Omistajakohtainen rakentelusäännöstö / luonnostelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Smirkelimies, 21.1.2018.

  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Tarkoitin metristä.
     
  2. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    12M isolohkolla? ;)
     
  3. tapsah

    tapsah 2nd gear

    "Aikusen miehen housuissa on aina vähän paskaa", vanha viidakon sanalasku.
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Laittaa helkkarin tehokkaan sähkömoottorin, ja sille sähköä tuottamaan sitten se kaivattu 350?
     
  5. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Taitaa katsurilta palaa käämit ja/tai ainakin trafin virkaintoisilta pilkunnussijoilta.... :poff:
     
  6. Jsp

    Jsp Gearhead

    Ois hieno vai mitä?
     
    rane58 tykkää tästä.
  7. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kyllä, ehdottomasti ministeriainesta!:D

    Mutta kyllä sä osuit tauluun siinä mielessä, että nostit esille kuskin merkityksen. Se tuppaa jäämään vähäiselle huomiolle nykyisessä teknologiauskovaisessa maailmankuvassa. Ja kuitenkin se on erittäin tärkeä asia ainakin siihen asti kunnes autot ajelee itsestään. (Mitenköhän muuten itsestään ajavalle autolle annetaan kuminpoltto- ja sladituskomentoja?)

    Kuskin merkitys tietenkin näkyy tilastoissa. "Kerro minulle millä ajat, minä kerron sinulle millainen kuski olet." Tämä väittämä on tilastollisesti tosi, joidenkin mielestä jopa yllättävällä tavalla.

    On ihan selvää, että, sanotaanko nyt vaikka vanhat jenkkirassit, ovat liikenneturvallisuusominaisuuksiltaan ihan paskoja verrattuna nykyautoihin. Silti niitä ei missään kolaritilastoissa näy käytännössä ollenkaan (ei siinäkään tapauksessa, jossa huomioidaan niiden vähäinen osuus kaikista ajetuista kilsoista).

    Tämä selittyy sillä, että jenkkirassin kuski käyttäytyy liikenteessä keskimäärin aika fiksusti. Mikä on ymmärrettävää, jos nyt on uhrannut esimerkiksi viis talvea ja ison kasan rahaa laittamalla sitä kondikseen.

    Johtopäätös: rakenteluvaatimuksia voisi löysätä nykyisestä ilman kuskin pärstäkertoimen arviointia. Tilastollisesti se haluttu pärstäkerroinefekti toteutuu muutenkin.
     
  8. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Jep, muotoilin asian alussa aika kehnosti. Ydinasia on tosiaan tuo kuskin merkitys. Nyt päättäjien kokonaiskuva harrastajamassoista voi olla muodostettu jonkun Fast and Furious -elokuvantapaisen pohjalta.

    Ja ajattelin uuden systeemin pelkästään harrastajia hyödyttäväksi. Eli kaikkien osalta sovellettaisiin vanhoja sääntöjä lähtötilanteena, mutta tarjolla olisi myös vapaaehtoinen "bonusjärjestelmä" jonka kautta voisi tienata lisävapauksia rakenteluun. Ei ollut tarkoitus purkaa vanhaa sääntöjärjestelmää pohjalta. Rakentelubonusjärjestelmä kannustaisi kuuliaiseen liikennekäyttäytymiseen., kuulostaa holhoovalta, joo.

    Mutta päättäjät haluaa yleensä lisävapauksia vastaan jotain vastinetta, ei vaatimukset muuten mene läpi, vihreet painaa päälle hiililaskelmineen niin että sylki suusta roiskaa.

    Paras vaihtoehto olisi kaiken sääntelyn purku (ja verot valtion maksettavaksi) mutta se ei ehkä ole realistista.
     
  9. mcmies

    mcmies Gearhead

    En nyt sanoisi, että kehnosti muotoilit, kyllä mä (mielestäni) ainakin sain ajatuksesta kiinni.

    Kaiken sääntelyn purku ei tosiaan ole realistista. Tuskinpa myöskään paras vaihtoehto, kyllä nykyinen sääntely on kiistatta vähentänyt kroppia ja loukkaantumisia ja saasteita. Mutta paremmin erilaisten ryhmien ja alueiden tarpeet ja riskit huomioon ottava sääntely voi ollakin realismia. Toteutuakseen sitä varten tarvitaan ajatuksia, myös niitä utopistisia. Jos keskitytään vain lyttäämään kaikki uudet ajatukset, ei varmasti saavuteta ikinä yhtään mitään.
     
  10. Seejii

    Seejii Gearhead

    On se, sääntelyä ei aina ole ollut.
    Liikettä täytyy olla molempiin suuntiin muuten se loppuu.
     
  11. mcmies

    mcmies Gearhead

    Hevosajoneuvojen aikakaudella liikennekin oli hiukan toisenlaista.
     
  12. FF62

    FF62 3rd gear

    niin jä äijät oli äjiä .joita ei toisten tarvinnu neuvoo ja säännoillä käskyttää.
    eikun tais niitä porvareiden orjuutus sääntöjä ollakin .mut äijät oli kuiteskin äijijä. kuinkas kävikään.
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Se oiski siistii ku säännöt tehtäis vaan äijille. Äijät rulettaa!
     
  14. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Juuri noin.
     
  15. Smirkelimies

    Smirkelimies 3rd gear

    Joo saatana. Vapaat nopeudet takasin ja romillerajat kokonaan pois. Turvavyöpakko vain neideille. Äijien autoihin lopetusase ettei tosi äijää viedä akkojen pestäväksi laitokseen kun äijä neliraajahalvautuu kun se ajaa kännissä sillankaiteeseen. Verinen siltatolppa jää sitte tosiäijän hautakiveks, äijä ei sen kummempaa tartte, perkele. Suolet vaan levitellään pientareelle variksille ja pää lähetetään liikenneministerille autonosalaatikossa, helvetti. Säätely on saatanasta, perkele.
     
    rane58 tykkää tästä.
  16. FF62

    FF62 3rd gear

     

Kerro tästä muillekin!