Moottoriremonttia Keski-Suomen malliin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Yorcci, 24.1.2014.

  1. max

    max Double Gearhead

    Keskisuomalainen paras kaverini Rinteen Kaitsu Jyväskylästä teetti joku vuosi sitten moottorikoneistukset ja nokkalaakerien asennukset SBC mottiin.
    Lohkoa tarkastellessa huomattiin,että etummainen nokkalaakeri oli asennettu vinoon.Koneistamon asenne oli nihkeä korjaamiseen,ja vaati lohkon tuontia takasin koneistamoon.Siihen ei suostuttu,ja sieltä sitten tuli kaveri korjaamaan/oikasemaan virheen asennustyökalun kanssa.

    Itse teetin 400 SBC koneen koneistukset Vantaan Moottorikoneistamossa ja ne sujuivatkin oikein.
    Tein lopullisen asennuksen alkoholisoituneen "moottorivelhon" tiloissa,ja tottakai aloitin homman osien perusteellisella putsaamisella;tämä oli sitten liikaa tälle juopolle,joka karjui korvaani laskuhumalan puolella,että homma on täysin tarpeeton.No,likaa ja partikkeleita tuli varsinkin lohkon sopukoista paljon.
    Mietin vaan jälkeenpäin sitä,että mitä se ammattilaisuus sitten merkitsee,kun korostan sanaa "kasataan" motteja asiakkaille.
    En useimmissa hommissa usko kuin itseeni(joskus tosin hulluuteen asti).
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sitä vaan meinaan että olet vissiin koko ajan nähnyt mitä koneelle tehdään ja hyväksyny kaiken?
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    täällä toinen hulluuteen asti pilkun tarkka , vaikka mä tein silloin viimeeks ton mun 327 hyperi-männillä vanhaan lohkoon(hieroin viel kaikki hionnat/pytty-hoonit(PALLOPÄÄ-PASKALLA) KAMPURAA IRROITTAMATTA !! , ainakin kolmen edellisen omistajan riivaamaan , ja vaik oli vähä pykälää pytyn yläpäissä , niin mittasin et pytyt oli kartiuksiltaan ja soikeuksiltaan 3-4 satkun luokkaa vain , niin kaikesta huolimatta huolellisella putsilla hieromisella ja kasaamisella sillä on tullu työnnettyy jotain 40 tkm ja ei ole lapikasta säästelty ja vieläkin vaan pysyny nipussa 7500 r/min jengoillakin kiusatessa
    , eihän se vieny enää tyhjäkäyntilähdöllä Hyvinkäällä nyt miedompana 9,5 ruttusena 60-luvun katu-rättikumeilla , 600 edelin mehumaijal tota tiiliskivikoppaa kuin 14,0 /161 ja kaiken kukkuraks I-profiili veiveillä hyperi-männillä ja viel hi-volume pumpulla tehty , et kaikki on suhteellista , mut kyl noi Yorccin mottiin tehdyt mogat on aika selkeitä: männänrenkaan päät tehty miten sattuu eikä tollasii jälkii nokkalaakereihin voi saada kuin hakkaamalla niitä paikalleen , et jos tollasiin perus-mogiin kykenee , niin mitä lienee ollut putsi ja muu asennustarkkuus
     
  4. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    En ole fyysisesti nähnyt, kun kone on koko ajan ollut n. 250 km:n päässä. Ja siellä se pysyykin, ennenkuin on nipussa, sisäänajettuna ja penkitettynä. Sitten käyn hakemassa mosan pois ja pudotan paikalleen. Sehän tuon homman ulkoistamisen idea onkin, ettei mun tartte olla siinä vahtimassa.

    Siitä lähtien, kun koneen purkaja/kasaaja otti hommasta kopin, on ollut täysin huoleton olo. Mun ei tartte murehtia eikä purkajan/kasaajan kysellä mitään "hyväksyntöjä". Homma tehdään tällä kertaa kunnolla ja sillä selvä.

    Toki mut on pidetty ajan tasalla kaikesta, mitä siellä on tehty, mietitty osia ja sopivissa väleissä olen käynyt napsimassa kuvia.

    Mä en vaan taaskaan ymmärrä, että miten tää kaikki liittyy yhtään mitenkään topicin varsinaiseen aiheeseen? Tuosta tulevasta moottorista kirjoittelen sitten aikanaan finnsharkkiin.
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Tänään sain tiedon, kaikki kunnossa tämän osalta.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noissa sun hoonauskuvissa näkyy nokkalaakereissa jotain jälkiä, ei tullu mieleen silloin kysyä että miksi niissä on niitä?
     
  7. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Fiddu! Muahan ei oo kukaan hoonannu :odroll:

    Jos vähän täsmentäisit, että mitä kuvaa tarkoitat, niin voisin ehkä vastatakin. Mä kun en osaa lukea ajatuksia.

    Mutta jos tarkoitat näitä uuden hoonauksen jälkeen otettuja kuvia, niin mä nappaan joka tapauksessa tuosta lohkosta uusia kuvia parin viikon sisällä ja voin samalla selvittää, jos siellä on jotain kummastusta herättävää.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jaa eikö :rotfl: mutta joo tossakin kuvassa näkyy nenulakrussa jälkiä ja siinä toisessa myös.
    [​IMG]
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Miten toi asetelman "pikkulimppujen" jumitus mahdollisesti havaitaan?

    Itsellä on kanssa tärinän kanssa hieman ongelmia ja sama kytkin
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ei oltu tukittu ohivirtausventtiiliä.
     
  11. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Sitten voidaan ajatella että roskia pääsee suodattimen ohi laakereille kun paine tai virtaus on isonpi.

    Olen tukkinut täällä varmuuden vuoksi kaikista koneista tämän venttiilin kun laakeri ongelmat ilmaantuivat HV pumpuilla.

    On ollut jopa venttiileitä joista näkee suoraan lävitse.

    t,Antti
     
  12. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    En tiedä muuta kuin että sen mitä olen lukenut bubbajoen foorumilta, että tärinä alkaa aina n. 3 500 rpm kohdilla ja jatkuu niin pitkälle kuin kierrättää (niinkuin mullakin).

    Muuta keinoa tuon varmistamiseen ei sitten ole kuin napata laatikko irti ja testata, että varmasti tärisee vieläkin. Sitten paineasetelma irti, jolloin tärinän pitäisi loppua. Jos loppuu, niin sitten purkaa vaan ne painot pois. Silloinkin kannattaa varmistaa tärinän loppuminen testaamalla pelkkä paineasetelma kiinni ennen laatikon takaisinlaittoa.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Okei. Moottori+kytkin on nyt osina, ja ainakaan moottorissa ei ollut tärinästä aiheutuvia vaurioita. Tuo tärinä ilmeni hieman erilailla kuin tässä em. tilanteessa, joten todennäköisesti se johtuu muista voimansiirron osista itselläni. Täytyy kuitenkin hieman kasausvaiheessa kiinnittää huomiota siihen.

    Mistähän tuohon saisi sen keskitystyökalun mitä tarvii kasauksessa?

    Anyway, jatketaan täällä varsinaisesta aiheesta taas...
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ilmeisesti Yorcilla on kuvia koneesta jotka on otettu ennen vaurioita kun hän kasaili koneistamon jälkeen kansia ja imusarjaa paikalleen + asenteli koneen vetteen. Ja sitten on lisää kuvia kun vauriot oli tapahtunu. Ja nyt uuden remontin aikaisia kuviakin? Mä en oo ite oikein enää kärryllä mikä kuva on milloinkin otettu, mutta veikkaan että tuo mudracerin kuva on tuhon jälkeisiä kuvia. Eikös koneistamo kasannut alakerran, silloinhan yorcilla ei tuommoista kuvaa pitäis ollakkaan tyhjästä lohkosta ajalta ennen tuhoa?

    eli yorcci vois vähän valoittaa tuota aikajanaa, kun kuvat ehkä menee ajatusten kanssa jo vähän ristiin.
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Näin minäkin sen näkisin.Tuhon jälkeen otettu kuva kun kone on purettu mutta nokkalaakerit vielä paikallaan.
     
  16. Jupe

    Jupe Gearhead

    Toteamus: Viallisen paineaseteman vuoksi alakerrassa oli 130 grammaa epätasapainoa, joka alkoi noin 3500 rpm jatkuen niin ylös kuin vain konetta kierrätti.

    Kysymys: Voiko tuollainen määrä löystyttää / irroittaa runkolaakeripukit?
     
  17. Reijo Kosander

    Reijo Kosander 1st gear

    Heilutteleva voima yläkierroksilla on kiloina ajatellen jotain luokkaa 100, mutta mikäli systeemi rupeaa resonoimaan jollain kierrosalueella 3500-6000 niin ravistusvoima voi moninkertaistua, joten voi rikkoa mitä tahansa :odroll:
     
  18. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Oiskohan tuolla tärinällä osuutta laakeri vaurioon???
     
  19. Jupe

    Jupe Gearhead

    Tässä olen pyrkinyt pähkimään syy - seuraus suhteita ja juuri tämä tärinä voi olla melko suuressa osuudessa ainakin rikkinäisten laakereiden ja irtonaisten pukkien kannalta.
     
  20. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    An out of balance engine can result in ...

    Piston Rings can fail to seal. Bearings ... early and irregular wear on connecting rod and main bearings. Harmonic Balancer the device that tries to assist in controlling harmonic shock gets overworked and begins to deteriorate. Oil Pumps chatter and bounce, which can also create spark chatter and early ignition part failures (oil pumps driven off same drive as distributor) Timing Sets chain stretching as chain has to make up for damper failures Valve Springs valve instability, spring harmonic failures (worse with gear drives).

    Custom Balancing: http://custombalancing.com/enginebalancing.html
     

Kerro tästä muillekin!