Auton maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 6.4.2005.

  1. DX

    DX Double Gearhead

    Ei oikeestaan oharin kanssa kannata, maalikaupasta saa viralliset ja/tai pyydettäessä maalausohjeet, kovettimien ja laatujen "mää koitan" miksailuilla ei parane kikkailla, jos ei tiedä mitä tekee niin suuri vaara on, että vituiks menee.

    Yliohennus käy paksulla tavaralla rauhallisesti kannua heiluttamaan tottuneen kynsille, että aika ripeet liikkeet tarvitaan (omakohtaista treenituskaa aiheen tiimoilta kokeneena),
    sit pohjia ei uusissa osissa tarvi välttämättä hioa ollenkaan, vaan kevyt mattauspyhkäsy karhukielellä riittää.

    Ympäristöpykämäthän ne melkein puolitti oharisuositukset ettei tuu niitä kasvihuonepäästöjä,
    vaan eipä tule hääviä pintaakaan jos esmes. standoxin premium voc:kilakkaakin koitat lantrata ja suihkia virallisen ohjeen mukaisesti.
    joku 1,2 jopa 1,5 kertanen määrä oharia suositukseen nähden ja myös ainakin puol kiloa enempi painetta hvlp ruutalle, reilu hajotus ja ripeetä eestaas suihkutusta reilusti lomittaen ettei lakkapinta loimua, yhtään ei saa unohtua "piirtelemään" vaan jatkettava matkaa ja paikata sit seuraavalla varvilla (kyllä se sinne sekaan sulaa), muuten tulee roikko,
    sit aletaan olla alueella.

    ja mää en tiedä maalaamisesta mitään verrattuna äijiin jotka oikeesti tietää.
     
  2. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mä oon ostanu yleensä kaikki kamat ja saanu ohjeet samasta paikasta, että on aina yhteensopivia tuotteita ja pienehköjä purkkeja, ettei maalit jäis happanemaan. Ruiskukitin kun vedin, niin kosteus oli piirun alle 30%, että en mä tästä nyt niin huolissani oo. Tavoitteena ei oo maailman paras lopputulos, vaan se, että olis jotain tekemistä ja että auto olis kesällä ajettavissa ja paremman näkösenä ku ennen...

    Se pohja(=hionta)maali on jo tuoreeltaan tosi paksua kamaa ja ohennusohje oli kai se 20%. Kun se tuli huonosti läpi, niin "sai" maalata aika läheltä ja ilman valumia, mutta kyllä mä aion sitä yrittää enemmän ohentaa ens kerralla. Lämmöt maalaustilassa oli kans aika alarajalla (15-18?)
     
  3. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Minkä takia toi epäkeskovinkula tekee tommosia pieniä pyöreitä rinkuloita pintaan,oli sitten paperi tai verkkolaikka? Tulee aina sinne kehän ulkoreunaan joita saa sitten käsin siistiä..
     
  4. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kuvan perusteella olis helpompi sanoa, mutta veikkaan että joko maali on vielä märkää tai sitten jos on vanha maali kyseessä niin thermoplastinen
     
  5. paja1

    paja1 Double Gearhead

    kuva kertois joo enemmin,mutta ainahan epäkesko jättää sellaiseen kohtaan josta ei ole menty kunnolla yli semmosen harvan pyörrekuvion josta on ikäänkuin raapaistu vähän laikalla. varsinkin jollain 80-120 karkeuksilla. millä karkeudella sulla toi ilmenee ja onko koneessa tyyny ìhan kunnossa?
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Elikkä ne on semmosia n.puolisenttisiä rinkuloita ja näyttää että naarmuks asti ne menee verkkolaikalla (mitä karkeampi sen helpommin)ja 600 paperilaikallakin samat kuviot ilmestyy mutta ei mene ihan naarmuks asti. Kone näyttäis olevan ihan ok.Mitenhän tuo termoplastisuus,siitähän pitäis kyllä kanssa saada varmuus koska sitten joutuu vetämään koko auton yli pohjat,niin millä tuon varmistais? Tämmöstä litkua kai sinne pitäis sillon laittaa väliin,ja toisaalta jos alkaa olla kovin monta korjauskohtaa joihin kuitenkin joutuu hiontaväriä laittamaan http://www.automaalit.net/epages/Gagar. ... cts/840085
     
  7. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ai siis naarmuja tarkoitit, ymmärsin väärin että se maali kökköytyy semmoisiksi rinkuloiksi... Juu, kyllähän epäkesko jättää pyöreän hiomanaarmun, hienollakin paperilla, varsinkin jos tulee vähääkään painettua laikan kyljellä.
    Tuon thermoplastisuuden voit testata kun kastat jonkun liinan tms. tinneriin ja jätät sen johonkin maalipinnan päälle, siihen vielä kelmu päälle ettei haihdu. Jos on thermoplastista alkaa maali rypyttymään tai peräti hilseilemään pois. Asiallisen maalin pitäisi kestää ihan normaalisti.
     
  8. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Olen samaa mieltä kanssasi. Äijät jotka tietävät, laativat niitä duuniohjeita....

    Samalla kun VOC-asetus muutti ohenteen määrää ilmastosyistä maalausprosessissa, myös itse maaliosa piti muuttaa vähemmällä ohennemäärällä toimivaksi, eli koko maalin rakennetta on useimmiten muokattu, ei vain ohenteen määrää.

    Se on sitten eri asia jos ruiskutetaan vaikkapa samalla ruiskulla lähes kaikki maalit pohjasta pintaan, niin väkisinkin joutuu pohjamaaleja yliohentamaan. Väärälle suutinkoolle sopivaksi muokattu maali vaaan ei välttämättä enää muodosta riittäviä kalvoja tai itse materiaalirakenne on verkottumisen jälkeen rikki....

    En siis neuvoisi muita tekemään näin vaikka itsekin toisinaan olen käytännön pakosta joutunut tilanteisiin joissa otetaan tila ja välineet huomioon materiaalin kustannuksella.(mm. Lähes kaikki raskaan kaluston maalaukset joita on tullut tehtyä)
     
  9. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Se noissa pohjalitkuissa ihmetyttää eniten että eletään vuotta 2013 ja vieläkin tarvii kahdet eri aineet jos autossa on paljasta peltiä näkyvissä,ei voi käsittää. Minkä takia edes on noita hiontamaaleja ruosteenesto-ominaisuuksilla jos ei ne toimi? Maalari joka ehkä vetää tuohon pintavärin meinas että peltikohdista lähtee maali kävelemään jos ei erillistä pohjamaalia..Vois luulla että tän päivän teknologialla saatais aikaan yks aine joka toimii sekä pohjana että hiontapohjana?
     
  10. paja1

    paja1 Double Gearhead

    nii-i... ajatella kuin kätsää olis ku kerran vetäsis happo-epoksi-ruiskukitti-hiontaväri-hopeabase-candy-lakan pintaan ja se ois siinä :rotfl: :rotfl:
     
  11. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jos kaikki nykypäivän tietotaito labrahommista käytettäis niin ei muuten välttämättä mahdoton ajatus että olis vaan 2 ainetta,värimassa ja lakka..? :) ..No,ei mennä sinne asti mutta olis nyt edes yks pohja-aine niin olis fiksua.
     
  12. Pihi

    Pihi 2nd gear

    Onhan noita jo olemassa, mutta... Maahantuojat/valmistajat eivät anna takuuta niille korroosiosuojan osalta.(Miten todennat että korroosiosuojaa jää riittävästi jos materiaalia käytetään hiomavärinä ja osa siitä hiotaan pois tasoitehionnassa?
     
  13. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itse olen siitä onnellisessa asemassa, ettei tarvitse noita autojen pintapeltejä työkseen korjata, tai edes harrastuksena, kun ei ole tiloja. Omaan letukkaani vetäisin alimmaiseks hiontavärin jossa jonkunnäköisiä ruosteenesto-ominaisuuksia. Sitähän ei tiedä pirukaan miten paljon tuossa lauseessa oli mainosmiesten kynästä, mutta riittää mulle. MP:t ja kypärät sun muut taas ei joudu niin kovalle koetukselle kuin autot, joten niissä ainakin riittää tuo perus hiontaväri pohjaks.

    Itse olen ajatellut niin, että jos lähtökohta on ruosteeton ja karkeaksi hiottu (tai hiekkapuhallettu) pelti, niin jos siihen vetäsee hiontavärin, värimassan ja lakan, niin ei se sieltä itsekseen kyllä ruostumaan lähde. Edellyttäen että maalipinta on kauttaaltaan ehjä. Happovärit saattaa auttaa silloin, jos tulee joku kiveniskemä tms. josta lähtee maalit peltiä myöten pois, niin ei se ruoste niin herkästi leviä, mutta yhtä kaikki, korjattavahan sekin kohta on, ei se happoväri kiveniskemiä estä.

    Mä oon ajatellu, että ruostuu nää paskat kuitenkii vaikka miten tussaroit, mikäli aiot yhtään huolettomasti niillä ajella. Näyttelyautot on asia erikseen, niillä nyt ei polttopuita varmaan kauheasti kuskailla kesäisin... Mut niitä sit varjellaan ja hoidetaankin vähän eri tavalla. Enkä tarkoita nyt sitä, etteikö peruskäyttöjenkkiä hoidettais kunnolla, mutta päivittäisessä käytössä tahtoo sitä käytön jälkeä kuitenkin tulla mistä saattaa ruoste lähteä pikkuhiljaa leviämään.

    Itselleen kun tekköö, saa tehä semmosta ku haluaa ja hyvältä tuntuu. Asiakastöissä ei oo vara hirveesti soveltaa.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Mukavia tämmöiset kontekstistaan irrotetut osalainaukset.

    Kun mun pointtini oli juurikin se, että maaleja ei pystytty muuttamaan ilmasto-ohenninvaatimusten mukaiseksi ilman, että muut ominaisuudet kärsivät,
    vaan jouduttiin osittain tyytymään valmistajan suositusten muuttamiseen, lopputulos ei ole paras mahdollinen joka aineella on saatavissa,
    joten on nykyjään on kaksoistandardi käytössä,

    kemiallisten ominaisuuksien jaempiiristen kokemusten mukainen epävirallinen standardi ylittää virallisen ohenninvaatimuksen kalustosta riippumatta.
     
  15. Pihi

    Pihi 2nd gear

    DX, ei ollut tarkoitus loukata, mutta en edelleenkään ymmärrä kaksoisstandardiasi.(jos on oikeat välineet ja lämpötilat) Yliohentaa ei kannata varsinkaan hiomaväriä niin paljoa kun ensimmäisessä viestissäsi kerroit:(Lainasin nyt tämän sitten kokonaan...)
    "Että kyllä mä johonkin lesonalin 1K hinkkariinkin saatan pistää yli 50% xyleeniä, sehän sit tulee 1,5 millin ruutasta kuin vettä,
    mutta kumminkin haihtuu hiton nopeesti,
    reilulla hajotuksella vaan tekee suht laajoja nopeita liikkeitä niin eipä tarvi pahemmin haihtumistakaan vartoilla, vähän niinku namilakkaa vetäis,
    pinta siliää ja jää kuivuttuaankin hippasen kiiltäväksi."

    Kun hiomaväri jää kiiltäväksi, niin ohenteet ovat kerääntyneet pintaan ja osa ohenteista on vielä siellä pinnan sisällä. Kiiltävä pinta tarkoittaa samalla että pinta on mennyt "kiinni" joten väittäisin että kun tuota hipaset pikkusen, niin sieltä tulee vähän ohenteen hajua läpi. Tällöin pinnan ominaisuudet ovat muuttuneet, eikä oikein voi olla varma mitä vaikutuksia sillä on kokonaisuuden onnistumiseen. Kukinhan taaplaa tyylillään, tässä vain mielipide "vähän" maalanneelta.
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Häiritään sen verran taas keskustelua että kuinka paksua kakkua soft-kitillä voi maksimissaan tehdä? Kori alkaa olla pohjamaalien vetoa vaille,mutta konepellissä on lommo mahdollisimman vittumaisessa paikassa eli keskijäykisteen päällä,joutuu siis muotoilemaan kitillä. Noin 10 sentin matkalla painaumaa ehkä kolmisen milliä syvimmässä kohdassa.Toi kolme milliähän nyt ei olis normaalilommona mikään,mutta kun sillä pitäis saada tässä kohtaa se muotokin aikaan... :-?
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kerkesin tulla siihen tulokseen että siinähän olis tietysti hyvä olla semmonen jämerä ja hyvin palautuva "sieni",pehmuste joka yltää reilusti alueen yli,sillä sitten hinkkaa sen jäykisteen pituussuuntaan niin eiköhän se siitä muotoudu..
     
  18. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Pitäis lukea siinä purkin kyljessä millasia täyttöjä saa tehdä. Yleisimmin 1-3mm... Ei kannata mitään pehmeitä tukia käyttää muotojen hionnassa, perunapeltoa tulee
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Miten muuten mä saan sen harjan siihen muotoiltua? Raakahiontaa vedin jäykällä tuella niin että lähenin aina sitä harjaa kohti,mutta se lopullinen muoto..kun se harja nousee sillätavalla loivasti,kyllä te tiiätte.Eli lommo keskijäykisteessä,miten te tekisitte?
     
    Liipo tykkää tästä.
  20. BigMonsterBlock

    BigMonsterBlock 3rd gear

    Tee joku sen muodon muotonen hiomatuki, hanki joku keskipehmeä hiomatuki tai vedä ihan pelkkiä sormia apuna käyttäen. Sormet vaatii tosin harjottelua ettei tuu kamalan näkönen. Mut pikkuhiljaa kun hioo ja kittailee niin kyl se muoto siihen alkaa muotoutua.
     

Kerro tästä muillekin!