sähköinen vai mekaaninen bensapumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jusku1, 19.8.2010.

  1. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kumpi parempi, sähköinen vai mekaaninen bensapumppu?
    -71 Mustang 351C-4V, Holley 650DP, Edelbrock Performer, Hooker peltisarjat.

    Suosituksia bensapumpuksi? Kiitos.
     
  2. HEAVYDUTY

    HEAVYDUTY 1st gear

    Eiköhän tohon riitä mekaaninen vakiopumppu :odroll:
     
  3. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Suosittelen myös mekaanista. Ne riittää tohon varmasti.
     
  4. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    mekaaninen ja vähän tuhdimpi linja ni toimii.
     
  5. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kiitokset vastauksista.

    Holley taitaa olla hyvä valinta, vai miten..?
     
  6. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Mekaanista carteria suosin, mutta sama kai se o vaikka holley. Ja vakiolinja piisaa tohon aivan taatusti jos ei ole tukossa.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    heitetäänpäs lusikka soppaan.

    sähköpumppua mä suosittelisin.

    mukavampi startata kun ei startin kanssa tarvii pumpata kuivaan kaasariin bensaa.

    voi kikkailla vaikka öljynpaineenvalon kanssa että kone sammuu kun paine tippuu.
    saa tuonkin toimimaan myös sytyksen kanssa.

    tämmöistä... :-?
     
  8. jusku1

    jusku1 3rd gear

    mielenkiintoinen pointti :eek:

    Mitäs sähkötoimista pumppua suosittelisit?
     
  9. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Mulla on letukassa molemmat, mekaaninen sekä sähköinen :rotfl:
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    mulla surisee joku carterin tekele, joku peruspumppu passaa sulle,
    ei sen tarvitse mikään hipo olla.

    sähköinen saattaa sitten kaivata myös paineensäädintä kaverikseen.
     
  11. skotikka

    skotikka 3rd gear

    mä kans ajattelin ekaa kertaa tätä lukiessani, et miksi ei sähköstä pumppua? sais yhen, vaikkakin pienen, rasituksen kampuralta pois. :-?
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Tuleeko sähkösen pumpun virtanen ns. pistorasiasta kun se ei kampuraa rasita? :rotfl: Oli pakko, anteeks.
    Kyllä suosisin kans mekaanista pumppua miedoissa setupeissa yksinkertaisuuden takia. Ja sitäpaitsi niitä mekaanisia on olemassa tehokkaitakin jotka riittää moneen katu-autoon....
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Taitaa melkein kaikki sähköpumput olla "työntäviä" eli se pitäis olla tankin alla. Ei ole käyttöautossa kovin pitkäikäinen mikäli sähköpumppu on auton lattian alapuolella, Eli mielummin peräkonttiin, mutta sitten pitää laittaa se bensatankki sinne myös. Sitten kantsii turvallisuuden takia vuorata pellillä peräkontin ja matkustamon väli.

    Toinen juttu on se, että mekaaninen pumppu on ainakin mulla osoittautunut paljon luotettavammaksi kuin sähköpumppu, ei ole kivaa jäädä tienposkeen talvipakkasella.

    Mutta jos autolla ei tule paljoa kilometreja eikä varsinkaan sateella, niin ei sillä sitten ole niin suurta väliä kumman laittaa ja mihin sen pumpun sijoittaa.
     
  14. ripee

    ripee Gearhead

  15. gto69

    gto69 Gearhead

    Riittää se alkuperäinenkin mekaaaninen pumppu ainakin Pontiacissa 450 hp asti.
     
  16. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

  17. ripee

    ripee Gearhead

    joo tää ampuu vähä yli jo...
    mut eikähän se orkkis mekaaninen se luotettavin ja halvin ole tohon pakettiin!!
     
  18. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Sepä se 8)
     
  19. skotikka

    skotikka 3rd gear

    asiasta hieman poiketen; minkälaisella kaavalla lasketaan se minkätuottoinen pumppu siihen omaan peliin pitäisi olla?
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    Pumpun lisäks tarvii tietty olla muutkin asiat kunnossa, eli linjat bensasta motoriin, et ei pelkkä punppu välttämättä kesää tee. Mut noita erilaisia kaavoja on vaikka kuinka et millanen pumppausteho pitää olla minkäkinlaiselle vehkeelle. Tärkeintä lienee se, et sitä bensaa tulee tarpeeks, ja yleensä noi suositukset onkin aikalailla ylimitoitettuja. Normi, ja vähän tehokkaampikin katumotti tulee hyvin toimeen mekaanisella, joko tavallisella tai hi volume pumpulla. Sähköpumppujen kanssa taas on erilaisia kaavoja ja jopa sellasia, et lorotetaan bensaa kaasarin liittimistä astiaan ja mitataan aikaa kauan menee x-määrän tuotamiseen. Sit noi pumppujen ilmotetut tuotot voi kans olla joko markkinointiosaston keksintöä tai ainakin paineetonta tuottoa joka voi sitte paineeenalasena olla ihan mitä vaan. Mä muistelen, et meidän 780 heppanen vaparimotti kulutti täysteholla luokkaa 40-50 gallonaa tunnissa. Pumppuna oli aluks Malloryn 140 gph sähköpumppu, ja myöhemmin kaks holleyn sinistä ku malloryyn tuli pikku häiriö, eikä bensapula vaivannut ikinä. Väittäisin, et useimmilla noi bensapumput on ennenmmin ylimitoitettuja kuin alimitoitettuja, mikä on tietty parempi niin päin. Tos on jotain otetta vääntämästäni kaasaridokusta, joka perustuu Barry Grantin suosituksiin noilta osin:

    Nyrkkisääntönä 13 sekunnin auton polttoainejärjestelmän pita tuottaa kaasuttimelle yksi Us gallona 35 sekunnissa.

    12 sekunnin auto-30 sekunnissa
    11 sekunnin auto-25 sekunnissa
    10 sekunnin auto-20 sekunnissa jne.

    Testi täytyy suorittaa paineen alla, joten se vaatii polttoainelijojen irroittamista kaasuttimesta.

    Sähköpumput pitää aina kytkeä releen ja sulakkeen taakse. Pumpun maadoitus on erittäin tärkeä pumpun tehokkuuden ja eliniän kannalta.

    Vääränkokoiset bensalinjat imu- ja painepuolella lyhentää pumpun ikää huomattavasti riippumatta siitä onko pumppu sähköinen vai mekaaninen. Noudata valmistajan suosituksia maksimituoton ja -eliniän saavuttamiseksi.

    Bensanpaine on vain polttoainejärjestelmässä olevan vastuksen tuote, eikä ole juuri riippuvainen polttoaineen määrästä. Painemittari voi näyttää 7 psi:tä, mutta kohokammiot olla tyhjiä jos kohot on väärissä säädöissä.

    Oikeanlainen paineregulaattori on pumpun kannalta tärkeä, käytä pientä regulaattoria 400 gph pumpun kanssa ja seurauksena on varmasti ongelmia sekä tuoton, että pumpun kestävyyden kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!