SBC dampperin irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 5.9.2014.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Pitäisi päästä vaihtamaan kampiakselin etummainen stefa ja sitä varten pitäisi ottaa dampperi pois.

    Koetin tehdä seuraavanlaisen ulosvetäjän.

    [​IMG]

    Eihän dampperi tuolla mihinkään lähtenyt. Levy antoi periksi ja sitten lopuksi katkesi keskipultista kanta. Täytyy tehdä seuraava kehitysversio ulosvetäjästä.

    Mutta kuinka lujassa tuo dampperi on? Näyttäisi että siellä on jotain massaakin laitettu lukkouraan.

    Olishan tuohon tarkoitukseen tietysti oikeakin ulosvetäjä, mutta se maksaa rahaa. ;) Vai olisko jollain Pirkanmaalla lainata em. ulosvetäjää viikonlopuksi?
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tiukassahan ne on, kunnollinen ulosvetävä jostain paksusta limpusta, vaikka vanhasta pyörännavasta.

    Ei siellä mitään liimaa pitäisi olla.
     
  3. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Periaate on ihan oikea. Vahvempaa ja tiheämpikierteistä keskipulttia niin kyllä se sieltä tulee...
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    "Oikeaa" työkalua suosittelisin viimeistään siinä vaiheessa kun olet asentamassa tuota takaisin. SBC:ssä on kampiakselin päässä oleva kierre sen verran pieni ettei tiukkaa damperia kannata pultilla vedättää kiinni niinku jossain muissa moottoreissa. Todennäköisesti se sinne menee mutta kierteen pilaamisen ja siten remontin laajentumisen mahdollisuus leijuu vahvana ilmassa. Lämpökään ei tekis huonoa asennuksessa, tuntuu varsinkin jotkut uudet olevan aivan ns. homotiukkoja.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Hmm, se siis on oikeasti tiukassa. Muissa autoissa tottunut, että se joko tipahtaa syliin kun tuon pultin aukasee tai vähän joutuu avittamaan ulosvetäjällä.

    Mietinkin, että kuinka tuo asennetaan takaisin. Lämpöä ei varmaan kauheasti voi antaa, kun sitten tuo kumi menee huonoksi? Tarkoitus on tuo vanha dampperi laittaa takaisin.
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Voi sen vedättää sillä pultilla puolittain,hiukan vetää pulttia kireelle ja koputtelee isolla gummivasaralla tasasesti dampperin keskiöön,ei siis ulkoreunaan...taas uudestaan pientä esijännitystä ja taas vasaraa ja sitä rataa. Sanomattakin selvää että oikea työkalu ois parempi mutta hyvin menee noinkin kunhan vaan voitelee paikat.
     
  7. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Muista laittaa paikalleen asentaessa jotain tiivistekamaa siihen kiilauran kohdalle, muuten voi tiputtaa öljyä ulos sitä pitkin.
     
  8. maddis

    maddis Gearhead

    Irtos! Tiukassa se oli ja välillä jo hirvitti, että missä paukahtaa kun kiristin ulosvetäjän pulttia.

    Tällä patentilla lähti irti. Ei kaunis työkalu, mutta toimiva. :)

    [​IMG]

    Mahtaa olla mielenkiintoinen taistelu saada se takaisin.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Hyvä et irtos,mut taitaa ulosvetäjä samoin kuin sisäänpainaja maksaa muutaman kympin kappale.
    Itseltä tosin hajos se tehdastekoinen sisäänpainaja tai siitä se keskipultti venähti ennen kuin damperi oli perillä uudessa akselissa.
    Nyt on kestänyt kun koneistaja teki kovemmasta pulttiaihiosta uuden.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, samaa lueskelin niistä tehdastekosista sisäänpainajista, että niitä on hajoillut ja sitten on porukka käyttänyt tunnin jos toisenkin koettaessaan saada katkennutta pätkää pois kampiakselin sisältä.

    Eihän ne kalliita ole, mutta kun piti saada tuo irti just heti nyt. :) Pitää tuumailla mitä sen takaisinlaiton kanssa tekee. Voisi tietysti ihan oikean työkalun siihen ostaa ja auttaa sitä kumivasaralla.
     
  11. 59Bel-Air

    59Bel-Air 3rd gear

    Laita Dampperi kiehuvaan veteen helpottaa asennusta ja kumiosa ei vioitu.
    Nopeus on valttia lämpö siirtyy kampeen melko nopeasti!
     

Kerro tästä muillekin!