Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut autov

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Wedge340, 26.4.2015.

  1. grantorino

    grantorino Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au


    Mitä noita vanhoja romuja itkemään, ne voisi laittaa vaikka paaliin ja ostaa vaikkapa upouuden 707 heppaisen Dodge Challengerin ilman autoveroa, siinä tulisi säästöä kerrakseen.
     
  2. mcmies

    mcmies Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Verojen kiristäminen ei mitenkään automaattisesti johda verokertymän kasvuun. Autovero on itse asiassa tästä hyvä esimerkki: Urpis laski muutama vuosi sitten keräävänsä 300 miltsiä lisää verotuloja autoveron kiristämisellä. Vaan kuinkas sitten kävikään?

    Kävi täsmälleen päinvastoin - verokertymä pieneni.

    Löytyy myös päinvastaisia esimerkkejä Suomenkin verotuksen historiasta: verokantojen lasku voi johtaa verokertymän kasvuun. 1990-luvun alun yritysverouudistus on tästä ehkä paras esimerkki.

    Ongelman ydin on siinä, että Suomen veroaste on yksinkertaisesti liian korkea, se on 5 prosenttiyksikköä korkeampi kuin €-maissa keskimäärin ja lähes 10 prosenttiyksikköä korkeampi kuin OECD-maissa keskimäärin. Veroastetta pitää (kohtuullisesti) laskea, muuten syväkyykistellään vielä pitkään.

    Miten veroasteen laskeminen rahoitetaan - siinä on Sipilällä ja kumppaneilla vaikea paikka. Silti se pitää tehdä, ja autoveron keventäminen tai poistaminen on viisaimmasta päästä veroasteen laskemistoimenpiteitä.

    Veronkevennyksistä puhuttaessa pitäisi aina funtsia, mitä "säästyneelle" rahalle tapahtuu. Se menee kulutukseen tai kanavoituu säästöjen kautta investoinneiksi, ja kumpikin näkyy esimerkiksi tulo- ja arvonlisäverokertymässä.

    Toisin sanoen oikea tapa arvioida esimerkiksi autoveron poistamisen vaikutuksia valtiontalouteen ei perustu staattiseen laskentaan, jossa yksisilmäisesti todetaan, että autoveron poistaminen maksaa valtiolle miljardin. Ei maksa. Osa siitä miljardista palautuu joka tapauksessa muina verotuottoina valtion kassaan ja jotain näkyy vähennyksenä myös menopuolella. Ja jos autoveron poistamisen seurauksena kiertoon päätyvä raha onnistuu osaltaan pökkimään kasvua käyntiin, voi lopputulema valtion tilinpidossa olla plusmerkkinen.
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Voi helevetin perkele että osaa olla hermoonkäypiä trolleja tai sitten aidosti umpitolloja paksupäitä!

    Minkäpaksuisesta rautalangasta pitää vääntää että menee jakeluun; Tässä valtakunnassa ei tasan taatusti olla seuraavaan (kolmeen?)kymmeneen vuoteen luopumassa mistään verotuskohteesta.(* Jos jokin vero nimellisesti muutetaan toiseen muotoon, niin takuuvarmasti verokertymä tulee kasvamaan. Siis joka ukko maksaa autoilustaan ENEMMÄN tulevaisuudessa riippumatta siitä kannetaanko vero nimellä autovero, käyttömaksu, tievero, saastevero tms. Poliitikoille on sen helpompi nostaa veroja, jos verotusmuotoa samalla muutetaan ja suoneniskun nimityksiä vaihdetaan.

    Sikäli voitte kinata ja spekuloida, missä muodossa haluatte auto- ja/tai liikenneveronne maksaa, mutta tällaisilla nimikeräyksillä ei ole eikä tule olemaan sen paskan vaikutusta verotuksen määrään. Itse pysyisin mieluiten nykyisessä veromallissa, koska tässä mallissa voi vielä edes vähän omilla valinnoillaan vaikuttaa milloin missä ja minkä verran talkoisiin osallistun.

    Joka uskaltaa rehellisesti ja harhakuvitta miettiä asiaa, huomaa, että nykyinen verotus on lopulta harrastajaystävällinen verrattuna miltei mihin tahansa muuhun EU maahan. Bensa ei maksa sen enempää (vaikkei vähenpääkään) kuin keski-Euroopassa, tiemaksuja ei (toistaiseksi) ole, vuotuinen omistusvero (käyttömaksu) on Euroopan keskitason alapuolella; ainoa ankarampi maksu on tuo uuden auton hinnassa perittävä autovero. Jos sattuu olemaan sillä tavalla sairas, että nauttii vanhalla ameriikkalaisella ajamisesta, niin tuo autovero ei pahasti kukkaroon osu. Jos autovero poistetaan, siirretään vastaava verokertymä polttoaineeseen, omistamiseen ja tienkäyttöön. Tämä ei ole pessimististä pelottelua vaan fakta. Suomalaisten äänestäjien valtaosan intresseissä ei ole isotehoisten autojen verotuksen alentaminen, se ei myöskään ole kannattavaa politiikkaa edes kaikkein populistisimmille puolueille. Sitä ei siis tule missään muodossa tapahtumaan. Tulevaisuuden kehitys tulee suosimaan vähäpäästöisiä pieniä ja keveitä ajoneuvoja ja julkista liikennettä. Autoveron rukkaus on eräs työkalu tähän suuntaan siiryttäessä. Sen veroremontin tarkoitus ei siis todellakaan ole vähentää autonomistajalta kerättävää verokertymää.

    *) Tämän pitäisi olla täysin selvä valtion velan määrän ja kehityssuunnan perusteella. Jos vieläkin epäilyttää niin miettikää miten taantuva vientiteollisuus kykenee pitämään pinnalla vuosi vuodelta syvemmässä uivaa valtiolaivaa.
     
  4. PG

    PG Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Valtio haluaa veronsa tavalla tai toisella. Autoveron poisto johtaisi aivan varmasti käyttömaksujen nostamiseen. Silloin kaikki saavat osallistua naapurin uuden auton rahoittamiseen.
    Minun puolestani autoveron saa poistaa mikäli asia hoidettaisiin siten että autoista joista on aikanaan verot maksettu/hoidettu (esim. muutto autoina verotta saapuneet) ei perittäisi käyttömaksua. Siinä vois olla jopa valinnan paikka uuden auton ostajalle maksatko käyttömaksua vai maksatko kerralla veron pois.

    Ensimmäisenä vuonna vois olla kylmää kyytiä. Jos tuotto lasketaan miljardiksi ja kaupaksi kävis 100000 autoa olis käyttömaksu vaatimattomat 10000 vuodessa. No sen vois jakaa useammalla vuodelle jos verokarhu vain malttais. Vaikkapa kolme vuotta ja 300000 autoa tekis 3333e vuodessa. Voikohan tätä nyt ihan näin simppelisti kuitenkaan laskea?
    Eli jos autovero poistuu 2015, kaikki ennen vuoden loppua rekisteröidyt olis käyttömaksusta vapaat. Sitten 2016 olis verovapaa ja käyttömaksu 3000e vuodessa. Juu ei, jäis kyllä kauppaan. Eli systeemi ei toimi jos vanhemmilta autoilta ei myös kerättäisi käyttömaksua.

    Kuten sanottua vääntäkön miten lystäävät kunhan käyttömaksut ei ainakaan nousisi. Mieluummin kansalaisaloite käyttömaksun poistamiseksi.
     
  5. JKF

    JKF Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    http://yle.fi/uutiset/eussa_vireilla_re ... ot/7639983

    Tuolla todennäköisesti jossain vaiheessa toteutuvalla rekisteröintiuudistuksellakin tulee oleen myös vaikutusta autoveroon. Ainakin byrokratia lisääntyy entisestään jotta verot saadaan kerättyä.
     
  6. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Itsestä antamasi kuvauksen perusteella et paljon veroja maksa. Malli, että muut maksavat verot sopii hyvin? Niille, jotka veroja oikeasti maksavat, on aikalailla sama pidetäänkö valtiota kasassa tulo- (pääoma yms....) vai autoveroilla. Oma mielipiteeni on: verotus pitäisi olla yksinkertaista. Ei omituisia täsmäveroja (autovero, mutta ei veneveroa, koiravero mutta ei kissaveroa). Autojen ostoveron poistaminen ei tee kauheaa lovea verokertymään. Ehkä jatkossa ostetaan enemmän ja parempia autoja, joista arvonlisävero säilyy silti. Automyyjät maksavat tuloveroa sen sijaan että nostavat työttömyyskorvauksia. Kansan säästyneet pennit tuhlataan muuten. Löisin vetoa, että autovero poistuu lähiaikoina. AA-verojen (auto ja alkoholi) prosenttien nostolla verokertymä ei kasva. Tämä ymmärretään jopa valtiovarainministeriössä. Ei ehkä itse ministerin tasolla, mutta niiden paljon parjatuiden virkamiesten pääkopissa.
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Hyvä huomio. Kaikkiin uusiin ajoneuvoihin pitäisi siis lätkäistä vero kun nyt on vain autoissa. Autovero venevero moottoripyörävero traktorivero linja-autovero... Ja kotimaisista ei tarvitsisi maksaa veroa. Saisiko tällä mallilla Suomen nousuun ja tänne ajoneuvotehtaita? Hmmm.

    Mutta sitä mga-tomi ei ymmärrä, että tässä maassa autovero kyllä tasan tarkkaan siirtyisi ajoneuvoveroon ja kyykyttäisi vähätuloisia enemmän kun autovero. Katsos kun köyhänkin tarvitsee kuitenkin päästä liikkumaan, työttömänkin. Ratikalla ei pääse joka paikkaan. Matalapalkkaisille "reppureille" siivoojille jne kävisi kylmät jos ajoneuvovero vanhassa autossa nousisi pilviin kun uuttakaan ei ole varaa ostaa vaikka autoveroa ei olisi.

    Ai niin ja tässä maassa uuden auton ostaminen on tulonsiirtoa ulkomaille. Ja huomattavan epäekologista kerskakulutusta.
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Paranevatko vientiteollisuuden toimintaedellytykset, kun veroja - mitä tahansa - korotetaan?

    Yritykset eivät lopulta maksa senttiäkään veroja, ainoastaan tilittävät niitä valtiolle. Verot ovat yrityksille kulua, jonka maksavat ne, jotka ostavat yrityksen tuottamia hyödykkeitä. Tuotteiden hinnoissa näkyvät niin alv, yhteisövero, henkilöstön palkkavero sun muut sivukulut, kuin myös autovero, monellakin tapaa.

    Mitä enemmän yrityksen kustannusrakenteeseen sisältyy erilaisia veroja, sitä enemmän yrityksen tuottama hyödyke maksaa. Ja sen huonommin se käy kaupaksi sekä vientiin että kotimarkkinoille. Vuodesta 2009 veroaste on noussut neljä prosenttiyksikköä. Kuinka on käynyt?

    Edellisestä 1990-luvun alun kumarasta Suomi-neidon selkä suoristui. Miksi? No siksi, että hintakilpailukykyä saatiin parannettua. Valuutan devalvoituminen oli yksi merkittävä tekijä. Toinen oli 1990-luvun alun verouudistus, jossa verotusta kevennettiin.

    Nyt ollaan tilanteessa, jossa hintakilpailukykyyn vaikuttavia konsteja on käytettävissä vähemmän. Valuuttakurssi €-alueen sisällä ei jousta. Palkat eivät jousta alaspäin. Mitä meille jää jäljelle?

    Kokonaan toinen juttu on sitten se, tajuaako poliitikkojengi tämän - puhumattakaan siitä, että saako se mitään järkevää aikaiseksi.
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Suomi nousuun kun autokauppiaille saadaan töitä :D Mitäpä niistä muista suomalaisista. erotus normi autossa on n.2-5k mikä tuskin on este lähemmäs 20k autossa? vai? Ja mites kun vero poistuu, niin jatkaako autotehtaat alennusmyyntiä suomeen? vai käykö niin, että autot maksaa saman ja bensa 2e/l? silloin niillä autokauppiailla ei ole varaa mennä sinne työkkäriin. Tietty kalliimmissa autoissa erotus on enemmän.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Vai oliko tarkoitus nimenomaan saada kalliit autot halvemmalla, käyttömaksujen kustannuksella?
     
  11. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Maahantuojahan yrittää saada autot tietysti mahdollisimman halvalla. Se vaan vaikuttaa hintaneuvotteluihin, kun suomessa myydään noin 10000 autoa/kk ja muualla euroopassa noin 1 000 000 autoa/kk. (uusia). Ei paljon paina pohjolan mutinat neuvottelupöydässä.

    Maahantuonti ottaa oman osansa, autokauppa oman. Välillä huimissa tarjouksissa kun autoja myydään, niistä ei jää myyjälle kuin työn ilo. (Tarjousten takanahan on aina jokin syy. Liian iso varasto,kilpailijan lyöminen, myymätön malli,tms). Valtio kerää omansa aina veroina.

    Romutustodistusta vastaan valtio tulee vastaan 1000€. (ei 1500). Se loppu 500 jää auton ostajalle. Tai olettaako joku että maahantuoja tinkii omistaan? Autokaupassa autossa rengaskampanjat ym. Tuleeko vielä ylimääräinen 500e ale? Varmasti ei tule.

    Niinkuin tuolla joku aiemmin mainitsi. Entä sitten kun nykyajan nuoriso ei enää osta autoja. Mistä sitten verokertymät valtion kassaan? Tai lopetetaanko kaikki julkinen palvelu?

    Jos tarkoituksena on säilyttää nykyinen palvelu- ym taso. Verokertymä ei voi pienentyä. Sen tulee jopa kasvaa, jottei velkaantuminen kasva.

    Taas oli ylimääräistä aikaa tätäkin miettiä :eek:
     
  12. JS78

    JS78 3rd gear

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Ei nykyistä palvelutasoa kerta kaikkiaan voida säilyttää.. rahat ei riitä. Muuten IMF ottaa suomen konkurssipesän hoitaakseen muutaman vuoden kuluttua ja sitten leikataan ja kunnolla. Luettelin jo aiemmin muutaman ilmeisen säästökohteen, niihin ei kukaan kommentoinut mitään. Vai menikö yli hilseen.
     
  13. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Enpä voinutkaan jättää tätä aihetta vielä :D Korjatkaa ihmeessä mun vääriä käsityksi talouden pyörimisestä, jos sellaisen bongaatte. Haluaisin itsekin huomata loogisen yhteyden verojen nostolla varakkaampaan Suomeen.

    Kuviteltu tilanna, autovero pois -> muiden maksujen korotus paikkaamaan sitä.

    Kun niinkin yleistä asiaa kuten polttoaineveroa nostetaan sen vaikutus ei todellakaan tule suoraan + merkkisenä valtion kassaan. Lähes kaikkien palveluiden ja tavaroiden hinnoissa osa kostuu kuljetuskustannuksista, joista osa on polttoainekustannuksia. Siis veron nosto johtaa suoraan tavaroiden ja palveluiden hinnan nousuun. Kun jo polttoaine maksaa enemmän omaan autoon ja tavaratkin aina vain enemmän, niin ostovoima senkun heikkenee -> ostetaan vähemmän -> työpaikat menee -> verotulot vähenee ja sosiaalitukikustannukset kasvaa -> tarvitaan lisää verotuloja.

    Ja vaikka teoriassa (joka ei ole minkään veronnoston kohdalla käytännössä toteutunut) kulutus pysyisi samana, eli bensaa ostettaisiin saman verran veron noston jälkeen kuin ennen, niin uusi korkeampi verokertymä ei todellakaan tule suoraan valtion kassaan. Valtio, kunnat ja kaupungit ostavat nykyään erittäin paljon palveluita yksityisiltä yrityksiltä ja kun yritysten kustannukset kasvavat (kuntienkin omat kustannukset kasvaa), kasvaa myös lasku valtiolle, kunnille ja kaupungeille. Samoten kun tehdään "teko inflaatiota" verojen korotuksilla se luo paineita yrityksille nostaa palkkoja, joka taas nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kilpailukykyä. Ja taas jatkuu -> isompi lasku palvelun ostajalle esim kunnalle -> tarvitaan lisää verorahaa -> verojen nosto -> kustannukset nousee, ostovoima heikkenee, palkat nousee -> lasku kuntien palvelusta nousee -> veroja lisää -> kustannukset nousee jne. Verojen nosto on loputon kierre, varsinkin kun jo nyt ollaan liian korkeassa veroasteessa.

    Eli olen edelleen sitä mieltä menoja alas ja aloitetaan byrokratian valtavista koneistoista, joissa ei juurikaan tapahdu tuottavaa työtä.

    JS78, kehitysavusta leikkaaminen on mielestäni looginen paikka leikata. Afrikkaan on työnnetty vuosikymmeniä rahaa ja vain muutama valtio on päässyt jaloilleen. Kehitysapu kun on sellainen sosiaalisen pakon sanelema välttämättömyys niin se voitaisiin toteuttaa vaikka sillein, että jos joku afrikan maa tarttee kirjoja, kyniä, sairaalatarvikkeita yms. tilataan kaikki tuotteet suomalaisilta valmistajilta ja lähetetään ne sitten finairin koneella afrikkaan. Siinäpä olisi jollekin diktaattorille ihmettelemistä kun pitäisi hankkia ak47:ja pinolla kyniä ja aapisia. Samalla rahat jäisi osin Suomeen.
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    jep mutta ne kirjat vois kiertää ensin suomen koululaitoksessa meidän omien lasten käsissä. kesäkuun alussa joka osmalille ynm. yöntimpalle vähän käytetty kirja kouraan ja seuraavalla banaanilaivalla takasi, jäis tuokin raha suomeen suomalaisille.
     
  15. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Kaikille nykyisille veroille (euroille) on ottajansa ja budjetoitu jopa sakkoja myöten eli jos jostain veroja vähennetään niin täytyy olla melko puusilmä odottaessaan ettei jossain muodossa niitä kerätä muualta takaisin.

    Verokertymä pysyy samana ja nousee vaan kiitos esim. nämä tuulimyllynlämmittäjät tuulimyllyineen ei tuota muita kuin maksuja ja energia mitä tuottaa ei ole sitä luotettavaa toimintavarmuudeltaan ja teollisuus tuolla energialla ei varsinaisesti tee mitään.

    Tulee se polttoaineen verotuksessakin katto vastaan eli turha hehkuttaa että saa autoverottomana auton hankittua , montako "uutta" autoa normaali työssäkäyvä ihminen voi elämänsä aikana ostaa ja niiden ostosta saama hyöty kyllä kerätään triplasti veroilla ei edes jaksa jankata näitä Co2 päästö/paino vuotuisista käyttömaksuista eikö tämäkin jo ole kuitannut tämän nytkin muutama vuosi sitten tehdyn "veroalen" uusille autoille.

    Pienille <2001 vanhemmille autoille vaan Co2 maksu sen kun kohoaa kuin pullataikina ja tämä on sitä rahaa mikä koskee normaalia "työssäkäyvää" kansanosaa joka muutenkin maksaa veroista sen leijonanosan.

    Vanhan varttuneen urakoitsijan sanoin huonon urakan jälkeen
    "Otetaan seuraavasta työstä sitten enemmän markkoja"
    Valtio harrastaa samaa mutta isommassa kaavassa.

    Turha hehkuttaa että jotain jäisi enemmän käteen, kiitos entisten ja tulevien päättäjien
    Työmies on veronsa ansainnut päättää Verottaja.
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    No nyt on asiallista tekstiä. Ja mikäli se erotus laitetaan bensaan, niin ihmisten tankkaaminen vähentyy mikä taas vaan huonontaa entisestään tilannetta. Ainut järkevä leikkaus on tosiaan noi ulkomaan avut, koska silloin se vaikuttaa vain positiivisesti suomeen. Ei meidän tarvitse kärsiä auttamisesta, varsinkaan jos muut ei edes yritä. Ei kait ketään kreikkaankaan halua rahaa antaa.ja jos miettii miten ahtaalla yrittäjät on jo nyt, niin halutaanko sitä tilannetta pahentaa? Muistakaa, että myös US-Partsin tuotteet tarvii kuskata hyllyyn.
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Kehityapuun menee kai joku 800 miljoonaa euroa vuodessa. En asiaa sen tarkemmin tunne, mutta tuosta summasta varmaan jonkinlainen osa jää Suomeen esim. kehitysyhteistyöhankkeisiin osallistuvien palkkojen muodossa ja kai siinä sivussa jotain kaupan tynkääkin saadaan aikaan. Tuolla rahalla ei Suomen taloutta pelasteta. Kai useimmat muutkin sivistysvaltiot yrittävät jeesata köyhimpiä. Menestys ja toiminnan hyötysyhde on toki ollut heikkoa.
     
  18. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Raha pyörii täällä meidän Suomi-nimisellä saarella ympyrää. Se käy välillä valtiolla ja kunnillakin, mutta ne maksavat sen taas takaisin kansalaisille palkkoina, palveluina, tukina, jne. Meillä menee sitä paremmin mitä vähemmän rahaa siirtyy täältä meidän ympyröistä ulkomaille, pois meidän omasta käytöstä (jotkut puhuu kauppataseesta). Yksi merkittävä rahan reitti ulkomaille on se että ostetaan paljon uusia ja kalliita ulkomaisia helkilöautoja. Tätä toimintaa ei minusta tulisi siksi kannustaa (sen verotusta keventämällä tai muutenkaan).
     
  19. Namelesscarguy

    Namelesscarguy 1st gear

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Meni topikki aika politikoinniksi, mutta edelleen ollaan siinä olettamuksessa että muut verot nousee. Lähes aina kun veroja on nostettu (mm. alkoholi,autovero) niin verokertymä onkin pienentynyt, miksei vain lasketa veroa ja huomata että sen sijaan että saadaan vähemmän veroa, nyt ihmiset ostaakin enemmän sitä ja sitä kautta saadaankin enemmän veroa. Luulisi sen sujuvan toiseenkin suuntaan.

    Ja kun nyt EU:ssa ollaan niin ei Suomi voi ihan miten sattuu verotella. Ongelmaksi tulee vuosittaiset maksut ulkomaalaisissa leasing/vuokra-autoissa, jotka haluavat Suomen markkinoille. Ja jos alv. nostetaan niin tavaran vapaaliikkuvuus kyllä huolehtii Suomen liikkeiden kuolemisen, kun kaikki tilataan halvemmalla ulkomailta.

    En minäkään haluaisi antaa rahoja ulkomaille senttiäkään, mutta se nyt on juntattu länsimaiseen yhteiskunttaan niin syvälle, että me olemme syyllisiä afrikan tilanteeseen ja meidän tulisi tuntea syyllisyyttä hyvistä oloistamme, jota voidaan parantaa antamalla rahaa ylikansoitettuun afrikkaan.
     
  20. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Re: Kansalaisaloite: Autovero pois - jätetään vanhentunut au

    Kyllä ne tuotteet tilataan ikävä kyllä ulkomailta aina lisääntyvästi, kiitos katteiden ja alvien ja muiden kehittävien maksujen verottajan toimet mukaan laskien.

    Puhutaan verokikkailusta ei normi duunarilla ole mahdollista muuta kuin painaa sorvin ääressä ja tyytyä siihen mikä siellä veroehdotelmassa lukee joka kevät ja kerätä mahdolliset mätkyt kokoon kesän aikana syksyksi.

    Ne on eri tuloluokat jotka kikkailee ja siihenkin on syynsä ja seurauksensa koska kukapa ei sitä tekisi jos se vielä on lain ja valtion suojelemaa toimintaa.

    Jos leikataan jostain ja varmasti leikataan asian pitäisi koskea yhtä paljon jokaista verovelvollista ei mitään helkutin YLE-veroa tai sitten autonkäyttömaksukin voidaan samalla mitalla määrätä vaikka et autoa omistaisikaan, en muuten katso tv,tä ja silti maksan :wc:
     

Kerro tästä muillekin!