Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^ turbolta lähtevä downpipe on myös erilainen. Excussa on vähemmän tilaa sille kuin F-sarjalaisessa.

    Olen tehnyt useita molempiin ja Excu on aina todella työläs homma. Äänieristeiden ruuvit pitää katkoa ja laatikon öljytikun putkeakin vähän "säätää"
     
  2. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Jo näin on. Omani auton tilasin Marteliuksen poikien suosituksest pakosarja missä 3.5" downpipe, et ei tarvis suorit korin muokaust. 3.5" downpipe mahtu kyllä olema, mut ei paljo tila jää. Sen downpipe asentaminekiin vaati vähe pitempä pinna ja kekseliasuut, mut mahtuu kyllä. "Magnaflowi" vapaastihenkitavaa rosteriputkisto mulla on. Voin kehua kyllä, hyvin paikalle sopiva. Mootori pauhaa sopivalla pehmealla soundilla, mutta örähtä kyllä käskyn saatua. Ja turbon komia vihellus lisaa oman sävyn. Mootori piristyi kans huomatavasti kun siit jäi poies KATi ja paikal on enä kun yksi vapaavirtaus resonaatori. En halunu ihan suora putkea, 4" rosteriputken jytinä on kyl komia, mut pitemalla matkalla voi rupee häiritse.
     
  3. callahan

    callahan Gearhead

    Onkos noissa `94 Powerstrokeissa jo jonkinlainen hiukkas-suodin / katalysaattori ? Siinähän se tietty viimeistään selviää kun putken irrottaa. Hengityksen parannus olis mielessä ja tässä lähipäivinä teurastan tuon genuine-putken :D
    Käytin 6/94 PSD:tä testerissä ja todettiin ettei tuossa olekaan OBDII softa ?
    No "check engine" vaan jatkaa palamistaan ja vielä arvelluttaa laitteiden toimivuus vai palaako muistissa vaan aiemmin olleen CPS-sensori vian takia. Tosiaan ei ole kuittaantunut pitämällä ilman virtoja.
    Pers` tuntumalla ihan kuin välillä olisi herkempi reagoimaan kaasuun :odroll:
    Onkos kellään käyttökokemusta Mobilin Delvac MX:stä (15w-40) ? Kannattaako edes harkita laittavansa ko. öljyä 7.3 PSD:hen.
     
  4. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Ainakaan omassa 2001 7.3 Power Strokessa ei ole kattia eikä DPF:ää, joten tuskin vanhemmissakaan. Onneksi myös EGR loistaa poissaolollaan!
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olen törmänny esim. '95 oli joku katin tapainen suodatin.

    Ja jos kone on 7.3 PSD niin kyllä OBD-portti löytyy. Jos taas turbotettu IDI niin ei löydy.

    Jos vikamuistia ei ole putsattu niin palaahan se.

    Turbo IDI oli '93, PSD tuli '94. Onko syöttöpumppua?
     
  6. callahan

    callahan Gearhead

    "Ja jos kone on 7.3 PSD niin kyllä OBD-portti löytyy. Jos taas turbotettu IDI niin ei löydy.
    Jos vikamuistia ei ole putsattu niin palaahan se.
    Turbo IDI oli '93, PSD tuli '94. Onko syöttöpumppua?"

    Näin juuri itsekin tuumin. On siirtopumppu ja HPOP. Portti, yksi isompi ja pari pienempää pistoliitintä siinä kuskin puolella rintapellissä/sisälokarissa.
    Testerin sanoi olevan tuolle OBD II:lle. Olisiko vaan käynyt joku näppihäiriö kaverille kun ei onnistunut :eek:
    Netistä en ole tuohon softa-asia löytänyt selkoa. Täytyy vaan käyttää autoa nyt muualla testerissä ja perehtyä tuohon koneeseen vielä tarkemmin.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuohon aikaan ei 3/4 tonnin painoluokassa vielä vaadittu OBD2 standardin mukaisuutta, mutta kutakuinkin vastaava systeemi niissä jo on. Sen lukeminen ei kuitenkaan onnistu ihan normi obd2 vehkeillä, vaan tarvitaan ns ford enhanced softa. Se löytyy paremmista paketeista kuten auto enginuity. Lisäksi jos, siis jos, oikein muistan oli aivan ekoissa psdeissä eli 94 joku oma poikkeuksensa. Olikohan tuo pistokkeen sijainti ja malli, se on kojetaulun alareunassa normisti. Kenties peräti niin että niissä oli obd1. Asiaa noista on netissä, joskin monet vanhat hyvät saitit on kadonneet.

    Jos nykytekniikka on hallussa niin joistain älypuhelimien obd2 sovelluksista löytyy ford enhanced softa (katso google play storesta). Itsekin vasta tajusin asian. Esmes samsungin note 2 (android) millä just kirjoittelen saa sellaisen obd2 sovelluksen (sovellus eli application eli app. ) . Kommunikointiin auton kanssa tarvitaan joku pulikka (piuha tai bluetooth). Sitte saakin kännyyn reaaliaikadataa autosta ja testejä ajettua :eek:

    Ps. 94 oli sekametelivuosi, kolme eri konetta, kerrataan;
    Vin M= idi vapari
    Vin K = idi turbo
    Vin F = power stroke, available w/ the ZF 5-speed manual only
     
  8. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Sarjassa tyhmä kysymys, mutta irtoavatko nuo Excursionin kynnysvalojen(4kpl) lasit ihan esim.pienellä meisselillä ylös päin kangottamalla? Pari lamppua pitäisi vaihtaa, mutta eivät tunnu tuolla tekniikalla ilman vaurioita irtoavan. Ohjekirjassa neuvotaan kaikkien muiden valojen, paitsi noiden vaihto.
     
  9. tvtv

    tvtv 1st gear

    Lamput vaihdetaan astinlautojen alapuolelta.
     
  10. callahan

    callahan Gearhead

    Kiitoksia taas perinpohjaisista tiedoista. Vinin 8. merkki tosiaan F ja Zeppelin Friedrischafen perässä. Vika muistin kun saa vaan putsattua eikä uusia ilmene niin varmistun tuon koneen olevan omassa toimintaelementissään :)
    Tuo puhelin sovellus karkaa jo multa mutta Edgessä, oliko Juice malli missä on vikakoodin luku toiminto? Soittelinkin tuossa toukokuussa ja mainitsit Edgen malleista. Se vielä varmaan hankittava myöhemmin.
    Kulutus ja kulkupuoli ainakin puoltaa koneen olotilaa (mitä tätä ketjua kahlannut läpi jo useammin)
    Maantiellä navin mukaan nopeus 90-93km/h ja ohituksissa vähän tuon yli niin max 13 l/100km nielaisee.
    Kiitokset vielä. Jatkan paneutumista asiaan
     
  11. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Mistäs löytyy nelivetosen excursionin pallonivelten vaihtoon sopiva työkalu?
    Siis sen irroittamiseen ja uuden prässäämiseen.

    Tai oisko jollain hyviä vinkkejä ylipäätään.

    Mistä liikkeestä ja millainen?
     
  12. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Se löytyy vaikka sopivan kokosesta putkesta itte tekemällä ja prässillä hiukan jelppaa. Palloissa on semmonen ura jota vasten se tuupataan takas koloonsa. Ensin alempi pois ja alemman reiän kautta tempastaan ylempi irti. Kasaus päinvastoin, eli ylemmän läven kautta ensin alempi paikalleen...
     
  13. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Olisko tietoo, et millaseen momenttiin kandeis noi 4wd excursionin olkatappien kruunumutterit vetää?
     
  14. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Excun lehtijouset edessä ovat hitusen mutkalla ylöspäin -> ∩ Ymmärtääkseni jousien kuuluisi olla mutkalla päinvastoin eli U -muodossa. Töyssyissä etupää kolahtaa aika juhlavasti. Rekisteröintikatsastuksesta kuukausi sitten meni läpi ilman mitään huomautuksia. Kyseessä siis 2001 mallin Excursion. En ole löytänyt suoraa vertailukohtaa mistään, mutta jouset lienevät uusimiskunnossa?
     
  15. elmer

    elmer 3rd gear

    Onko lämppärin hana kojetaulun uumenissa? Pari kertaa tehny että ei pukkaa lämmintä. Asennot löytyy kyllä kaikki...
     
  16. Jülppü

    Jülppü 2nd gear


    Itellä oli takapään lämppärissä sama häiriö, syynä irti oleva tökkeli lämppärin kyljestä... Tiedä sitte onko edessä sama systeemi?
     
  17. elmer

    elmer 3rd gear

    Kylmä/kuuma läpän käyttö härpäke tai ite läppä jumitteli.....
     
  18. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Olkatappi + etuvetarin ristinivelen vaihto meni näppärästi putken pätkien kanssa ruuvipenkissä. Oli kyllä ruuvipenkki aika kovilla.
    Ohjattavuus parani selvästi.
    Kiitos taas vielä neuvoja antaineille.
     
  19. pyrjovuo

    pyrjovuo 1st gear

    Oisko vinkkejä, pk seudulla olen tähän saakka maksanu excursionin katsastuksesta 175€. Aika kallis mielestäni. Millä hintaa saa muualla hoidettua?
    Tai löytyykö pk seudun lähistöltä edukkaampaa?
     
  20. moonbone

    moonbone 3rd gear

    -97 Powerstroke rykäisi kerran ja sammui kesken ajon. Varalle hommattu nokka-asentotunnistin hukassa, eli ei ole vielä testattu. Starttaa, muttei käynnisty.
    Ajattelin sitten laiskuuttani (ei jaksanu pimiässä ettiä enää vara-anturia) katella mitä vikakoodia pukkaa.
    Vaan nyt onkin ongelma: Ei saa yhteyttä lainkaan!
    Mulla on halpis-ELM ja ScanXL-softa, jolla olen aiemmin syynäillyt ongelmitta mitä sieltä löytyy. Nyt ilmoittaa vaan että ei yhteyttä PCM:ään.
    Testasin -96 Lincolnissa, ja siinä toimii ongelmitta. Eli ELM ja softa on OK.
    Sulake? (ELMiin syttyy kyllä virran merkkivalo)
    PCM-rele? (Vaihdoin perävaunun ja PCM:n releitten paikkaa)
    PCM sökö? (Aijaijaii, lompakko huutaa)

    Radion kello nollautui rykäisyssä.

    Olisko foorumin Voorttiguruilla kokemuksia tai jopa ohjeita miten edetä?
     

Kerro tästä muillekin!