Hammastanko Chevy -29 Rodiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja mrahunen, 30.10.2015.

  1. mrahunen

    mrahunen 1st gear

    Laitoin tuonne toiselle osastolle kyselyn Mersun W210 hammastangosta. Ajatuksena vaihtaa alkuperäinen simpukka (Chevy -29) hammastankoon. Rodissa etuakseli siirretty lehtipakan yläpuolelle, joten joustovarat sisäänpäin pienet. Kellään kokemuksia tämmöisestä muutoksesta. Ehdotuksia saa antaa miten ohjausesta saa tarkemman, tuolla alkuperäiselläkin pärjätty (vielä hengissä).
    Ruotsalaiset on käyttänyt esim Golfin hammastankoa.
    Nyt kiinnostais tuo Mersun hammastangon mitat, josko menis leveydestä tuohon Chevyn keulaan. Chevyn yhdystangon mitta on n. 1230 mm, jonka tilalle hammastanko tulisi.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Siellä toisessa topikissa joku vastas et sillä olis sellanen, siltä kait sais mitan siihe?
    Mä en näistä tiiä, pitkittäiset lehdethän sulla kai on, mut jos hammastangon haluaa, niin se toimii parhaiten kun sen kiinnittää akseliin ja sit rattiakseliin liukutsydeemi. Näin olen ollut lukevinani, mut en oo kokeillu, enkä kokeile.
    Mielestäni simpukallakin tommosen saa ihan hyväks, kun asettaa simpukan niin että se ohjaus tanko lähtee vaaterissa sinne kuskin fillariin tai sitten poikittaisohjauksessa apparin fillariin.

    Tuli juuri mieleen ett lapuallahan on yks a-ford missä on hammastanko jäykän akselin kannssa, en muista siitä sen enempää ja en tiiä lukevatko kovin ahkeraa näitä juttuja. Ja kai niitä on muitakin, mutteivat joko lue/jaksa vastailla....
     
  3. mrahunen

    mrahunen 1st gear

    Onko tuolla kuinka paljon merkitystä ajettavuteen, jos vertaa pitkittäis- ja poikittaisohjausta simpukalla kun kummassakin ohjausvarsi vaaterissa?
     
  4. karhu01

    karhu01 2nd gear

    ja eikö sillä hammastangolla katoa se ajamisen fiilis, ku joutuu vähä sillä simpukalla "tyyrätä"
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Kysyjällähän on jo kaikki tarvittavat tiedot, joten sinne semmonen golf tai mersu tanko paikoilleen. Kysymys vain kuuluu että miksi semmonen pitää olla?

    simpukka ja poikittaisohjaus toimii hienosti, eikä maksa paljon uutenakaan. Itse ajanut monella rodillani ja kaikissa pitkittäisohjaus (paitsi panel delivery) ja toimii.

    Jos haluaa uuden auton ajo-ominaisuudet niin ostaa uuden auton. niin ja jos rättirenkailla tuikkii pitkittäisohjauksella niin se kuuluu asiaan. Eilenkin tuli 600km mittariin , ehkä 610km kun menee mutkilla, mutta hauskaa on.

    steering damperilla ja panhardilla voi kyllä rauhoittaa akselin sivuttaisliikettä ja kuulemma toimii,....
     
  6. mrahunen

    mrahunen 1st gear

    Kunnostin vanhan simpukan ja kyllähän sillä saa enemmän vauhdin tuntua, kuin turhan tarkalla ohjauksella :)
    Eli pitkittäisohjauksella jatketaan.
     
  7. budweiser

    budweiser Gearhead

    Jos haluat parantaa edes hitusen niin ohjaus iskunvaimennin rauhoittaa pitkittäis ohjausta huomattavasti, mulla on yhdessä vehkeessä jonkun Mersun ohjaus iskari ja en kyllä luopuis siitä enää...(paitsi jos vaihdan simpukan hammastankoon..)
    Eiköpä tämäkin simpukka/ hammastanko juttu liene monelle tyylikysymys enemmän kuin järkiperusteinen ja valinnan ratkaisee auton tyyli...mullakin on toisessa rottelossa hammastanko ja se toimii kuin unelma..joten molemmille lienee paikkansa.
     
  8. ventora

    ventora 2nd gear

    kanttikorissa ilman etuloksuja ei ole kyl muuta vaihtoehtoa kun simpukka,on se sen verran ruma ja tökerö tunkea sinne hammastankoa
     

Kerro tästä muillekin!