Voyagerin vaihteisto nytkähtää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja dunkel, 14.7.2021.

  1. dunkel

    dunkel Gearhead

    Moi kaikki!

    Kyse on Chrysler Grand Voyagerin vm 2001 automaattivaihdelaatikosta…

    Liikkeelle lähtö, ajo ja kaikki toimii kuten yleensäkin mutta aina joskus kun hidastan ja jarrutan (vaikka liikennevaloihin) niin juuri pysähtymisvaiheessa - joskus - vaihteisto nytkähtää. Ennen tätä ei tapahtunut.

    Onko mitään arvausta mistä on kyse tai mikä on rikki?
    Voiko tällaista korjata?

    Kaikki ehdotukset ja vinkit tervetulleita. Iso kiitos jo etukäteen.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Stratuksessa oli sama loota ja kyllä se "selkäänpotku" oli vähän niinkuin ominaisuus.
    Ei auttanut öljynvaihdot, merkkiliikkeen pikaopetukset (auto testerissä)
     
  3. dunkel

    dunkel Gearhead

    Kiitos kommentista… kaiken lisäksi minulla on hämärä muistikuva, että tässä samassa Voyagerissa tai jossakin aikaisemmassa oli sama ilmiö mutta asia jotenkin poistui. En muista mitä tapahtui.
    (Vuosien varrella kahdesta Voyagerista on hajonnut vaihdelaatikko mutta ne ovat eri tapauksia.)

    Katsoin vaihteistoöljyn määrän eilen illalla ja nyt uudelleen aamulla. Tasaisella pihalla, auto huoneenlämpöisenä. Mittatikun mukaan vaihteistoöljyä on liikaa.
    Olen varma siitä, että itse en ole lisännyt öljyä, enkä usko jonkun lisänneen salaa. Miten öljyn määrä on voinut lisääntyä? Öljy näyttää, haisee ja maistuu (?) tavalliselta - kuten aina.

    Onko tuo öljyn määrä ongelma? Selittääkö se jotakin?

    Jos tulee jotakin mieleen niin kaikki tieto otetaan kiitollisuudella vastaan.
     
    Muokattu: 15.7.2021
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Vanhemmissa laatikoissa öljymäärä tarkastetaan moottorin käydessä ja vaihde P-asennossa. Sammutettuna näyttää liikaa.
    Mites noin uusissa laatikoissa katsotaan öljymäärä?
     
  5. dunkel

    dunkel Gearhead

    Ahaa, mitenköhän tuo onnistuu. Täytyy tutkia ohjekirjaa. Kiitos vinkistä.
     
  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Joo ja sitten oleellinen merkitys on myös öljyn lämpötilalla, sekin on ainakin vanhemmissa nimenomaan käyttölämpöisenä, eli vasta sitten kun on ajettu ihan kunnon lenkki ja laatikkoöljy on kunnolla lämmin, niin saa oikean mittaustuloksen. Toisenmerkkisessä uudemmassa katsotaan öljynlämpö testerillä ja kun sen todetaan olevan 80 astetta C, niin öljyntaso tseikataan tikulla (moottorin käydessä), mutta Voyagerista en tarkemmin osaa sanoa. Ja kaikissa automaateissa, mistä itse olen tasoa mitannut, pitää myös juuri ennen mittausta käyttää valitsin hetken aikaa pakilla ja ajoalueilla, ennen kuin laittaa sen mittauksen ajaksi P:lle.
     
  7. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin no se jäi mainitsematta, että on joissain tikuissa myös erikseen mittajanat kylmälle ja lämpimälle öljylle.

    Kattelin vielä tuollaisen videon aiheesta:


    Mutta olen eri mieltä siitä, että jos vaan tyhjäkäynnillä lämmittää moottorin siihen asti, että moottori on käyntilämpöinen, että se riittäisi. Varsinkin, kun pitää vaihteistoa N:llä tai P:llä ja kaasuttelee paikallaan moottorin about kylmästä käyntilämpöiseksi, niin laatikon öljy ei millään sillä menolla ole vielä niin lämmintä, että se olisi HOT-asteikolta mitattavissa oikein.

    Mutta tuon filmin tikustakin näkee, että sillä öljyn lämpötilalla on iso merkitys siihen, että mihin öljynpinta laatikossa sijoittuu.
     
  8. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

  9. dunkel

    dunkel Gearhead

    Ensinnäkin SUPER-iso-kiitos hyvistä vinkeistä ja varsinkin vaihteistoöljynmittausvideolinkistä.
    Suoritin tarkan ja huolellisen vaihteistoöljynmittauksen videon opastuksen mukaan ja - kas - vaihteistoöljyä väärä määrä. Vaikka juuri olin mitannut! Nyt on tarkasti ja täsmälleen oikea määrä, oikeata öljyä. Hyvä. Kiitos.

    MUTTA, harmikseni nytkähtely jatkuu. Syy ei ole vaihteistoöljyssä tai sen määrässä. Kun katson tarkasti niin nopeusmittari väpättää välillä. Resetoin nopeusmittarin. Nopeusmittarin viisari väpättää silti aina välillä.
    En tiedä liittyykö nopeusmittarin väpätys siihen, että moottorijarrutuksessa vaihdelaatikko nytkähtää väärin alaspäin vaihtaessa…

    En ole varma muistanko oikein vai en mutta voi olla, että aikaisemmin oli samanlainen vika ja syy oli jokin anturin johto tai liitos. Onko tästä mitään tietoa tai ideaa? Onko vaihdelaatikossa tai vaihdeohjaussysteemissä jokin johto, anturi tms, joka aiheuttaa tällaista?
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    Siinä on 2 nopeusanturia, ovat edullisia ja helpot vaihtaakin.
    Lähtevät ihan pyörittämällä irti.
     
  11. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ketjun aloittajan Chrysleri seisoo jo tuossa mun pihalla, taas, johan siitä olikin melkein kolme vuotta kun herran olin nähnyt, terveisiä vaan, tällä viikolla vielä selviää lisää, yhden Nitron vaihteistovian tänään korjasin jo ja ton 300C:nkin olisin jo ottanut sisään, mutta ei ollu akussa ketään kotona, yhden TJ-Wranglerin puomitin sisään, ja nyt on siitä vika selvillä, kunhan käynnistetään/käynnistyy niin pukkaan (eikun ajan) sen ulos odottamaan osia ja jos se 300:nen sitten jo käynnistyis, sen jälkeen Voikun vuoro....
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Uusin Output speed sensorin ja ei ainakaan koeajolla tullut vikaa päälle...

    Eipä se 300C käyntiin lähteny, joten sille en sitten tehny vielä mitään....
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Chryslerin laatikoista en mitään tiedä, mutta joskus gm lukkoturbiini on liian aktiivinen, ja irtoaa vasta vähän ennen pysähtymistä, ja aiheuttaa takapotkun.
     
  14. dunkel

    dunkel Gearhead

    Kiitos vastauksista, neuvoista ja kiitos hyvästä korjauksesta.
    Kyllä on helppo ajaa kun vaihdelaatikko toimii :) Mahdottoman hyvin toimii vaihdelaatikon nopeusanturi :-D
     
    TimoN ja JAMANT tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!