Teboil monitra 10w30

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Trallaa, 2.1.2016.

  1. Trallaa

    Trallaa 1st gear

    Mitä olette mieltä teboil monitra 10w30 öljystä?
    Hommasin 20 litran pöntön sellaista (61€ 20 litraa)
    Ja nakkasin 512 tuhatta ajettuun 1.9TD koneeseen ja hyvin ovat pysyneet sisässä eikä ole tarvinnu lisätä
     
  2. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Moro,

    Kyllähän tuota traktorissa on tullut käytettyä, henkilöautoihin laittaisin jotakin muuta öljyä.
     
  3. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Olen sitä mieltä moottoriöljyistä yleensä, että tänä päivänä Suomen markkinoilla olevat KAIKKI öljyt ovat riittävän hyviä meille, jotka ajamme käyttö- tai harrasteautoillamme tavan ajoa (kierrokset <4000rpm ja moottorit suht' normivirityksin)
    Kilpakoneet erikseen.
    En näe MITÄÄN syytä, miksei esim. otsikon öljyä voisi käyttää vm. 1970...2015 käyttöauton moottorin voitelussa.
    En myöskään usko mainosmiesten höpötyksiä, että 3x kalliimmalla "erikoisöljyllä" saavutetaan koneen kestävyyden tai polttoaineenkulutuksen osalla sellaista säästöä, joka maksaisi tuon erikoisöljyn hinnan käyttäjälle 10 000 km ajon aikana takaisin. (Ja jälleen öljynvaihdossa maksat lisää jos pysyt hypnoosissa...)

    Sitten vielä oma kokemus: Pistin letukan 235 kuutoseen kallista 5W50 synteettistä: Rupesi savuttamaan ja syömään öljyä... Vaihdoin takaisin halpaan 10W30 mineraaliin - Taas pysyy öljyt siellä missä pitääkin, eikä pössyttele.
     
  4. Vetja

    Vetja 1st gear

    Ite en laita tota ees rattorin koneeseen muualle kyllä kelpaa.
     
  5. Trallaa

    Trallaa 1st gear

    Tosiaanki itse olen nyt reilut 2000km ajanu tuolla teboil monitra 10w30 öljyllä ja koneena 512 tuhatta ajettu 1.9 TD ja ei öljyä oo vieny yhtään....

    Ainakin lupaavat että tuo sopisi myös vaihteisto öljyksi, mutta enpä tiedä uskaltaisiko laittaa vaihteistoon tuota samaa vaikka lupaavatkin että kävisi....
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tinareen kanssa samoilla linjoilla.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Hyvä liemi, ainakin mun 35 Verkussa toiminut...ja tiedän yhden 65 Verkunkin jossa ko. liemi. Ja niillä vaan ajetaan.
     
  8. mustang66

    mustang66 2nd gear

    En minäkään väitä tai usko että se 1901-2016 moottori välittömästi leikkaa kiinni monitraa sinne kaadettaessa, kuitenkin siinä paskantaa omaan housuun pidemmän päälle.
    Mieti esim. dpf:llä varustettua kippoa, haluatko riskeerata sen parin tonnin pöntön äkkiä monitralla vaihtokuntoon vai satsaatko vähätuhkaiseen öljyyn ja samalla saat pidettyä pidemmät öljynvaihtovälit.

    Ok, ne monitrat voi vaihella omassa tallissa vaikka 5000km välein, silloin tosin jää sähköinen huoltokirja täyttämättä. Taas jos käyttää 30 000km välein huollossa ja huoltohistoria päivitetään ajantasalle.

    Nyt tullaan jälleenmyyntiarvoon, myydään itsellä uudesta asti ollut auto 150 000km ajettuna liikkeeseen tai yksityiselle.

    Vaihtoehto 1 on käytetty 30 000km välein huoltoliikkeessä ja huoltohistoria on ajantasalla myös tietokoneelta tarkastettuna.

    Vaihtoehto 2 on huollettu traktorin kanssa yhtäaikaa konesuojassa 5000km välein, ostajan tarkistaessa huoltohistoriaa se näyttää pelkkää tyhjää.
    Kummalla jäi enemmän rahaa käteen myydessä? Luonnollisesti huoltohistorian merkitys vähenee kaupanteossa ajoneuvon ikääntyessä, mutta kirjoittaja otti esille myös 2015-vuoden ajoneuvot.

    Itse en osta yli 20 000euron autoa jos huoltohistoria ei ole selkeä, koska monesti sillä on selkeä yhteys mittarilukemaan ja sen paikkaansapitävyyteen.
     
  9. rakkari

    rakkari 3rd gear

    edellisessä käyttö paska w124 mersussa viimeinen öljyn vaihto venyi kun tiesin et leima loppuu ja en enään leimaa niin käytin juurikin tota tb monitra maatalousöljyä ja hyvin kesti 24Tuhatta kilometriä yhteen soittoon samoilla öljyilla ilman lisäämättä..:-D niin ei se kovin huonoa voi olla.. nyt siirtysin hiukan parempaan öljyyn kun hommasin CDImesen niin ostin siihen puuilosta 5w40 täyssynteettiset championit 19,90 6litraa.. :-D ja joo jos mulla olis useemman kymmenen tuhannen uudehko auto niin siihen ehkä oliskin järkevä kunnon öljyjä käyttää mutta näissä jonkun satasen paskoissa nyt on aivan sama vaikka teurasjätettä kippaa niin saa luvan toimia.. :rotfl:
     
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Itse taas en osta yli 20 000 euron autoa ylipäätään. Siinä jos missä vetää ns. rahaa vessanpöntöstä alas olipa sitten huoltohistoriaa tai ei :rotfl:
     
  11. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Itse mitenkään juuri tähän öljyyn tutustumatta,mutta uskollisesti halvimpia,silti laatuluokituksiltaan&viskositeeteiltaan öljyjä iät ajat käyttäneenä en ikinä ole huomannut mitään kertomisen arvoista verrattuna"TM testivoittajiin/TV pakkosyötöllä mainostamiin merkkiöljyihin",niitäkin toki tullut käytettyä jos auto ollut semmoinen että oikein huollossa käytetty jostain syystä ja moinen operaatio kuulunut kuvioihin.

    Puhutaan siis normaaliajossa olevista ajokeista,vakiokoneista ja henkilöstä joka käyttää ns puolitettuja öljynvaihtovälejä muutenkin mikä minusta halvin koneen henkivakuutus.

    Kukin tyylillään ja uskokoot mihin lystää,minä en usko 20-30tkm öljynvaihtoväleihin,saati että se öljy enää voitelisi OIKEASTI.

    Vanhoihin jenkkipelteihin on laitettu ihan mineraalia ja oisko se 10W30/40 joka todettu hyväksi,halvaksi ja semmoistahan niissä oli vuonna kivikausi kun maailmaan putkahtivat.

    Merkki on ollut mikä kaupassa ollut tarjouksessa,luokitukset ne on ylittäneet 10 kertaisesti nekin ja harrastevehkeen öljyt vaihdettu parin kolmen vuoden välein,liekö silloinkaan paria kolmea tuhatta enempi ajettuna.

    Nyt tulee palautetta lisäaineista ja ettei noissa halppisöljyissä semmoisia ole joita vanhukset tarviisi.

    Joo,taas kukin tyylillään jos haluaa niin ostaa erikoisesti vanhoille moottoreille tarkoitettua sinkkilisin olevaa ööliä.
    Eipä ole tullut käytettyä,eikä tietoa onko hyviä vai ei kun murheitta on mennyt näinkin jos viat mitä ilmenneet ei taatusti ole öljyistä olleet riippuvaisia.

    Nyt kuitenkin vanhempana on asioista tullut luettua ja varsinkin ulkomaisilla palstoilla on tuosta ollut juttua,vinkkejä,kokemuksia ja ihan tietoa testituloksineen ym.

    Mikäli haluaa tuon lisäainesuojan siihen tavalliseen halppis tai jopa merkkiöljyynsä(jotka tosin saattaapi monesti tulla samalta jalostamolta eri etiketein)niin STP oil treatment on semmoinen aine ja tunnetuin+helpoiten saatavissa lähes joka marketista joissa autotavaraosasto eikä tuo kallistakaan ole,noin kympin purkki ja vähän vajaa puoli litraa taikajuomaa :lol:

    Siinä on juurikin nyt sitä sinkkiä ym mitä vanhoihin koneihn tarvis+lisätään sen öljyn sekaan mitä käytät.
    Löytyi jonkun puolueettoman testilaboratorion tutkimus USA:sta,muistelisin jonkun autolehden teettäneen ja siinä oli taulukko missä oli mitä tuo STP sisälsi ja miten paljon mitäkin aineita.
    Purkin kyljestä ei nimittäin selviä sen sisältö tarkemmin.

    Löytynee kaivamalla muitakin tutkimuksia,mutta ainakin kun kirjoittaa:Controlled testing of aftermarket oil additive,niin yksi mielenkiintoinen testaust tulee useista aineista.

    Senverta oli hyvän näköistä tuo tulos ja päätelmät siitä ,vaikka ei "voittaja" ollutkaan ,että autotallissa on purkki moista STP nyt ihan uteliaisuudesta,lisään öljyihin jahka jos kesä tänä vuonna tulee ajokeleineen kun taitaa öljyillä olla max500km ajettu enkä vaihda vaikka joku kuulemma vaihtaa joka vuosi ajoi tai ei.

    Liekö tuosta haittaa jos hyötyäkään,kunhan kokeilen ja kuulostelen kun konkurssiin ei vie tuo kymppi.
     
  12. grantorino

    grantorino Gearhead

    Vielä kun lirautat Motor uppia moottoriisi niin johan käynti paranee ja sivuäänet kaikkoavat.
    Eipä ole moista ainetta näkynyt enää mainostettavan.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meille tuli monitrat traktoriin koneeseen ja sehän on kuten kaikki yleisöljyt ei hyvää mihinkään

    Kylmänä hyvät paineet, mutta kun öljyt alkaa olemaan käden lämpöiset ei paljoa puutu, ettei painevalo vilkuttele ja tämä alkoi noin kuukaudessa

    Monitra on kertoman mukaan puhdistettua jäteöljyä joka on lisäaineistettu huonoilla aineilla ja tarkoitus on kait lähinnä hydrauliikkaan ja tilapäiseen lisäämiseen


    Itellä oli seat 1,9y koneella ja en katellut öljyn hintaan kunnei sitä tarvinnut vaihtojen välissä lisätä, halvinta mikä luokitukseen osui ostin
    Sen huomasin, et silloinen (5 vuotta sitten) ad-huollon öljy oli parhaimman oloista ja sen jälkeinen eurol ei pysynyt koneessa, lisäsin sit ad-öljyä mitä kannuun oli vaihdossa jäänyt ja lopetti kuluttamisen


    Niijja tota monitraa saa muuten sit lisätä vähän väliä ja valmetissa missä huohotin putki on näkyvissä kuumana savutti sinistä huohottimesta, mitä ei aikaisemmilla eikä monitran jälkeisillä öljyillä ole tehnyt

    Eli halpaa se on ja tuurissaan mikä on lopputuloksena
    Mutta siltikkin sitä tynnyrillisen hommaisi jossei olisi venäjältä löytynyt vielä halvempaa moottoriöljyä
     
  14. auburn

    auburn Gearhead

  15. BBC

    BBC Guest

    Ekomobiili,.....hah haa!

    Eiköhän 520tkm ajettuun autoon ole aivan sama mitä sinne kaataa.
    Vaikka ryssärasvaa tai jotain Nilsiän öljysheikin litkua.
    Jostain Halpa-Hallista voisi vielä löytyä halvempaa. Eikö missään ole myynnissä 50eurolla 20litraa?

    STP:tä tulee käytettyä kun kasaan koneita. tippakannuun suoraa 50stä ja stp:tä sekaisin ja pysyy hyvin laakereilla jne vaikka kone seisoisi kauemminkin.
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Mä käytän usein juurikin diesel tai traktori öljyjä vanhemmissa koneissa. niissä kun on korkeammat määrät "vanhanaikaisia" suojaaineita kuten sinkkiä (zddp) kuin uudemmissa normaaleissa bensa autojen öljytyypeissä.

    60luvun laitteessa on pelkkää diesel öljyä. näissä uudemmissa bensakoneissa yleensä mulla on kylläkin semmonen "itte tein" mikänytsattuutulemaan semisynteettinen seos siellä. lisään esim litran verran täyssynteettistä siihen 4 litraan dieselöljyä. sillä tavoin saan niitä modernejakin suoja aineita siihen mukaan.. kaikki nykyöljythän pitäisi nykyään olla toistensa kanssa yhteensopivia.

    itse kylläkin tykkään sekoittaa vain saman valmistajan öljyjä varmuuden vuoksi.. joko teboil tai mobil. (mobil delvac ja mobil 1 0w-40 oli aiemmin käytössä) tällä hetkellä käytän teboilin tuotteita. käyttis diesel kun syö teboil diamond diesel 5w-40 öljyä nytten. siitä ja tb gold s synteettisestä oon tehnyt seoksen bensakoneisiin. (ovat halvempia kuin mobilit niin viitsii useamminkin vaihdella).

    esimerkiksi:
    viime keväänä ostin 20l kannun tb diamond dieseliä.. otin 4litraa siitä pois (käyttistä varten), ja kaadoin tb gold täyssynteettistä 4l sinne tilalle. (ja kirjoitin lapun kannun päälle seossuhteista ettei vahingossa luule olevan 100% ainetta). siitä sitten oon lisäillyt öljyä noihin bensarotteloihin, vielä taitaa riittää ensi kevään öljynvaihtoon cutlassissa. käyttisdieselin öljynvaihtoa varten pitää näemmä ostaa uusi 20l kannu keväällä.

    tosin.. tuntuu että käyttiksessä kuluu/häviää tota diamond dieseliä hieman enemmän kuin mobilia meni. onko kyse öljyn erosta vai koneen kulumisesta sitä ei ihan varmaksi tiedä. :)

    edit: tuo stp oil treatment.. olikos se niin että yhden putelin lisäämällä 4litraan "norminykyöljyä" saa seoksesta saman verran zddp yms suojaaineita kuin mitä oli vanhemmissa öljyissä? minkä verran siis siinä pitäisi olla? eli minkä ikäisistä zddp arvoista sillon puhutaan? 80, 70, 60 luku? käsitin että ne ovat vaihtuneet/alentuneet tasaisesti, isoin pudotus taisi olla 90luvun vaihteessa?

    -itse tekisin niin että laittaisin esim juuri remontoituun koneeseen sisäänajon ajaksi juurikin jotain diesel öljyä ja jonkun tuollaisen lisäsinkkiaineen vielä varmuuden vuoksi. että varmasti on aluksi tarpeeksi "hyviä" mönjiä sisällä lisäturvana. ja jos on joku flattappet nokka ja/tai ikivanha kone niin olisi aina öljyn seassa noita lisäaineita.
     
  17. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Noi öljynlisäaineputelit on tarkoitettu vaan myytäviin autoihin, saa koneen sivuäänet pois. :D
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tuli taas tosta ekoautoilijan tekemästä kuumennus testistä mieleen, et koskakohan sitä jaksais askarrella sen testi penkin öljyille

    Sais luotettavaa aineistoa kestosta
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Normiautossa öljyn lämpötila on 70-110 astetta, joten tuo testitulos ei ole relevantti.
     
  20. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mietippä uudestaan...
     

Kerro tästä muillekin!