Mopar 318 -71

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tero2, 5.8.2009.

  1. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Joo mut Ahtimelle ne oliskin paljon paremmat 8)
     
  2. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Joo. Ylipäätänsä ahtimenhan toi 318 vaatis, että naukaseis silleen vähänkään miehekkäämmin.
     
  3. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Taitaa vaan olla niin ettei saa -65 Vallua mikä ollu kutosella ni katsastettua tollasella kokoonpanolla enää.... :-?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Vertailumoottori lienee 273 commando, 4.7 litraa ja 235 heppaa. tosta kun säilyy prosenttien sisässä ja täyttää muutkin edellytykset paperilla, ni miksei sais?
     
  5. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    luulin että nykyajan säännöt on tiukentuneet ja tuleehan jo pelkästä 318cid vaihtamisesta prosentteja ja siihen päälle ahdin vielä+ loota. Jarrujahan vissiin saakin nykyään päivitellä ilman sen kummempia ...Helpoinhan se olisi kun käy Konttorilla ja kysäsee....
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Niitä kiinnostaa edelleen samat asiat kuin aikaisemmin, eli teho, paino ja tilavuus. Jos sallituissa rajoissa pysytyään, on ihan sama vaikka se tehtäis kuuraketilla. Se mitä noi asllitutu rajat sitten erityisesti ton tehon osalta ovat ei sitten katsastusasemille välttämättä olekaan aina niin selvää.
     
  7. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Kun kone jo vaihtuu ei ahtimesta tule lisäprosentteja. Eli kun kone vaihtuu voi se olla vapari tai ahdettu samat prossat menee. Moottoria voi sitten vaihtaa vaikka sata kertaa ja prosentit ei muutu. Aina lasketaan vain montako prosenttia on alkuperäistä jäljellä, niin helpompi ajatella näitä muutosprosentti jutskia.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Nimenomaan näin, eli periaatteessa myös poisriisutut osat vaikuttavat prosentteihin, ei pelkästään vaihdetut. Sinänsä mielenkiintoista.
     
  9. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    No perkule....Sitä vois alkaa oikein vakavissaan harkittemaan tuota ahtamis hommaa.....Weiandilla vissii ainakin on imusarja bloweria ajatellen
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Semmonen muutos nuihin on tullu, että verrokiksi kelpaa enää ainoastaan sama merkki, ei saman konsernin tuote. Ennen kelpas Plymouth/Dodge esim. ristiin muttei enää.
     
  11. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Nyt ois bloweri hommattu B&M:n 144. Riittääköhän omat vakio kannet miten pitkälle vai kannattaako heti jo jotain tehä esim isompaa venttiiliä. Entä nokka? Jos perävälitys tulisi luokkaa 3.55. Imusarjakin tartteis vielä ostaa, ei taida vaan niin matalaa 4-läpistä löytyä että saisi tuon kokoonpanon piiloon pellin alle 4-läpisellä kaasarilla.

    ps. Mitä eroa on b&m:n 144 tai 174 ahtimella?

    pps. tyhmänä kysyn vielä että tuleeko tollaseen ahtimeen jotain omaa öljyä? (ainakin sc thunderbirdeissä on)...Kuinka paljon sitä mahtaa kuulua ja mitä öljyä...
     
  12. dodge71

    dodge71 Gearhead

    palatakseni noihin männänrenkaiden katkos välyksiin niin eiks toi 0,7-0,8 välys oo lähinnä jo ilokaasuvehkeisiin? vai onks noi kb männät jotenkin poikkeus? miten 0,4-0,5 välys toimii?
     
  13. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    jos ne on hypereutekti männät ni ne vaan tarvii tohon ylimpään
    männärenkaaseen ton n.0.7mm katkosraon,porauksen ollessa n.4",muuten irtoo männästä paloja
    siitä ylimmän renkaan yläpuolelta...tuntuu isolta raolta mut oon mitannu ohivuotoja noista eikä vaikuta nostavan vuotoja paskaakaan,ja dynossakin pelas ihan ok...ilmeisesti noi ton tyyppiset männät vaan laajenee lämmetessään enempi/eri tavalla,eikä sit muuten kestä nakutusta
    eikä ilokaasuja.
     
  14. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Mites tuossa koneessa olikaan ajotusmerkit? Alkoi epäilyttää ku ei oikein lupaa lähtee käyntiin...
     
  15. F-body

    F-body Gearhead

    Jakaja menee helposti 180 astetta pieleen. Venakoppaa auki että näkee 1 sylkyn työtahdin ja jakajasta pyörijä näyttämään nokkaanpäin. Ennakoita ei ahdinmylly hirveitä kestä nakuttamatta.
     
  16. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    nou hätä se käy jo, tosin ahdin on vielä irti nokan sisäänajoa varten
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    KB:n hypereutektiset männät vaatii sen takia ylimpään renkaaseen enemmän välystä, koska ne johtaa huonommin lämpöä, kuin useimmat männät, mikä on hyvä/huono asia. Huono lämmönjohtavuus aiheuttaa sen että ylin männänrengas vaatii enemmän välystä, koskä männänrengas laajenee enemmän. Myöskin huono juttu on että mäntä sietää vähemmin nakutusta. Toisaalta lämpöä johtuu vähemmin pois palotilasta. Tiedä sitten onko tuolla paljoakaan merkitystä tehon/väännön kannalta. Mutta kb:n männät laajenee huomattavasti vähemmän, kuin vaikka takomännät, joten männälle riittää pienempi välys eli ei kolise kylmänä.
     
  18. F-body

    F-body Gearhead

  19. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Tuo ameriikan kieli on sen verta heikkoo , joten voisko joku jelpata puristussuhteen laskemisessa....

    Kansien palotilaksi sain n.65cc Kannet 360cid 75-76
    Lohko 318 0.40 ylikoossa
    Orkkis iskunpituus
    Männät Kb:n 167

    Mitä mahtaa puristukseksi tulla noilla ja paljonko muuttuis jos höyläis lohkosta siivun et tulis männät 0-tasoon...
     
  20. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    Pikaisesti vilkasin KB:n sivuilta että 65cc palotilla ja noilla männillä, mutta 0.030 ylikoolla tulis alla oleva tulos, tiedä sitten paljonko tuo ylikoon muutos vaikuttais..

    Your approx. Compression Ratio is:
    9.482
    This ratio is calculated using a .030 oversize only.

    aika pienellä palotilalla oot löytänyt kannet..
     

Kerro tästä muillekin!