1958 Chevy Brookwood custom

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Seevu, 30.8.2020.

  1. Ihan tarkkaan en kyllä ymmärrä tätä dampperikeskustelun ydintä. mutta alkupeäinen lienee ollut tän näköinen:

    [​IMG]
     
  2. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Se alkuperäinen on sellainen teräslaippa mihin tulee hihnapyörä kiinni. Ei siis perinteinen dampperi. Mä olen lätkinyt dampperin tilalle ja pitkän vesipumpun.

    Oisko niin että lyhyellä vesipumpulla on aina toi teräslaippa?
     
    Seevu tykkää tästä.
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kaverin kanssa aiheesta väännettiin. Sanoi, että on pakko kikkailla ton laipan kanssa jos haluaa 283:n (62-64 tuo oma) hihnat laturille ja tehostimelle. Ei kuulemma saa muuten sopivia hihnapyöriä?! Muistaisin kyllä, että 1963 327ssa oli dampperi ja ohjaustehostin+ilmastointi. Kampuran päässä ei ole kierrettä.

    -J-
     
  4. Tossa yläpuolelle linkkaamani kuvan linkissä on keskustelua ja kuvia. Siitä tämäkin kuva:

    [​IMG]
    This pic is off a supposedly unrestored '63. Im not sure when the holes around the edge started, or whats considered correct.

    Oliko sulla noin siinä -63:ssa?
     
  5. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Normaali dampperi, pitkä vesipumppu ja normi hihnapyörät. Jos haluat oman aikakauden laturin pukin sarviin kiinni ja tehostajan niin voi olla että just näin on.

    Minä laitoin laturin niin kuin uudemmissa apparin puolelle ja tehostajaa shimmailin paikalleen.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Hmm, mulla on kunnostuksen alla justa kaverin museo '67 327. Perinteinen dampperi n.6", lyhyt vesipumppu, ohjaustehostin, (vaihtovirta)laturi pukinsarvessa...
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Niin se taitaakin olla että vesipumpun ja kampuran hihnapyörissä on se offset eri vesipumpuille. Lyhyelle vaan taitaa saada huonosti aftermarket pyöriä.
     
  8. trifive

    trifive Gearhead

    Jep on eri offset pitkälle ja lyhyelle konstruktiolle. Pitkän ja lyhyen vesipumpun hihnapyörät ei käy ristiin. Molemmat siivat pitää olla joko lyhyttä tai pitkää mallia. Muuten ei ole samassa linjassa. Tämä on tullut kantapään kautta opittua.

    Pitkälle ja lyhyelle vesipumpulle on kummallekin saatavilla sekä dampperin että vesipumpun hihnapyöriä. Näitä 1,2 tai kolmeuraisena. On peltistä, mustaa ja kromattua sekä alumiinista. Syöttäkää vaikka ebayn hakukenttään SBC pulley kit. Tarjontaa löytyy.

    Sitten vielä ihan ensimmäisissä SBC damppereissa hihnapyörä on kiinni niiteillä.

    Ja dampperin asennus korjauskäsikirjan mukaan tuurnalla kanssa lyömällä. Ei sitä sinne oikein muutenkaan saa, kun kierrettä ei ole kampurassa. Lämpöä ei voi käyttää, kun stefa sulaa.
     
    impala-63 ja Seevu tykkäävät tästä.
  9. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Tällainen kuljetettiin Loimaalta (kiitos vaan):

    [​IMG]

    Sorvissa pyöräytin tiivistepinnan sileäksi ja kulmista siistin pienoisia kolhuja pois. Lasikuulaa perään.

    Samasta kuljetuksesta ostin vahingossa tällaisen ruorin:

    [​IMG]

    Oli sinivalkoinen, mutta nopeasti testasin ja helpostihan se kiillottuu.
    Tööttikehä viiskasin oma, mutta sopii tuohon aika hyvin.

    Iltapäivän maakuntamatkalta mukaan tarttui lisää roinaa. Mm. tällaiset kolme:

    [​IMG]

    Samalta reissulta PG:n turbiini ja 283:n hyvä kampura.

    Illalla vielä vaimon kanssa värkättiin pajalla. Mä hakkasin peltiä ja vaimon pistin puhaltelemaan osia.

    Mukavan näköistä tulee.

    [​IMG]

    -Jake-
     
    rekkamies, sleepercooler, esmi ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. fmila

    fmila Gearhead

    Juu, ei sitä muutenkaan voi liekillä lämmittää, sulaa se vulkanointi siitä ulkokehältä (siis jos on uudempi ja isompi limppu). Olen itse sen aina kuumassa vedessä lämmittänyt, niin menee nätimmin paikalleen. Parikin kertaa oon myös vanhempaan akseliin kierteen tehnyt, jotta sinne saa pultin kiinnitystä helpottamaan ja varmistamaan. Tiedän myös tapauksen kun se ulkokehän limppu on poistunut paikaltaan ja jysähtänyt jalkakäytävän yli talon seinään. Bensaputkikin on joskus saanut osumaa, mutta onneksi ei sentään mitään vakavampia henkilövahinkoja ole mun tiedossa.

    t. AM
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Kuumailmapuhaltimella lämmitys pitäisi myös riittää.

    Sain kaverilta mukaan porausohjurin, jonka kanssa oli omaan akseliin tehnyt reiän. Kuulemma kovaa kamaa akseli. Voisi varmaan koittaa porailla omaan ja toivoa, että kaverilla oli vaan tylsät terät (11kpl.). Varmistus olisi kyllä ihan hyvä juttu.

    -J-
     
  12. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Voihan sen akselin viedä koneistajalle että vetää sinne samalla kierteen. Sorviin vaan
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Luulempa että tässätapauksessa tuo koneistaja on tuo Seevu sähköporan kanssa, kun kerta porausohjurikin on hyppysissä. Pienet kierrokset ja pieni syöttö, samaten kierretappi vähän eteen ja sit pakkia. Porasta kun lähtee nurkat, niin eikun terottaa vaan uuestaa, jotai mönjää kantsii käyttää porates ja kierteityksessä. Ja saattaahan se olla ettei toi 283 kampura nyt niin kovin sitkeetä oo, tuskin se kuitenka taottua kamaa on...
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Eikös 283:t ole ainakin pitkälle 60 luvulle kaikki taottuja, viimeisimmissäkin suurin osa takoja.
     
    Gary Grand, Seevu ja lordC tykkäävät tästä.
  15. lordC

    lordC Gearhead

  16. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Ootko kokeillu painosorvata niitä takavalon kehyksiä? Vai joko sait tehtyä mieleiset?
     
    Seevu tykkää tästä.
  17. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Painosorvauskin ollu mielessä, mutta taidan "tyytyä" tuohon kuppiin. Nyt kun on halkaisija tiedossa ja muutaman harjoituskappaleen tehnyt, niin uudet syntyy aika äkkiä. Tietty kun ne näkee auton per*iissä livenä, niin taas mieli muuttuu :eek::D

    Näin on. En ala konetta purkamaan yhden kierteen takia. Porailen itse, jos se nyt sen vaatii. Mulla on (yllättävän)hyvä Lidlin teroituskone pajalla;)

    Eilen sain vihdoinkin ovien välin tilkittyä. Kolmannen kappaleen kelpuutin. Jokaisen koputteluun meni oikeastaan yksi päivä, joten ei se ihan sormia napsauttamalla syntynyt. Meikäläisen ensimmäinen isompi suorasta pellistä tehty korin osa, niin olen ihan semityytyväinen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Etuovea ei ole säädetty ja takaovi puhalluksessa, mutta aika hyvältä näyttää muodon suhteen.
    Ja nyt kun kuvasta katsoo, niin pientä naputtelua vaatii alasaranan kohdalta. Ei paha.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Takakynnykseen tinaa.

    [​IMG]

    -Jake-
     
    rekkamies, Visa, Vuppe ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Koko ajan jotain pientä väkästystä..

    Kaasareista kuusi on puhallettu ja irrottelin suuttimia ja emulsioputkia. Suuttimille piti tehdä irroitustyökalu ja putkien irroitukseen sorvailin pienen levyn. Putkiin kierretään alkuun pari kierrettä M3 tapilla ja vängätään kierretangon/ruuvin ja mutterin kanssa pihalle.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Peltihommat tietenkin jatkuu. Kolmesta ovesta kahvojen ja lukkojen reiät ummessa ja vihdoinkin sopivan kokoiset takalamppuhässäkät. Väliin mahtui tietysti esim. planishinghammerin vasaran uusiminen ja katkenneen ylävasteen korjaus messingillä jne. pientä.

    [​IMG]

    Siistiltä näyttänyt takakylki ei sitten ollutkaan niin siisti. Vasarointia, ulosvetoa, tinausta. Hiominen kesken.

    [​IMG]

    Piti käydä hakemassa kattoon äänieristettä, että saa tukea pintapellille, ennen kuin alkaa hiomaan. STP Black Goldia lähdin Motonettiin hakemaan, mutta eipä tietenkään Salon Motonetissa ollut sitäkään. Hifikulmastakin STP loppu, niin ostin sitten toista merkkiä.
    Paksuus juurikin hyvä pintapellin ja tukirautojen väliin.

    [​IMG]

    -Jake-
     
    rekkamies, isalmela, esmi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Oletko tutkinut noita suuttimia, että onko ne kaikki samaa kokoa vai onko ne keskimmäiset eri kokoiser?
     
  20. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Vasta yhdestä irti (47 oli). En vielä ole ihan täysillä perehtynyt römpereihin, kun on tuota muutakin puuhaa. Korjaussetit on tilattu, vähän lueskeltu ja videoita katsottu.

    -J-
     

Kerro tästä muillekin!