Koodarien salaiset autot...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BlackBird90SC, 8.10.2014.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Omakohtaista kokemusta ei lastutuksesta ole mutta moni ihan fiksuna pitämäni tyyppi on sitä sanonut että ainakin dieseleissä kulutus laskee tehon nousun lisäksi.
    Mun mielestä se selittyy sillä että esimerkiksi ruiskutusennakkoa kautta linjan rukataan taloudellisuus silmällä pitäen, eikä niinkään päästöjen, monet saastelaitteet kun vaativat omanlaista ohjelmaa että ne toimivat parhaalla mahdollisella tavalla.
    Sen ainakin tiedän että perinteisissä mekaanisissa dieseleissä auttaa kun kannessa lisätään swirliä, lisätään hieman ennakkoa ja suurennetaan suuttimien reikiä jolloin ruiskutusaika on lyhyempi, joten miksei tietokoneellakin ohjattu kone reagoisi samoin kun toimenpiteet on samankaltaisia?
    Eikö aika monessa uudemmassa jenkkidieseleissä(Duramax, Powerstroke ja Cummins) näillä uudelleen ohjelmoinnilla ole saavutettu ihan merkittäviäkin kulutuksen tippumisia?

    Käynti kaiketi muuttuu yleisesti karkeammaksi noilla toimenpiteillä, kun paineennousu on sylinterissä nopeampi?
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Just näin että kulutuksen vähenemisen kääntöpuolena tietyt päästöt lisääntyy. Autoteollisuus on melkein mahdottomassa paikassa kun pitäisi vähentää molempia, on vähän kuin vetäisi samaa köyttä molempiin suuntiin.

    Eli kulutusta pystyy vähentämään ja siihen on syy miksi autotehtaat ei voi itse niin tehdä. Jos nyt lätkäistäisiin kunnon vaateet bensakoneitten pienhiukkasille reaaliajossa, kulutukset kasvaisi rajusti, ei olisi enää "ihmemoottoreita".

    Odotan tulevaa mielenkiinnolla, kun ovat jääneet kiinni mittaushuijauksista isompien mallien hiilidioksidipäästöissä, joilla on koitettu saada merkin kokonaispäästöt rajan alle. Pidetäänkö vaateiden kiristyminen edelleen voimassa, alkaa mennä mahdottomaksi tehdä yhtään koppimopoa isompia autoja jos vielä hiukkaspäästöjäkin kiristetään ja mittaukset tehdään oikein. Ei ole kehitys kumminkaan ollut sitä luokkaa mitä lainsäätäjä oletti ja tilastot näytti. Pitää olla kohta 90% tuotannosta pikkuautoja eli niitä jotka myydään tappiolla. Tässä voi vielä isompikin autotehdas kaatua.
     
  3. TCowboy

    TCowboy 3rd gear

    Ei semmosta koodia olekaan ettei voi muuttaa. Punjabille intiaan kräkättäväksi ja avot.
     
  4. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Common rail dieselin kulutusta saa tiputettua jos softasta saadaan päästöjä pienetävät ruiskutukset poistettua http://www.autospeed.com/cms/article.html?&A=108104 Kohdassa "Discharge curve" lukee että varsinaisten voimaa tuottavien ruiskutusten perään ruikataan vielä nokea vähentävä pulssi ja aivan työtahdin loppuun ruokitaan vielä partikkelisuodatin.

    Joku näppärä kaveri on keksinyt että poltetaan mieluumin autoilijan ostamaa kallista naftaa kuin ilmaisen imuilman mukana tulevaa typpeä. :poff:
     

Kerro tästä muillekin!