Etupää kolkattaa röykyissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Karpov, 27.1.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    93 explooreri, etupäässäkin jäykkä akseli ja iskari siten erikseen kuten taka-akselissakin.


    Kuskin puolelta ainakin kuuluu kolokolo kolokolo kun ajelee vähänkin röykkyisellä lumella tai alustalla yleensä. Isoissa heitoissa esim hidastetöyssy ei aiheuta ääntä.


    Katsastus oli hetki sitten ja ukko siellä innolla raudan kanssa niveliä hiero, ei mitään.


    Koitin itekkin muttei kummosempaa tarttunut.


    Eihän tuossa kai muuta ole kun pallonivelet ja koiranluut siinä reaktiotangossa?


    Ei oo ennen jenkit kolkattanu joten sinäänsä ei tarkkaa tietoa. Normiautosta sanosin että iskari tai koiranluu lähellä ääntä.



    Saatana kun taas kaikki autot vaatii huolenpitoa ja pakkanen paukkuu.
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Voishan siellä navan sisällä olla jotain mikä klappaa, vetoakseli/napalukko tms.
     
  3. Reijo Kosander

    Reijo Kosander 1st gear

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Katottu lävitte just navat ja uudet manuaaliset napalukot laitettu, ei vaikuttanut tuohon.


    Voikos iskari kolista jäykän akselin kanssa kuten joustintuellisessa? Pitää nypätä irti ja vempata. Mieluiten iskarin kyllä vaihtaisin kun muut osat on paksut skönden peitossa ja varmasti tietää hauskoja hetkiä.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mitään tiedä, mutta olisin kyllä sen koiranluun kannalla. Aikanaan omassa tojotassa kolkotti ja pahasti. Katsastuksessa sitä ei huomattu. Tais maksaa muutaman kympin joka nurkkaan ne luut...
     
  6. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jeepissä kolisi kallistuksenvakaajan puslat (koiranluut).

    Se on itseasiassa helppo testata, kun irroitat ne toisesta päästä ja käyt koeajolla.
     
  7. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Foortista aikoinaan väljä etuoven sarana aiheutti samanlaista kolketta... :oops:
     
  8. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Kallistuksenvakaajan keskikiinnikkeiden puslat väljät. Siis ne, joilla vakaaja kiinnittyy runkoon. En tunne kyseistä automallia, mutta ainakin 90-luvun Thunderbirdeissä yleinen vaiva. Lisää tavaraa vaan kuoren ja puslan väliin ja menoksi tai sitten uudet puslat, kuten tietysti oikein olisi.
     
  9. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    autoa tuntematta, jostain moparista hain kolinaa kallistuksenvakaajasta yms. loppuviimein kolina oli jarrusatula. tämä on helppo testata, kolina luultavasti loppuu pienelläkin jarrun painamisella.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Keskikiinikkeen puslat aiheutti joskus rautaisen klanggggg äänen (joka jäi tärräämään) ja ne on ihan jees kuntoset.

    Kolina loppu kyllä pienelläkin jarrunpainalluksella! Ja kokeilin monesti ja aivan röykkösellä tiellä millä jarrun nostettua alkoi samantien.


    Pitää tsekata huomenna satula tai sitten se jotenkin mystisesti vaikuttaa johonkin puslaan.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    GM:n B-korisessa jotkut tarvikejarrupalat ei istunu ihan kunnolla satulaan, joka aiheutti v-mäistä kolinaa just pikkunypyissä kuten mukulakivillä, jarrua kun vähänkin hipasi niin katos heti.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuossa ainaki ollu samat palat kokoajan ja pintaa välillä seurannut ja ollut ok.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo vika löyty. Koiranluut on tukevassa kunnossa.

    Jarrusatula se siellä kalkattaa. Fordissa on pikanaulojen tapasilla holkeilla lyöty kiinni missä normaalisti pultit. Nämä nyt sitten löystyneet vrt toiseen puoleen joka oli timakka kun mikä.


    Invictalta hyvä ässä hihasta!
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt uudet "caliper guide pinit" ja ei kolkata enää satula kiitos kumarrus!
     

Kerro tästä muillekin!