remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Paljonko on paljon tehoa? :)
     
  2. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Toimii - tietenkin. Ajamalla myös tuli ja meni.
     
  3. kuula

    kuula Gearhead

  4. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    laskeskelin tuossa ton oman projektin tulevaa ahdinta ja sehän vaikuttaa tuo eaton liian pieneltä tuohon,haen tässä nyt varmistusta laskelmilleni ennenku alan uutta ahdinta etsimään. eli moottori on 355 pontiacin kone,litroina tämä on:5,82l noin.

    max. rpm ajattelin motille 7000,eli ilmantarve: 5,82x7000/2=20370l

    ahtopaineeksi suunnittelin 0,5bar eli ahtokerroin olis sen 1,5bar.

    ilmamäärä halutulle ahdolle: 1,5x20370=30555l

    ahtimen kierrokset,m112 eaton tuottaa yhdellä kierroksella 1,857l ilmaa joten:

    30555l:1,857=16454rpm,tuolle ahtimelle suositus max. on 12000rpm

    eli pieneksi jää mikäli oikein on laskelmat?
     
  5. studio57

    studio57 Gearhead

    laitat sitten kaksi kuten minä tein :D
    [​IMG]
     
  6. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    ohhoh,onpa häijy laitos!!!!! 8) :eek:

    joutuiko laittamaan ostoslistalle vielä yhden eatonin..... :p
     
    Catrik tykkää tästä.
  7. studio57

    studio57 Gearhead

  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hieno on Studio 57:n setuppi. Puhtiakin lienee ihan kohtuullisesti?

    En sen tarkemmin tunne just M112 Eatonia että onko siinä just se 12000rpm maksimit, vai voiko sitä venyttää, mutta ainakin M90:stä pyöritetään yleisesti jopa 17-18000rpm? Itsekin pyöritin sellasia parhaimmillaan yli 16000rpm, hammashihnat eivät vaan tahtoneet oikein kestää...

    Mutta kyllä niitä aina parillinen määrä kannattaa laittaa :)


    [​IMG]

    Kuva alkukesästä 2014, nykyään jotain muuta.
     
  9. studio57

    studio57 Gearhead

    Ei olla vielä dynoon asti päästy, pitäis tuolla hihnapyörä setupilla tulla n. 0.5 baria.. On normiajoon toteutettu mut pisaa ainakin 1175hp asti jos kovaa pyörittää.
     
  10. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    on hurjia laitteita perkele... :eek: :eek:

    mutta mietiskelin tuossa asiaa ja eihän se ahtimen ylikierroksilla ajo muutu vaikka ois kolme eatonia pellin alla,jos ne on liian pieniä ni sit ne vaan on liian pieniä! :D yhtä korkeilla kierroksilla niitä kahta tarvii ajaa saadakseen 0,5bar ahtopainetta ku yhtä,right??? :-?

    ja noihin max. kierroksiin. 14000rpm ois semmoinen optimi max. 18500rpm yli ei kannata mennä ilma ahtimen modauksia...tämä siis tuolla m112 eatonilla. eli se on tuossa rajoilla tuo ahtimen koko jo tuolla 0,5barilla.
     
  11. studio57

    studio57 Gearhead

  12. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Moottorisi tarvitsee ilmaa 4,365 litraa/kierros, jotta ahtoa on haluamasi 0,5 bar. Tuota M112:sta pitäisi siis pyörittaa 2,35:1 välitysuhteella. 7000 rpm:llä M112 pyörisi 16453 rpm. Tuloksena paljon lämpöä (lämpöpumppu?). Kahdella M112:lla välityssuhde olisi 1,2:1 eli 7000rpm:llä pumppujen maksimikierrokset olisivat noin 8200 rpm.
     
  13. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Studiolla ei mee ikinä noi laitteet yhtään överiks!Jää vaan sopivasti PRO tasolle :rotfl:
    On kyllä taas härski härveli miehellä,ten points.Onko se niin et ku on noita tuhatheppasia vehkeita joka nurkalla,ni ei sit enää yhtään vähempi säväytä?? :wink:
     
  14. studio57

    studio57 Gearhead

  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Vanha sanonta et kyllä pienilläkin vehkeillä pärjää ku vaan tikkaa varvia vikkelään on valitettavasti vain jonkun pienivehkeisen liikkeelle laskema perätön huhu.
     
  16. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    aivan noinhan se on,mitenköhän sitä mietin jotenkin liian hankalasti taas... :D

    asennuksen puolesta yks isompi pumppu ois tietenkin helpompi.jos jollain on nurkissa 3,5-4l per kierros tuottava pumppu niin tarjotkaa,vaihdossa saa pienemmän pumpun... :poff:
     
  17. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla chargeriin 9.8L kierroksella tuottava ruuvikompura tulossa.
     
  18. palontie

    palontie Double Gearhead

    Studio57 autot on aika huikeita.Sydän vetäs ylimääräisiä lyöntejä kun näin kuvan tosta mun mielestä maailman kauneimman stw autosta,ja sitten vasta näki mitä sieltä konehuoneesta törröttää :lol:
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    kiitos kauniista sanoista!
     
  20. jnaukki

    jnaukki 1st gear

    taitaa sulla moottorin tilavuuskin olla hieman isompi ku tuossa mun mopossa... :D

    minkälainen tuommoinen +1000hp mörkö on cruisailla,vai voiko sillä edes ajaa muuten ku sukka syylärissä? eikös remmissä se voima kuitenkin ole tasaista läpi alueen,eikä niinkuin esim.noissa st dieseleissä tai ämpärinkokoisella turbolla olevissa bensakoneissa et se on joko kaikki tai ei mitään.
     

Kerro tästä muillekin!