Moottorin säätö penkissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja walderama, 9.3.2012.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Olikohan tästä jo puhetta, mut onkos nyt niin, että dynopukissa säädetty kone on ihan allright vielä senkin jälkeen kun se on kammettu keulille tai veneen pilssiin?
    Asennettuna on vähän eri olosuhteet, miten on onnistuneet jäähdytysjärjestelmät, miten lämpiää imuilmat, saako se sitä imuilmaa tarpeeks, saako pensaa yhtälailla niinkuin pukissa sai kun kuormittaa ja mitähän vielä?
    Näähän kuulostaa saivarteluilta mutta yhdelläkin noista voi pilata hyvän suorituksen, vaikka nakutuksen muodossa, kun nyt kait vähän kiristetyistä koneista puhe on.
    pointti on et kun tässä itellä asia on kans ajankohtainen, niin näen enempi järkeä mennä säätelemään rullille. Vai?
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Kysehän on vain siitä että jäähdytys ja polttoaineen saanti yms seikat on tehtävä riittäviksi koneen tarpeisiin.
     
  3. -vellu

    -vellu Gearhead

    Sessio oli lyhyesti näin:

    - Koneen kiinnittäminen ja valmistelut noin tunti
    - Nokan sisäänajo 20 min
    - Yksi veto jossa laitettiin vastusta ja huomattiin, että moottorin oman bensapumpun tehot eivät riitä loppuun saakka (tätä olisi ehkä ollut vaikea huomata kun kone on autossa kiinni)

    Tauko

    - Öljyjen ja suodattimen vaihto
    - Loput vedot ulkoisella pumpulla
    - Suuttimet vaihdettiin pari pykälää isompiin (kaasari oli etukäteen mitoitettu lähes oikein)
    - Tyhjäkäynti-, cruising- ja wot-seokset kohdalleen
    - Vetoja oli ehkä 10 eri ennakoilla (myös jakajan alipaine-ennakko toimi hienosti)
    - Konetta ajettiin kaiken kaikkiaan reilu tunti
    - Bensaa meni 30 litraa
    - Tulosteet parhaista vedoista
    - Aikaa koko hommaan meni kiinnitysten aloituksesta purkuun noin kuusi tuntia
     
  4. saresks

    saresks Gearhead

    Pystyikö siinä tekemään moottorijarrutusta männänrenkaiden sisäänajon nopeuttamiseksi?
     
  5. -vellu

    -vellu Gearhead

    Kyllä sinä käsittääkseni näin tehtiin :eek:
    Kierrokset vaelsi muistaakseni 2000 ja 3000 välillä ja eiköhän sitä jarrulla jotenkin avitettu :)

    Hommasta paremmin tietävät vastatkoon paremmin.
     
  6. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Tämä oli minulle uutta; avaisitko vähän? :eek:
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyllä sämpyllä on siinä sisäänajo-ohjelma jolla ajetaan myös männänrenkaat sisään. Se tehdään samalla nokan sisäänajon kanssa paitsi jos on rullanokka joka ei sisäänajoa kaipaa. Silloin ajetaan vaan männänrenkaat sisään. Se tapahtuu vaihtelevalla kuormalla ja samoja kierroksia käyttäen knu nokan sisäänajossa, eli käytännössä siinä 2500-3000:n välillä vaihdellaan kuormaa.
     
  8. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    Olikohan tästä jo puhetta, mut onkos nyt niin, että dynopukissa säädetty kone on ihan allright vielä senkin jälkeen kun se on kammettu keulille tai veneen pilssiin?
    Asennettuna on vähän eri olosuhteet, miten on onnistuneet jäähdytysjärjestelmät, miten lämpiää imuilmat, saako se sitä imuilmaa tarpeeks, saako pensaa yhtälailla niinkuin pukissa sai kun kuormittaa ja mitähän vielä?
    Näähän kuulostaa saivarteluilta mutta yhdelläkin noista voi pilata hyvän suorituksen, vaikka nakutuksen muodossa, kun nyt kait vähän kiristetyistä koneista puhe on.
    pointti on et kun tässä itellä asia on kans ajankohtainen, niin näen enempi järkeä mennä säätelemään rullille. Vai?

    mulla oli yhestä mun koneesta hukassa 58 heppaa,oltii moottoridynossa ja kulutusmittarit näytti et toisiopuoli ei vie yhtään bensaa,tutkittiin ja putsattiinn lopulta silkkariknöölit läppien alta,estivät vakuumikaasaris läppiä aukeemasta..löyty toi 58 heppaa.oliskohan löytyny rullilla?
    jos oikeen hifistelis ni sisäänajais ja säätäis eka penkissä ja sit rojut kiinni autoon tai veneeseen (onks veneille dynoa ?!?)
    siin sit rullilla tsekkais ettei oo ongelmii ja vaikka vielä koittais jotain pikkumuutoksii eestaas jos sais vielä hiottuu paremmaks.
     
  9. T-S

    T-S 3rd gear

    on veneillekkin dynoja.
     
  10. jukka63

    jukka63 1st gear

    :eek: Kerroppa lisää pikkasen.Empä oo moisesta kuullut aikaisemmin.
     
  11. fb

    fb 1st gear

  12. jukka63

    jukka63 1st gear

    Nyt mä luultavasti ymmärsin.Propellin tilalle tulee joku hilavitkutin mikä mittaa tehot :eek:
     
  13. T-S

    T-S 3rd gear

    jep, ropellin tilalle tulee. jarrutettiin vakiota yamaha f150, antaa melkein 170hp :eek:
     
  14. T-S

    T-S 3rd gear

Kerro tästä muillekin!