halvin auto 300km/h

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja LUM-1, 29.7.2016.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin se taitaa mennä. 270kmh jää lastulla t6 huiput eri asia kuinka pitkän matkan vaatii.
     
  2. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    V10 M5 tai M6 menee heittämällä mutta hinta karkaa
    mulla oli viimevuonna M6 ja meni 1300m 260 Pudasjärven lentokentällä eli rajoittimeen, ilman rajoitinta yli 330kmh mut vaatii matkaa sekin
     
  3. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    volvot ei näköjää arvoosa pie!?!
    nämähä o halvempia ku aspenit
    tosin ei taida tommosesta 300kmh volvoilusta
    löytyä sitä samaa romantiikkaa
    ku yrittää aspenilla pysyä maantiellä omalla kaistalla normi 80kmh vauhissa
     
    Saetkae tykkää tästä.
  4. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ilmanvastuskerroin on ehkä maailman surkein mittari mittaamaan autossa sitä todellista ilmanvastusta. Siinä verrataan mun muistaakseni ilmanvastusta otsapinta-alaan eli on suhdeluku. Periaateessa toi on hyvä jos vertaillaan kahta identtisellä otsapinta-alalla olevaa autoa, tai sitten sillä on myös hyvä myydä jotain isoja losseja aerodynaamisina kun joku escalade saadaan näyttämään aerodynaamisemmalta mitä joku farmari fiesta.

    Eli ilmanvastus voi olla absoluuttisesti isompi jossain 7 bemarissa tolla 0,28 kertoimella mitä se on jossain 96 saabissa vastaavalla kertoimella tai 600 fiatissa isommalla kertoimella.....ja se absoluuttinen ilmanvastushan meitä kiinnostaa.

    Mun muistaakseni isoilla autoilla oli yleisesti parempi toi kerroin mitä pienillä koska isoon autoon saa paremmin tehtyä hyvät muodot. En ole yhtään varma tästä, sellasta "muistan lukeneeni" tietoa, eli ei sillä saada koonkaan merkitystä täysin ulosmitattua.



    740 on pienempi toi kerroin mitä 240 vollessa mikä tuli itelle ainakin yllätyksenä kun auto näyttää laatikommalta. Tietty 740 volvossa ei ole enää niitä vesirännejä, koholla olevia kylkilistoja yms. muita ominaisuuksia mitä volvoon kuuluu jotka kai on aika turmiollisia hyvälle ilmanvastukselle.
     
    Muokattu: 1.8.2016
    Saetkae tykkää tästä.
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo ilmotuksen 330kmh ei oikeen mee läpi. Tehot tuntus olevan lastutuksen jälkeen ilmoitettu missä jäi huiput "vain" 270kmh.

    Olihan siellä ajovalossa muitakin kertoimia ilmanvastukselle juu. Jaksan silti uskoa että 2000-luvulla on tehty asioita ilmanvastuksellisesti paremmin kuin 80-luvulla.
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    Aikoinaan 90-luvun alussa tuli poistettua 242:sta katonkourulistat. Tosin ulkonäkösyistä enemmänkin. Ja rupeshan se kulkemaankin, tosin joitain "pakopuolen" säätöjä vaati.
     
  7. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Joo, siinä mielessä tää on totta, että suoranaisesti eri autoja (eri otsapinta-alat) on mahdoton vertailla käyttämällä tällaista dimensiotonta suhdelukua. Toisaalta, tuo on juuri sitä, mitä itse sanakin kertoo ... se on "kerroin" eli tarkoitettu käytettäväksi yhdessä muiden suureiden kanssa, kokonaisvastusta laskettaessa.

    Itse ilmanvastuskerroinhan kyllä käsittääkseni kertoo ihan hyvin aerodynaamisen muotoilun onnistumisesta. Mutta jos aikoo vertailla eri autoja keskenään, niin kertoimen ohella olisi hyvä tietää auton otsapinta-ala.

    -JJ-
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Niin ja tekeehän tuo ilmanvastus muutakin kuin jarruttaa, hyvä esimerkki on se 65 vette millä ajettiin yli 300km/h, ei menis sitä vakio korilla vaikka olis 2000hp
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Eikös sillä oo ajettu standing mile yli 200mph, eli yli 321km/h? Toi on jo ihan hyvä suoritus.

    EDIT: ~324 km/h
     
    Rockpatrol tykkää tästä.
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Joo tais olla, mutta ei vakio korilla tai alustalla, se olis lähtenyt lentoon omilla aerodynamiikoillaan. Eli monessako autossa riittää alusta ym. siihen että sillä pystyisi ajaa 300km vaikka tehot riittäisi?
     
  11. J.J.

    J.J. Gearhead

    Hyvin meni 245 volvokin yli kolmeasataa.

    Meinaan että melkosilla kotteroillakin sitä yli kolmeasataa ajetaan. :D

    Aika paljon vaatii jo numeroita että ottaa sen maililla tuommonen koppa.

     
    Muokattu: 1.8.2016
  12. Bukero

    Bukero Gearhead

    aiemmin tässä ketjussa viittasin just tuohon aerodynamiikan puutteisiin ja sen nostattavaan voimaan, usein auto varsinkin vanhempi alkaa olla aika huonosti tiessä kiinni noissa nopeuksissa. monet kerran kuullut että alkaa sutimaan 250:n jälkeen. kuulostaa ensin lähinnä vitsiltä mutta eihän pyörä pidä jos se alkaa irrota maapallon pinnasta.
     
  13. AnHie65

    AnHie65 2nd gear

    Saattaa sutimista aiheuttaa tuo valtava ilmanvastus johon autolla pusketaan noissa nopeuksissa...
     
  14. J.J.

    J.J. Gearhead

    Löytyy hyvä esimerkki kuinka kovat voimat on kyseessä kun kaverin autosta lähti konepelti taivaalle 250km/h vauhdissa.

    Oltiin mailia ajamassa ja istuin repsikassa seuraamassa nakua jne. kun pamahti pelti taivaalle lukkojen pettäessä irti kuitupeitosta.
    Se ei todellakaan lävähdä tuulilasille, vaan kun pelti aukeaa siinä vauhdissa edes inan verran, niin tulee saranoille jo tonnin noste ja pelti ampuaa taivasta kohden kuin tykin suusta.
    Pultit repeyty poikki, osa repi kierteet suoraksi, aika vähillä vaurioilla selvisi.

    Toki sanoin heti kun pelti irtosi että älä nyt nostele, anna mennä vaan. Hauskaa oli kun ei käynyt sen kummempaa.
     
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Jeps, jo 60km/h vauhissa se konepelti lähtee TODELLA korkeelle, kokemusta on. Voin vaan kuvitella mitä sille on käyny 250km/h jos se tosta vauhista oli jo varmaan 10 metriä auton yläpuolella.:eek:
     
  16. Bukero

    Bukero Gearhead

    heh, niinhän tuosta satelliitistakin irtos takalasi noin vuosi sitten kesken kiihkeimmän huippukokeilun...lensi muuten ns. taivaantuuliin
     
  17. ido59

    ido59 Gearhead

    Stonga vinossa. Olisin kyllä tuosta tiiliskivestä, oman turvallisuuden vuoksi, edes pyöränkulmat säätänyt ennen 150kmh ylitystä.
     
  18. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Bmw aina bmw mutta jos 535d menee tehdasalustalla ja ilmanvastuksella 300 niin miksei s... :D
     
  19. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Uskallan epäillä... Mitähän tommonen Ysitonninen vaatis että menee 300 km/h, joku 450+ hv? Jotenkin epäilen että kone oksentaa ennenkun mennään kolmeasataa tolla budjetilla.
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Tommosta Toyotaa sen paremmin tuntematta, onko tosiaan näin? Eikö tommonen Aristo paina joku 1700kg kumminkin, ja vakiona turbokuutosessa on 300hv, more or less? Eli pelkällä ohjelmoinnilla pitäis saada ainakin se 100hv lisää? e39 M5 taitaa mennä ilman rajoitinta just sen 300, ja taitaa olla suht saman painoinen ja kokoinen laite.
     

Kerro tästä muillekin!