Saab 9000 turbo 1989

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Karpov, 15.2.2012.

  1. Jakkehh

    Jakkehh 2nd gear

    http://jope.fi/saab/
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

  3. dodge71

    dodge71 Gearhead

  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mistäs löytyis räjäytyskuva tms 16 valve turbosaabin virranjakajasta?

    avasin ja en osaa koota. tai siis pitäis ehkä saada purettua lisää...
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vedin vaparisaabin ilmanoton puskurin ritilän läpi eli ottaa suoraan ajoviima paineen imuputkeen. millainen patopaine vaikutus sillä on satasen vauhdissa eli vastaako esim ½bar ahtopainetta? selvä ero ajossa kuitenkin kun mennään yli 90 nopeutta. :oops:
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    ^ Eikös noista ollut joskus jotain juttua jenkkien puolellakin ram-air ym ym ja tais olla aika ohkaset hyödyt. Huonoja puoliahan on ainakin lian keruun kasvaminen?


    Tuli mieleen kun turboihinkin sieniä sun muita laitettu niin notta vakioturbon kotelo ainakin piisas reiluun 400hepan ilmankeruuseen joten ei ihan heti sitäkään tartte korvata.
     
  7. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    täyttä paskaa, mut onhan sulla sellaiseen uskomisesta entuudestaan kokemusta.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    siis 8tappi vaparista kyse. mopossakin huomas eron otti mittarin reilusti pohjiin sen jälkeen kun teippasin postikortin raisun ilmanottoreikien taakse haukkaamaan ajoviimaa.
    [​IMG]

    jos katin riipasis irti.
     
  10. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Mulla on tossa meneillään sellainen teos kuin Motorcycle fuel systems Techbook jossa on mm. datalogattu airboxin painetta eri nopeuksissa pyörässä joka on ns. ram air eli ajoviimalla paineistettu (Kawasaki ZX9R). 170mph nopeudessa keskipaine kohosi 0.6 psi eli 4% ja 80mph vauhdissa 0.15 psi eli prosentin. Suuruusluokka saattaisi Saabillakin olla suurin piirtein sama. Kawasaki oli silloin ja nykyisin kuuluisa nimenomaan aerodynamiikan ja airboxien suunnittelusta, huhujen mukaan siksi että Kawasaki Heavy Industries tekee myös rahtilaivoja joitten vedenvastuksen minimoinnissa saattaa säästää jonkun litran löpöä (=lisää hyötykuormaa) maapallon toiselle puolelle ajellessa ja tietotaitoa tulisi myös sitä kautta.
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    syytä muistaa että pelataan alipaineen puolella ja tossa kasitappisessa on ilmamäärämittaus eli leijuva alumiinilätkä saattaa säätää liian laihassa etanoliajossa seosta rikkaammalle kun kuuluiskaan ja sitä kautta tuntuu kevyemmin kulkevan...
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Re:

    :lol: mullakin ois vanhan sysisatkun ehjiä tuulilaseja pari kpl jos joku tarttee niin esim kaffepaketti on kovaa valuuttaa.

    en jaksa kauppailla ym syystä
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kaappihomon vielä ymmärtää,mutta saappihomo??Mulla kanssa kaveri on vitun tarkka minkälainen saappi pitää olla
     
  14. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Saabismi on sairaus, johon lääke on Volvo... :rotfl:
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kaverilla olisi myytävänä täällä kajaanissa -89 turbotonnari,jos jotain kiinnostaa
     
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itekkin huomannut että noi Saabistit on kohtuu tarkkoja siitä mitä ostaa. Vähän mitä vaan muuta merkkiä olen myynyt niin mitä tahansa paskaa saa myytyä ylihintaan kunhan autossa on leima ja se nyt pysyy käynnissä, kulkee jotenkuten eteen ja taaksepäin ja sisusta on jotenkin kasassa. Saabisti kun tulee niin kattoo vähän muutakin, ikäviä myytäviä näin myyjän kannalta ajateltuna vähän mihin vaan suostun vaihtamaan tollasen jos myyn saabbia ja joku tarjoo vaihdokkia.

    Yhtä ysitonnaria jouduin viikon käyttämään. Aika peruskoppi, ei paljoa eroa muista saman aikakauden paremmista merkeistä (mese,audi yms.). Siinä on poikittainen kone ja macphersonit mitkä ei saabbiin kuulu, eikä oikeen mihinkään muuhunkaan kunnolliseen autoon.

    mieluummin itte ottasin vanhanmallin 900 saabin tai 99, on mun mielestä parempia ja vielä edes vähän saabin olosia. 90 on myös hyvä mutta laiska kun ei saa kun sillä kaasarikoneella. 96kin on hyvä mutta vähän karu, hyvä käyttöharraste kuitenkin osat on halpoja ja mukava korjata (jos ei joudu hitsaamaan...).
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Heh heh. Hauskoja tarinoita Saabisteista. Mutta ilmeisen totta.

    Itse muistan myös yhden vanhan Saabistin vuosien takaa. Sen mielestä 900 Saab on ylivoimaisesti paras talviauto.
    Siitäkin huolimatta, että lumisena talvena hinasin sen pari kertaa irti kadunvarren lumivallin takaa Range Roverilla.
    Kuulemma nelivedot on aivan paskoja talvella verrattuna 900 Saabiin. Äijä taisi olla jotenkin sekaisin?
     
  18. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Muistan takavuosilta, kun eräs 4-vetokahjo, muka liukkaalla kelillä liiskasi jalankulkijan betonikaidetta vasten, että paremmuutta voi tietenkin mitata monella tavalla. Kansa meinasi lynkata tuon suharin, säilytti kuitenkin henkensä.
    Itse en kyllä kehtaisi jotain rittipaskaa vartailla mihinkään. :D
     
  19. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Paska kuski ei tietenkään pärjää millään autolla, veti se sitten mistäpäästä tahansa.
    Rittipaska ja muut nelivedot ovat jokatapauksessa AINA mukavampia, kun lunta rupeaa olemaan oiken runsain mitoin.

    Kaikki on helpompaa. Liikeellepääsy jyrkässä ylämäessä ja parkkipaikan löytäminen ovat ne tärkeimmät mielestäni.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nykytalvet silti rupee olemaan sitä luokkaa että pärjäis 900 cabriollakin ilman kattoa...
     

Kerro tästä muillekin!