Ohjarin kumeista kysymyksiä viisaammille!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kime2, 22.1.2018.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Itellä kun on hirveän vähän kokemusta noista sbc:n vakio ohjarin kumeista,kun on nyt eka vakiokone työn alla ja kaikkiin aikaisempiin on joko koneistettu/koneistutettu ohjaimien yläpäät ns.kunnollisia kumeja varten,mut nyt sitä ei tehdä vaan mennään joillain suoraan sopivilla kumeilla.
    Tästä koneesta löytyi sellainen ämpärimallinen ja yhtä kova kumi joka oli väljä ohjaimeen ja venttiiliin.
    Vanhoista tiivistesarjoista on jäänyt yli sellasia O-renkaita eli niitä olis vieläkin monta pussillista,mut nekään ei oikein houkuttele kun on ikään kuin tottunut niihin stefatyyppisiin kumeihin.
    Kokemuksia&tietoa kiitos ja tietysti vielä nopeasti kun us-parts on vielä auki...
    Onhan se toki auki huomennakin!
    Onko kukaan laittanut minkään euroauton kumeja näihin ja jos niin minkä?
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Partsista osaavat varmaan myydä sulle käyvät kumit.
    Niihin käy sellaset kumirunkoiset, esim Edelbrockin 9725 on saman tyyppinen ja tarkoitettu tosin vähän ohuemmalle ohjurille, mutta saattaa sekin istua.
    Saman tyyppisiä kumeja on siellä ollu muitakin joita on kyllä laitettu vakiokansiin.
     
  3. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Mitkäs kannet sulla on? Kun tbi-koneisissahan on jo stefamallinen mihin tulee ne "o-renkaat" vielä lisänä.

    Ne vaan on tarkat asennettavat kun tarvii se o-rengas asentaa kun retaineri on jo valeessa jotta se istuu kunnolla ja tiivistää suunnitellusti. Ja niillehän pitää olla ura venassa eli 2-uraa varrella.

    Mut kyllä ne partsissa sulle jotain käypästä myy :D
     
  4. TimoT

    TimoT 3rd gear

  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juurikin noita sinisiä ite laittelin siihen kaverin sportsideen ^

    Sekä imu että pakopuolelle nääs :)
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuommoset siniset ne täytyy tilata ja molemmille puolille!

    Kannet on ne tbi-koneen vakiot ja 2-uraa löytyy venttiileistä ja eipä ollet stefa-tyyppisiä kumeja vaan sellaset kupit kuin timot:n linkissä!
    En kyllä ymmärrä miksi muunlaisia kuin noita sinisiä on edes suunniteltu...
     
  7. jorkat

    jorkat Gearhead

    tarviiko niitä ohjurinkumeja oikeasti?
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mielestäni tarvii. Buickin turbokoneeseen laitoin sellaiset ihan kunnolla hyvät ja ohjurit koneistettiin niille sopiviksi. Ei huohota käytännössä juuri yhtään vaikka on vanhat venttiilit ja ohjurit ja sylinteritkin on ihan vaan hoonattu (joskin koneistamossa) ja kasattu vanhoilla männillä.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tarviiko tuota kysyä oikeasti?
     
  10. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Mutta entäs esim.turbodiesel,siellähän on käytännössä aina painetta kanavan puolelta venakoppaan päin?Siis tuskin öljynkulutukseen vaikuttaa?Itse en ainakaan turbobensakoneessakaan mitään kumeja käyttänyt,no se onkin jo toinen juttu.
     
    jorkat tykkää tästä.
  11. DX

    DX Double Gearhead

    mää oon yleensä lätkinyt omiin mosiin nuita sateenvarjoja uusien pronssiohjurienkin kaveriksi,
    tuplajousiseen toki tarvii masentaa jotaan muuta, kunnei satikka mahu,
    tai sitten ei mitään.

    sellaseen ratkasuun yhdessä mosassa päädyttiin kun tuli tuplavieterit kesken ajokauden ja ohjurin päät olis tarvinnu koneistaa,
    ja oli olevinaan tiiviit pronssiohjurit, vaan kyllä se snadisti öljyä alkoi pureksia.

    tbi-astroon taisin nakata kaikkiin venoihin satikat uusien koolainerien kaveriksi, loppu aamutuprauttelut siihen paikkaan.
     
  12. stealth

    stealth Gearhead

    Kerran oon nähnyt kuvia, kun noista sinisistä oli noita pantoja irronnut/ katkennut, jotain tuhoja niistä oli tullut, oon joskus kumminkin itsekkin noita kansiin laittanut ja noita sateenvarjoja käyttänyt myös, toimii.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noiden stefamallisten kanssa olisi hyvä jos ohjurit on koneistettu siten että venttiilin reikä on kunnolla keskellä ohjuria. Ainahan se ei niin ole valujen jäljiltä.
     
  14. stealth

    stealth Gearhead

    Tarkotatko noita felpron sinisiä??
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo kommentti koskee kaikkia stefamallisia. Ainakin Oldsin koneissa ne ohjurit on usein ihan epäkeskoja ja stefa jää siten että sen reikä ei ole samassa linjassa ohjurin sisäreiän kanssa. Jonkun ajan kuluttua se ei sitten enää tiivistä ja sateenvarjomalli olisi silloin parempi.
     
  16. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Ei ne siniset ole "stefamalliset", stefamalliksi kutsutaan oikeaa metallirungolla olevaa ohjurinkumia, missä on samanlainen jousityyppinen kiristysrengas yläreunassa, kuten stefassakin on, eli tällänen:

    https://www.summitracing.com/int/parts/fel-ss72861/overview/
     
    stealth ja Substitute tykkäävät tästä.
  17. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Imu- ja pakokanavassa oleva ylipaine turbomoottorissa kyllä estää öljyn karkaamisen venttiilin ja ohjurin välistä kanavaan. Tilanne muuttuu sitten, kun kone sammutetaan ja liike moottorissa lakkaa. Öljyroiskeista peräisin olevat öljytipat, laskeutuu venttilinvartta pitkin kanavaan, jos minkäänlaista tiivistystä ei ole. Ei ole kyse suurista määristä, mutta
    tippa kertaa 16 (V8) jokaisen sammutuksen jälkeen.:confused:
     

Kerro tästä muillekin!