Swingerit ja GT-Dartit Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja messer109, 7.12.2005.

  1. jartuul

    jartuul 1st gear

    Swinger 340 tarinaa

    Tässä hiukan historiaa Swinger -70 rek. nro BMI-60

    Alkuperäinen hi perf versio pucket seatteineen, pedal dress up kit, rallye cluster, hoop scoops, dual exhaust tips, 727, 8 3/4 välitys 3.22 lukko etc

    Omistin auton noin kymmenen vuotta, myin pois 90-luvun alussa, jolloin sillä oli ajettu noin 180tkm, lisätietoa allekirjoittaneelta.

    Tekniikka: 340 CuIn, takomännät, tuplaketjujakopää, takokampiakseli, kannet, joiden imuventtilin koko oli 2,02. Avasin koneen pari kertaa, mutta lohko jätettiin std-kokoon. Männänrenkaiden vaihto, jakopää, nokka-akseli (Purple shaft, en jaksa muistaa nostoa ja ajoitusta), hydr nostajat. Myöhemmin koneeseen vaihdettiin kahdella nelikurkkuisella Carterilla varustettu matala HI-rise imukansi (kaikki mahtui orig pellin alle). Koepenkkinä oli kehä 3, jossa ajamalla ja kirjaa pitämällä kaasuttimien balanssi löytyi. Kertavaihto oli 4 alipaineneulaa ja kahdeksan suutinta. Lopuksi erittäin oikea seos löytyi ja kone kävi nätisti tyhjäkäynnillä 800 kierrosta minuutissa ja lauloi oikein kauniisti 3000 kierroksesta ylöspäin. Myös autom.vaihteiston kick down toimi moittettomasti.

    Yt
    JT
     
  2. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Amerikan päästä vaan saattaa löytyä vähä parempi korisia vehkeitä ku nämä mitkä on ollu Suomessa 30 vuotta ja monella eri "harrastajalla". Itse toisin sellasen missä on maalipinta palanu auringon paahteessa ni näkee ainakin minkälaisessa kunnossa koppa on. Tollasia ku on Amerikassa tarjolla alle 4000$
     
  3. dodge71

    dodge71 Gearhead

    juuri näin mäkin ajattelin!paitsi että toi mun auto on maalattu jenkeissä mutta näin kuvia kunnosta ennen maalausta.ja maalin alta myös näkee.ei oo pohjat parhaita mitä on nähny.auringon poltot paistaa läpi.mutta eipähän ole mätä.
     
  4. dd64

    dd64 Gearhead

    Multa löytyy yksi aito suomiauto Dart GT. Vuosimalli -64 ja juuri semmoinen suomessa 45 vuotta ollut. Alunperin 273:lla ja ilmeisesti manuaalilla(kytkinpolkimen jämät jäljellä), viimeiset 20 vuotta 360:llä ja 727:lla. Gt:tä ei taida olla jäljellä kuin kojelaudan vinyylipäällinen...
     
  5. tikke

    tikke 1st gear

    onks kellään tietoa 71-GT.kelt/musta.440/727.BH-624.
     
  6. 69

    69 Gearhead

    Nostetaas tätä! Jos vaikka tulis lisää juttua. Laitetaan vielä kesäkuva omasta katiskasta, nyt kun se on jo talviunilla. [​IMG]
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    MYYTY!
     
  8. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Mulle tulee ens viikolla Amerikasta täysin alkuperäinen -72 Swingeri.
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

  10. robin

    robin Gearhead

  11. Jora78

    Jora78 Gearhead

  12. robin

    robin Gearhead

    Sen verran historiikkia että tullut uutena ruotsiin ja sieltä suomen puolelle joskus -90 luvun alkupuolella, itse olen kolmas omistaja ja mulle tuo tuli -97. Pari kesää ajelin ja sitten löin lihoiksi, alunperin piti vain jarruremppa tehdä mutta homma lähti vähän käsistä kun sieltä täältä löytyi pientä fixailtavaa.

    Vuosien varrella tuota on sitten hierottu pikku hiljaa takaisin kasaan, nyt tuo on ollut tallissa "valmiina" nelisen vuotta, jospa tuon tänä keväänä saisi aikaiseksi vietyä museoleimalle ja takaisin rekisteriin.

    Tekniikkana on 273 + 904 (tällä kokoonpanolla tehtaaltakin lähtenyt) ja remppaamisessa pyritty pysymään täysin orggis linjalla niin tekniikan kuin ulkoasunkin suhteen. Eli venttiileitä säädellään käsin, samoin kärkiväliäkin, mitä olen pari kertaa jälkikäteen hieman kiroillutkin mutta loppupelissä old school meininki on kuitenkin se oikea tie mitä miehen pitää kulkea autojen kanssa ;) No okei, on tuohuon jotkut -70 luvun lyijytöntä syövät kannet sentään vaihdettu...

    Jos jollakulla sattuu nurkissa pyörimään priimakuntoista syyläriä, kojelautaan tulevaa "mono" kajaria ja pissapojanpumppua niin voisin olla kiinnostunut ostamaan pois! Nämä siis mielellään NOS laatua tai muuten vain hyväkuntoista vanhaa tavaraa.
     
  13. Simo

    Simo 1st gear

    Hieno peli toisaan! Hyvä, että myös alkuperäisyyttä on arvostettu.

    Mutta hyvää työtä voi aina vähän saivarrellakin ? :D
    Moppeissa konehuone on pääsääntöisesti korin värinen
     
  14. robin

    robin Gearhead

    Tuota itsekkin aikoinaan pähkäilin mutta päädyin mustaan kun konehuoneesta ei muuta väriä löytynyt kun vanhat maalit poistin eli tuolla oli vain alkuperäinen musta väri.

    Sen verran voi saivarrella että alunperin tuo punainen on ollut metallinhohto mutta metalliväreistä kun en tykkää niin laitoin tilalle saman sävyisen punaisen. Omaan käyttöön kun tulee niin vähän voi katsoa sormien läpi :)

    Niin ja tuo ilmanputsarin siipimutteri iskee silmään pahasti eli jos siihenkin löytäisi jostain oikean näköisen...
     
  15. Gp64

    Gp64 3rd gear

  16. Make.S

    Make.S Gearhead

  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

  18. dodge71

    dodge71 Gearhead

  19. 69

    69 Gearhead

    Onnittelut hienosta hankinnasta GP64, niin ja vannevalinnasta myös, gragarin s/s on aina muotia 8)
     
  20. Gp64

    Gp64 3rd gear

    Kiitos kiitos. Tosi hyvin on säilyny toi Dartti mitä sitä nyt oon tutkinu. Tuhkiksia ei oo ikinä käytetty ja ruostetta ei oo pahemmin jotain pieniä kolhuja muutama.
     

Kerro tästä muillekin!