1961 Dodge Dart Pioneer "Pinohiiri"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Make500, 22.9.2018.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joku kaksisuuntainen kello oli tässä topikissa aiemmin mainittu, mutta taisi tulla todetuksi tuotannosta poistuneeksi ja sikäli hankalaksi aihioksi. Mahtaako tuota Audin osaa olla uutena saatavilla?
     
  2. Make500

    Make500 Gearhead

    Niitä turbokelloja löytyy kyllä esim. eBaystä jne. Mutta yhtään alta satasen kelloa ei kyllä löydykään. Ja mun mielestä se on liikaa osasta jota joutuu kuitenkin jollain tapaa ehkä muokkaamaan ja riskinä vielä rikkoa se.
     
  3. Ne Fordin säätimet, joihin siinä Turbochargers kirjassa viitataan on selvästi halvimmat. Niitä on ainakin Standard Motors VC192, VC197, VC198 ja VC200. Hinnat kahta puolen 30 taalaa.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 4.3.2020
    Gary Grand ja Make500 tykkäävät tästä.
  4. Löysin sen MacInnisin kirjan vanhemman painoksen PDF:nä:

    https://www.pdfdrive.com/turbochargers-e185160823.html

    Siinä ei ole nopeesti katottuna kaikkia samoja juttuja, kuin uudemmassa Google-kirjaston versiossa, mutta kaikkea mielenkiintoista silti. Mm. tämä:

    [​IMG]
    Harmi, että ei enää saa..Menisi Maken spekseihin kohtuu hyvin..:cool:
     
    Make500 tykkää tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Johan tässä on nähty valettuja osia. Ei taida tässä tapauksessa jäädä metallinjalostustaidoista kiinni yksi mekaaninen sytkän myöhästin?
     
    Gary Grand ja Make500 tykkäävät tästä.
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Eilen tuli kaverien kanssa nautittua vähän virvokkeita ja pidettiin pienet talkoot tallissa.
    Siispä lyötiin keula kasaan ja auto on pitkästä aikaa taas pyörillään.
    Moottoriinkin on uudet männät ja laakerit tulon päällä Rokkiautosta. Männät 0.030" ylikokoon ja kaikki kammenkaulat 0.010" alikokoon.
    Ahtimeen tulossa nyt sellainen "Stage I" -porttaus, eli pikku kiillotushommaa. Tekisi mieli ne äänenvaimennusreiät ummistaa, jos keksin siihen vain jonkun helpohkon ja luotettavan ratkaisun. Joet lykkää sitä JB-Weldiään joka paikkaan ja joillakin se on pysynyt ja joillakin taas lähtenyt irti ja tukkinut mm. välijäähyn. Itse haluaisin varmemman ratkaisun. Mitään hyöyähän siitä ei ole, muuta kuin enemmän melua saa aikaan reät tukkimalla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Jotkuthan portaavat tuon painereiän ihan veeksi, mutta kun tuo slantti ei muutenkaan ole mikään kierroskone, niin taitaa olla turha homma hirveesti suurennella tuota. Valujäljet vaan sileeksi siis.

    [​IMG]
    Imupuoltakin vähän aloittelin ja tehtaan jäljiltähän nämä onkin aika karkeita sisältä. Tässäkin yritän vaan saada sileet pinnat aikaiseksi, jos vaikka imusarjan lämpökin laskisi vähän.

     
    rekkamies, sleepercooler ja isalmela tykkäävät tästä.
  7. Tässä olisi varmempi tapa peittää ne äänenvaimentajareiät:

    http://rivperformance.editboard.com/t7099-project-plug-silencer-holes-and-new-m62-porting

    Vaikuttaa kyllä työläältä "hyötyihin" nähden. Näkyy joku muukin tukkineen jollainen levyllä ne.

    Mutta nyt kun otit tuon porttauksen puheeksi, niin minusta sun kannattaisi portata se alkuperäisen slantin imusarja sekä sun välipala. Nyt siinä on varmaan pienemmät reiät kuin kaasuttimen kurkku. Minusta siitä tulisi parempi, kun leikkaa niiden reikien välisen kannaksen pois. Vaikuttaa varmasti niihin imuilman lämpötiloihinkin.
     
    Make500 tykkää tästä.
  8. Make500

    Make500 Gearhead

    Totta, pitää paikkansa ja on kyllä hyvä idea! Sisäinen pussihousuni vaan itkee hieman kun noita 2bbl imusarjoja ei tunnu kasvavan puissa:D
     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Ööö.
    Mitä tuli joskus perehdyttyä eatonin porttaukseen niin kaikki mitä pystyy imua parantelemaan niin on hyödyksi mutta se pako puolen kanssa maltti on valttia.
    Minä jättäisin sen veen pohjan pyöreeksi ja samaten "vaimennus "reiät
     
    Make500 tykkää tästä.
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Annoin pussihousulle selkään ja imusarjalle kyytiä. Pientä hienosäätöä vielä.

    [​IMG]
     
    Gary Grand, Seevu, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  11. Hyvä, että voitit sisäiset demonisi. Minusta ainakin tuo näyttää paljon paremmalta noin.
     
  12. Oletko jo pohdiskellut, kuinka pakoputket jatkuu Dutran pakosarjojen jälkeen? Tuli vaan mieleen, kun katselin pikkumersun pakoputkijuttuja, jotka hiukan muistuttaa niitä:

    [​IMG]

    Tässä niiden jälkeinen joku sporttiputkisto:

    [​IMG]

    Tuossa on ainakin rehellisesti tyydytty, että etu ja takapakosarjan sekundääriputket on eri mittaisia. Voi olla aika vaikea edes yrittää saada saman mittaisiksi.
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on D-Dualeissa y-haara vaihdelaatikon hännän tienoilla. Putkikoko on 2" sinne asti ja 2,5" perille. On iso vaimennin ennen akselia ja läpinäkyvä resonaattori akselin jälkeen. 4 tonnin jälkeen alkaa slantin ääni olla musiikkia ja paranee edelleen kierroksille menenssä. Tosin se kuolemakin löytyy vähän myöhemmin sieltä samalta alueelta.

    Semmosia jakopäitä, joissa ison rattaan reiät on kolme leveämpää ja nokka-akselin kohdistustappia varten on jyrsitty rattaaseen ura, kannattaa välttää kierroskoneissa. Semmoset räpsähtää tuolla viisiin sirpaleiksi.

    [​IMG]
     
    Make500 tykkää tästä.
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Nykyään ei ole muuta kun tuota tai sitten rullajakopäätä.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    Se oli tämä alempi "Melling" tai saman näköinen, joka räpsähti. Rockautossa on vaihtoehtoja.
     
    Make500 tykkää tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    Sealed Power KT3495SA, Rockautosta tulossa.

    [​IMG]
     
  17. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Sormet ristiin. Mulla tuli tuollainen nakkireikäinen salettipowerin paketissa.
     
  18. Minusta tuo sun mitoitus kuulostaa oikein fiksulta..:)

    Tuli noista pakoputkista sen verran vielä mieleen, että jostain syystä noita kollektoireita myydään tehdastekosinakin, vaikka millaisia. Tässä on puhelinmies Bellin kirjasta:

    [​IMG]
    Sitten myydään myös fiksun näköisiä:

    [​IMG]
    Jos itse askartelee kollektorin, niin kannattaa kopsata niin fiksumpia malleja.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jollakulla eteläsuomalaisella oikeista laatumoottoreista ymmärtävällä on valmis design adapterista, jolla BBM jakopään yläratas istuu slantin nokka-akseliin. Pahus, kun on minulta numero ja nimi joutunut samaan paikkaan.

    Sen kun löytäisi, niin eiköpä tuo pitäisi pistää tekoon määrissä ja ratkaista ongelma useammalta? Isolohkon jakopäitä saa helpommin kuin slantin rullallisia. Onhan niitäkin vielä.

    Seuraavaksi sitten keksien, mistä vehkeestä saisi slanttiin hyvät keinuvivut sovittamalla. Uusia vakioitakaan kun ei enää tehdä.
     
  20. Voip olla vaikea löytää sopivaa vastaavaa, vaikkei mahdotonta, kun slantissa keinuvivut on tosi pitkät. Tämmöinen tuli vastaan:

    http://tdmach.com/product/mopar-slant-6/

    Voip olla vain aika suolaisen hintaiset..
     

Kerro tästä muillekin!