Amerikkalainen lohkolämppäri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Shit-O-matic, 30.8.2012.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Nyt kun alkaa taas talvi lähestyä aloin korjailemaan tuota käyttis Chrysleriä palvelusta varten.

    Tuli mieleen, että tässä vehkeessä on ollut vakiovarusteena lohkolämmppäri. Noh kaivoin sen moottorin uumenista esiin ja totesin sen olevan vielä alkuperäinen jenkeissä ensiasennettu lohkis.

    Seuraa kysymys: Voiko tämän saada toimimaan suomessa? Kenties adapterilla tai muuttamalla tuon töpselin pään täkäläiselle sähköverkolle sopivaksi?

    Kuva:

    [​IMG]
     
  2. el_kamina

    el_kamina 1st gear

    Enpä usko että toimis adapterilla, amerikassa on jännite 120V ja suomessa 230V. Vaatis ainakin jonkinlaisen muuntajan väliin..
     
  3. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Miulla oli Citationissa 120V lohkari, oli lämmöt 90 valmiiks liikkeelle lähtiessä :) En tiiä mite se siihe oli viritelty, enkä sen kummemmin asiaan perehtyny kun se kerran pelas ja oli aina auto valmiiks lämmin ku lähti liikenteeseen :p
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Diodi riittää, mutta laillisuus.... :rotfl:
     
  5. T&S

    T&S Gearhead

    Tämä voisi toimia, vaatii pikku askartelua ja ei ole "matkamalli" kun painaa aika tavalla http://www.noratel.fi/content/view/full/2674
     
  6. daimleri

    daimleri Gearhead

    komppaan KaapoLöllöä

    mulla oli 6,5 diisselissä samanlainen. laiton ton orkkis piuhan poikki, siihen tavallisen seinään menevän pistokkeen (kytkin vain nuo 2 lattaa) ja "lämppärin piuhaksi" normi naaraspuoli. hyvin se rokkas eikä tarttenu kauaa olla "tolpassa"
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kannattaa myös kytkeä se suojamaa auton koriin, eli ilmeisesti pääkuvassa oleva pyöreä nasta.
    Jos vaihe sattuu maahan osumaan niin räpsähtää ainakin sulake ennenkuin oma henki.
     
  8. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Onko se lämppärin vastus sellainen lohkon kylkeen kiinnitetty pintavastus?

    Jos se on sellainen, niin ota irti ja kokeile irtaallaan. Näet miten kuumaksi ja punahehkuiseksi se 110 voltille tarkoitettu vastus menee 230 voltin jännitteellä.
    Pistää miettimään, että onkohan palovakuutus kunnossa ja uskaltaako käyttää mahdollisesti öljypaskaisessa koneen kyljessä.

    Yhdessä amerikantuonnissa, jossa niitä vastuksia oli lohkon molemmin puolin, joku edellinen omistaja oli kytkenyt vastukset rinnankytkennän sijaan ne sarjaan, -> jännite sopivasti puolittuu sinne tietämille, missä sen kuuluisi olla.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös nuo lohkolämppärin elementit kärähdä samantien jos ne ilmassa kytkee päälle, siis myös 240V jännitteelle tarkoitetut?
    Tuo sarjakytkentä varmaan sinänsä toimii jos elementtejä on kaksi. Mutta mitähän noista 240V autosähkökytkennöistä yleensä ottaen sanotaan, en tunne asetuksia.
     
  10. vespa68

    vespa68 Gearhead

    "Laitonhan" se on, jos niitä itte menee virittelemään erilaisiksi, kuin ne on suunniteltu....
     
  11. fanrenya

    fanrenya 1st gear

    wow, ostaa 5 tuuman HD kosketusnäyttö GPS Navigator FM-lähetin / multimedia ihanuutta, saat paljon yllätys. 49,99 dollaria + ilmainen postitus, niin halpaa nyt: http://mitey.me/fpzpr9
     
  12. SamiL

    SamiL Gearhead

    En kyllä jättäisi maajohtoa pois, jos meinaa elää vaarallisesti ja käyttää 117 voltin lämmitintä 230 voltilla. Se käy sen verran kuumana, että saattaa palaa puhki ja tehdä koko auton jännitteelliseksi. Diodilla saa tehoa pienennetyksi, joskin määräysten vastaisesti, ja muuntajalla laillisemmin. Suojamaadoitus on silloinkin syytä jättää toimimaan.
     
  13. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

  14. Qjet

    Qjet 1st gear

    Pyydä ihmeessä se sähkäri tekemään tarvittava kytkentä- ja muutostyö...
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja suorittamaan tehonmuutoslaskut. En jaksa uskoa, että nuissa olisi
    alkujaan ptc-tyyppistä vastusta, joka saattaisi kestää moisen käytön.
     
  16. Sambo

    Sambo 1st gear

    Joo en minäkään usko että on PTC..Voihan sen piruutaan mitata ohmi mittarilla ja lskeksia paljonko tulee watteja jos kytkee 230V.Jos tehoarvio menee päälle kilowatin,niin antaa mieluummin olla kytkemättä :wink:

    Omassa koneessa myös tuo Chryslerin orkkis vastus mutta myös jälkiasennettu Suomi-vastus,jota käytän.Olen mitannu joskus sen alkuperäisen,niin poikkihan se on.Miksiköhän :wink:
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, jännitteen tuplaantuessa alkuperäinen teho nelinkertaistuu.
    Ei se sen kummempaa ole. Ja nuo jenkkiläppärit tais usein olla 600W.
    Tulee 2,4kW muutaman sentin pitkään vastuspökäleeseen.
     
  18. Sambo

    Sambo 1st gear

    No niinhän se menee :D
    Karkeesti laskeskelin että se vois olla luokkaa 20 ohmia se vastus jos olis 600 wattinen ollu alunperin.Tehontarve olis sitten n. 2,6kW 230 V verkossa.Ihme että ne on silti joillain kestäneet..
     
  19. Jölli

    Jölli Gearhead

    Diodi itselläkin on ollut jo 15 vuotta ja hyvin on kestänyt...
     
  20. Qjet

    Qjet 1st gear

    Paljonkohan lie noiden alkuperäisten lohkolämppärien johtimien poikkipinta-ala? Toinen juttu : Riittääkö suojaus? Muistelen tuollaisen joskus poistaneena, että tuo lattakaapeli on ilman suojakuorta ja ei ole sen lisäksi ainakaan panssarikuorella varustettu.
     

Kerro tästä muillekin!