Kaksi volvon jetronic ruiskua v8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja RooZe, 20.12.2015.

  1. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tekisi mielenkiinnosta mieli kokeilla laittaa vanhaan jenkkikasiin monipisteruisku budjetilla :D ajattelin jos laittaisii kaksi volvon jetronicia 740 sarjalaisista . Miten onnistuu ja mitä kaikkea pitää ottaa huomioon? Onko kukaan kokeillut tätä?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Daimler/Jaguar V-12 on toteutettu jotenkin tuohon tapaan, eli kaksi järjestelmää rinnan. Mikspä ei toimisi tuplanelosillakin, mutta tavaraa tulee aika paljon. Mä keräsin ruiskun tavarat Biltemasta (pumppu, regulaattori), Ebaysta (suuttimet, liittimet, surgetankki) ja hydrauliikkaliike myi letkut ja nipat. Saattoi olla helpompi projekti irto-osista tehtynä. Polttoainetukit joutuu tommosessa tuplajärjestelyssä tekemään vaikeimman kautta, kun toiseen puoliskoon tulee 1-4-6-7 ja toiseen 8-3-5-2. Mut putkeahan sekin vaan on. Ja mistäs ne lambdat saisi mittaamaan oikein, etteivät noi jetronicit ala säätämään toisiaan?
     
  3. Bukero

    Bukero Gearhead

    olikohan myös BMW:llä ja mersulla tupla jetrot vanhoissa v12 moteissa. eli toimii muttei ole mikään economy järjestelmä. ja pensa paineet 6bar luokkaa eli vaatii huolellisuutta. mutta kasikoneeseenhan saa tehtyä tuon yhdelläkin jakajalla. tuplajärjestelmässä tulee ihan helevetisti sitä roinaa.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    ja sitten molemmat ilmamäärämittarit/bens.jakajat samalta ohjauspainesäätimeltä, muuten menee vituiksi oikeen kunnolla. tosin "humppaa" se sittenkin.
     
  5. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Mitähän jetronic versiota nyt aiotaan käyttää?

    700 sarjaa on ainakin bosch K- L- ja LH-jetronicilla.
    koska nyt puhutaan Volvo jetronicista niin olisko kyseessä tuo LH, kun se on ainakin harvinainen muissa merkeissä, kuumalankamittarit tuli vasta yleensä motronicin kanssa.

    4syl K-jettiä joutuisi tosiaan laittamaan keksin kappalein, ja vielä rakentamaan ne niin että molemmille moottorin puolikkaille olisi oma kaasuläppä eikä imupuolet olisi toisiinsa yhteydessä. Muutoin pienikin ero ilmamäärämittarien jousi voimissa tai ohjauspaineessa aiheuttaisi että toisen määrämittarin kautta ilma kulkisi helpommin jolloin sen ruokkimalle puolelle tulisi enemmän bensaa.

    Nuo sähköruiskut kun eivät sekventiaalisia ole niin minä ainakin laittaisin vain yhden ecun, ilmamassa/määrämittarin rinnalle saman verran virtaava ohitus putki (jolloin vain puolet ilmasta kulkisi mittarin läpi) ja toiset 4 suutinta vain suoraan vanhojen rinnalle. Kierrostiedon nyt joutuu kuitenkin ottamaan muualta kuin jakajalta, ettei ecu näe tuplakierroksia oikeisiin nähden.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    "Budjetti" ratkaisusta taitaa tulla 2 kertaa kalliimpi, kuin valmiista jälkiasennusruiskusta. 3 kertaa vaikeampi säätää ja 4 kertaa työläämpi asentaa. :poff:
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ja siksi se pitäisikin tehdä!
     
  8. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Saahan tähän topicciin muitakin ratkaisuja ehdottaa , pääasiassa kuitenkin tuo muiden autojen osien käyttö ja mitä mistäkin voi hyödyntää kiinnostanee :D
     
  9. Bukero

    Bukero Gearhead

    oletuksena oli että kyseessä K-jetronic ja mieluiten ei edes KE-versiona. silloin puhutaan ns. jatkuvaruiskutteisista ei lambdasäädetyistä järjestelmistä. sylinteri luvulla ei ole suurta merkitystä turhat suutinlinjat vaan tukkoon. tai lisäsuutin linjoiksi. tuli 90-luvulla rakenneltua monenmoista versiota K-jetroista. koti pellepelottomalle mainioita systeemejä, ohjelmoitavat sähköruutat vaan tuli markkinoille ja nämä jäi nopeasti pois.
     
  10. Kolmekakkonen

    Kolmekakkonen 1st gear

    Joskus aikoinaan K-jetronicin kanssa tuli leikittyä. Hyvin toimivat oli.
    V8 moottoriin etsisin Mersun V8 K-jetronicin ilmamäärämittarin/jakolaitteen niin homma olis aika simppeli....
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikäs jenkkikasi on kyseessä? Ettet pääsisi helpoimmalla kun kannibalisoit saman moottorin 90-lukuisen version polttoainelaitteet. Ja jos ei semmoinen sovi, niin sitten likipitäen samankokoisen eri mallisarjan V8 -moottorin varusteet.

    Semmoista oon oman harrastemoottorin amerikan foorumeilta lueskellut, että donorina on ollut joku 3.8 litran GM V6, jolla vanhempi rivi-6 slantti on siirtynyt nykyaikaan. Joitakin osia kuitenkin joutuu sepittämään itse, mut ei ne vaikeita ole tehdä.
     
  12. ventora

    ventora 2nd gear

    mulla on v8 500 mersun k jetronic yli.laite yv
     
  13. lärpäke

    lärpäke 3rd gear

    Älä nyt ainakaan mitään mekaanista K-jetronicia laita. Laita LH2.4 niin on suht helppo säätääkiin, mutta tuo on sit vain polttoainetta varten, sit tarviit mahdollisesti vielä EZK boksit sytytystä varten. Periaatteessa toteutuskelpoinen mutta tarviit kaiken vaan kahteen kertaan, eli tuskin ainakaan halvemmaksi tulee.
     
  14. ventora

    ventora 2nd gear

    no mikäs k jetin säätämisessä on ongelma? muutaman laittanut nelos koneseenkin kasin ruiskuja,helppo lyödä seokset kohilleen.
     
  15. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mulla oli Volvossa (740 Vm.1990) joku sähköinen ruisku josta tää idea syntyi. Olisko ollu lh sitten ?
     
  16. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tosiaan mopar sb, en ajatellut mitään yks/kaks piste ruiskusta vaan monipisteruisku oli mielessä , sähköisillä suuttimilla oli mielessä mutta kaikkea kuunnellaan toki. Harrastus kyseessä kuitenkin.. :)
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Megasquirt ja haalit suuttimet, tukit, pumput jne. jostain irrallaan. En rupeis millään kahella jetronicilla tekemään, taitaa olla aika turhaa jumppaa jos saa toimimaan ollenkaan. Tai jos tarkotus on vaan harrastaa tallissa eikä ajella niin sitten.
     
  18. 300

    300 2nd gear

    Ei mitään jetronic suihkuja.... hyvä luoja sentään.
    K-jettikin on niin hanurista ja poikittain, puhumattakaan ne rupee olemaan miljoona vuotta vanhoja, kuluneita, varaosia ei ole tai ne maksaa munuaisin tai kaksi...
     
  19. burningjawa

    burningjawa 3rd gear

    Mulla olis mesen v8 k-jetti 3000km ajetuilla suuttimilla sopivasti ylimääräisenä... Laita vaik yv jos kiinnostaa...
     
  20. Kolmekakkonen

    Kolmekakkonen 1st gear

    En minäkään k-jettiä laittaisi omaan mutta kyllä se varmaan halvin monipiste vaihtoehto on. Säätäminen on järjettömän helppo. Itse käytin k-jettiä ahdetussa nelosmoottorissa ja siinä niitä oli kaksi. Ohjauspaineen säädin kuristusruuvilla eikä toiminnassa ollut moittimista. Yhtään mäntää ei sulanut. Ahtoja oli 1.5-2.0 bar. V8 mersun k-jetti olis silloin ollut mieleinen mutta niitä ei oikein silloin tullut vastaan. Tottakai k-jetti on muinais jäänne mutta kaasarin hakkaa varmasti. Kaasareita laitellaan kaseihin vielä nykyäänkin ja noista kahdesta jos pitäis valita niin k-jetti ehdottomasti
     

Kerro tästä muillekin!