeudeksi kokeile vaihtaa (hidas) 160 baudia ja tsekkaa kaapelissa mahdollisesti olevan jumpperin oikea asetus! Samoin kuin WinALDL softan COM-portti.


    Kaapelista vinkejä tarjosi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  11. TXR

    TXR 3rd gear

    Ei oo vielä tullut testattua kun onnistuminen vaikutti niin epävarmalta, mutta kyllä se on things-to-do-listalla.

    Jos saat Capricesi puhumaan, niin kerro ihmeessä millä ohjelmalla ja asetuksilla se tapahtui!
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  13. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Joo-o kyl-lä, ei tää mene kuin elokuvissa. Nyt kun oon lukenu nää kaks topikkia, niin en osaa kohta edes puhea tai kirjoittama. Täytyy ottaa jotain taikajuomaa tallille kun seuraavan kerran suoritan tietoliikenneharjoituksia.

    Noiden XP:n usb- ja com porttien kanssa joutuu suhaamaan aikalailla, virtuaali com-piti poistaa käytöstä että sain mokkulan plug&play pimputuksen käyntiin, ja sehän ei liity amerikan autoon enää mitenkään.

    Mää sain tällä mun piuhalla jotain lukuja tulemaan siihen winaldl:ään, mutta dash-valikossa ei näkynyt mitään. Ja siis 90-caprice 307:lla.

    Muutenkn näiden mokkuloiden, reitittimien ja kommareiden ja rekkuloiden kanssa on vaikeeta, vaikka ovat kaupasta ostettuja, eikä mitään beta-versioita. Rehellinen konevika alkaa tuntua jo kivalta vaihtoehdolta.
     
  14. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead


    Toi töpselin haaroitus on kyllä hyvä idea, ja sanotaan nyt vielä että hommasin piuhan 94 camaroa varten, ja siihen on eri ohjelma kuin winaldl. Tää caprice sekoilu on toisarvoinen, mutta oishan se kiva selvittää.
     
  15. TXR

    TXR 3rd gear

    Tero.Rutanen: onko sun Capricessa siis Oldsin 307 sähkökaasarilla ja löytyy ALDL-liittimestä toi nasta ylärivistä toinen vasemmalta?
    Multa puuttuu se, että mistä ihmeestä sen datan pitäisi sitten tulla ulos, ilmeisesti tosta mun ALDL-liittimestä ei edes voi saada dataa ulos???

    Onko joku saanut tollasesta 1990 Capricesta 307:lla jotain järkevää dataa ulos ja jos on niin mistä nastasta?
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Taitaa olla pinni D josta dataa saadaan kaasarikoneisissa ulos...lukee Jonaksen sivulla niiden vanhempien kaasarikoneiden kohdalla CARB Data Streams.

    http://winaldl.joby.se/aldldata.htm

    Kannattaa ihan ensimmäiseksi kurkata se ECM:n numero suosiolla, lukee boxin kannnessa.

    Toisekseen kannattaa ladata sieltä Jonaksen sivulta uusin WinALDL 1.09f versio jossa enempi mahdollisia COM-portteja käytössä.

    Johdon voi vetää vaikka suoraan tai haaroittaa ECM-boxilta sopivaan paikkaa koelautaa, siihen esim 3,5mm mono-plugi tai muu sopiva liitin, piuhaksi vaikka mikrofoni kaapelia joka suojaa myös häiriöiltä....ei tuota ALDL liitintä ole mikään pakko käyttää.

    Erikoista sinänsä jos vielä 1990 mallissa on kaasari kone alunperin...no kai se on sitten mahdollista.
    Auto on siis ilmeisesti myös vanhakorinen, eikä sämpylä Caprice ?
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    mullaki oli alunperäne 1990:nen kaks magneettivettiilinen-roccesteri täys kat:ti capraisi...nyte sit paiskasi kaik mäkee(kun joku oli huonil menestyksel rapsinu suurimma osa saastelaitteis)ja laitoin 350tpi:i subben trootlepodin.... :D
     
  18. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    mistä tollasen piuhan pysty virittelemään
    joku vanha tulostimen piuhako?
     
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihan hyvin voi käyttää jotain vanhaa olemassa olevaa piuhaa, mutta sitä ALDL-liitintä on vaikea löytää mistään.
    Johdon voi toki haarottaa ja käyttää jotain muuta esim elektroniikkaliitintä.

    Esim. www.partco.fi löytyy kaikki tarvikkeet muutamalla eurolla...ohjeet on Jonaksen sivulla + ohjelma joka on täysin ilmainen.

    http://winaldl.joby.se

    http://winaldl.joby.se/aldlcable.htm

    Valmiita kaapeleita myy www.elekma.com
     
  20. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    ehkä helpompi osta toi oikee kaapeli 8)
    kun ei tiiä että mistä toi kuuluu tehä ja jos itte rupeis tekemään niin siinä voi särkyä auto ja läppäri :mad:
     

Kerro tästä muillekin!