Vanteiden levitys + muutostyöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja callahan, 2.4.2016.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin mä olen aina teettänyt vannemuutokset ja yleensä mieluiten niin että hommaan oikean kokoiset kehät ja oikeat keskiöt ja joku yhdistää ne oikealla backspace:llä. Siinä menee tosin yksi sarja hukkaan mutta mitäs sitte.
    Aina on tullut "paremmat kuin uudet" eikä tarvitse paljon painoja käyttää. Uudet kiinalaiset peltivanteet pitäisi aina käyttää vannesorvin kautta ja huonoimmat paalata sovinnolla.

    Nytkin olis muutama vannesarja odottamassa tekijää...
    :rolleyes:
    - Jani -
     
  2. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Hellurei. Minäpä voin ihan selvittää tuon tekoprosessin, mitä itse käytän.

    1. Vanne keskireiästä sorviin (jarrulevy/-rumpusorvi).

    2. Rälläkkä kiinni sorvin ristisyöttöpöytään, 125x1,6mm laikka. Samalla merkkaan ulkokehän ja sisäkehän paikan keskenään.

    3. Sorvi pyörimään ja samalla pienellä syötöllä vanne halki vanteen pienimmästä halkaisijasta, vaihtoehtoisesti backspacemuutoksissa vanteen takapuolelta ennen tubeless-uraa.
    4. Naputtelemalla ulkokehä irti, osien hionta (maalit ja terävät kantit pois) lamellilaikalla.

    5. Ulkokehä jigiin kiinni ja 3mm pellistä mankeloitu soiro rälläkällä oikeaan mittaan. Jigissä peltisoiro tulee 1-2mm tarkkuudella vanteen näkyvän puolen tasalle=kittiä ei tarvita. Migillä heftit n.50mm välein.

    6. Yllämainittu levitetty ulkokehä naputellaan takaisin kiinni, 0,5-1mm toleranssilla. Tosin ennen naputtelua kohdistetaan ulkokehä oikealle paikalleen pyörittämällä kehää keskiössä.

    7. Heftataan kehä kiinni, taas n.5omm välein.

    8. Vanne hitsauspyörityskoneeseen kiinni ja puikkokone (tasasuuntaaja, 2mm ok48 puikko) päälle.

    9. Hitsataan levityssoiron yhteentulevat päät yhteen ja viistetään sauma risteävältä osalta.

    10. Aloitetaan hitsaus ulkokehän saumasta käyttäen oikeaa pyöritysnopeutta ja vetävällä liikkeellä. Yhdellä puikolla hitsaa n. 250mm sauman, joka puikon vaihdossa napsautan kuonat pois ja hion lopetuskohdan montulle. Uusi sauma aloitetaan n. 15mm vanhan sauman päältä. Toistetaan samat työvaiheet sisempään saumakohtaan.

    11. Lopuksi olen hyvää hyvyyttäni teräsharjalla vielä pyöräyttänyt saumat, mukavampi kuljetella ja käsitellä.

    Nämä ohjeet sain luokkia hitsatessa ja vanhan liiton hitsareilta, joten ei ole omasta päästä keksittyä liibalaabaa. Joku voi mainita tuosta puikosta, onhan se hitaampi tapa. Itse olen kuitenkin menetelmään tottunut ja tykästynyt puikkojen hinnan, sauman venyvyysrajan ja helppouden takia. Myös hitsin tunkeuma ja sauman muoto on huomattavasti parempi verrattuna lankakoneeseen.
    En ole vielä kuullut palautetta sikamassan tarpeesta omissa vanteissa. Katukäyttöönhän nämä ei ole sallittuja, sen tiedän kyllä. Kuitenkin jos joku omalla vastuulla muokatut vanteet alle laittaa, niin en näe kestävyyden kannalta estettä.

    Loppuun esimerkkinä; bmw:n 7x15" vanteet, 3" levitys ulospäin ja 1" kavennus sisäpuolelta. Tuloksena backspaceltaan GM a- ja g-bodyyn käyvät 9x15" vanteet. Vanteisiin ilman rengasta 15g ja toiseen 0g painoja, näillä ajettu penkissä yli 200km/h eikä venkua suuntaan eikä toiseen. Vanteet olivat vielä melko ruosteiset, enkä odottanut mitenkään suuria näiltä, mutta hyvin ovat kestäneet monessa eri autossa hupivanteina.

    Näillä ei kuitenkaan itseään elätä, joten urakalla ja hosumalla on turha tehdä kieroja kiekkoja. Ennemmin tekee vahvat ja suorat vanteet.. :)

    Aikaisempiin kommentteihin en ota kantaa, tekijöitä on varmasti yhtä paljon kuin vanteitakin.
    Niin ja kiitokset Callahan-nimimerkille positiivisesta palautteesta!
     
    bootsi, Volvo_5.7, Fireball ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Missäpäin zztopin vannepaja sijaitsee jos tulee tarvetta vannemuutoksille?
     
  4. callahan

    callahan Gearhead

    Arvon "Valpas"
    Mielestäni tuo laittamani ilmoitus oli varsin asiallinen ? Ei nyt keksitä pyörää uudestaan...En mainitse vanteen korjauksista enkä ota kantaa onko ilmoituksen lukeva viisastelija tai idiootti, vaan henkilö joka harrastaa oikeasti sekä ymmärtää taarpeensa mahdollisille vanteen levityksille. Kysyy sitten siinä samalla lisätietoja ja vaikka omaa vanteiden levitystarvettaankin jos se askarruttaa. Ei nyt paasata väärin tehdyistä ja vaarallisista vanteista ja samaan aikaan mainita (minulle tuntematonta käsitettä) vannetta vain näyttelyitä varten ?
    Ei ilmoituksessa anneta viitteitä "tein itse ja säästin" tyylistä tehdä jolla vaarannetaan muita liikenteessä olijoita vaan ammattitaidolla sitä kummemmin hehkuttamatta.
    Ymmärrän hyvin huolesi "itse kötösteltyjen" töiden vaarallisuudesta ja oman kokemani mukaan tässälajissa ne ovatkin jääneet hyvinkin marginaali tapauksiksi kaikenmoisten teknisten ratkaisujen osalta, onneksi. Niistä pitääkin puhua avoimesti jotta muut ei enää niitä virheitä toistaisi. Niistähän voi tehdä sitten oman ketjunsa. Uskon että täällä muutkin sen ymmärtävät että joka asiassa raameista piittaamattomat lokaavat ko. ryhmittymän julkikuvan.
    On hyvä että ihmiset jakavat foorumeilla tietoa joista on kokemusta pitkältäkin ajalta. Sitä hlö kohtaisesti arvostan. Pidetään tämäkin ilmoituksen häntä tässä eikä tv-ohjelmien henkilöissä.

    Sori tää yskös, mutta jouduin nielaisemaan parikertaa yrittää vastata foorumietiketin mukaisesti. Pahoittelut etten maininnut ilmoituksessa riittävän selvästi tuon ammattitaidon olevan ammattihitsarin joka on työskennellyt ammatikseen raskaiden metallirakenteiden kuin ajoneuvojenkin metallitöiden parissa.
    Toivotaan että tästä ei nyt tule paskasanko-viestiketjua ja vaikka päättyisi tähän moderaattorin päättäessä "ketjun". Oli oikeaasti tarkoitus vaan laittaa tuo ilmoitus.
    -T-
     
    valpas tykkää tästä.
  5. ZZtopi

    ZZtopi 1st gear

    Etelä-Savossa, Mikkelissä on paja.
     
  6. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Vannetukusta? Miksei Trafi puutu näihin kun kerran joutavampiinkin asioihin puuttuu? Ostaessani Suomesta uudet vanteet, oletan niiden täyttävän maailman tiukimmat vaatimukset, vaan luulo osoittautui vääräksi. Edes kaikki pultinreiät ei satu ja vanne vispaa joka suuntaan eikä kilonkaan painoilla tule tasapainoon.
     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Eikö Suomessa ole suurta sorvia jossa voi irroittaa sopivan levyisen vanteen ulko-osan keskiöstä?
    Sitten sama juttu vanteelle jonka keskiötä käyttää ja Migillä osat kiinni.
    Noin me tehtiin 35v sitten Ruotsissa Custom ja mm rallicross vanteet ja Jenkit tekee tänäkin päivänä. Jenkeissä voi myös ostaa uusia vanteita ilman keskiötä.
    En epäile zztopin ammattitaitoa mutta jäisi paljon käsityötä pois = edullisempi hinta.
     

Kerro tästä muillekin!