Chevyn startti - ai mikä laatu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Holley, 13.11.2011.

  1. Holley

    Holley Gearhead

    Good for you PauliP, mutta kuten sanoin, ostin auton, jossa on vuonna 2008 ostettu tuommoinen Chevyn 330 hv Vortec-kantinen "crate"-engine, liikkeessä ovat laittaneet siihen ihan Unipoint-startin ja kun näin kuitit koneesta, uusista letkuista ja tuosta startista, en olisi uskonut 5 päivää auton ostamisen jälkeen pääseväni starttia vaihtamaan. Peltisarjat ovat juu, mutta toisin kuten aiemmin Chevy II:ssa tai Caminossa tässä Capricessa ne peltisarjat kiertävät minusta startin verraten kaukaa. Tietenkään Unipoint-starttia ei ehkä ole suunniteltu yhtään yli 8,5 puristuksia ajatellen eikä millään lailla peltisarjoille. Nyt autossa on tehostartti ilman ainuttakaan shimmilevyä ja se pyörittää autoa ihan hyvin. Minä en tiedä mikä siinä Unipointissa tarkkaan oli, mutta hirveää meteliä piti joskus, toisinaan taas pyöri tyhjää ja kun menin auton alle katsomaan, oli startin ratas vetolevyllä ja siis starttia löysäämällä se palautui. Aluksi laitoin yhden, sitten toisen shimmilevyn ja ajattelin vian korjaantuneen. Noin 6 kertaa se lähtikin, mutta ei seitsemättä kertaa. Ennakoista myönnän, että pari entistä Chevyn starttia aikanaan taisi johtua niistä, mutta tämä auto toimii kuin ajatus 600-5500 (noin, ei rpm-mittaria), joten en lähde niitä mihinkään muuttamaankaan.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    En väitä että niitä laatuongelmia ei olisi, mutta ne ongelmat mitä itse olen nähnyt on johtuneet aina jostain muusta. Unipointteja yms. mitämilloinkin on tullut käytettyä.
     
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

  4. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Tämä on totta.
     
  5. kapteeni

    kapteeni 1st gear

    itte rikoin eka ikivanhan ja hyvinpalvelleen delcon. sitten hajotin käytetyn tehostartin. samaan aikaan paskoin 3 laturia.

    sitten sain jonkinlaisen huippuviisauskohtauksen ja vaihdoin maakaapelin uuteen. nykyään startti ja laturi kestää koko kesän!
     
  6. sbc350

    sbc350 Gearhead

    juu takatuki on tärkee kanssa. itellä on nyt 2 autossa unipoint vinokiinnitteinen tehostartti ja niissä ei oo ainakaan mitään sanomista, niistäkin kyllä joutu viilaan pinnasta vähän pois et sai välyksen kohdalleen..
     
  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Startin hammasrattaan ja moottorin hammaskehän etäisyydellä on ihan ratkaiseva suhde toimintaan, eikä kyle ole pelkästään etäisyydestä. Tollasen (valitettavasti) GM-startin hammastuksen kuormankohdistus ei perustu mihinkään laskettuun arvoon niinkuin nykyajan laitteissa, vaan pelkästään:

    a) koneistamon tuuriin siinä miten startin kiinnitepinta lohkossa onnistui
    b) vauhtipyörän tai vetolevyn mittatarkkuuteen
    c) Starttikehän pyöreyteen (ei todellakaan tarkkoja), jälkihitsattuja hammaskehiä lukuunottamatta
    d) huonoihin virtajohtimiin.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mistä Unipointeista täällä oikein puhutaan. En ole kuullukkaan, lienee joku suomi-special kiinankakka? Subuun tuli viimeksi Boshitin remanu kun en ehtinyt tilailemaan AC Delcoa. Alkuperäisen, mikä kesti sen 20v, saisi korjattua uudella etupuslalla mutten ole jaksanut.
     
  9. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tälläset tehomallit mulla on caminossa ja opelissa

    [​IMG]
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ehkä shimmien lisääminen summassa ei ole se oikea tapa? Vaikka kuinka
    toivoisi, että nyt se alkaa pelaamaan.
     
  11. CAD54

    CAD54 3rd gear

    tässä vielä esimerkkiä
    gm van 6,5td -98 alkup.gm delgo kesti yli 300th km
    ja nyt viimeisen 40th km aikana vaihdettu 3 kpl
    näitä kiina/mexico laisia korjattuja startteja
    eli kertoo jotain
    ei oo taka tukee ja hammas välys ok
    kumma että sitä taka tukia ei tarvinnu vuonna -70 tai edes -54 gm:ssä
    mutta nyt sais olla noille halppiksille.
     
  12. silver8streak

    silver8streak 2nd gear


    Onko tämä nyt se Unipointin pikku startti?Jos on niin,mullakin on sekä hyviä että huonoja kokemuksia.Kesällä toiminut harrasteautossa moitteettomasti.Käyttöautossa(chevy pikkari 350 tbi koneella)tuli ongelmia viime talvena kun iski kovat pakkaset.Piti naksutella aika pitkään että sai pyörimään ja autossa oli uusi akku.Liekö sitten pakkasta kestämätöntä rasvaa laakereissa.Lauhalla kelillä pyöri kyllä hyvin.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Ehkä. Käynnistin ilman lohkolämppäriä nollakelillä. Edellinen omistaja käynnisteli ilmeisesti autotallista aina. Toki aion pitää lohkolämppäriä kytkettynä nyt muutenkin, mutta kai Chevrolet-merkkisten autojen tulisi lähteä myös pakkasella käyntiin? No ehkä johtopäätöksenä: Chevroletiin tehdään aika halvalla nykyään tarvikeosia, enemmän kuin muihin merkkeihin. Samoin minulla on ollut täysin alkuperäisiä ne muut merkit, peltisarjat Mustangissa, mutta nekin siis alkuperäisinä. Se yksi neljästä Chevystä, johon EN tehnyt startille mitään ,oli vakio 305:lla, nämä kolme ongelmallisempaa 350:llä enemmän tai vähemmän palikoituina.

    Jussi289:Mitä shimmilevyjen summamutikassa lisäämiseen tulee, niin tuntuihan se kummalta niitä lisätä, kun startilla oltiin jotenkin päästy se 3 vuotta ja 40tkm, mutta kun pikkuratas oli vetolevyllä starttauksen jälkeen ja käynnistäessä joskus kuulosti vähän sirkkeliltä homma, niin sitä mietti josko se välys olisi ollut liian pieni. Auto keskellä pihaa vesisateessa, jotain teki mieli tehdä. Kahdella shimmilevyllä välys oli selvästi liian iso, joten kyllähän sen pian tajusi, ettei se siitä shimmauksesta ole kiinni. Mitä jää jäljelle? Minä sanoisin, että huonolaatuinen startti, mutta osa täällä on varmaan edelleen eri mieltä. Takatuesta en tiennyt mitään, nyt vasta kuulin ensimmäistä kertaa. Tyhmänä kysyn vielä, onko se siis jonkinlainen pultattava lisäosa?
     
  14. sbc350

    sbc350 Gearhead

    juu sellanen tuki mikä tulee lohkon kyljestä sinne startin ylempään pitkään pulttiin joka pitää sen koko startin nipussa, se ylempi pultti pitäs olla alempaa pidempi ja kierre päässä, et saa mutskulla kirrattua tuen kiinni.

    .[​IMG]



    on juu sellanen. oon mä joskus pienellä pakkasella noita käynnistelly mut harvemmin kun kesävekottimia, hyvin on pelannut
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Kiitos SBC 350 kattavasta vastauksesta! Taas tiedän enemmän!
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mikäs noista tarvikkeista voisi olla toimiva Olds-koneeseen? Onko kokemuksia? Vai pitääkö johtopäätökset Letukan kokemusten pohjalta? Noiden saman merkin lootassa myytyjen erituotteiden valmistuslinjat voivat olla ihan toisilla puolilla Maailmaa..

    Alkavat orgiksen päivät olla täynnä. Siis bendixin päivät. Mukavasti pyörittää, mutta vain joko toinen/ kolmas starttaus nousee starttikehälle.. Joten vika bendixissä. Kannattako sitä yrittää ehjätä/ saako siihen mitään korjaussarjaa?
     
  17. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    AC-Delcoa tehtaana ei enää ole. Se yhtiöitettiin Delphiksi. Loota tavarana AC-delcoa löytynee, mutta tuotanto siellä sisällä on muualta, ellei ole ns. NOS-varastoa, eli vanhaa-uutta..

    Mistä muuten tilasit tuon AC-Delcon?
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mitä kautta tuo särkee startin? Liikaa pyöritysvastusta??
     
  19. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Katteles rokkiautosta infoa, sama bendix suunnilleen kaikissa gm vehkeissä 50 luvulta 90 luvulle, maksaa kympin, tosin sen saa varmaan jostain osaliikkeestä lopulta helpommin. Montaa osaahan siinä bendixissä ei ole, rihlat voi olla tukkeessa ja jumiii sen takia, josko ihan putsaamalla tokenis?


    ebayhän muuten myös pursuaa kaikkea startteihin liittyvää.
     
  20. palontie

    palontie Double Gearhead

    Miten se rattaan ja starttikehän välys mitataan?Tuntuu aika hankalalta esim nafta subuun ruveta välyksiä mittaamaan.
     

Kerro tästä muillekin!