NYT LEIKKAA Kiinni!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja murrosnivel90, 3.12.2012.

  1. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    Enää ei riitä ymmärrys tuon auton kanssa!.
    ongelmaa tulee toisensa perään, eniten on ollu murheista tuon laturin kanssa. Ostin tänään uuden laturin ja vaihdoin sen no sama ongelma jatkuu eli lataa mutta ei tarpeeksi. no sitten tein kisaratkaisun ja vetäsin ilmastoinnin kompuran hihnan poikki ja vika tuntui loppuvan siihen koska kampiakselin hihna pyörän kuormitus pieneni. No after 20 miles taas auto jätti tielle ja virta loppu. WTF!!!!!
    sitten motonettiin ostamaan kitka sprayta ja tallille fiksaamaan. kitkalla paikansin luista kylläkin äänettömän luiston kampuralta vesipumpulle ja siitä tehostajalle.
    Ostin uuden hihnan mutta homma tyssäs siihen ku en ymmärtänyt kiristys mekanismia tuosta tehostajasta. :mad:
    Tietääkö joku mistä/mitä mutteri/pulttia löysäämällä sen saa löysäksi jotta uuden hihnan saa paikalleen ja onko se edes samantapainen ku esim laturissa(2 pulttia löysälle ja hihna suorastaan hyppää silmille???
    :mad: prkl! :mad:
     
  2. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Tota, ne on eri autoissa enemmän tai vähemmän erilaiset systeemit. Tiedätkö minkä merkkinen ja mitä mallia ja vuosimallia oleva auto on kyseessä?
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ei se toimi yhdellä remmillä, eli hommaat uuden remmin sille ilmastoinnin kompuralle ja kiristät sen ohjaustehostajan remmin.
    Siellä on hihnapyörällä reikä, josta sopii hylsy sisään ja saa löysättuä ruuvin ja muista, että tehostajan säiliöstä ei saa vääntää kun kiristää remmin....saattaa muuten alkaa säiliön ja pumpun välinen tiiviste vuotamaan....
    Ja sitten pitää kiristää lopuksi se laturin remmi kohtuu tiukkaan....se on herkkä luistamaan.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Ja hommaa sinne 13mm remmit, unoha ne 10mm tai 11mm mitkä sinne "kuuluis", loppuu se jonnenjoutava kitinä ;)
     
  5. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Minä purin aikoja sitten pontiacista ilmastoinnin ja ilmapumpun pois. Laturin ja ohjaustehostimen hihnat on 13 milliset.
    Hihna sprein takia on jääty kertaalleen melkein tien päälle. Kun tiukalla olleet 11 milliset hihnat jotenkin otti siitä itseensä. Pihaan kerettyäni oli lämmöt punasella ja auto keitti.

    Mitä itse tekisin tuossa laturitilanteessa. Sulla on nyt ehjä laturi, jos hihnat laitat vaikka vain pakolliset laturin/tehostimen. 13mm hihnat melkosen kireälle. Osta uusi akku. Laita akun&laturin välille paksua piuhaa. Uusi kuskin puolella kanteen tuleva maapiste. Näillä toimenpiteillä ei takuulla ole ongelmia.

    Jos haluat laittaa myös ilmastoinnin kompuralle hihnan, niin se eliminoi viimesetkin mahikset luistamiselle. Vittumainen puoli siinä vaan on se että se ura on ihan perimmäinen, eli joutuu purkamaan muut hihnat edestä pois.

    Ite tuli pelattua ihan loputtomasti hihnojen kanssa ja lopulta sai laitettua 15 minuutissa koko paketin. Ja jopa ilman kaljaa.
     
  6. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    asiaan liittyvänä ot:na tähän väliin,

    ite oon huomannu, et jos alkaa hihna luistamaan ni kohtuullinen kerta-annos kaljaa auttaa. jaksaa taas.
     
  7. Aako

    Aako 1st gear

    mulla oli ilmastoinnin kompura rikki, nakkasin sen mäkeen ja pistin laturin siihen kompuran tilalle, eipä oo remmit luistellu sen jälkeen...
     
  8. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tuota Oldin 307:han tässä oltiin laittamassa? Jos muokkais sen tuonne otsikkoon, niin vois ens kerralla löytyä vaikka tuolla haku-toiminnolla, kun hihnat luistaa leppäjeepissä.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko siinä hd-mallin hihnat vai bensansäästömallit?
    Oldsin Hd-malliessa menee:
    Yksi hihna ilmastoinnille; kampiakseli-ilmapumppu-ilmastointi-vesipumppu-kampiakseli.
    Toinen menee kampiakseli-vesipumppu-laturi-ohjaustehostajan pumppu (kaksiurainen hihnapyörä)-kampiakseli.
    Kolmas menee kampiakseli-vesipumppu-ohjaustehostajan pumppu-kampiakseli.

    HD-mallissa pitää ohjasutehostajan ja laturin hihnat olla tiukalla ja ensin kiristetään tehostajan pumppu. Pumpun hihnapyörän alta löytyy koukku johon saa jonkun lattaraudan yms. väliin niin että pääsee kampeamaan pumppua sieltä. Pumpun alhaalla on lisäksi edessä ja takana ruuvit jotka täytyy löysätä säätöruuvin lisäksi.

    Light duty -mallissa (yksiurainen tehsotajan hihnapyörä) menee laturille hihna vain vesipumpulta, etenkin siinä versiossa pitää tehostajan pumpun ja ilmastoinnin hihnojen olla kireällä.

    Mulla ainakin on toiminut jenkkimallin vakiohihnat ihan hyvin noissa, leveämmät hihnat on vinkuneet kun eivät uppoa sinne uraan vaan jäävät kuluneina hammastamaan yläpäästään.
     
  10. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    En ole kyllä omasta mielestä nähnyt noita heavy duty mallin hihnajärjestelmiä 307 oldseissa. Onko näitä laitettu ennen vuotta 1986?

    Kuullostaisi aika pomminvarmalle systeemille.. mii laik..
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    On niitä, meillä ainakin 87 stw Buickissa oli.
     
  12. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear

    eipä leikkaa enää!

    Joo nyt alkaa helpottaa. eli vika löyty.
    Luistava hihna löyty loppupelissä väliltä kampiakseli-vesipumppu-ohjaustehostin. eli laturissa ei sittenkään ollu vikaa ja ostin uuden ja vanhan annoin pois PRKL!
    En tiedä onko lisää ongelmia luvassa ku en tiiä onko piässy keittämään tuo kone, öljy korkkia vilkasin niin oli kerman tehny korkkiin mut veden seassa ei kuitenkaan näkyny kelluvia ja lämmintä tulee koppiin. myöskään vesi ei häviä????
    hihnan vaihdon yhteydessä poistin mekaniisen flektin ja laitan tilalle sähköisen kytkimellä koppiin ja haistelijalla ylävesiletkuun.
    lisäksi otin kiekkamittarin pois kokonaan ja laitoin tilalle vedenlämpömittarin. Kiekkamittarin signaali johdon poiston jälkeen huomasin selvän moottoritehon nousun ja aikaisempi vaiva kaasua painettaessa loppui eli röpeltäminen täyskaasulla. Liekkö signaali johto verottanu osan kipinästä? myös polttoaine palaa paljon tarkemmin jonka huomaakulutuksessa ja huippu kiekat nousi korvakuulolla 500rpm. :D
    on se jo jotain jos lumella saa tuon rohjon luisuun :eek: :soosoo:
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    tuota kermaa tulee kylmillä keleillä jos pätkäajoo ajelee ja ei kerkee kone kunnolla lämpiämään että eipä kannata huolestua
     
  14. murrosnivel90

    murrosnivel90 1st gear


    Kiitos :D
    olinkin jo vähän huolissani. mulla nimittäin töissä on työajossa tuo auto ja sen kanssa majakka katolla ajelen ympäri ja on nimittäin pätkä ajoa.
    täytyy harkita työauton vaihtamista johonkin räppänään. 8)
     

Kerro tästä muillekin!