Wanhan jenkin perässä ajaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja flw-65, 2.7.2011.

  1. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Pahinta on se että vaikka suomessa on joillakin teillä kaksi kaistaa syntyy silti ongelmia. Kaikki kmh rajoitus - jumalan käsky - jeesustelijat voisivat ajaa sitä oikeaa kaistaa väärin näyttävine mittareineen, mutta ei, sieltä tullaan vielä vasemmalle loisimaan jolloin se kiireinen henkilö joka elää oikeaa elämää ei pääse enää heistä ohi. Kaksi kuppaista vaunua kihnuttaa siinä rinta rinnan kilometri toisensa jälkeen. Veikkaan että samaan ongelmaan törmäisi suomessa vaikka kaistoja olisi kymmenen, koska osa on niin kaistapäitä viemään toisilta kaistoja.
     
  2. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Onko sun mielestä 60kmh vauhti matelua 80kmh rajoitusalueella? Etenkin kun kyseessä ei ollut mikään valtatie, vaan yleisrajoituksen piirissä oleva ns. pikkutie jonka kaikkiin mutkiin ei viitsi käyttikselläkään ladata tuota suurinta sallittua?

    Letkassa oli mukana auto jota ainakaan minä en uskaltaisi ajaa juurikaan yli kuuttakymppiä. Ei auto silti heikossa kunnossa ollut, päinvastoin. Jäykkä etuakseli yhdistettynä lyhyeen akseliväliin ja ovien sekä katon uupumiseen, turvavöistä ja -kaaresta nyt puhumattakaan, aikaansaa tuollaisen efektin. Silti sillä(kin) on ihan laillista ajella 80-alueella.

    Kohdasta jossa mainittu mersu letkasta ohi töötti pohjassa paineli, oli muistaakseni vähän reilut kolme kilometriä VT12 risteykseen. Ajansäästö taisi olla huima.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Taitaa olla parempi ettei huolehdi toisten ajansäästämisestä tai hukkaamisesta. Jokainen ajaa omaan laskuunsa. Jos jollain on tarve mennä kovempaa kuin itse menee, ja vieläpä rajoitusten puitteissa, pitää vetää sivuun. Ei ole mun tai sun asia arvioida riittääkö jollekin toiselle 60 kun on 80 alue. Ihan sama onko alla traktori, T-Ford vai Ferrari. Tämä on niitä ns liikenteen pelisääntöjä. Jokainen on varmaan nähnyt hurjia ohituksia näiden pulunnussijoiden takia. Mieleen muistuu heti tukkirekka ohittamassa jotain fakin kämpperöityä Klonkswagenia mutkaiseen jyrkkään alamäkeen pimeeseen mutkaan. Itse ajoin sen perässä puolitoista tuntia jonon kolmantenatoista autona OTSASUONET PAKSUNA kuuttakymppiä 90 alueella. Ihan sama jos se olisi ollut joku "erikoisauto", teki mieli vähintään hakata sairaalaan se kuski. Tyydyin vetämään ohi kilsan ennen määränpäätä, sormi pystyssä. :rotfl:
     
  4. kautsi

    kautsi 3rd gear

    Juu. :rotfl:
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä se on matelua. Noin paljon alle rajoitusten ajaessa pitää pitää huoli, että sallittua enimmäisnopeutta ajavat pääsevät rauhassa ajamaan sallittua nopeutta ja annettava tietä tietä, jos itse ei kykene suurempaan vauhtiin kuin 3/4 sallitusta.
     
  6. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Voisitko sitten kertoa missä vaiheessa matelu muuttuu vain hieman rajoitusta hitaammin ajamiseksi?
     
  7. Weijari

    Weijari Gearhead

    Liikennekonstaapelin mukaan samalla lailla kuin ylinopeus menee yli huomautusrajan sakkopuolelle. Ero on vaan siinä, että matelu ei ole lain mukaan sakkorangaistava teko, elli tilanteeseen liity tarpeeton liikenteen estäminen. Huomautuksenhan poliisi voi antaa harkintansa mukaan. Huomautuksin on kategoriassa rangaistus.

    Eli omaa järkeä saa käyttää. Lähtökohtaisesti pitäisi ajaa parhaan kykynsä mukaan sallittua nopeutta. Jos auto on siinä kunnossa että maantienopeutta ei pysty ajamaan, on syytä vähän katsoa peiliin. Sellanen laatikko, joka ei pysy lapasessa 80 km/h vauhdissa, ei ole turvallinen äkkitilanteessakaan. Ittensä saa ajaa hengiltä mun puolesta ihan miten haluaa. On kuitenkin aika surkeeta, jos ajaa kanssaliikennöijän soiroksi, kun ajoneuvo ei ollut riittävässä kunnossa.

    Väärin on mun mielestä myös se, että joku, joka on menossa johonkin jollain aikataululla, joutuu ottamaan ne riskit ( ohitukset yms ), kun jollakulla on menossa "harrastus". Tieliikenne ei oo se paikka johon mennään tuhlaamaan toisen aikaa kun ittellä just sillä hetkellä sattuu sitä aikaa olemaan.
     
  8. Putte

    Putte 1st gear

    Silloin kun marginaali on parin prosentin luokkaa. Tästähän voi tietysti joku muu olla toista mieltä. Tämä on vain oma mielipiteeni.
     
  9. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Henk.koht. en voi sietää "matelua" (ts. selvästi alle rajoituksen ajamista) JOS siihen ei ole selvää syytä. ~50 vuotiailla tai vanhemmilla autoilla ajaminen on selvä syy.

    Tosin normiliikenteessä meikä vetää harrastepelilläkin melko haipakkaa, ainoastaan motarilla ajelen yleensä alle rajoituksen. Siinäkin syy on lähinnä kovettuneiden tiivisteiden aiheuttama suhina ja bensankulutuksen eksponentiaalinen kasvu. Noin muuten vauhtia on rajoitus + 5-8kmh todellista.
     
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ajelen yleensä about rajoitusten mukaan, usein ehkä tuollaisella +5-10 km/h ylinopeudella, riippuen tiestä.
    Jos sinne nyt tulee joku puskuriin kiinni roikkumaan pitemmäksikin aikaan, niin sitten hiljennän tismalleen siihen nopeuteen, jota sen alueen nopeusrajoitus edellyttää.

    Ihan vain piruuttani.
     
  11. Petri K

    Petri K 1st gear

    Aika monet täällä tuntuu provosoituvan tuosta perässä roikkumisesta, ja tallaavan kaasupoljinta lattiaan. Eivät sitten ole vielä tulleet siviiliauton/pyörän (poliisi) kanssa tutuiksi.

    Itse en provosoidu tuolla tavalla vaikka joku tulisi moottoripyörällä ajellessani roikkumaan perään, juuri samasta syystä.
     
  12. ChevCamino

    ChevCamino 1st gear

    Oli niin hauskaa luettavaa että oli pakko kertoa totuus
    :argue:

    Ajakaa rauhallisesti omaa tahtia jokainen...aina on nopeampia ja hitaampia, nopeammat ohittaa ja hitaammat päästää ohitse.

    maltti on valttia myös tien päällä :rotfl:
     
  13. misshudson

    misshudson 3rd gear

    Ohhoh, onpa kinasteluksi mennyt tämäkin topicki…

    Perässä roikkujien ja edessä lorvailijoiden kannattaisi aina muistaa terve itsesuojeluvaisto. Esimerkiksi jos tuon minun ei-niin-hirveen-vanhan kolmetonnisen kauppakassin jarrut päättää että tänään otan kiinni kuin takiainen kollikissan pallien väliin niin irrotettavaa vetokoukkua saa seuraavan kerran irroitella perässä roikkujan moottorin takimmaisen pytyn palotilasta. Omasta hengestä siinä on kyse, miksi toisilla on niin kiire ja tuska siitä päästä eroon?

    Kohteliasta on antaa mahdollisuuksien mukaan tietä jos itse tunnistaa ongelmia ajokkinsa kulun kanssa tai jostakin muusta syystä joutuu ajamaan hiljempaa, kuten myös on kohteliasta olla härnäämättä edellä ajavaa, pää kiehuvaa tekniikka- tai muuten ongelmaista kuskia. Mikä ihme meihin fiksuihin ihmisiin oikein menee liikenteessä… :odroll:

    Why can’t we all just… get along?
     
  14. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Harvoin takana on ketään, mutta jos joku alkaa hivuttautua GPS säädetystä jatkuvasta pienestä ylinopeudestani huolimatta taakse hidastan toleranssirajaan ilman +3km/t. Ja jarrutan nopeusrajoituskilpien kohdalla tehokkaasti juuri rajoitukseen +7km/t ja päinvastoin. Poliisien siviiliauto voi provosoida ylinopeuteen hiillostamalla ja mitata keskinopeuksia maamerkeistä, joten taustaliikennettä kannattaa tarkkaan seurata!

    PS. Keskinopeudelle ei ole ratkaisevaa kuinka kovaa ajat vaan hitaimmat kohdat, pysähdykset, risteykset. Ennakoimalla risteyksien läpipääsyn, hitaimpien pisteiden nopeuden ja ohituspisteet tulee vuositasolla iso aikasäästö.
    Matka, erityisesti yli 300km, taittuu pitämällä "tasainen tappava tahti" ilman mitään löysiä kohtia tai taukoja.
    Suomeen pitäisi hyväksyä EU-käytäntö liikennevaloihin "vapaat oikeat".
     
  15. Putte

    Putte 1st gear

    Tota vapaata oikeeta kokeiltiin Järvenpäässä muutama vuosi sitten kolmessa risteyksessä. Noin 95 % kuskeista ei uskaltanut sitä käyttää tai ei tajunnut tilannetta. Nyt noista kokeilu risteyksistä on enää jäljellä yksi, muut on poistettu. Siinä jäljellä olevassa vapaa oikea on toteutettu omana jakajalla erotetulla kaistalla ja se toimii nykyään melko hyvin.
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Itte oon pitäny sen linjan, että kohtuu "reippaasti" ajelen "tasaisen tappavaa
    vauhtia" ja kun tulee silti peilejäkin seurattua, ni hätäsemmille annan vilkulla
    merkkiä ja F250:nen niin laitaan ku menee vauhdissa... saa mennä ohitte :D

    Mut SITÄ en P**KELE oo viäläkään tajunnu, et minkä HELVETIN takia REILUA
    ALINOPEUTTA ajavat jononvetäjät sitte ohituskaistalla löytävät sen kaasupedaalin jotenki??? Sillon tulee "rauhallisista" Mattimeikäläisistä perheenpäistä yhtäkkiä hirveitä kilpakuskeja? Sitte taas himmataan REILUSTI
    alle sallitun nopeuden, ku leveä tie loppuu :mad:

    Toinen mikä pistää kans purukaluston koville, on rekkojen ohitus ?
    Näät jo kaukaa, että eellä menee rekka ja sen perässä on joku kikotin, joka ei sit USKALLA lähteä vastako 2km:n TYHJÄLLÄ suoralla ohitte... JA TILANNENOPEUS ohitettaessa n. 102km/h satasen alueella???
    Sitä sit mennään ihan RAUHASSA just ja just linjasta ohitte, mut MUUT perässä tulijat joutuu sit kyttimään myöhemmin tarjoutuvia paikkoja.
    Sitte tämä juuri rekan ohittanut jää siihen yhdistelmän eteen n. 20-30m:n etäisyydelle körötteleen... HYVÄ, OHI PÄÄSTIIN :mad:

    Totta mää nyoon ainut, jolle on näitä sattunu??? :eek:
     
  17. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Et.
     
  18. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    Eilen kanssa törmäsin vastaavaan tilanteeseen, ajelin vanhaa 3 tietä riihimäki hyvinkää väliä transporterin perässä joka nokes ihan helvetisti (oli reilu hajurako), ja mun perässä toyota, melkeen puskurissa kiinni. ohihan sen oli mentävä ja n. kilsan ajon jälkeen se sitten otti ja käänty tieltä pois... jokseenki turha ohitus mun mielestä...
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Samat fiilikset täällä. Galaxiella ajellessa max 80 km/h on siedettävää korville, sen yli ihan sama on onko katto päällä vai ei , pitäis olla pelttoorit korvilla. Ja oikeen muuta mölyä ei kuule kuin tuulen suhina. Ja mihinkäs tässä kiire on. Yleensä valitsenkin tiet niin , että ajelen niitä teitä missä on "kattonopeus" 80 km/h, vaikkei kattopäällä pahemmin ajella :rotfl:
     
  20. Raimo Miettinen

    Raimo Miettinen 1st gear

    Käännetäänpäs asia niinpäin, että mitä haittaa turvallisesti tehdyllä ohituksella on? Ei se ohitettavalta pois ole, vaikka olisikin aluksi ajanut jonossa ensimmäisenä. Radalla sitä sijoituksista ajetaan kilpaa! En minäkään aikaa mittaa vaan tykkään ajella ja ohitella muita. Lisäksi suomalainen metsä-pelto-metsä-maisemaruletti on keskimäärin varsin tylsää.

    Jonoista vielä, että yleensä ne jonon ensimmäistä seuraavat tekevät jonossa ajamisesta veemäistä, kun hinutetaan liian lähellä edellä menijää aiheuttaen haitarimaista nopeuden seilaamista jonon loppupäähän saakka (moni luulee, että jonon eka ajaa ko. haitariseilausta). Itse yleensä jätän jonon loppupäässä reilun turvavälin, jotta haitariliikkeeseen kerkiää reagoimaan moottorijarrutuksilla ilman ylimääräistä jarruttelua.
     

Kerro tästä muillekin!