Edelbrock1406, 305cid ja pienen kulutuksen säädöt.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ratrod34, 17.4.2013.

  1. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tänä keväänä tuli kahteen chevyn koneeseen säädettyä kaasari viimisin päälle taloudelliseksi niin ajatelin laittaa raporttia jos joku tämän jaksaa lukea ja vielä saa hyötyä ja ideoita omaan projektiin.
    Ensimäinen on iroc-z camaron kone vuodelta 1988 tehoja jotain päälle 200hp auton paino 2000kg, toinen kone on vuodelta 1984 ja 150hp ja painoa autolla 1200kg.
    Seossuhde mittari on verraton apu seoksia säätäessä ja halvimmalla saa biltemasta 20€ + nippeliltä happisensori 12€, rahalla saa tässäkin tapauksessa parempaa luettavuutta, mutta tuollakin pärjää, toisessa autossa on FMI 1.2 ja toisessa biltema.
    Alipaine mittari on myös hyvä lisä, sillä voi seurata cruise / power moden kytkeytymistä kun sopivia jousia hakee.
    Katalysaattori autohan pyrkii pitämään seoksen lambdassa 1.0 jossa katalysaattori toimii parhaimmalla teholla, kuitenkin paras polttoainetalous saavutetaan laihemmalla seoksella lambda 1.1 - 1.15 ja vastaavasti paras teho saadaan lambdalla 0.9 - 0.85 eli tavoittelemme siis näitä arvoja kevyellä kaasulla ja raskaammalla kaasulla.
    Tehdasasetuksilla kummassakin koneessa samat havainnot, vaikka tyhjäkäynti seos on säädetty ruuveista kohdalleen niin siitä huolimatta transfer slot eli siirtymävaihe on aivan liian rikkaalla lambda 0.8 tyhjäkäyntiseoksien säädöt näkyvät viellä mittarissa 60km/h nopeuksissakin, että kaikki asiat täytyy osua kohdalleen parhaimman lopputuloksen saavuttamiseksi, seuraavana kaasua lisätessä siirrytään cruise modeen joka on taas aivan liian laihalla lambda suurempi kuin 1.2 (loppuu mittarista näyttö) tämä ilmenee empimisenä kevyessä kiihdytyksessä ja nykimisenä yli 80km/h nopeuksissa, viimeisenä power mode ja kaasupohjassa(WOT) nämä kumpikin asettuvan 150hp koneessa 0.9 - 0.85 välille ja +200hp kone tarvitsi power modeen neulamuutoksen 47 -> 42.
    Cruise moden liian laiha seos oli myös helppoa korjata neulat vaihtamalla, pienempi tehoinen kone 75 -> 71 ja tehokkaampi 75 -> 70.
    Jousiksi päädyin kummassakin sinisiin ettei power mode turhaan kytkeydy päälle joka ylämäessä.
    Kiihdytyspumppu uloimmassa reijässä ja ryyppy kaks pykälää keskikohdasta laihalla.
    Transfer slot liian rikas seos ei sitten onnistukkaan aivan yhtä helposti, yksi vaihtoehto olisi kokeilla porata idle air-bleedejä isommaksi, mutta siinä on riskinsä voi mennä täysin päin vittua ja reikä on aika hankala porata takaisin pieneksi, ratkaisuksi keksin sekoittaa PCV-venttiilin kautta lisään ilmaa kaasarin PCV porttiin siirtymävaiheen aikana ja tähän tarkoitukseen sopivat osat ovat T-haaralla oleva PCV-valve ja canister purge valve jota ohjataan ported vacuum portista, näillä systeemeillä seokset asettuivat myös alle 70km/h nopeuksissa taloudelliselle tasolle.
    Canister purge valvehan on alunperinkin tarkoitettu sekoittamaan hiilikanisterista höyryjä PCV-valven T-haaraan, purge valve löytyi us-partsista hintaan 24€ ja on tyypiltään standart CP106.
    Bonus etuna purge valve siivoaa täyskaasu kiihdytyksissä pcv air in putken pohjalle kertyneet mahdolliset öljyjämät etteivät pääse sotkemaan ilmansuodatinta.
    Tässä vielä 2000kg painavan farkun kulutuksia helmikuulta tähän päivään, ovat pätkäajoa lukuunottamatta ACS reissua.
    16,0 L/100km
    20,4 L/100km
    16,0 L/100km
    16,1 L/100km
    17,2 L/100km
    22,0 L/100km
    19,5 L/100km
    16,1 L/100km
    12,3 L/100km matka-ajoa ACS
    15,7 L/100km
    13,3 L/100km purge valve asennettu
    14,3 L/100km
    Seurataan nyt vielä jonkin aikaa kulutuksia, laitan niitä tähän ketjuun.
    Loppuun vielä kuvia joista selviää mistä on kyse.

    http://aijaa.com/QauC24

    http://aijaa.com/PwYjUD

    http://aijaa.com/55zit3

    Ja sitten kun on tavoitteena saada asennuksesta siisti niin valvea löytyy myös peilikuvana jossa virtaussuunta on toisin päin CP105 on tilaus numero.

    http://aijaa.com/Z3prG7
     
  2. Ponu

    Ponu 1st gear

    Niin missä kopassa tuo tekniikka on kiinni? Mikä loota ja perävälitys. Ei nuo nyt mielestäni mitenkään erikoisen matalia kulutuksia ole. Mulla menee -65 bonneville orkistekniikalla normaali maantieajossa 12-13 litraa ja sekalaisessa 16-18.
     
  3. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    -81 vuoden chevy farkku TH200R4 ja perästä en tiedä mut 80km/h nopeudessa nelosella 1500rpm.
    Toiveena on et pääsis matka-ajossa 10 lukemiin, se selviää tässä kesän aikana miten käy vai menikö kaikki työ hukkaan :D
    Toinen koppa on rodi ja TH200R4 myös, nelosella taas 100km/h nopeudessa toi 1500rpm et joku aavikkoperä ilmeisesti.
    Tämä on vienyt viimekesänä 15 litraa matka-ajossakin et tässä on odotukset korkealla :D
     
  4. Ponu

    Ponu 1st gear

    Ei varmasti kympin lukemiin pääseminen mikään mahottomuus ole.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Jep vanhalla koneella ja Q-jetillä meni 10,7 pienimmillään, nyt tosiaan ennen purgen asennusta 12,3 kun american car show reissu tuli ajettua.
     
  6. saresks

    saresks Gearhead

    Kiva oli lukea, kun olet yrittänyt tällaista erilaista virittämistä. Auto tonttiin vaan, 225 nakit kovaksi pumpattuna, kattoteline pois ja tsekkaa ettei jarrut laahaa, niin mikä ettei! ja muistaa olla käyttämättä sitä tehoa, sillä sitä säästöä valitettavasti syntyy eniten.
     
  7. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sehän tässä taloudellisessa ajossa on kaikista vaikeinta olla painamatta sitä kaasupedaalia liikaa kun jotekin se jalka vaan meinaa ojentua :D
    Onko tolla sytytyksen perusennakolla sitten mitään merkitystä kulutukseen näillä mekaanisilla alipainejakajilla, et onko se 16 asteen ennakko paras vai vähän vähemmän ? eipä tolla 16 asteellakaan nakutusta kuulu tai startatessa vastaan potkimista.
     
  8. saresks

    saresks Gearhead

    Jossei mitään fastburn -kansia tms ole, niin maantieajon pintakaasuennakko pitäisi saada ainakin yli 50 asteen, ehkä 55 jopa. mulla on oldsissa 56-58 ast. pintakaasulla mulkatut ja tietsikan ohjaamat kartat, ja noita oon säätänyt ihan kilistelykuulolla, ja voin väittää että poljinta ei tartte painaa niin syvään kuin vakioennakoilla. Ja kun on rajalle haettu ennakot, niin ylämäenkin jaksaa tuksuttaa ihan eri malliin. HEIllä tai muulla hyvällä kipinän jakajalla voi yrittää säätää tulppien kärkiväliä jopa 0.080" yrittäessä ehkäistä lean surgea.
    Koneen dynaamisella puristussuhteella on kans iso merkitys (staattinen ja nokan valinta). Pitäisi saada aikaan joka sylinterissä joka työtahdilla mahdollisimman suuri tehollinen keskipaine suhteessa kaasuläpän asentoon. Siitä on kyse noin pähkinänkuoressa.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Ihan vakiokoneita noi pitäis olla, nyt ei olekaan mulla mitään tietoa paljonko keskipako ja alipaine säätäjät lisäävät ennakkoa, mutta eihän toi keskipako ainakaan maantieajossa 1500rpm nosta mitään, et nosto jää alipaine säädön varaan, eli eipä taida mennä lähellekään 50 astetta.
    Alipainesäädön nostohan olis helppo tarkistaa kun letkun vaihtaa vaan full time vacuum porttiin.
    Eli tässä sitä olis seuraava tutkimuskohde...
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Niinhän siinä sitten kävi ettei ennakkoja saada lähellekään 50 astetta tällä camaron koneella eli helteiden alettua alkoi pientä kilkatusta kuulumaan ja perus ennakko on nyt 11 astetta ja keskipako sekä alipaine säätäjät laittaa siihen päälle vielä 80km/h matkavauhdissa 27 astetta eli yhteensä 38 astetta.
    Eli näillä sytkä säädöillä mennään, nakutus sensori antaa ylämäessä joskus yhden merkin kun on niin herkälle säädetty, mutta mitään ääntä ei kuulu ohjaamon puolelle enään.
    Jakajan keskipakosäätö säätää siis näin.

    ennakko rpm
    0 1000
    6 1500
    8 2000
    15 ????

    ja alipaine

    ennakko in hg
    0 5
    15 10
    21 15
    21 20


    Matka-ajoa ei ole vieläkään tullut et kulutukset on edelleen tätä pätkäsuhaamista ja tälläistä on tullut sitten viime raportin tällä farkulla.

    14,7 L/100km
    14,2 L/100km
    15,4 L/100km
    13,8 L/100km
    14,5 L/100km
    14,9 L/100km
    14,2 L/100km
    13,9 L/100km
    13,1 L/100km
     
  11. rkr

    rkr Gearhead

    Aikanaan tuota tuollaista Carterin 600 cfm kaasaria (siis sama malli eri nimellä) säätelin paljon F-koppaisessa 350 koneella ja 5 pykäläisellä laatikolla 3.23 välityksillä. Parhaillaan pääsi 9.5 litraa satkulla matka ajossa. Koneessa portatut vortecin kannet, perus ennakko 12 astetta, mekaanista 10 astetta ja vakuumi myös 10 astetta. Pointti oli että isompaa neulaa cruise alueelle kunnes alkoi kaasu tuntuma loppumaan cruisella eli meni liian laihalle ja alkoi hiukan nykiä. Siitä sitten takaisin hiukan. Nuo perus lambda anturit ei toimi kuin 14.7 seos alueen nurkilla ja tuossa oli seokset luokkaa 16 joten kokeilemalla saa paremman bensankulutksen kuin halppis mittareilla.
     
  12. Elky70

    Elky70 Gearhead

    Heps,

    Kiinnostaa sen verran että itellä menee oma auto aika tasaseen 15l/100km maantieajossa ja kiinnostais tiputtaa tuonne 10l korville... et mites proggis on edenny?
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Projekti edenny hitaasti mutta varmasti, puhdasta matka-ajoa ei edelleenkään tankkausvälille tullut kummallakaan, mutta 2000kg farkulla parit kulutukset.
    13,5L/100km
    14,5L/100km

    ja 1200kg rodi
    14,3L/100km
    15,2L/100km
    13,8L/100km


    Nyt kun farkun sytkä on niin hyvä kuin näillä taidoilla saa, keskityin seuraavaksi 1200kg kopan sytkään, keskipakosäätö säätää suunnilleen saman kaavan mukaan kuin farkussakin, mutta alipainesäätö onkin sitten aika murheellinen, täytyy seuraavaksi sijoittaa varmaan säädettävään alipainesäätäjään et saa lisään ennakkoa matka-ajoon, perusennakko on nyt 16 astetta eikä nakutuksesta tietoakaan ja alipaine säätää näin.

    ennakko in hg
    0 5
    2 10
    13 15
    20 20

    Matka-ajossa 4 vaihteella kun alipaineet on 15 - 10 niin ei toi kovin paljoo ennakkoja anna kun vertaa tohon farkun säätäjään joka on näköjään viedä säädettävä malli mut ei ole tullut säädettyä kun hyvä näyttää olevan.
     
  14. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    No nyt alkoi vääntöä löytymään pienilläkin kierroksilla kun vaihdoin alipainekellon accelin säädettävään, aikaisemmin 16 asteen perusennakolla oli matka-ajossa ennakot 24-35 niin nyt 11 asteen perusennakolla matka-ajossa 39-43 astetta, jaksaa jopa 60km/h mennä nikottelematta nelos vaihteella koneessa 900rpm.
    Joo eli nyt löytyi nakutus rajakin niin laitoin perusennakon 11 asteeseen niin ollaan turvallisella alueella, vähän on hakenut paikkaansa toi uusi alipainekello, korjasin ennakkolukemia, nyt ei ole nakutusvalokaan välähtänyt eli hyvin menee.

    Keskipakosäätö:
    ennakko / rpm
    0 / 1000
    6 / 1500
    10 / 2000
    13 / 2500

    Alipainesäätö:
    ennakko / in hg
    4 / 5
    22 / 10
    26 / 15
    28 / 20
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuossa tuota omaa 1960 Cadillacia olen säädellyt. Tekniika alkuperäinen kunnostettu 390+hydramatic. Kaasarina yllättäen Edelbrock 1406. Auto on hiukan voimattoman tuntuinen kiihdyttäessä, kuin mitä vastaavilla muilla olen ajanut. Voi toki johtua siitä, että mulla on tuplat vaimentajat, eli ei paljon ääntä kuulu, mutta perstuntumalla voimaa vois olla enempikin.

    Olen vaihdellut kaasariin erillaisia neuloja. Paikoillaan oli alkukesästä alkuperäisestä Carterista otetut suuttimet ja neulat. Vaihdoin neulat toissapäivänä kuitenkin sellaisiin, missä on cruisealue paksumpi, kun tuntui vievän soppaa kohtuuttomasti. En ole vielä päässyt mittaamaan kulutusta. Tuntuu edelleen voimattomalta.

    Lisäksi 2-3 vaihdon hetkellä (kickdown on säädetty) tulee hetkellinen niiaus kiihtyvyydessä, kun pykälä vaihtuu. Vaihtaisko jouset jäykempiin? Paikoillaan on tällä hetkellä siniset.

    Jakaja on TA-motorsilta ostettu kunnostettu, eli sen pitäis olla kunnossa. Ennakkoa en nyt muista, mutta tais olla suht kohdallaan. Lämpimänä kone pyörähtää käyntiin himpun verran raskaasti, mutta lähtee kuitenkin hyvin, eikä kilistele.
     
  16. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Paljon on kohtuuton kulutus ? mä ton oman -65 429cid Cadillacin alkuperäsen Carterin säädin aikoinaan korvakuulolta ja hyvin on toiminut, mut nyt jos laittais seosmittarin pakoputkeen niin vois todeta et tämähän on ihan päin peetä, kulutusta en ole koskaan tarkemmin mitannut, mut alle 20 se jää matka-ajossa kun joskus vähän seurannut trippiä tankkauksien välillä.

    Tyhjäkäynti ja siirtymävaihe seos vaikuttaa aika paljon kulutukseen, kun näissä Chevyn koneissakin cruise alue tulee mukaan vasta yli 80km/h nopeuksissa, sen olen huomannut selvästi jos kevyessä kiihdytyksessä empii niin cruise on liian laihalla tai sitten nykii jossain 100km/h nopeudessa.
    Siniset jouset on just sopivat näissä chevyn vakiokoneissa, loivemmat mäet menee vielä cruisella mut vähän jyrkempi niin pukkaa jo poweria päälle ja sit jos tarvii mennä niin kyllä lykkää herkästi powerin päälle, aika löysät ne on tossa Cadin Carterissakin et varmaan sinistä vastaavat.

    Seosmittarillahan noi ongelma kohdat on helppo löytää ja korjata nykyään, liian laiha seoskaan ei välttämättä ole taloudellinen kun joutuu kaasuläppiä aukaseen paljon enemmän kuin jos seos olis just oikea niin läppiä ei tarvi kuin vähän raottaa, näin vois olettaa et tämä on vaan arvailua.
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Siinä se on mennyt 16-20 litraa/100km. :D Jotkut vain kehuu, että tuolla kone+kaasari -yhdistelmällä pitäis mennä 12-13 pintaan helpostikin. Kulutus ja samanaikainen voiman puute on kyllä merkki siitä, että joku on pielessä.

    Pitää hommata parempi seosmittari. Mulla olikin yksi, mutta se oli halpa paska, eikä sillä saanut järkeviä tuloksia.
     
  18. fisu

    fisu Gearhead

    1404 olis oikeampi valinta 305:seen, Pötkylässä päädyin moiseen + kanavien siivous, parempi imukansi ja shortysarjat, nokka ja perävälitys pysyi -86 STW orgis moodeissa ja kulkupuoli/kulutus muuttui aivan totaalisesti...
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Motor life on saanut vuoden 1960 Cadillacin kulutukseksi 10 - 13 miles per gallons et ihan kohdallaanhan sulla on, no joo en ala omasta cadistä säätämään kun ajoa niin vähän et sama mitä vie kunhan on alle 20.

    Kapeakaista mittarillakin pärjää, jos neula on jatkuvasti rikkaalla niin silloin on liian rikkaalla ja vastaavasti laihalla sama homma, sitten kun saa neulan huitomaan laiha ja rikkaan väliä niin ollaan päästy tavoitteeseen, jo yhden pykälän muutos kaasarin neulassa näkyy kapeakaistamittarissa valtavana muutoksena se optimi alue on niin kapea et muljahtaa joko laihan tai rikkaan puolelle ja sehän riittää kun cruise ja power asettuu sinne päin.

    Toi on kyllä tosi et 1404 on suuttimet ja neulat tehtaan jäljiltä varmasti sopivammat 305, mut muutenhan kyseessä on aivan sama kaasari ainakin manuaalin mukaan throttle bore ja venturit on aivan saman kokoiset kummassakin.
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    1200kg kopan kulutuksia:

    13,2 L/100km
    15,0 L/100km
    14,8 L/100km
    11,6 L/100km

    Visulahden reissun ansiosta tuli matka-ajoa ja kulutus 11,6 reilua 100km/h oli suurinosa rajoituksista, loppumatka ei kylläkään mennyt ilman ongelmaa meni toinen tyhjäkäyntipiiri tukkoon ja kotia nilkutettiin 4 pytyn tyhjäkäynnillä, kaasarin purku ja putsaus niin taas toimii.
     

Kerro tästä muillekin!