Moottorin irtoamislegenda

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Asiallinen, 1.10.2010.

  1. Asiallinen

    Asiallinen 3rd gear

    Kuulin tässä legendaa että jossain vanhassa jenkkiraudassa olis ollu melko riskaabeli tyyppivika. Kuulemma moottorin kiinnikkeet saattoivat pettää kesken kaiken vauhdissa, jolloin moottori tipahtaa ja mennessään katkaisee jarruputken, käsijarruvaijerin yms. jolloin auton pysäyttäminen ei enää onnistuisi mitenkään ja son menoa sit.

    Onko legendassa mitään perää? Kertoja ei itse osannut sanoa merkkiä eikä mallia.
     
  2. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    kuullut muutoin saman stoorin paitsi toi käsijarrun katkeeminen puuttui. vain se että isolohko kellahtaa 1piirisen jarrulinjan päälle joten jarrut häviää. kyseessä oli joku 60-lukunen impala
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Miksköhän tää kuulostaa joltain urbaanilegendalta? :rotfl:
     
  4. M

    M Gearhead

    äkkiä postia adamille ja jamielle. myytinmurtajat selvittää totuuden :rotfl:
     
  5. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    en tiä jenkistä mutta sen tiedän varmasti et vw borasta on kone pudonnu :rotfl:
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei taida olla edes legendaa. Vika vaivasi full-size Chevyjä muistaakseni `65 ja uudemmissa. Koneen kumityyny pettää, linttaa jarruputken ja vetää kaasun täysille. Tästä oli Mobilistissa muutama vuosi sitten ja jostain muustakin (asialehdestä) olen siitä lukenut. Recallin kautta asia sitten korjattiin. Oliskohan ne kumityynyt, missä on ne kumin repeytyessä toisiaan vasten lukkiutuvat "koukut" perua näiltä ajoilta?
     
  7. JuKo

    JuKo 3rd gear

    Olen kuullut saman legendan että jotkut Chevyn isolohkot olisivat repineet itsensä irti kiinnikkeistä kunnolla riivatessa. Oman autoni joku aikaisempi omistaja lienee kuullut kanssa, on meinaan laitettu kiinnikkeiden ympärille sellaiset vaijeri-varmistin-lenkit. Kone on tosin 283. Ja kärry on siis 65 fullsize Chevy.
     
  8. MJMM

    MJMM 3rd gear

    Itsellä on hiukan aiheeseen liittyvää kokemusta. Autona '67 Firebid ja nokalla hiukan piristelty SBC 350. Oikeanpuoleisen koneen kumityynyn pettäessä käytös oli aika mielenkiintoista, paikaltaan lähdössä oli kaksi vaihtoehtoa: rauhallisesti tai sitten muutaman kymmenen metrin burniksella. Välivaihtoehtoja ei ollut. Kun auto sai vauhtia niin kaasu hellitti, mutta esim paikallaan jarrua vasten olis varmaan sutinu niin kauan ku menovettä riittää. Aluksi epäilin kaasuvivuston jumivan johonkin, mutta lopulta vika oli rikkinäisen tyynyn ja sopivalla geometrialla varustetun kaasuvivuston yhdistelmä.

    Kävinpä muuten leimaamassakin auton vian kanssa, kun ei ollut vikaakaan vielä diagnosoitu loppuun. Katsuri sitten vetäs kunnon burnikset hallissa jarrua vasten jarrudynolta nousun jälkeen :D No virtalukostahan se sammui, oli kyllä näkemisen arvonen ilme inssillä. Leima tuli, mutta kommentti oli että "kyllä tälle jotain pitäs tehdä, on vähä vaarallinen" :eek:

    Jos jarruputki menee etupalkin päällä ja tyyny hajoaa sopivasti niin kait se on mahdollista sekin, että linttaa putken samalla. Varsinkin sopivanmallisella öljypohjalla. Itsellä kone ei tehnyt kovin isoa ylimääräistä liikettä, kun moottorinkiinnikkeen raudat otti kiinni kuitenkin ylöspäin noustessa ja kumi oli edelleen välissä alasuuntaan.
     
  9. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    1965-66 Letukka isolohkolla? Samalla kun kiinnike petti kone tippui ja veti kaasun täysin auki ja öljypohja luttasi samalla keskipalkin päällä kulkevan jarruputken..

    Noi taidettiin korjata GM:n takaisinkutsukampanjalla aika nopeaan jo 60-luvulla? Eli tuskin löytyy ko. vikaantuvia kiinnikeitä enää selvinneistä yksilöistä?

    EDIT: Näköjään oli jo vastaus tullut ;)
     
  10. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Janne Carlsson (Nova / SST) ajoi Mantorpissa jokunen vuosi sitten oman kampiakselinsa päältä ;)
     
  11. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Itsekin ihmettelin oman ´65 Impan konehuoneessa olevia kiinnike-vaijereita,kun konehuonetta tutkailin. Kaverit leukaili vaan että "se kun tuo 283 keinahtelee niin paljon kun on sitä woimaa"... :D Lieneekö tuo sitten ihan jo tehtaalla pistetty nuo vaijerit kun kerran löytyy useammastikin pirssistä?
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Olisikohan se Recall tuonut nuo vaijerit?
     
  13. Pertura

    Pertura Gearhead

    Näemmä joissain traktoreissa on kanssa tota vikaa että koneet lentelee pitkin maisemaa.
     
  14. pervolet

    pervolet 2nd gear

    No näin vois äkkipäätään kuvitella. Simppeli ratkaisu sinänsä...
     
  15. pervolet

    pervolet 2nd gear

    Varmaan samalla tavalla lentäny Chevystä kone taivaalle... :p
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Näppärästi ajaa oman lohkonsa yli.. :rotfl:
     
  17. jone-70

    jone-70 2nd gear

    Oulaisten Irvassa putos kerran jokkisautosta (133 fiat) moottori radalle, auto pääsi vielä maaliin ja jatkoonkin. Mutta ei sitä enää sille päivälle radalla näkynyt.
     
  18. kaasari

    kaasari 3rd gear

    mulla pyrki kerran 244turbo volvosta moottori konepellin läpi ulkoilmaan ku kumityyny petti vähä rivakammassa lähdössä. jätti muuten itte tehty painekotelo konepeltiin komeet jälet...
     
  19. fairlane

    fairlane Gearhead

    Olen kokenut kumityynyn repeämisen aiheuttaman efektin 67 fairlanella. kesken kiivaimman kuminpoltto harjoituksen kuskin puolen tyyny repes no kone hieman pomppas kyljelleen jolloin kaasuvivusto veti läpät täysin auki ja poljin liimaantu lattiaaan,onneksi oli suoraa vapaata baanaa ja tajus virta avaimesta kääntää nimittäin jarrulla seisominen ei helpottanut kuin hieman.Myöhemmin varovasti koettaessa toimi mutta esim D:llä lähdetäessä jos hiemankin enmpi anto kaasua kone hyppäs taas kyljeleen jonka jälkeen taas mentiin hetken aikaa kunnes löysä laatikko arpo 2:sen jonka vaihdon välissä kone lumpsahti taas paikalleen ja kaasupoljin nousi ylös lattiasta :rotfl: melko erikoinen kokemus aloittelevalle amerikan autoilijalle 90-luvun alussa sen jälkeen koneet on ankkuroitu paremmin paikalleen:
     
  20. Aako

    Aako 1st gear

    ´63 Galaxie 390 Konneella kans tuosa -90 alkupuolella tuli otettua Oulun keskustassa melko mielenkiintoinen liikennevalolähtö, kun moottorin tyynyn kiinnike repes irti hitsauksesta...
     

Kerro tästä muillekin!