Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Eiköhän se oo tullut selväksi että sähköauto ei sovi kaikille. Joillekin se on kuitenkin paras vaihtoehto. Jollekin toiselle se diesel- lava-auto ihan käytännön syistä.

    Itteä arsyttää kerran kuussa tankata, varsinkin syksyllä ja talvella. Aina on kylmä ja tuulee
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eli valtio voi poistaa matkakorvaukset sähköautoilijoilta koska heillä ei ole kuluja.näin jää rahaa valtiolle jakaa vaikka italiaan joka tuntuu olevan huonossa hapessa
     
  3. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tää on just sitä kommaritouhua, rankastaan jos joku vaan voi hyötyä jostain. Sosialismin perusaate on tasapäistää, ajaa talous alas ja jakaa kurjuutta kaikille tasapuolisesti
     
    Catiska tykkää tästä.
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itseasiassa minä henkilökohtaisesti hyödyn sitä enemmän mitä vähemmän sähköautoja myydään. Jos Suomi olisi änkyröitä täynnä, sitä enemmän sähköautoja tuettaisiin valtion puolelta. Mutta näin ei ole, autot sähköistyy sitä mukaan kun kyseisiin segmentteihin tulee uusia sopivia sähköautoja.

    VW/Skoda/Seat/Audi tulee tekemään uudella juuri tulossa olevalla mallistollaan rumaa jälkeä omien segmenttien polttomoottoriautojen myyntiin. Aivan kuten Tesla teki kolmosella. Jo toista vuotta peräkkäin ylivoimaisesti myydyin auto premium D segmentissä Euroopassa. Audi A4, Mersun C ja Bemarin 3 näyttää tippuneen pahasti kyydistä. Tilanne toki muuttuu jahka saavat joskus omat sähköautomallit valmiiksi.

    Mutta tuo kertoo että ostajat ovat jo valmiita ostamaan sähköauton kun sellainen tulee omaan segmenttiin tarjolle. Ja nyt niitä alkaa jo olla tarjolla suht samassa hintatasossa kuin polttomoottoriautoja.

    Tuosta ei tietty seuraa jokaiselle yritykselle hyvää. Ja siksi tietyt tahot mielellään masinoi propagandaa näitä vastaan. En uskaltaisi perustaa uutta bensa-asemaa, polttoaineen myyntikäyrä on pysyvästi alaspäin. Autohuolloilla ei myöskään tule olemaan helppoa. Sähköautojen huollontarve on noin puolet polttomoottoriautojen huollontarpeesta, eli karsintaa tulee sielläkin tapahtumaan. Onneksi tämä tapahtuu hitaasti joten eläköityminen hoitaa asian itsestään.
     
    Stang_81 tykkää tästä.
  5. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    https://www.is.fi/autot/art-2000007781226.html

    No nyt. Ihmettellykkin et tälläsiä ei ole tehty. Eli dieselvetureista tuttu juttu, polttis pyörittää vaan genua ja voimansiirto täysin sähkönen. Tämä on oikeesti helvetin mielenkiintoinen, jos saavat sen toimimaan kunnolla. Miinuksena toki se että on paljon potentiaalista hajoavaa kun on polttiskin, mut kuin usein ne enään hajoo? Etenkin kun tulee tasanopeusmoottori.
     
  6. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Sillä erotuksella että kaikilla on kokemuksia bensa-autosta, mutta harvalla sähköautosta. Jos joku kertoo omia kokemuksia sähköautosta niin vastustetaan sitä koska "mulle ei sähköauto sovi". Osa syistä perusteltuja osa mutua. Sähköauton omistajat tietää bensa-auton hyvät puolet ja silti ovat päätyneet valintaansa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuollaisia virityksiä on tehty testimielessä jo vuosikausia, tuttu tekniikka laivoista ja junista, mutta sitä on vastusteltu sähköisen voimansiirron huonolla hyötysuhteella verrattuna mekaaniseen.Luultavasti tuo kuitenkin tulee olemaan ratkaisu moneen ongelmaan, sillä sähkö voidaan tehdä pienellä tasanopeusmoottorilla, jota voi käyttää vaikka etukäteen, jos tiedossa on pitkä matka, lähtiessä polttis surraamaan, jos on epäily, että sähkötankkaus sassaroi, tai jos taas ollaan siinä kauhuskenaariossa, että ollaan mökillä, jossa ei sähköä, ja akku tyhjenee. Kunhan vielä kehittävät sähkömoottorin täysin pyörännapaan, jolloin pyörä toimisi staattorina, niin avot :)
     
  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    Eikös Ampera/ Volt ollu bensagenulla varustettuja sähköautoja eli mäntämoottorista ei ole mekaanista yhteyttä voimansiirtoon
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Siinä oli jonkinlainen mekaanisen kytkennänkin mahdollisuus, en nyt muista tarkalleen. Muttei kuitenkaan ollut siis 100% sähkövoimansiirrolla varustettu.
     
  10. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Ihmettelen tuotakin että jos joku kertoo kokemuksiaan sähköautoista niin se on käännyttämistä. Jos kokemukset ei vastaa omia mielikuvia niin kokemukset on vääriä..
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ampera oli sikäli fiksumpi että sitä pystyi lataamaan ja sen akussa oli kokoakin sen verran että sillä pystyi ajamaan.
    Tuo Nissanin protoviritys on siitä typerä ettei tuota voi ladata. Tai siis sitä ladataan vain bensalla.
     
  12. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos et ole huomannut niin tämä keskuslunpätkä on sähköautoihin liittyvä. Missä täällä muualla olen muka tuputtanut sähköautoa? Tässä säikeestä siitä kuuluu keskustella, ja enemmän tässä keskustelusäikeessä tuputetaan dieseleitä tai bensa-autoja.

    Jos sähköauto ei kiinnosta, miksi pitää tulla edes koko keskusteluun?

    Tuo uskovaisuusjuttu on aika väsynyt vitsi. Varmaan joskus aikoinaan se siltä saattoi näyttää, nyt sen käyttäjät alkavat itse vaikuttaa hartaalta körttiläisuskovalta joka ei sivuilleen katsele vaan painaa eteenpäin niillä opeilla mitä esi-isiltään kuuli vaikka maailma muuttuu ympärillä.
     
  13. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Fisker Karma oli tuolla systeemillä jo 2011.

    Mielestäni kaikkein fiksuin systeemi. Polttomoottori on kuin liikkuva latausasema, sen toiminta voidaan optimoida generaattorin pyöritykseen. Sähkömoottorit voi integroida napoihin ilman tarvetta mekaaniselle voimansiirrolle.
    Sähköjarrulla voi regeneroida virtaa, yöllä voi ladata töpselistä ja pitkällä siivulla polttis vahtii jottei akku tyhjene.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Huonoa tuossa on polttomoottorin surkea hyötysuhde ja huollontarve. Napamoottorit kuulostaa hyvältä idealta mutta niistä aiheutuu suuri jousittamaton massa. Ja se taas tuhoaa ajomukavuuden epätasaisella alustalla sekä huonontaa ajettavuutta muutenkin. Hyvä puoli on jokaisen moottorin erillinen ohjaus.
    Nykyisin tuo hoidetaan nelivetoisissa sähköautoissa kahdella tai kolmella moottorilla + alennusvaihteella ja vetoakseleilla. Päästään pienemään massaan, halvempaan hintaan eikä pilata ajettavuutta.
     
  15. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ahaa. Fisker Karman aikoinaan näinkin Suomessa, oli tilaajalla moinen. Pitihän sitä sillon käyä ihmettelemässä ihan vieressä kun tuli esittelemään.
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tekniikan Maailman mukaan tammikuussa 2021 rekisteröitiin 9373 uutta henkilöautoa, joka on -13,2% vähemmän kuin tammikuussa 2020. Autokannan keski-iäksi tulee tällä hetkellä 12,5 vuotta.

    "Sähköautoarsenaali pistettiin maailmalle joulukuussa, sillä tammikuussa kolmenkymmenen eniten rekisteröidyn automallin joukossa ei ole yhtään sellaista, joka olisi vain sähköauto."

    Koko juttu:

    https://tekniikanmaailma.fi/tm-anal...ivat-tammikuussa-skoda-octavia-oli-suosituin/

    Sähköauton läpimurto tapahtunee myöhemmin, tällä hetkellä siitä ei ole ainakaan rekisteröintien perusteella nähtävissä pienintäkään merkkiä.

    Suurin yksittäinen syyllinen tuohon on autovero, josta ei haluta luopua veropoliittisista ja ideologisista syistä. Jatkuva leipominen veron ympärillä siirtää henkilöauton hankintaa tulevaisuuteen eikä siinä Ministeri-Mikkosen kommentit ainakaan auta asiaa.

    Saattaapa olla niinkin, että sosialistisessa onnelassamme asuminen ja eläminen on jo niin kallista, että uusi auto kuulu yhä harvemman kansalaisen prioriteetteihin.
    Tien päällä näyttää Korealaiset merkit tehneen suurimman valloituksen, KIA ja Hyundai ovat jo kiinteä osa katukuvaa.

    Korona ja etätyö toki verottavat uusien myyntiä. Olisin kuitenkin huolissani, jos toimisin uusien autojen kaupan parissa työni puolesta. Kesy veikkaus, ettei vuonna 2021 myydä 80000 uutta autoa ja trendi on alaspäin. Käytettyjä voidaan reisteröidä yli 50000 kpl.

    IS
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Sähköautoissa ei juurikaan autoveroa enää ole, esim teslassa on mallista riippuen autoveroa korkeintaan pari tonnia
     
  18. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Aikaisemminkin olen todennut, että sähköauton läpimurtoon tarvitaan laajempi sähköautomallisto. Mikäli perusfarmariautoja saisi sähköautoina, uskoisin että sähköautojen myynti lisääntyisi. Hinnoittelu on vielä toinen ongelma, sähköauto on kuitenkin kalliimpi kuin bensa-auto, joten hyötyä ei moni näe. Miksi maksaa enempi, jos jonkin ajan päästä vaihtaa taas uuteen ja sillä välin on taas tekniikka kehittynyt.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  19. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ja sitä myöten reippaammat katteet...
     
  20. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Miten Suomen autoverotus liittyy autosta saatavaan katteeseen?o_O

    Nyt meinaan ollaan jännän äärellä..
     
    isalmela tykkää tästä.
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!