Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. SB 340

    SB 340 2nd gear


    En mää viitti noita vakuutusasioita kommentoida mitenkään kun ne on viä kesken. Rouvan autokin viä....
    Sais tän v..tuksen nyt vaan helpottaan. Uskalla ees dokata, menis ihan vinkunaks koko homma :cry:
    Ja emännälle tää on viä kovempi paikka, sille siittä kerkes jo tulla "kaveri". Eilen yllätin sen kattelemassa jo netissä rameja....
    Ja me ukotko ollaan hulluja jonkun automerkin perään?
    Onneks kaikki ihmiset on fyysisesti ehjiä ja vauriot vain henkisiä (ja taloudellisia).

    Tässä hommassa on vähän samaa ku koiran (tai vastaavan elukan) kanssa; tekee välillä ihan omia juttujaan, arsyttää, vanhemmiten laskee allensa, vaatii rohtoja (varaosia), välillä tuntuu laiskalta, mut vaikka on ikää ni riehaantuu joskus. Ja kun sillä on ikää tarpeeks tuntuu, ettei siittä o ku murhetta.
    Mut sit ku se on pois; hiljasta ja tyhjää, ikäväkin on, ne huonot hetket unohtuu. Ja miettii, ettei enää koskaan, "se oli ainutlaatuinen".
    Jonkin ajan päästä huomaat selaavas nettiä ja ettivänsä samanlaista...
    Ei tana menee syvälliseks :eek:
    Pitää lähtee tallille ropaan noita harrastepelejä, ettei mee ihan nillittämiseksi...
    Kiitos kaikille osaaottaneille. Toivottavasti ei kukaan, koskaan, joudu näistä harrasteista näin luopumaan.
     
  2. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    mulla meinas edelliskesänä tulla itku pelkästä ajatuksesta. Kun lähellä se oli että tulipalo ois dodgeni tuhonnut... onhan siinä vakuutus, mutta ei sillä omia työtunteja sun muita korvata.

    Autohan oli just ruostekorjattu ja maalattu kauttaaltaan. perjantaipäivä,olin rekalla hangossa ja ajojärjestelijä kyseli kiinnostaisko jäädä odottaa lauantain laivaa, niin siellä olis kärry turkuun... Sanoin että voin jäädä (poikamies silloin), mutta jos joku muu haluu enempi jäädä niin ei haittaa. Toinen kuski ilmottautui.

    Hain dodgen tuolta hallista joskus klo 19, ja joskus puolen yön jälkeen näkyi valvontakamerasa kun alkoi liekit lyödä hallista.. Kaikki paloi mitä siellä oli. työkaverien autoja, trukki yms yms.

    Seuraavan kuvan otin seuraavana päivänä, ja samalla pihalle kurvas se kuski joka toi sen kärryn mitä mulle eka suunniteltiin.. siinä ku tajus että prkele jos olisin jäänyt venaa sitä kärryä hankoon, niin ois oma auto nyt palaneena tuolla tuhkakasassa :cry:
    [​IMG]

    tos kuvas näkyy kaks autoa..tunnista merkit ja saat banaanin :odroll:
    [​IMG]

    Onhan nää kuvat tääl ennenki ollut, mut piti palauttaa oikeen omaankin mieleen kun tulipaloista tuli puhe
     
  3. O.J.

    O.J. 3rd gear

    OSanotot täältäkin ramille. :( noi palojutut on aina helvetin ikäviä, mein suvussa ei onneksi ole kuin käyttiksiä mennyt noin. Isäukkoni, joka ammatikseen ajoi vielävuosituhannen alussa, menetti työkalunsa juurikin sisätilalämppärin sytyttämä. :-? Ne jos mitkä kannattaa pitää kunnossa ja vaihtaakin ajoissa, ei ne uudet Defat niin kalliita ole. Ite juuri availinkin yhden joka ääntä piti, propelli osui kuoreen ilmeisesti vanhuuttaan venyneenä; en alkanu enää kunostaa, roskiin lensi.

    Omasta Rötsistä sen verran, et tuli tuossa askarreltua nuo kesäpyörät alle, ni selvisipä se kääntäessä tuntunut muljuaminenkin. Aivan kuten raati arveli, vetarin ristikkohan se siellä on kuskin puolella ihan loppu! :odroll: Muljuaa käsin ilman voimaa heilutellen varmaan vajaan sentin verran... Kannattaakos noi pareittain vaihtaa kummallekin puolelle, onko kestoikä samaa luokkaa teillä ollu? Ei taida ihan ulkoremonttina mennä, kai se on nöyrryttävä ja tossa paikallisella ameriikankorjaamolla käytettävä. Mitäs noi ristikot kustantaa, osaa sitten erikseen tilata ite osat jos meinaavat pajalla kovinkin paljon niistä pyytää.

    Ja joko mun silmät kaunistelee asioita, tai sit tuli aikuisten oikeesti lisää maavaraakin noissa uusilla kiekoilla, vaikkei muutos ollut kuin 265/75/16 -> 285/75/16 8) Onkos noi American Racingin perus reikäalut tarkkoja momentista, aattelin jälkikiristellessä joku päivä vetää ne ihan kirjojen ja kansien mukaiseen tiukkuuteen?
     
  4. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    itelläin yks sisälämppäri otti sauhut ensi käytöllä, onneks olin vielä itte autossa laittamassa sitä lattialle puhaltamaan oikeaan suuntaan. siinä sitten piti ääntä vähän aikaa, tuli voimahajut ja sen jälkeen savut.
     
  5. simu_l

    simu_l Gearhead

    Melekee voisin lyyä stetsonista vetoa että tuosson pajero :D
     
  6. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    mä voitin sitten stetsonin :rotfl:

    Onhan siinä pajeron kori (tai siis joku klooni), mutta merkki... mulle tulee mieleen aina että se oli "jingjang", mutta ei sellaista olekaan :lol: Tais olla siis Ssangyong, muuttoautona tuotu.
     
  7. sepi74

    sepi74 1st gear

    Laita sitten uudesta hatusta kuvia.... :)
     
  8. simu_l

    simu_l Gearhead

    Olipa hyvä etten uhonnu syyä lakkiani :lol:
     
  9. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Hou! Mikä ajatuksia nämä vanhemmat Cummins rämisijät herättää? http://www.nettiauto.com/dodge/ram/6264331

    Ei tarvi välttämättä juuri tätä kommentoida...MUTTA kiinnostaisi yleisesti tuon ikäluokan rämisijän hyvät ja huonot puolet! Onko noissa koneissa eroja vanhat-uudet--jne...
     
  10. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    Fatan foorumilta etin ja löysinkin laatikon putkien kierteet eli:

    -laatikon molemmat lähdöt 1/4npt ilmeisesti "sisäkierteet" ??

    -onko toi lämmönvaihtimen taaempi kierre 3/8npt eli sen vaihtimen sisään menevä kierre??

    -ja onko etummainen kierre lämmönvaihtimesta 1/2npt eli sen vaihtimen sisään menevä kierre ??

    Laatikon lähdöt uusinkin kerran mutta nyt pitäis teettää prässätyt liittimet noihin hydrauliletkuihin.
     
  11. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Tossa mallissa ei huonoja puolia olekaan!
    Jos uudempi kiinnostaa niin voin myydä sulle vakion 1995:n, saisin niillä rahoilla itelleni tuon :D
     
  12. Haet ton yksilön vaan. 37 renkaatkin otteessa. Helppoja ja yksinkertasia huoltaa ja korjata. Kunnon punaniska laitteita noi 1 koppaset. Ve pumpulla ja välijäähyllä toi 92 vuosimalli.
     
  13. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Enpä ole vielä kenenkään kuullut tuota ykköskoppaa Cumminssilla haukkuvan. :rotfl: Itekin oisin kai tuollaiseen päätynyt, ellen tähän kakkoseen olisi rakastunut aikoinaan ton ysärimuotoilun takia. Ja tosiaan kori ja alustahan on jo ilmeisesti lastentaudit käyny läpi, eli aika varmoja ja kestäviä pelejä noi viimeiset mallit on. Kolme paikkaahan siinä vain tietenkin on, mut saahan tota suojattua miehistön ja tavaroiden kuljetustilaa lisää vaikka lavakatteella.
     
  14. Fukov

    Fukov 3rd gear

    Yks mikä pisti tuossa silmääni, että onko tosiaan noin että tuo ois mukama hlö-auto?
     
  15. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    paitsi juurikin tuon sinisen 1koppaisen entinen omistaja :rotfl: Eihän siitä montaa kuukautta aikaa ole, kun oli viimeksi nettiautossa, ja silloin jossain pohjanmaalla. Silloin ilmoituksessa luki että todella surkea/kamala/tms ajaa.

    Mutta eipä siinä mitään erityistä ole, kaikki vaan kuntoon niin varmasti tulis hyvä :) Kuluneena/rikkinäisenä kaikki korotetut on pskoja ajaa.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Takapotkuykköskopan omistajana en voi omakohtaisesti kommentoida oikeastaan muuta kuin tuota koria. Design on reilun 40 vuoden takaa ja lapsentaudit on kyllä jääneet korjaamatta. :rotfl: Leprua tekoa kaikin puolin, meteli ja räminä on helvetillinen. Ovea vetää kiinni sisäkahvasta, niin sisäpelti venyy senttikauplla, samoin ikkunahissi muljuttaa koko ovea. Omiin oviini lisäsin tukiraudan kun alkoi v...aa. A-pilari tuulilasin alakulmien paikkeilta tuppa repeilemään, kun siihen on joku halkio jätetty jo tehtaalla. Kuopissa paukkuu kun koppi notkuu ja peltien revenneet reunat vaihtavat järjestystä. Lasikin saattaa haljeta. Muovinen kojelauta murenee kiinnityskohdistaan ja rämisee ja nitisee ärsyttävästi. Kattoverhoilu oli kiinni muovilistoilla, mulla on nykyään peltikatto kun listat rapisivat pois. Lattiaan ja takaseinään lisäsin bitumia, huopaa ja vaahtomuovia äänieristeeksi. Lopputulos oli odotettu, eli ei mitään vaikutusta. Koppia suunniteltaessa ei ole varauduttu meluisaan dieselmoottoriin.

    Runkokin on aika heppoista tekoa. Kakkoskoppa painaa kai 500-700 kiloa enemmän, tästäkin voi jotakin päätellä yleisestä tukevuudesta. Simpukoita on revennyt irti rungoista isopyöräisissä nelivedoissa. Voin kuvitella, että lehtijousilla "tuetulla" :rotfl: etuakselilla varustettu korotettu isopyöräinen ei sovellu maantieajoon.

    Getragin laatikko ei ole hirmu vahva, ja siinä on jotakin voiteluongelmaa ollut. Gurut neuvovat laittamaan vaihdekepin reiästä öljyä enemmän mitä saa varsinaisen täyttötulpan kautta menemään.

    Kaikesta huolimatta tykkään tuosta omastani, jotain sellaista karismaa siinä on. 10 vuotta jo ollut, enkä vieläkään ole kyllästynyt. Yleensä kolme vuotta riittää. Takapotkusta 727-automaatilla puuttuu kaikki ne osat mitkä nelivetoisissa aiheuttavat ongelmia.
     
  17. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei saakeli, mulle tota ykköstä aina kehua retostettiin ja kakkonen haukuttiin niin lastentautiseksi kun nysvätty kasaan nopeasti. :lol: Mut eipä taida toi aika siis olla tässä yhtälössä kovin varteenotettava argumentti. :poff: Tuohon omaani olen nöyrästi tyytyväinen ollut, varsinkin kun kaikki hajoava on ehtiny jo hajota edellisellä kahdella Suomen omistajalla... :odroll: Ei kai näissä sitten "hyviä" olekaan? Ainakin mitä sivusta seuraillu kolmoskoppasten sähkö- jne ongelmia täälläkin FAQissa.
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    Omat muistikuvat bensakoneisesta ykköskoppaisesta on, että ne oli ylipäätään karumpia, työkalumaisempia, eikä siihen äänieristykseen oltu todellakaan satsattu.

    Mut tänäpäivänä ykkös koppaista harvemmin enää näkee ja siinä mielessä tietty nostalgian kiilto silmissä sitä mielellään katselee, jos sellainen vaan sattuu kohdalle osumaan...
     
  19. minikone

    minikone 2nd gear

    Toi on niin eri maailmasta toi I koppanen verrattuna kakkoseen. kakkosella kun tulee päivittäiset ajot hoidettua ja sillä revitetään koko ajan ja vedetään sladissa joka mutkaan. Sitten kun nappa ton "vanhuksen" alleen, niin sillä ei voi muuta kuin lipua tietä pitkin ja nautiskella rauhallisuudesta. Ei tulis mieleenkään revittää ja huudattaa sitä, luu vaan pihalle ikkunasta ja nautiskelemaan, ja mielellään ajella vähän jopa alinopeutta...
     
  20. nakkertton

    nakkertton 3rd gear

    -Meneekö tohon lämmönvaihtimeen takimmaiseen liitäntään siis 3/8NPT urosliitin vai naarasliitin??

    -Ja meneekö etummaiseen liitäntään 1/2NPT uros vai naaras?

    Eilen konttailin auton alla ja mulla tossa lämmönvaihtimessa taaemmassa reiässä on jatkeena n 150mm letku joka tulee lämmönvaihtimen perusliittimeen kiinni naarasliittimellä ja tuohon letkuun kiinnittyy siis alkuperäinen öljy putki. En tiedä onko alkuperäinen niin aiheuttaa hämminkiä.

    Ja lisää hämminkiä aiheutti kun offipalstalla lueskelin maasturiprojekteja ja yhdessä topicissa luki justiin toisinpäin nuo lämmönvaihtimen kierteiden liitännät.
     

Kerro tästä muillekin!