Koneen kiinnikkeet / etupalkki ja niiden muuttaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Bendrago, 5.5.2004.

  1. Bendrago

    Bendrago 1st gear

    Kertokaas viisaat että saako nykysäännösten puitteissa miten muokata noita koneen korvakkeita ? onko mahdollista esim. hitsata etupalkkiin uudet korvalliset vai pitääkö leikkiä adapterien kanssa ?
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Saa tehdä itse, mutta tehdastekoisten kanssa voi olla katsastus helpompaa ts. ei joudu selittelemään. Itse tehtäessä kannattaa tehdä sen verran tukevan näköiset, ettei lujuuslaskelmia pyydetä. Tai voihan ne laskelmatkin valmiiksi tehdä, aina parempi.
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Kyllähän niitä korvakkeita saa muutella aika vapaasti. Mitään erityisiä sääntöä ei niiden suhteen ole. Omassa projektissa kone siirtyi kokonaan uudelle paikalle ja väänsin tarkoitusta varten uudet korvakkeet 200 x 150 x 6 mm putkipalkista. Kuvia löytyy tuolta mun projektisaitilta.
     
  4. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mitenkäs tuo vaihteiston kannatinpalkki? Saako sitä muuttaa/ tehdä itse uuden? Olen jostain antanut itseni ymmärtää että sitä ei saisi muokata.
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Saa senkin tehdä/muokata itse. Tietty siihenkin varmaan pätee se "tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja ...".
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Tähänkin pätee se kummallinen sääntö, että jos kiinnike on tehdastekoinen, mutta vaikka 3 mm pellistä, se kelpaa. Mutta jos teet itse pitää niiden kestää suunnilleen ydinräjäytys. Omat kiinnikkeet tein letukan pikkulohkolle 70x70x6 palkista ja TUKEVASTI runkoon hitsattuna. Saas nähdä kelpaavatko.
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    No sitten ei muuta kuin suunittelemaan. Se palkki on jo kerran oikaistu kun tarttui kiveen kiinni metsässä. Eikä sitä saanu täysin suoraksi vaikka minkä teki.
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tuo on totta! Mut hei, niin kuin miljonääri-jussi sanois: Pelko pois Jorkkeri, ei ne mullekaan mitään sanoneet kun oli asiallisesti tehty.
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ja lisäksi olisi hyvä jonkinnäköinen "ammattitaito" työn toteuttamiseksi.


    Useimmat vastaantulleet itsetehdyt hitsit on ollut niin hirveän näköisiä, ettei ole ihme jos viranomaiset suhtutuvat nihkeästi ja alkavat vaatimaan kaiken maailman "todistuksia". Tosin, ei se tehtaan jälkikään aina ole kovin fiini, mutta silloin vastuu onkin valmistajalla.
     

Kerro tästä muillekin!