Uusi auto Vs. vanha auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja peto, 20.11.2016.

  1. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Luulis olevan, kun justhan tossa yllä ainakin kahteen kertaan niistä kerrottiin. Vai eikö kaikki internettiin kirjotettu ollutkaan totta?:eek:
     
    isalmela tykkää tästä.
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Näin mäkin ajattelin, kun hain 3,5 vuotta sitten uuden Skeidan kaupasta. Myyntimies Mynttinenkin puoliksi hymyillen ojensi mulle just tommosen litran potun VW-konsernin LongLife -öljyä, saatesanoilla "tota saattaa tarvita".

    Pa*kaa huuleen, nyt kesällä kaadoin loput öljyt koneeseen tosta litran potusta eli noin 80tkm matkalla lisäystarvetta on, huoltojen välillä, ollut yhteensä tuon litran verran.

    Ei paskempi suoritus VW Groupin diisselipadalta.

    -JJ-
     
  3. asperiini

    asperiini Gearhead

    Se mun laina Fiesta oli 40.000 km ajettu 1.0 koneella ja nimenomaan ilman turboa.
    Sitää Boostia ois tähän Ecoversioon tosiaan kaivannut.
    Öljynvaihdosta sen verran että tossa firman transussa lukee huoltokirjassa että öljynvaihtoväli on 2 v tai 60.000 km. No nythän se kävi tuossa huollossa 24.000km kohdalla kun tuli kutsu tarkistukseen. Oli kuulemma ollut joillain yksilöillä jotain öljyn laimenemisongelmia.
    Tai niin selittivät, mikä lienee sitten totuus.
    No vaihtoivat sitten öljyt ja suodattimen ilmaiseksi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo 65 heppaa ja vaisu vääntökäyrä yhdistettynä jo melko paljon alkupään Fiestoja raskaampaan koriin, ei varmastikaan "repäise penkkiin" :) Kyllä sillä silti kaupassa ja päivätansseissa käy!
     
  5. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ainakin tukkii hiukkas-pöntön,jos läpi menee..
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Jaah, jatketaans...
    En paa. VAGinaan ei GM voidetta ja sama toisinpäin. Comprende?
    Motissa pysyvä öljy? Eihän se pysy motissa, tämä on "ominaisuus". Tsekatkaa guuggelilla paljonko VAGina ominaisesti prötää voidetta läpi ulostaen sen tietenkin pakoaukosta, veikkaan se on jotain 0,5 - 2,0 litraa per 1000 höylättyä kilometriä. Eli helposti esim. kannu per kymppitonni. Vanhan GM:n öljy ei ole suunniteltu tällaseen mutta EcoEcoPuustin öljyn pitää olla, jotta pakokaasulaitteistoon liittyvät systeemit pysyvät kunnossa. Tarkoittaa muutakin kuin katti.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    ok, tajusin vääri. Ei tartte googlailla kun joskus noitten paskakasojen kanssa jouduin töissä oleen tekemisissä. sillon niissä ei ollu muuta kun katti ja lambda pakokaasulaitteistossa pensakoneissa ainakaan mun tietääkseni. Dieseleissä sitte oli noita murheenkryynejä hiukkaspönttöjä mitkä kai olis oikealla öljyllä saanu edes vähän pitempään toimimaan. Voi tosin olla että toi hiukkaspönttösekoilu on tullu jo pensakoneisiinkin.
     
  8. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Muutama vuosi sitten kun yhdessä autoliikeketjussa oli tarjous että uusi auto ilman käsirahaa
    ja rahoitus 0% korolla ja siellä muuten vain käydessä sanoin tutulle myyjälle että lopuksi voisi
    sanoa asiakkaalle kättelyn yhteydessä: "nyt sinulla on autosta enemmän velkaa kuin sen arvo"
     
    KajS tykkää tästä.
  9. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Toisaalta sdfsd... EcoPuust-öljy voi toimiakin LT1:ssä, jos se täyttää ne GM:n specsit, minkä luultavasti tekeekin. Tämmöinen soveltaminen tosin olisi melko järjetöntä, koska ei LT1 tällä veivauksella Ecopannuksi muutu. Saavutettu hyöty näkyisi vain öljyntuottajan ja välikäsien kassavirrassa. Mielekkäämpää laittaa se väliraha vaikkapa pontikkaan.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    täytys eka tietää mitä "ecoa" siinä öljyssä on mitä vag käyttää tai eroa johonkin gm öljyyn.

    LT-1 on jo aika eco moottori ainaki perinteisillä katsastuspäästömittarilla mitattuna, paria olen mitannu ja con ja hcn saa menemään sinne samaan mihin uusilla autoillakin ja hiilidioksiiditkin ollu korkeet. En ole tosin tutustunu mitä kaikkea muuta mittaavat tyyppihyväksynnässä, olisko jotain hiukkasia ja typen oksidit. Amerikassa perinteisesti ollu aika paljo tiukempaa mitä euroopassa.
     
    KajS tykkää tästä.
  11. peto

    peto Gearhead

    Sitä tässä olen vähän ihmetellyt uusissa euro autoista, että on öljynkulutusta ja erikoisia perusvikoja(jakopää ongelmia, vaihteisto, yms.). Vastaavasti nk. halpis merkeissä ei ole kuullut vastaavia ongelmia?

    Mm. Omilla vanhuksilla on nyt ollut 5kpl uutena ostettua Korealaista, eikä yhdessäkään ole tarvinnut konepeltiä avata omatoimisesti kuin pissapojan nesteen lisäämiseksi. Eikä takuuseen ole tarvinnut ikinä korjata mitään. Kilsoja kävyillä tulee 4-50tkm vuodessa pitkän kakkos <-> ykkös asunnon välimatkan takia. Vaihtavat aina uuteen kun mittarissa on n.100tkm.

    Vastaavasti heidän ystävillään kun on ollut noita uusi eurokikkareita(vag/psa/mb/bmw) niin kokoajan kuulun kun on joutunut hinurilla kuskaamaan korjaamoille vaikka kilsoja ei ole juuri mitään....
     
    Pertti K tykkää tästä.
  12. mcmies

    mcmies Gearhead

    CO, HC ja NOx. Mittaustapa on hyväksyntätesteissä aivan erilainen kuin katsastuksessa, katsastusmittaus ei paljoa kerro todellisesta päästötasosta.

    CARB oli pitkään tiukempi kuin EU-speksi, mutta EU meni kyllä ohi jo muutama vuosi sitten.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mitataanko tyyppihyväksynnässä kokonaismäärää vai pelkästään pitoisuutta suhteessa kokonaismäärään?

    Mun ymmärtääkseni siinä ajetaan joku testisykli dynolla.
     
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noi jakopään hajoomiset sun tollaset "tyhmät viat" ihmetyttää muakin tai vag joku nokka akselien kiinnileikkaaminen ja mitä kaikkee niissä oli.
     
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    Kokonaismäärää, joka sitten ilmoitetaan esimerkiksi g/km.

    Ja ajetaan juurikin testisykli dynolla. Syklin aikana pakokaasut kerätään pussiin ja lopuksi tutkitaan, mitä mahtaa pussista löytyä.

    Siihenhän tämä WLTP-mouhotus perustuu, kun vanha testisykli korvattiin uudella realistisemmalla ja kas: kulutuslukemat nousivat...
     
    sdfsd tykkää tästä.
  16. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ainakin ne ecoboostin öljyt on oikein ohkasia ,on A1/B1 ja A5/B5 luokat niissä,eli tosi liruja nesteitä. Menee pikkuruisista reijistä. VAG-öljyissä ein noita luokkia ole,vaatii enneminki paineen kestoa,varsinki vanhemmissa pumppusuutin koneissa,joista ne nokat leikkaa. Just on sellainen alle 300tkm ajettu purkuvaiheessa,5 pytyn paininkupit näyttää oikeesti kupeilta. Vois olla ettei vag koneet kovin pitkään liruilla etenis.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä pumppusuutin kyseessä jos 5 pyttyä?
     
  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Transporter T5 2,5,vuosimalli 07-10. En muista tarkkaan. 4mm oli kulahtanut imu ja pako nokasta.. Ja reikä paininkupissa.. Työläs homma,purettava koko keula edestä ennenkuin saa venakopan auki...
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Poikittaiskoneissa ollut kulumaa ja varsinkin pitkä öljynvaihtoväli altistaa. On niitä silti luvattoman aikaisin mennyt.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta toi kuluma ei koske kaikkia rivi 5 koneita. Ei pidä sotkea Audi/vw V6 ->01 nokkien kulumiin. Molemmat on 2.5l
     

Kerro tästä muillekin!