Jarrupoljin menee pohjaan!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Bad brakes, 9.8.2016.

  1. Bad brakes

    Bad brakes 1st gear

    Mikä skamppia vaivaa kun jarrupoljin menee pohjaan vaikka ilmaa jarrujärjestelmästä ei tule ja uutta osaa on vaikka ja kuinka, pääsylinteri, kaikki jarruputket ja letkut, taka jarrujen sylinterit ja jako blockit. Poljin menee pohjaan mutta puolessa välissä rupee jarruttaan etupyöriä ja neste lentää ilmaruuveista omasta mielestä liian pienellä paineella. Auto on 1975 vuoden valiant scamp jossa levyt edessä ja rummut takana ja jarrutehostin löytyy myös. Onko jostain hienosäädöstä kiinni vai mitä luulette?
     
  2. xarper

    xarper Gearhead

    Pääsylinterin ja tehostimen välissä tanko mitä voi säätää? Ei paina ajoissa pääsylkkää? Näin kävi itellä joskus.
     
  3. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Onko pääsylinteri ilmattu kunnolla?
    Sitä tehostimen ja pääsylinterin välistä tankoa ei sit kannata liikaa säätää jää etujarrut laahaamaan.
     
  4. Bad brakes

    Bad brakes 1st gear

    Ollaan säädetty se tanko tuntumaan jonkun ulkomaalaisen foorumin neuvojen mukaan ja se tanko liikkuu noin 2 senttiä ulospäin kun poljinta painaa. Pitäiskö sen tangon liikkua enemmän? Voiko olla että jos tehostaja on rikki niin poljin menee pohjaan?
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Ootko mitannu ite miten syvä se kolo siinä pääsylkässä on että miten pitkälle sen tangon pitäis tulla?
    Itelle kun tuli uus pääsylkkä sillon ni se oli syvempi se kolo kun mitä vanhassa oli ni eipä se ottanu, pistin sopivan mittasen ylimääräsen hylsyn tangon jatkoks ni sai ottamaan ja jarrut pelittää.
     
    Muokattu: 10.8.2016
  6. Bad brakes

    Bad brakes 1st gear

    Eipä oo tullu mitattua. Pitääpi mitata jahka tallille asti pääsee. Oliko sulla samoja vaivoja sillon?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh tuhlattiin yks ilta ilmaillessa kun olevinaan saatiin tuntumaa siihen lisää, useempi tunti meni siinä... Sit joku tais tosta mainita ni tuli katottua ja mitattua ni eihän se ylettäny lähellekään pohjaa, nyt on silleen että pitäis aika liki koskettaa sitä pääsylkän pohjaa sen tangon kun on paikallaan.

    Tuli sitä nestettä aina sieltä vähän, sillä kuvittelen siellä olevan vain vitusti ilmaa jumissa jossain. Toisinpa kävi.
    Pääsylkän ite sillon ilmasin ruuvipenkissä ennenku laitoin paikalleen.
     
  8. Bad brakes

    Bad brakes 1st gear

    Entäs kun tässä muistelen niin jarrut lakkas toimimasta kun vaihdettiin takajarruihin sylinterit molemmin puolin. Voiko sillä olla väliä onko jotenkin pienemmät tai isommat sylinterit takana?
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    No sitten tuskin ehkä tosta tangon säädöstä? Ainahan se hyvä varmaan tarkistaa ihan mitalla, eihän se iso vaiva oo, enpä itekkää ois uskonu olevan eroja mitoissa.
     
  10. juha745

    juha745 Gearhead

    Eihän oo jarrukengät jääny liian kauan rummuista? Hiluxissa ihmeteltiin ihan liian kauan vastaavaa vikaa, kun oli muka säädetty oikein. Olihan ne siis säädettykin oikein, mutta vanhoja osia, jotka sitten myöhemmin säätyi itsestään päin vittua. Eli oli joku kohta jumissa ja herkistyi viiveellä vasta kunnolla... :D
     
  11. Bad brakes

    Bad brakes 1st gear

    Kyllähän niitäkin on säädelty moneen otteeseen, mutta ei olla ruvettu purkaan niitä. Tänäänkin tapeltiin toisen rummun paikalle saamisen kanssa jonkun aikaa kunnes huomattiin että jossain välissä yks palikka oli toisesta päästä pudonnu pois omasta kolostaan ja kampes toista kenkää ulos päin.:D Meinaakko että ne kannattas purkaa ja rasvailla kaikki liikkuvat hilut? Näyttävät meinaan omaan silmään hieman monimutkasemmalta kun oman volkkarin jarrut.o_O
     
  12. spinneri

    spinneri Gearhead

    Voi. Jos on selvästi alkuperäistä isommat työsylinterit, ei pääsylinterin tilavuus välttämättä riitä. Tällöin poljin menee pohjaan.

    Ongelma voi olla myös itse pääsylinterissä. Vanhat tiivisteet alkavat helposti vuotamaan kun järjestelmää muutoin uusitaan. Ellet vielä ole tehnyt, niin pura pääsylinteri ja tsekkaa sen kunto. Jos kunto vähänkään arveluttaa, korjaussarja tai vaihtoon koko härpäke.
     
  13. juha745

    juha745 Gearhead

    Niin no ei osaa sanoa, kunhan nyt mainitsin ton säädön, kun aiheutti sen verran päänvaivaa itelle. Ilmeisesti oot siis jo moneen kertaan säätänykin.
     

Kerro tästä muillekin!