"Ihan kuin 80 v. auto", omatekeleille kisat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja debner, 8.1.2017.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Omia "sääntöehdotuksia":
    -erillinen runko
    -bensakone, kaasarit, kärjellinen sytkä, tasavirtalaturi. Moottorin koko vapaa.
    -manuaalivaihteisto
    -jäykät akselit, lehtijouset, takaveto
    -rumpujarrut
    -simpukka-ohjaus suoralla ohjausakselilla, aikakauden mukainen ohjauspyörä.

    Näistä kaikista saa poiketa, jos se auto josta ajopeli eniten koostuu, on varustettu ennen 1950 kyseisillä osilla. Eli voi rakentaa vaikka hiluxista, kunhan se täyttää ylläolevat ja kori näyttää aikakauden mukaiselta. Oikeasti vanhassa taas voi olla erillisjousitusta, etuvetoa, itsekantavaa koria jos haluaa tehdä gangsterisitikasta tms.

    Kilpailuksi ajattelin trial-henkistä maasto-osuutta jossa täydet pisteet saa, kun pääsee maaliin ilman työntö-apua. Lisäksi esim. ylämäki tai peltomutakoe, jossa katsotaan mitalla kuka pääsee pisimmälle. Ehkä muutakin, kuten tietysti yleisön suosikki yms mutta ei kelloa vasten ajettavia juttuja, jolloin ei tule liikaa vauhtia eikä 24 litran Merlinistä saa etua. Jonkinlainen peltorata voisi olla niille, jotka haluaa viihdemielessä pärtsäillä.
     
    rane58 tykkää tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Miksei vapari diesel? woimasavu ois hieno lisä

    Kärkisytkä voi olla hankala toteuttaa, jos uudemmasta koneesta tekee ja hyvin toimivat kärjet toimii yhtä hyvin kuukausia kuin kärjetönkin
    Johdot kärjellisessä piiloon, esim punotun "kangas"suojan sisälle
    Virranjakaja pitää olla, ellei ole oikeasti aikalaisensa suorasytkä tai raadille perusteltavissa

    Tasavirtalaturin näköinen laturi, koska latauksella ei ole merkitystä 10min vedossa

    Rumpujarrut ulkoisesti, eli kuormurin/soveltuvan tai ite tehdyt rummut ja jarrukilvet peitteeksi



    Nää mun ehdotuksina
     
  3. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Ei tommoseen kannata kauheesti sääntöjä kirjoittaa, kuolee helpolla muuten heti alkuunsa. Helpoin olis mun mielestä vaan pelkästään ikärajaus osille. Eli kaikki osat pitäis olla vaikka yli 60-vuotta vanhoista ajoneuvoista. Uustuotanto-osat sallittuja jos ovat identtisiä alkuperäisten kanssa. Itse tehdyt osat täytyisi tietysti jossain määrin sallia
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    ^^ saahan dieseli olla, jos se on tehty ennen 1950. Ei todellakaan nappais nähdä mitään CDI moottoreita pellin alla.

    ^ voi olla aika hiljasta, jos ihan kaikki osat pitää olla 60 vuotta vanhoja. Toisaalta ei se sinänsä ole huono ajatus sekään, kunhan jotain edellytetään ettei ihan mennä matalimman aidan ylitte. Iteltä saattaa jäädä vaan pian tekemättä, kun teen kumminkin italialaisista osista tai hintaa tulee ainaskin kymppitonni. Koreja ja runkoja kyl löytyy mutta tuonikäiset moottorit on kiven alla ja loppuun ajettuja, ei niitä raaskis oikein kilpurissa rääkätä ja akselistotkin on aika kortilla.

    Vaikkakin ajatus 20-lukuisesta monza-korisesta Fiat Torpedosta olisi pirun hieno ja periaatteessa toteutettavissa. Ketjuvetoakin ja vastaavaa voisi viritellä ihan omatekeleenä.

    Mulle riittäis että ne näyttää vanhalta ja toisaalta että vähän jotain vaivaakin edellytetään, kuten nyt vaikka kärkisytkä ja tasavirtalaturi, ettei sitä hiluxia tuoda pelipaikalle ihan sillä että pistetään 32 fordin maski tyhjäks riisutulle rungolle ja joku vanha nojatuoli istuimeksi. Jos osat pitää olla 60 vuotta vanhoja tai vastaavia niin sitten tulee paljo enemmänkin tekniikkaongelmia kuin heikkolaatuset nykykärjet.

    Omissa visioissa näitten ei tartte olla kauheen tehokkaita ovaaliraasereita, kuhan säksättävät eteenpäin.

    Omatekeleitä olis kiva nähdä. Ja hyvä kun irtoo näkemyksiä. Jos joku oikeesti jotain järjestää niin luokoon sellaiset säännöt kuin haluaa tai olkoon luomatta.
     
  5. peto

    peto Gearhead

    Liiallinen sääntöjen laatiminen tuppaa tappamaan lajin kuin lajin. Pitäiskö edetä mielummin niinpäin että luodaan erittäin väljä näkemys ideasta ja sitten katsoisi mitä pelejä tulee tontille. Säännöt/luokat sovitettaisiin paikalla olevan porukan kesken sen mukaan millaisia vehkeitä on tarjolla.
     
    rane58 tykkää tästä.
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Ei kait se tartte olla jeesus vanha dieseli? Joku 200 mersu mekaanisella pumpulla on ihan sama ku silloin 50 luvulla
    Kone näyttääkin vanhalta

    Oishan sellainen et uudempiin max 30% alkuperäistä, sillä ainakin jäis pois just ne koriton hilux ja vanha heteka vehkeet

    Mut toisaalta jos se laite näyttää american lafrance roadster;ilta niin mikä sitten


    Ite mietiskelin et 80 lukusen mersun etuakseli vankkurijousilla saman ikäluokan taka-akselia 8-90 lukusta tekniikkaa ja handmade koria, mut jos se on liian uus niin ei sitten
     
  7. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Vanhan tekniikan käyttämisessä olis se hyvä puoli että se rajoittais automaattisesti tehoja aika paljon. Jos sallitaan 90 lukuiset motit niin äkkiä niissä hetekoissa on se 200 heppaa ja touhusta tulee niin vaarallista että on pakko alkaa väsäämään turvakehikoita ja sit ollaankin jo kaukana alkuperäisestä ideasta.
     
    sämpy tykkää tästä.
  8. debner

    debner Gearhead

    Joku oli jo rakennellut :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!