Ram pickupin rekisteröinti katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja velmu20, 12.11.2021.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuntuu tosiaan olevan asemakohtaisia eroja, jotkut on saanut katsastettua ilman sermiä, mutta ainakin omani kanssa tuli hylsy.
    Sermin (siis kaari + verkko) laitoin, ja sillä meni läpi.

    Lavalla olevista kiinnityslenkeistä eivät olleet kiinnostuneita, vaikka ne eivät varmasti ole minkään direktiivin mukaiset (ovat alkuperäiset) ja määräkin on vain 4kpl.
     
  2. velmu20

    velmu20 1st gear

    Mikä estää vai estääkö mikään ettei joku yrityksen omaava henkilö ”testaa mittaa ja laske” lenkkien kestokykyä. Kun ei tuohon mitään lupiakaan näy olevan haettavissa toisinkuin kuorkin nopeuden rajottimen tarkastukseen ja päästömittauksiin.

    kiitos mcmies, toi selvensi paljon asiaa.
     
  3. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Tiedä nykyään, mutta 10v. taakse päin se ohjaamon suoja sai olla irroitettava. Omassa autossa ollut paikoillaan vain sen kerran kun rekisteröinti katsastin. Osan aikaan kate päällä, niin ei se sopisi olemaankaan aina paikoillaan. Silloin riitti ihan oma allekirjoitus lappuun kun oman yrityksen nimissä sen tein. Mut siitä on tosiaan se 10v. Ymmärsinkö väärin vai koskiko nämä uudet säännöt vain "uusia" autoja, Tuon päiväyksen jälkeen käyttöön otettuja autoja?
     
  4. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    https://www.skal.fi/fi/ekuljetusyri...armistamisen-maaraykset-muuttuvat-huhtikuussa

    "
    Kappaletavarakuljetukseen valmistetuilta kiinteiltä kuormakorin ja vaihtokuormakorin etu- ja sivuseiniltä vaaditaan standardin SFS-EN 12642 XL- tai L-koodin mukaista lujuutta, jos kuorman varmistaminen perustuu seiniin tuentaan. Vaatimus koskee tavallisia kuormakoreja, joilla kuljetetaan rullakoihin tai kuormalavoille pakattuja tavaroita.

    Vaatimukset eivät koske avolavoja tai muuta kuin kappaletavaran kuljetukseen valmistettuja umpikoreja, kuten esimerkiksi hakekoreja."


    Itse olen sitä mieltä, että katsastusmies tekee virheen jos vaatii etusermin avolavaan. Koska sellaista ei tarvitse olla, ja jos tarvitsisi olla, koko kuormatilan pitäisi täyttää SFS-EN 12642 XL- tai L-koodin, eikä mikään avolava niitä täytä.

    Nämä ovat siis kuormakoreja joissa ei edes tarvitse kuormaa sitoa, vaan seinät ovat tarpeksi kestäviä (ja täyskorkeita) kuorman tukemiseen, esim umpikaappi.
     
    Muokattu: 24.11.2021
  5. velmu20

    velmu20 1st gear

    uudet säännöt koskee rekisteröinti katsastuksia. Olkoon auto sit vissiin kuinka vanha tahansa.
     
  6. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jep. Kuormakoripäätös tuli 1982, sitä ennen ei tainnut olla tämäntyyppisiä vaatimuksia ollenkaan. Eli 1982 ja sitä uudempia tämä vaatimus koskee.

    Korin lujuus (XL- ja L-luokitus) on eri juttu kun nämä sidontapisteet, korinlujuusvaatimus ei koske pickuppeja.
     
  7. T5

    T5 Gearhead

    Noniin. Eli tässähän tuli se itseä kiinnostava tieto. Ennen -82 valmistettuja kuorkkeja tämä sidontapisteiden lujuussysteemi ei siis koske?
     
  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    jos tämä oli puolisuoralainaus mun viestiini niin kyllä, mutta toin sen asian siksi tuossa julki että nyt tavallaan kuormakorit on jaoteltu kolmeen kategoriaan, niihin joissa kuorman varmistaminen perustuu sitomiseen (esim nämä jenkkiavolavat) ja niihin joissa tuentaan(esim umpikaapit). Se kolmas on sitten raakapuu eli ns. tukkiautot, joissa täytyy olla myös se etusermi.

    Ei ole mitään sellaista mallia enää, että täytyy olla x-kestävä etuseinä ja niiden lisäksi x-kestävät sidontalenkit. Saati että niillä voisi jotenkin kumota toisaan, kuten nyt näyttää jotkut inssit tekevän. Vaikka ois avolavassa etusermi, niin se ei poista sidontapisteiden vaatimuksia. Mutta koska isoissa osassa kevytkuorkeista kantavuus on alle 2000kg niin vaatimukset eivät ole niin tiukat.

    Se taitaa kuitenkin olla, että jos otteeseen on merkitty etusermi/ohjaamon suoja, niin sitä ei saa poistaa omin luvin, vaan se vaatii muutoskatsastuksen ja sitten varmaan tsekataan ne sidontapisteetkin.
     

Kerro tästä muillekin!