Tuontiauton(EU) rekisteröinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja niklas_, 21.6.2010.

  1. niklas_

    niklas_ 1st gear

    tuli hommattua C5 vette virosta ja pitäisi rekisteröidä.

    miten homma menee? olen hankkinut siihen vakuutukset ja käyn tekemässä paperit tulliin. mutta milloin rekisteröinti pitäisi tehdä? tullissa sanoivat että 10 päivän sisään, mutta yks kaveri joka on tuonu monta autoa sanoi että nykyään se on silloin ku saa veropäätöksen?
    vastaavuustodistus joutuu vissii hankkia vaikka on ollut eu maassa kilvissä? (tuotu viroon -07


    joku täällä od:lla hankkii noi vastaavuustodistukset.. muistaako joku kuka ?

    tarviiko olla valojen korkeussäätö vaikka on 2 pikkanen urheiluauto ?
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    pitää tunnustaa toi todistusasia, hommaa niitä kyllä muutkin.

    Valot ei tarvi säätöä, siitä on olemassa valmistajan todistus mutta se pitää hankkia metrolta, hinta ????
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Vuosimalli ois kiva tietää...Jos uudempi kuin -97 pitää mielestäni olla korkeussäätö ja E umpiot tai sitten poikkeusluvalla.Ja laseissa/valoissa/heijastimissa pitäis se E leima olla.

    Itse en laittais edes verotusta käyntiin ennen kuin olen keskustellut katsastusmiehen kanssa,jos käykin niin että helvetinmoinen homma saaha Suomen kilpiin.

    Suomenhan lainsäädäntö on sellainen että aiempi rekisteröinti EU maahan ei auta asiaa mitenkään.
     
  4. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Taaskaan mitään tiedä, joten viisaammat korjatkoot, mutta eikös tuon rekisteröinnin voi tehdä periaatteessa koska vain - siis tarkoitan rekisteröintikatsastusta. Itse olen jo verottanut auton, mutta rekisteröintikatsastus on tekemättä. Autolla ei tosin saa ajaa ennen kuin rekisteröintikatsastus on tehty.

    Jos verotuksen aloittaa, niin sen keskeytys ei ole ilmaista. Siitä pitää silti maksaa joku kiinteä sakkomaksu ja sen lisäksi joku prosenttimäärä siitä, mitä autovero olisi ollut, jos se olisi viety loppuun. Eli kannattaa selvittää nuo vaatimuksenmukaisuustodistusasiat ym. ennen kuin aloittaa verotuksen...
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Näin se mustakin menee,katsastukselle ei varsinaista määräaikaa ole.Verotuksen keskeytys maksaa.
    E hyväksynnän puuttuminen oikeasti hankala homma -97 jälkeen rekisteröidyissä autoissa,pelkkä vastaavustodistus ei riitä vaan sitä lasitavaraa pitää oikeasti laittaa vaihtoon ja muutenkin askartelua valojen korkeudensäätöjen yms. kanssa.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Höpöhöpö
     
  7. Bubbles

    Bubbles 3rd gear

    Suomen kamaralle ajaessa ensimmäiseksi Liikenteeseen Käyttöönottoilmoitus jolla saat ajaa 5päivää tänä aikana on mentävä autoverotusta toimittavaan tullipaikkaan laittamaan autoverotus vireille. Mukaan tarvitset virolaisen rekisteriotteen ja kauppakirjan, jos autossa on viron kilvet niin niillä saa ajaa 3kk, katsastukseen voit mennä joko ennen tai jälkeen veropäätöksen. Ennen oli 10pv siitä kun olit käynyt tullissa mutta ei enää EU tuonneilla.

    Vastaavuustodistuksia tekee ainakin TUV Finland useimpiin merkkeihin jos ei muuta löydy.
    http://www.tuv.fi/

    Jos on 2-paikkanen niin korkeudensäätöä ajovaloille ei tarvita.

    Näin ainakin noissa 'muutamissa' jotka oon virosta tuonut...
     
  8. Riku Rotten

    Riku Rotten 3rd gear

  9. ata

    ata Gearhead

    C5 Vette tuli tuotantoon mallivuodelle 1997 eli ainakin vuosimalli on tuo 1997 tai uudempi. Valmistus- ja käyttöönottovuosi voi olla toki myös 1996 puolella.

    Itse aikoinaan ajoin auton (myyjän) koekilvillä tulliin jossa tullaus pistettiin käyntiin, sitten kävin sen rekisteröintikatsastamassa tarralapuilla, ja vakuutuksen otin sitten suoraan lopulliselle rekisteritunnukselle joka rekisteröintikatsastuksessa autolle varattiin. Itse kilvet tuli sitten vasta tullin päätösten jälkeen monen kuukauden päästä. Mutta tämä tapahtui jo vuonna 2003 joten on voinut muuttua paljonkin... Tuon auton olin ostanut siis Suomesta tax-freenä ja kilvettömänä joskus aiemmin maahantuotuna mutta tänne rekisteröimättömänä ja verottamattomana ja oli tuotu EU-maasta (Saksasta). Saksalainen rekisteriote oli myös olemassa autoon. Ja auto oli vanhempi kuin 1997 tässä tapauksessa, sekin voi vaikuttaa.
     

Kerro tästä muillekin!