Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Matiask

    Matiask 1st gear

    En tiedä onko topikki väärä mutta tässä olis dodgen ostoa suunniteltu, puheiden puolesta pitäs olla kunnossa, laatikko ja suuttimet laitettu. Ainoana mietityttää autossa palava moottorinvikavalo joka näyttää kampiakselin asentotunnistimelle vikaa vaikka tunnistin puheiden mukaan kunnossa. Mistähän mahtaa moinen johtua? Auto vain pirun kaukana, n, 800km että ei aivan sekuvain kehtais kattomaan lähteä. Viimesenä linkki autosta, uhka vai mahdollisuus? Dodgeista hyvin vähän tietoa ennestään. https://www.nettiauto.com/dodge/ram-2500/10087911
     
  2. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mä en tiedä mistään mitään, mutta silloin kun toi tuli myyntiin ajattelin hinnan olevan aika edullinen?
     
  3. Matiask

    Matiask 1st gear

    Joo hinta ei todellakaan olis paha, eikai se autakko lähteä katsomaan vaikka kaukana onkin..
     
  4. liipe87

    liipe87 1st gear

    Iltaa! Nyt kaipais aloitteleva dodge kuski apuja, potilaana 2007 6,7 2500 rami. Elikkä tuommoinen vikakoodi kuin P0513. Auto lähtee käymää ja sammuu n. 3 sekunnin päästä, muutaman kerran kun tämän tekee niin ei lähde enää ollenkaan käyntiin. Normi crx vikakoodinlukialla ei löydä tuota koodia mutta raceme tunerilla löytää. Koodin poisto ei auta, tulee eka starttauksen jälkeen uudelleen.
     
  5. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    https://www.obd-codes.com/p0513
    P0513 Incorrect Immobilizer Key

    https://www.cumminsforum.com/forum/3rd-gen-powertrain/397781-p0513-code.html

    En noista kolmoskoppasista tiedä sitä vähää mitä omasta kakkoskopasta, mutta jos sinulla on semmoinen modernimpi avain missä on joku käynnistykseneston siru, niin tuo koodi viittaisi siihen, joku ura avaimessa likainen tai jos siinä on keskuslukituksen kaukosäädin itse avaimessa niin siitä patteri lopussa. Tuolla Cummins foorumilla jollain ollut samaa vikaa, joko ei ollenkaan käyntiin tai 3 sekunniksi käyntiin ja sitten taas sammuksiin: ratkaisuna vara-avaimen käyttö tai patterin vaihto avaimeen. Joku myös väittänyt, että jos sammuttaa auton ja yrittää käynnistää ilman, että kuskin ovi käy välissä auki tekisi myös tuon koodin, mutta suhtautuisin tuohon hieman varauksella.
     
  6. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    "seuraava katsastus 2020 maaliskuu." Trafi on kyllä sitä mieltä, että seuraava katsastus 24.10.2019 mennessä, mutta erehdys johtunee juuri uudistuneesta systeemistä, jossa niin kutsutut pitkät leimat ovat poistuneet historiaan ja leimaa voi nykyisellään saada vain maksimissaan sen 13 kuukautta. Tai tietoinen virhetieto, en ota kantaa. Justiinsa katsastettu joka tapauksessa, väite seuraavan leiman ajankohdasta on vain aavistuksen harhaan johtava.

    Myös trafin mukaan aika verkkaiseen tahtiin kertynyt mittarilukemaa, eli vuosittainen ajomäärä melko vähäinen, viimeiseen 2 vuoteen 10 000 mailia, 5 vuodessa alle 40 000. Ei sinällään mitään hälyttävää, mutta ei seisontakaan aina hyvää tee.

    Vähän ristiriitainen juttu, jos komponentista x tulee vikakoodi sekä moottorin vikavalo palaa ja myyjä sanoo komponentin olevan kunnossa. Siinä suhteessa uhka, että voit joutua sen asentoanturin vaihtamaan joka tapauksessa. Mahdollisuus, jos olet siihen henkisesti varautunut.

    Osasiko kertoa yhtään mitä tarkalleen laatikolle on tehty ja millä pajalla? Automaatissa tuo virittäminen on selkeä uhka myös tuossa korimallissa, käsittääkseni. Itseäni kuitenkin kiinostaisi tietää enemmän kuin "laatikko tehty".

    Hintansa puolesta mahdollisuus, varsinkin jos pystyt tuon alvillisuuden hyödyntämään.

    800km on helposti 10 tuntia suuntaansa, joten jos päättää reissuun lähteä, niin miettisin, että onko noista tarjontaa lähempää. Jos jossain lähempänä pääsee koeajolle vastaavalla pirssillä, niin saisi siitäkin vähän etulyöntiasemaa tohon pidempään reissuun. Eikä luonnollisesti kannata lähteä "pakko ostaa" asenteella tuonnekkaan. Ihan täysin omasta mielestäni 800km on liikaa, kun ottaa huomioon, että tuo automalli on Suomessa jokseenkin yleinen ja jostain lähempää saattaisi joskus tulla samanlainen tarjolle.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ite kävin kokeilemassa 2gen kun olin ostamassa ihan toista mikä ei ollu ees silloin myytävänä. Täältä kysyin ja tosta meitä liki käyttäjä persus kutsui testiajoon. Sai tolkkua kun ihan uusi tuttavuus että vieläkö kiinnostaa sellainen kun on ajanut. Munkkikahvit se minulle kustanti, reilu äijä. Siitä se himo yltyi sitten lisää ja johti ostoaktiin toisaalla.

    On noita kulkuvälineitä tullu jopattua ihan elääkseen enkä luota sen takia kehenkään en mihinkään. Minkä nään, kokeilen tai josta luotettava paperi esittää on ne ainoat mihin luotan. Ihan ihmisten eroavaisuuksista johtuen jonkun myyjän sanoma ”hieno” voi olla kauhea rytökasa minusta. ”Just huollettu” on joskus tarkoittanut että pelkät öljyt ja suodatin on vaihdettu. Enää en ajele huuliveikkojen takia omien autojen takia satoja kilometrejä ilman seuraamuksia.

    Toisaalta kerran yks porukka tuli 120km per suunta kattomaan minulle pari päivää aiemmin katastettua korollaa jossa oli tuliterä akku. Satasen olis maksanu niille. Kattelivat kolmevarttia ja lähtivät pois ku ei kelvannu. Ihan ku kummelista.
     
  8. Matiask

    Matiask 1st gear

    Joo itekki tuli tuo trafista katteltua.. No yllättäen tietoa ei laatikosta muuta ollut kuin että entisen omistajan toimesta vahvistettu.. Tuntuu olevan aina sama tilanne vähän joka autossa. :D Pitänee vielä soitella uuesti ja kysellä tarkemmin.
     
  9. tsipi

    tsipi Gearhead

    Kyllähän nyt jokainen osaa kertoa edes vahvistajan nimen. Tai ainaki pitäs osata. Minä jopa kirjotin rasvaliidulla laatikon kylkeen kaikki hilut mitä sinne meni sisään ja päivämäärä ja tekijä. Ihan vaan ku jotenki tuli semmoi fiilis ettei sen auton omistaja asioita välttis niin hyvin tallenna ku mitään huoltokirjaakaan autossa ei tietenkään ollu.

    Tosta kyseisestä autosta: mä en tiedä miks, mutta mä kyllä aina kaipaan edes paria kuvaa sisältä ja mieluiten pellin altaki, vaikka siellä kaikki olisko ihan vakiota...
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulla taas on mittaus pöytäkirjat lootasta ja kaikki kuitit osista. Omista töistä voin antaa seikkaperäiset kuvaukset joka ikisestä ohi menneestä vasaraniskustakin ja kaveri kuka teki on meinaan pro asenne voi kertoa jos haluaa tietää. On se 800hp ramiin tehny laatikon ku se goerendin ei kestäny. Tosin ei sen tekemäkään kestäny sitä neliveto päällä asfaltilla sudittelua mutta pitempään kuitenkin ku se goerendin.

    Kaikista muistakin hommista on kuitit. Ollu tapana säilyttää. Näkeepähän ite milloin vaihto minkäkin osan viime kerralla. Niillä suurta virkaa ole kuiteilla myydessä jos ovat vanhoja. Enempihän tää taitaa olla harrastus/mielenhäiriö ku ei näistä omiaan kuitenkaan pois saa. Varsinkin tämmönen vanhempi setämies saa oudoksuvia katseita ku jymistelee redneck pickupilla ihmisten ilmoilla.
     
  11. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Taas kun pakkaset tuli tuulilasi jääs myös sisältä. Onko tämä vaan ominaisuus kun kosteutta ei tunnu oleva sisällä.
     
  12. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Niin.

    Mä ostin oman ramin pari vuotta seisoneena. Oli tullut sille jannulle vaihdossa ja sitten jäänyt nurkkiin.

    Lootassa on kyllä siftkit kun vaihdot on jämäköitä ja öljypohjakin on vaihdettu järeäksi jäähdytysripaiseksi.
    Tai näin mulle automaatti-ihminen (Nätkin) sanoi kun kokeili.

    Oli ollut minulle myyneen kaverin edeltävällä 10 vuotta ja voisihan sitä soittaa ja kysyä mitä laatikolle on tehty jos vaikka muistaisi vielä..

    Ajattelin silloin, että on sen verran edullinen niin tehdään laatikko sitten jos paukahtaa. Mun mielestä 20 vuotta vanhassa autossa täytyy varautua remontteihin, vaikka niitä olisi tehtykkin.

    Ei se tunnu vaikuttavan näiden välineiden hintoihin kauheasti, oli sitten ”laatikko juuri tehty viimisen päälle ja osat tiedossa” vai ”laatikko laitettu edellisen omistajan toimesta” tai ”laatikko toimii hienosti”.
    Ostohalukkuuteen vaikuttaa kyllä varmasti, mutta pitäisi sen hinnoissakin näkyä.

    Moni 4x4 2gen rami maksaa kuitenkin sen 12 000 - 15 000 euroa. Tai pyynnit ainakin on sitä.

    Toivottavasti, joku ymmärsi pointtini tästä höpinästä.
     
  13. Luoppis

    Luoppis 3rd gear

    Onko lattia kuiva myös kuramattojen alta? Sisäpuolelta likainen tuulilasi huurtuu helpommin, kuin puhdas, vaikka ei mitään varsinaista vettä olisi kabiinissa. Sitten on vielä kuulemma joku ominaisuus ainakin kakkoskopan ilmastoinnin kotelon vedenpoistossa tai nimenomaan siinä, että se vedenpoisto ei oikein toimi tai ne vedet tulee tulipellin läpiviennistä takaisin ohjaamoon.
     
  14. tappokinnas

    tappokinnas Gearhead

    Mitenköhän mahtaa istua 2 koppaseen 16x10 vanteet -24 et luvulla?

    Mulla on aika muhkeat levikkeet.
     
  15. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    16x8 0 et:llä tulee aika hyvin tasalle ilman mitää levikkeitä. Joten nuo tulee noin 50mm ulos. Eli 2" levikkeellä olis passelli ainaki teorias
    Edit. Lasku virhe korjattu
     
    Muokattu: 19.11.2018
    tappokinnas tykkää tästä.
  16. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    Tahtoo olla amerikan kikottimien siunattu ominaisuus :D tiedän ku jeeppi tekee samaa, tai no, autto siinä aika paljon termarin vaihto ja sisälämppärin kennon huuhtelu mutta ei oikeen pysty vertaamaan ainakaan mihinkään pikkukinneriin jossa sisällä paistuu kovilla pakkasillakin :eek: vojakkeri on taas eri maata ja onhan se tehty euroopan markkinoille että kai sillä jotain tekemistä asian kanssa.. tai sit se johtuu isosta sisätilasta jollon kennoonkin on panostettu?..

    Kuinkahan 3 ja 4 koppasissa yleensä tarkenee, paremminku 2gen?
     
  17. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    Minkä verran korotettu ja mimmoset etutukivarret? Ongelmana voi olla että etutassu ottaa ääriasennossa lokarin takareunaan.

    Mulla on tommoset vanteet. Takana nekin jää liian sisälle ilman spacereita.
    Mulla 2,5" levikkeet.
     
  18. kiljunen

    kiljunen 2nd gear

    Siinä matkas missä tällä on vasta tuulilasi vähä auki oli chevys 6.5td oli kaikki lasit sulat ja sai jo hanskat ottaa pois. Sitte näis vielä niin huono puhallus sivuikkunaan, niin nekin huurus jos useampi henkilö autos.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Itellä on kalivorniasta tuotu mutta kai niitä on muuallekin sinne amerikkaan myyty, missä on vähä viiliämmät kelit. Nii että onkohan niissä isompia kennoja lämppärille ollu? Tietysti jos ei lämpöä koneesta irtoo, nii siinä ei auta mikään kennon vaihto. Kaikki kyllä valittaa samaa kylmyyttä ja huonoa ilmankiertoa niiku minäkin. Se on se syy miksi joskus mietin pitäskö myyvä tää. Ei viittis pelkkänä kesäautona pitää. Mieluummin ostas sitte avo-moparin.
     
  20. smgt

    smgt 3rd gear

    Mulla tulee ilmaa ihan riittävästi hyttiin. Läppiin on tehty muutos että sivuille tulee ilmaa vaikka puhallus on jaloille ja tuulilasille. Kone lämpiää hitaasti ainakin entisellä termarilla mutta nyt on webaston asennus ja termarin vaihto menossa. Jos ilmaa ei tule ja lasit aina sisältä jäässä niin kannattaa purkaa vähä puheltimen ilmanottoa. Oireisiin kävis semmonen vika että koivunlehet on pesiny sinne :D
     

Kerro tästä muillekin!