Electrolumicent murheita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Cocco Bill, 8.9.2011.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    eli mistä Suomesta apua vai lähettääkkö rahakkaalle USA korjausmatkalle paketin katoamisenkin uhalla?Auto -66 Charger ja mittaristo ties kuinka monta kertaa auki,ollut radiopajalla ja 2 varamittaristoakin tilattu USA:sta ja ollut huonoja nekin jo vanhuuttaan.Välillä on kolistelu auttanut(ei mikään korjaus),mittareita vaihdeltu eestaas kokeillen ja maadoituksia parannettu ja mitälie pajalla tehty,vaan toiminut osittain päivän kaksi eli viisareita tai koko mittarikin pimeänä ellei sitten kaikkikin..Virtalähde ok.Maattovikaa tai oikosulkua tietty,on vaan niin pientä ja ohutta näprättävää puolisokealle tyhmälle sekä vastusmittarihommia.Varmaan hieno systeemi uutena toimiessaan.Voikohan Coronettiin saatavia uusia bensa,lämpö ym mittareita käyttää ja sovittaa ne niin että viisarit hehkuisi norm tapaan punaisena + mahd näyttämä toimii ja koittaa vaan toi valaistus saada luminenssilla toimimaan?Ikävä kun koko kajuutta pimeenä radion ja vaihdekepin ympäristöä myöden,kas kun nekin samassa järjestelmässä ja ne on ok kunnoltaan.Onko kukaan modifioinut koko systeemiä normaaliksi ja jättänyt vain radion+muut electroluminenssiin?Kyseessä kuitenkin MR-auto eli olisi näytettävä originaalilta.Toivottavasti tuli murhe selväksi=) Tällähetkellä voltti,öp,lämpö ja bensamittari Autometerin Quad gauge yhd mittarissa konsolissa eli näyttämät luotettavia,huomaamaton ja toimii eli viisareihin ja pohjiin valaistus,please.
     
  2. dean66

    dean66 Gearhead

    hei,

    vaikka kirjoitit, että "virtalähde ok", niin sinne minun epäilykset kohdistuisi kuitenkin vahvimmiten.

    vanhat kondensaattorit kuivuneet ja enää ei tule sopivaa korkeajännitettä pihalle sieltä kuitenkaan?

    vai onko se mitattu jollain toimivaksi? sieltähän pitäisi tulla huomattavan korkea jännite hyvin pienellä virralla ulos, mikäli oikein muistan.

    jos se hehkuva heijastinpinta on rikki mittarista tai viisarista, niin sitä tuskin saa ehjättyä millään.

    -a-
     
  3. magenta

    magenta 2nd gear

  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joskus takamuinoin elektroluminesenssinäyttöpaneeleihin kyynärpäitä myöten sotkeutuneena aihe on jonkin verran tuttu. Chargerin mittariston sisuksia en sen sijaan ole nähnyt, enkä tiedä, miten ne valot siellä ovat toteutetut. Ovat ainakin olleet aikaansa edellä.

    Samalla tekniikalla toimivaa, muotoonleikattavaa, taipuisaa (+ värivaihtoehtoja) kalvoa on saatavilla erilaisten taustavalojen toteutusta varten. Eka googleosumani on linkissä http://www.elec2go.com.au/category7_1.htm mut vastaavaa pitäisi löytyä Farnellista, Elfasta sun muista elektroniikkarompetta kauppaavasta liikkeestä. Tommosella vois kuvitella pystyvänsä tuottamaan korvaavan valonlähteen, olipa ne mittariston valot olleet alunperin minkä muotoisia tahansa. Samoista paikoista saa myös tarvittavia suurjännitelähteitä (100-200V~)
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,on mitattu virtalähde ja ollut irti niinmonta kertaa irti,kuten mittaristokin että vaikka silmät kiinni...Tuo kalvototeutus ei taitane onnistua koska tässä on kyseessä 4 pyöreää mittaria joiden koho kehä hehkuu vihreänä ja neulat punaisena sekä asteikko mph/rpm/bensa/öp/ammeter/lämpömittareissa vaaleana eli siellä ei tosiaankaan ole mitään polttimoita tms vaan virtalähde joka nostaa jännitteen n.250v ja jos jostain maattaa(viisari ,viisarin akseli,ohut käämilanka poikki tms pysyy pimeänä,joko vain se tai koko mittaristo ,radio ja PRND21 valitsimen asteikkokin.Tää on tosi hienon näköinen toimiessaan ja samanmoinen systeemi on joissain Chryslereissä 50/60-taitteessa.Sebringin tms en tiedä sanoa mitään.Itse mittaritaulut on pinnaltaan ihan ok ikäänsä nähden,viisarit ohuine johtoineen murheenryyni monesti,kuten maadoitukset ja se vanhuus=)Jos haluaa nähdä millainen päältäpäin ja miten mittarit niin Googlettakaa Charger 1966-67 Gauges tai The Gauge Doc.
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Niin,lisäyksenä vielä että toi kalvohomma kiinnostaa kovasti,mutta miten sen saa toteutettua tuohon muotoon,voiko leikata ja mites asteikko viisareineen kun nekin tarviisi näkyä vaikkeivat olisi toiminnassakaan eli käyttäisin jatkossakin tuota konsolissa olevaa kiekkamittarin näköistä jossa 4 pientä näyttöä.Tietääkö kukaan voiko noita viisarijuttuja ratkaista ostamalla vaikka Coronetin tms uudet mittarit joissa kylläkin normaali valaistus ja mutta ennenmuuta ehjät punaiset viisarit rekvisiitaksi.Uustuotantona en ole törmännyt Chargerin omiin vastaaviin eli liekö maailmalla korjattu vanhoja vai miten ratkaistu?Luulisi että suurempiakin ropleemia on ratkaistu...tietty jos lähettäisi tuonne Gauge Doc tms ja hakisi lainaa..=)
     
  7. WSE

    WSE 1st gear

    El kalvon jännite kun pääsee vuotamaan jotain kautta niin ettei virransyöttö riitä ylläpitämään jännitetasoa riittävänä niin valohan sammuu. Vian ei tarvitse olla iso, ja todennäköisimmin tuossa löytynee niiden viisareiden johtimista.
    Voin toki joskus katsoa jotakin noista mittareistasi jos vain aikaa liikenee, korjailen päivätyökseni mittaristoja ja autoelektroniikkaa ja sitä korjattavaa riittää... yvllä tavoittaa mutta en ole kovin aktiivisesti netissä nykyään, ei aika riitä.
     
  8. jp_olli

    jp_olli Gearhead

    WSE:lle kannattaa laittaa mittari menemään. :)

    Itse olen perehtynyt enemmän noiden uudempien EL-valaistusten korjaamiseen, jotka on aiemmin mainittu.
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Älä ala virittelemään tai turaamaan mitään tuning vaihtoehtoja.
    Olen kunnostanut useamman juustokupu mittariston ja se on itseasiassa ihan iisiä jopa merkonomi pohjalta.

    Ota ensimmäiseksi se oskilaattori engl. power pack irti. Juustokuvussa se antaa 200v jollain saakelin suurella taajuudella, Chargereissa muistaakseni 180v?? samanlainen mötikkä mutta ei muistaaksnei vaihtokelpoinen tuon jännite-eron takia.
    Ota erillinen akku ja kytke se toimintaan. nyt voit kädellä kokeilla miltä sähköisku tuntuu jos sinulla ei ole yleismittaria :D se on vaaratonta hupia koska watteja ei juuri ole. Voit tehdä tämän testin myös powerpackin olessa kiinni autossa.
    Jos et saa johdosta sähkäriä niin powerpackistä on varmaan mennyt se transistori jonka voi vaihtaa tai sitten käämi katkennut. Anyway sen voi korjata suomessakin. Jos powerista ei tule virtaa sen ollessa kiinni autossa - tarkasta meneekö sinne valokatkaisijalta se 0-12 volttia potikan läpi vai onko valokatkaisijan potikka rikki (yleistä).
    No kun powerpackki toimii pöydällä niin sitten irroitat yhden mittarin ja kytket sen. pitäisi loistaa täysillä. Näin voit käydä kaikki mittarit läpi ja samalla varmistaa niiden kunnon maadoituksen ja kytkennät.
    Pimeistä mittareista pystyy kotikonstein korjaamaan irronneet liitännät ja katkenneet hiuksenhienot johdot, joka yleisin pimenemisen syy.

    Yksikin oikari, läpivuoto tms. jossain mittairssa pimentää koko mittariston. mutta kun irrottaa rikkinäisen apikon niin muut alkaa toimimaan.

    Yksi yleinen vika on myös että poweri toimii kylmänä mutta lämmettyään pätkii tai lopettaa toimintansa.
     
  10. Simo

    Simo 1st gear

    Kyllä olen itse saanut kuuskymppisen Imperialin mittariston electroluminenssivalaistuksen katkoksia tinaillen toimimaan, myös viisarit. Muuttajaan vaihdoin kondensaattorin. Virta on 200 AC 250hz.
     
  11. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Noiden mittareiden elektroluminenssi puolen korjaaminen ei tietysti puusilmälle yhdistettynä camping-makkaran kokoisiin sormiin, ole helppoa :D Kannattaa ostaa halpahallista +3.00 lukulasit ja pinsetit. Normaalin sähköjohdon jouhia voi käyttää ja korjausliitokset tehdä liimaamalla koska tinaaminen voi olla aika raju toimenpide ellei ole jotain kelloseppäkolvia.

    sitten jos lähettää tuonne, niin siellä ne tulee kuntoon
    http://www.jcauto.com/services.html
     
  12. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Tollaseen -06 sebringiin pitäis vaihtaa elektroluminenssi mittaristoon poweri.Tilasin honkongista pari poweria,toinen antaa 14.5vdc->190vac/3kHz,ja toinen 14.5vdc->190vac/2.6kHz.

    Onko väliä kumman noista laittaa hajonneen tilalle(onko tietoa paljonko orkkispoweri antaa ulos jännitettä/taajuutta??)

    Minkäväriset piuhat on orkkismittaristossa + ja - tolle powerin syötölle(vai onko merkattu ihan + ja - piirilevylle tms?)
     
  13. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Joo,kiva kun aihe on kiinnostava ja hyviä vihjeitä ynnä ideoita,kiitos=)Toi virtalähde on tarkistettu ja valokatkaisija jossa toi valaistuksen säätökin on uusi ja paketista asennettu tänä kesänä.Itse asiassa noin olen koittanutkin että yksi kerrallaan ja tämänkesän paras tulos oli että bensamittarin viisari oli pimeänä ja koko nopeusmittari pohjasta viisariin,muut toimi radio ja konsoli mukaanlukien.Vaihtaessani toisesta mittaristosta nopeusmittarin ja bensamittarin,koko komeus pimeänä...eli tää on niin tätä ja jos sen nyt saisikin pelittämään niin toimiiko enää ensi viikolla?Minulla kun 2 täyd mittaristoa ja 1 puolinainen niin tälläinen vaihtelu onnistuu vaan ei tunnu olevan ratkaisu silmätuntumalla koska tarvitsevat läpikäynnin ,joissa itseasiassa 2 talvena jo olleetkin kk tolkulla eli radiohuollossa jossa korjaillaan kaikenmoista vanhaakin,siis 2 mittaristoa läpikäyty eikä saa 1 toimivaa?Ihmeellistä.Juu,tiedän että jenkkilässä on mittareihin erikoituneita pajoja.Maksavat vaan enemmän kuin maltaita eli hinnat on kyllä tähtitieteelliset,tuleeko koko vehje enää takaisin,paloina,vedätetäänkö suomipoikaa mitenpaljon ja kun vielä tullissa tietty rokottavat omasta tavarasta toistamiseen niin siirrymme kait tuhanteen e huoltolaskussa eli sentakia koittaisi ensin Suomea kun ei nyt ihan ydintegnologiasta kysymys ja toki jossei muu auta niin USA pakettia väsäämään koska kuntoonhan tämä pitää saada ettei mee järki tämmöisestä pikkujutusta.Mistä arvasitte että Atrian käristeet saaneet mallinsa täältä ja pullonpojat paksuutensa ja muotonsa=)
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vähemmän taajuutta (kHz) on vähemmän kirkkautta. Liika jännite (Vac) voi aiheuttaa läpilyönnin EL-elementissä, sit ei tuu valoa enää lainkaan. Jos 190Vac
    ei ole isompi kuin alkuperäisen, molemmat käy. Toki toi taajuus (kHz) sais olla alueella alkuperäisen kanssa, muuten lämpöä voi tulla liikaa - taas kuolee EL-elementti
     
  15. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Noniin,invertteri(poweri) vaihdettu.Valaistus rupes pelaamaan.
    Tommonen sinne tuli: http://www.ebay.com/itm/12V-DC-AC-inver ... 4cf94e8db8

    Orkkisinvertterin +12v syötöistä,oranssi=+ ja musta= -
    Tossa honkongin invertterissä pun=+ ja musta -

    Orkkispoweri toimi hetken irrallisena että sai mitattua jännitteen/taajuuden,ulostulo oli 12.5v syötöllä 140vac/1060Hz

    Kuinkakohan nuuka se elementti on siitä jännitteestä,merkkaako ~30vac ylijännitettä verrattuna orkkikseen mitään??
     
  16. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Ei mennyt putkeen tämäkään remontti.On se kumma kun muutamallataalalla ei saa mitään kunnollista...Tuossa edellisessä omassa edellisen postauksen linkissä mainittu invertteri kärvähti ja poltti siinä sivussa mittariston piirilevyltä jonkin pintaliitoskomponentin :mad:

    Osaakos joku kertoa mitkä mittaristot on vaihtokelpoisia tuon kärvähtäneen kanssa.Ko. yksilö on 2006 mallin sebringistä 2.7 ja autostick.
     
  17. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Esim. mulla on 02 Sebringissä perinteinen mittarivalaistus 3 W lasikantapolttimoilla. Tuollainen voisi käydä elektroluminenssischysteemin tilalle heittämällä, tämä on pelkkä arvaus. Mutta tsekkaa jostain kävisikö. Eli siis koko mittariston vaihto tulis varmaan kyseeseen.
    Anyway tässä konversiossa luettavuus säilyisi vähintään samana, luotettavuus paranisi, mutta seksikkyys sekä katu-uskottavuus voisi kokea kolauksen :)
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kuulostaa sekavalta :-? :-? Toimiko tämä vaihdettu mittari "pöydällä" ennen asennusta? Mutta toistetaas. jos joku mittareista on hajalla niin sitä ei kannata kytkeä muiden kanssa koska se voi pimentää ne muut. Oikosulku siis vie virran muiltakin mittareilta! Sitten pitää tietysti tietysti varmistaa että maadoitukset toimii ja itse johdoissa ja liittimissä ei ole häikkää. Rakenna akusta, johdosta ja siitä powerpackista testiteri ja käy jokainen yksitellen läpi niin auton johtojen ja katkaisijan toiminta ei vaikuta silloin. ne jotka ei hehku niin tsekkaa onko ne langat ehjänä jotka sinne viisaariin ja näyttötauluun menee. Jos sitten esim viisari ei silti hehku, niin en tiedä voiko sen korjata muutoin kuin tekemällä kokonaan uudestaan.
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    http://www.jcauto.com/services.html
    Näyttää maksavan $95 viisarin vaihto ja $80 korjaus, näyttötaulun korjaus $35 jc-autolla. Kyllä nuo on kaukana tähtitieteestä vaikka kaikki teettäsi uusiksi. ja vaikka postikuluja ja veroja tuleekin. Minkä arvoisena sinä Chargeriasi itse pidät? :)
    Kalleinta se on käyttää näitä "radiohuoltoja" jotka eivät asiasta mitään ymmärrä.
     
  20. z 28 jari

    z 28 jari Gearhead

    Pitää googlettaa jos löytyis infoa.Niille jotka tarvii invertteriä,löytyi tällainen kauppa joka myy niitä.Jännite/taajuus olis sopivampi kuin tuossa honkongin invertterissä.
    http://glowhut.com/12v-inverter-for-a5a ... p1256.html
     

Kerro tästä muillekin!