Omituisin vastaan tullut vika!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Blindboy, 24.8.2007.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Mulla meni kahdeksan männänrengasta poikki.

    Syyksi ilmeni aloittelijana oma moka, jossa en ollut käytettynä ostamiiini takomäntiin ymmärtänyt tilata männän uraan nähden oikean paksuisia renkaita. Tilasin vain SBC 4.030" spekseillä US Partsista renkaat, jotka olivat hyllytavaraa.
    Poraus ja päittäisvälys olivat kunnossa, mutta väljän mitoituksen vuoksi rengas itsessään pääsi hiukan hölskymään urassaan.

    Tästä seurasi se, että jokaisen männän keskimmäinen männänrengas oli järjestäin katkennut suunnilleen 20-30mm katkaisukohdastaan. Tästä ei seurannut onneksi vaurioita sylintereihin, eikä metallia öljyn joukkoon. Männät sen sijaan menivät vaihtoon, koska männärenkaiden urat olivat tämän johdosta selvät.

    Vian huomasin, kun vastikään kasattu moottori huohotti kuin höyryveturi. Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin ottaa auki.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin joo, kerran ajeltiin tuolla kylillä yhdessä risteyksessä alkoi buickin latausvalo kiilumaan ja remmi vähän ujeltamaan. Sehän nyt oli aika normaalia se remmin ujellus ja ajattelin, että pitääpä kiriä hihna.
    Siitä isäukon luo ja pelti auki, eipä kiristelty kun se alumiininen (oldsin kone) laturin jalka oli kolmessa osassa.
     
  3. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Omistin pensa mesen peltipakosarjalla joka vuoti.Otin nippuna irti kaasareineen,irroitin sen yhden piuhan jonkinlaisesta mangneetti venttiilistä/sulkijasta.Laitoin paikoilleen eikä käynnisty.Soitin kaverin,auton myyjän,tutkimme yhdessä ja hän sanoi onko kaasarin johto paikallaan.Tottakai,yksi johto harvoin menee väärin.Eikä käyntiin,vain kaasariin laitettu bensa riitti sekunneiksi.Sitten teimme ratkaisun ,otimme johdon irti ja heti käyntiin.Eli sen mangneetti jutun toiminta oli muuttunut päinvastaiseksi mitä oli ennen kaasuhitsausta.Eipä kukaan ole vielä antanut selitystä tapahtuneelle ilmiölle.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olisko semmonen venttiili, joka vaihtaa tilaa sähköpulssilla? Ei saa jatkuvaa virtaa, ainoastaan pulssin. Ja tuossa kohdassa meni yksi pulssi liikaa/liian vähän.

    Sen kaltaisia venttiileitä löytyy mm kosketuksettomista hanoista. Toimivat pattereilla, koska tuollainen ohjaus ei vie paljoa virtaa.
     
  5. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Yksi omalaatuinen tapaus oli kun aloin pitkän viikonlopun alkaessa huoltaa opiskeluaikaista työmatkakulkinettani. Kun nostin virranjakajan kannen pois paikaltaan, niin löysin hetkeä aikaisemmin niille sijoilleen pysäköidyn Kadetin virranjakajan sisältä useisiin kappaleisiin hajonneen pyörijän. Tilanne oli sikäli hankala, että silloinen tukikohtani sijaitsi melko kaukana saaristossa, mutta hirveänä onnenkantamoisena opiskeluaikainen kämppis oli just sinä viikonloppuna tulossa jazzfestivaaleille, ja koukattiin sitten Kirjuriin mennessä marmorilta mulle uusi pyörijä.

    Toinen hiukan huvittava oli se kun Golffi alkoi yhtäkkiä kuluttaa kohtalaisen paljon öljyä ja se öljy katosi jättämättä mitään jälkiä mihinkään, vain täysin kuivaan kohtaan pysäköimisen jälkeen asfaltille jäi pennin kokoinen öljyläikkä. Jossakin vaiheessa vika kehittyi sen verran, että öljyvuodon saattoi havaita tyhjäkäynnilläkin. Se öljy ryöppysi ulos pääjohtosarjasta ja vika oli tietysti kannen öljynpaineanturi, johon oli varmaan huollossa kopautettu jollakin. Se työnsi ajon aikana sitä öljyä suojakuoren sisällä sinne johtosarjaan josta se vuosi alimpana sijaitsevan toisen paineanturin suojakuoren kautta suoraan kadulle.
     
  6. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Öljyvuodot on joskus hankalia paikantaa, yhtään ei helpota kun hihnapyörät ja ajoviima roiskii öljyä minne sattuu. itse olin ajellut Chevyn pikkulohkolla satunnaisesti ja yleensä kevyellä kaasulla kaupunkiajoa ja aika vähän enkä kiinnittänyt huomiota öljynkulutukseen. Sitten huomasin että maantieajossa sitä meni luokkaa litra sadalle. Moottori ei savuttanut eikä tiputtanut tyhjäkäynnillä eikä paikallaan ollessa kaasutellessakaan, pohja oli kyllä hyvin öljytty. Lopulta googlaamalla huomasin että bensapumppua asentaessa pitää tukkia kaksi kierrereikää ja joskus se unohtuu, ja niin oli näköjään tässäkin käynyt kun auton myyjä kertoi vaihtaneensa pumpun hiljattain. Löytyihän siitä pumpusta kaksi ylimääräistä kierrereikää jotka tukkimalla öljynkulutus laski aika tavalla.
     
  7. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Quora-sivuston autofoorumilla oli muuten aika hassu vian syy: laturin diodit vähän vuotivat väärään suuntaan niin että läpi pääsi himpun verran vaihtovirtaa. Ja sen takia sähköohjattu vaihdelaatikko reistaili, eikä vikaa meinattu löytää millään, oli vaihdettu uusi laatikkokin.
     
  8. artz

    artz Gearhead

    Piti lähteä koeajolle mutta startti ei inahdakaan vaikka edellisenä päivänä auto ajettu niille sijoilleen ilman oireita. Tarkistin alkumetreillä että lattiashifteri oli varmasti P asennossa, ja vähän varmuudeksi heiluttelin keppiä edestakas, vaan ei vieläkään elon merkkejä. Auton alle ryömimällä katsomaan miltä startti näyttää, ja hyvältähän se näytti ja johdotkin kuosissa. Kokeilin vielä ruuvarilla startata auton alta. Lopulta löyty vika kun vahingossa kuskin jalkatilassa könytessä pää tais osua rattitolppaan, ja tajusin et siinä oli rattivaihteiston koneistot paikallaan, keppi ja vivusto vaan purettu kun laitettu shifteri lattialle. Se P tunnistin oli tietty jätetty kiinni sinne rattitolppaan ja oli vahingossa menny pois "P" asennosta
     
    deeäxä tykkää tästä.
  9. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Yks vaikea vika oli kaverin Alfa Romeossa. Se sytytti ABS:n vikavalon aina vaan jonkun epämääräisen vikailmoituksen kanssa 10 km ajon jälkeen. Tiesin heti, että se sietää esim. väärän kokoista varapyörää juuri tuon 10km mutta huomauttaa sen jälkeen vienosti että rengastukselle olisi jo syytä tehdä jotakin ja kehotinkin mittaamaan pyörien ympäryysmitan. Ei ollut vika renkaissa vaan ABS-anturin seuraamassa nappulakehässä, jossa oli yksi nasta jäänyt valussa aavistuksen vajaaksi.

    Rellun Meganessa taisi olla niitä kehiä kahdella eri nappulalukumäärällä. Siinäkin on aika viheliäinen vikalähde keksittäväksi!
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ite kans muutaman saanu noita antureita vaihtaa VAGineisiin, kun alkaa puskea öljyä anturin läpi.
    Toinen on etupyörän laakerit. Lähet liikkeelle ja käännät rattia, niin syttyy ABSin merkkivalo, kun etupyörän laakerissa tarpeeksi väljää, niin herjaa.
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuosta ABS:stä tuli mieleen Lancia Thema, joka alkoi sytytellä ABS:n vikavaloa. Anturit mitattiin, hammaskehät tarkistettiin, johtosarja tarkistettiin, ei missään mitään. Boschin varhainen systeemi, josta ei saanut millään tavalla vikakoodeja ulos, ei edes valoa vilkuttamalla. Ohjausyksikönkin tinailin uusiksi, vaikkei mitään näkyvää vikaa ollutkaan. Tietokoneen äänikorttia käyttävällä oskilloskooppiohjelmalla tutkin antureita, ja nekin näytti ihan järkeviä.

    Paitsi takapyörän anturin kanssa touhutessa huomasin äkkiä tulevan epämääräistä sahalaitaa. Taakse oli joku askarrellut kattopellistä uudet jarrukilvet, ja kiinnitys oli mitä oli. Kun kilpiviritelmä alkoi värähtelemään, otti anturi siitä häiriötä.
     
    jknR tykkää tästä.
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Asiakas kertoi ettei ilmastointi toimi.

    No eipä ihme. Joku kotiseppä oli asentanut moottorin letkulämmittimen ilmastoinnin letkuun.

    Tuli kuntoon samana päivänä. Ei sitten tehty mitään moottorin talvilmmitykselle. Enkä kysynyt oliko itse asentanut.
     
    isalmela, jknR ja impala-63 tykkäävät tästä.
  13. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Niin tuota, on sanottava Mersumies nyt olleeni jo useamman vuoden! Diisseleitä! V6 oikein varmatoiminen on kyllä juu! Oikein mukavia ovat olleet ajoltaan, kohtuullisen pieniruokaisia ja tehokkaita.

    Aikaisemmin W211 ja sitten W218 oli. No juu, mullahan nälkä kasvoi syödessä ja mää semmosen Ässämersun W222 sitten ostin.
    Nelivetohan tumpulalle kuin minä piti olla ja valkoinen väri ja vaalea sisusta!

    Joo,semmosen sitten hankin.No eikös vittu tullut semmonen vika, nääs tässä jo Ad Blue systeemit oli. Noo, sitten tuli, koko SCR katalysaattori vaihdettava merkkihuollon mukaan. Kustannus siinä kolmen tonnin hujakoilla!

    Siis tutkimuksissa oli ja semmonen oli kustannusarvio. Noh, oli ne kai vissiin sitä sitten jotenkin tutkineet, ja arvioisin uuden ohjelmankin ehkä laittaneet?

    No mää nyt oon sitten kuitenkin reilut puolisen vuotta ajellu ilman vikajuttuja.:rolleyes:

    Itekseen korjautuvan Mersun siis ostinkin! No, menihän tutkimukseen rahoja kuitenkin! Satkuja meni tutkimiseen kyllä, mutta itekseen korjautui! Kyllä sakemanni osaa!:D
     
    Muokattu: 2.2.2023
    Kalja imuri ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  14. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    N. 20 vuotta sitten hommasin työmatka-autoksi 90-luvun alun Nissan Laurelin. 2,8 RD koneella. (ei siis se lussu ld28, mitä käytettiin kaikenmaailman jenkkivessoissakin.)
    Mittarin mukaan kulki 197km/h. enkä millään saanut siitä 200 irti. Usein yritin. Lähes joka päivä motaria ajaessani.

    Olin matkalla kaverin luokse Espooseen, kun oli tarkoitus lähteä hänen rakennetulla vanilla Tampereelle Hot rod & rock showhun.

    Vasenta kaistaa lämä tiskissä tietenkin päästelin, kun yht`äkkiä meno alkoi hyytyä, ja peilistä näkyi savupilvi. Onneksi edessä oli levähdyspaikka, jonne suunnistin.

    Kun pysäytin auton, niin sammui heti, eikä millään käymään. Soitin kaverille, joka tuli hakemaan mut sieltä, ja päästiin näyttelyyn.

    Sen jälkeen lähettiin hakemaan Laurelia, tarkoituksena hinata pienempiä teitä pitkin mulle himaan. Se lähti käymään, ja jopa kävi ihan hyvin.

    Lähin ajamaan sillä kotia kohti, ja kaveri seurasi vanilla, jos tarvii kuitenkin hinata.
    Ei tarvinnut.

    Myöhemmin luin netistä, että RD28 ei kestä rääkkiä, ja usein tulee kutosen mäntään reikä.
    Johtuen vajaavaisesta öljynkierrosta. RD on siis alumiinikantinen.

    En tutkinut. Laitoin halvalla konevikaisena eteenpäin.
     
    deeäxä tykkää tästä.
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kaverin kanssa ajeltiin pyörillä kohti Rovaniemeä, Karu MC tallia kohti. Kaveri ajeli edellä laina Moto Guzzilla. Simon jälkeen ku alkaa vähän pienempi rajoitus ennen huoltoasemia niin kaverin pyörästä ihan uskomaton sininen savupilvi. Pudotin vauhtia ja ajoin pientareelle, etten aja rikkoutuneen moottorin osien yli. Savun hälvettyä: mitä ihmettä, Mopo Jussi liikkuu vielä! Kaveri ajeli huoltoasemalle, minä perässä, sammutettiin vehkeet. Nauroi mokoma ja sanoi: sanoinko ennen lähtöä että saattaa välillä vähän tupsauttaa :)
     
    deeäxä tykkää tästä.
  16. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tästä tuli mieleen kaveri, joka oli kiinnittänyt kovan jarrulinjan tukivarteen. Sillä lailla!
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tuli aikoinaan vastaan tämmöinen vastahankitussa autossa...
     
  18. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Lukitaan Lancia ja ABS. Mun käyttöautooni ilmestyi kanssa tuommoinen vikavalo ja kun en mä tuollaiselle mitään osaa tehdä, niin päätin tomerana tarkistaa edes sulakkeen, mutta eihän siitäkään mitään tullut kun se oli sellainen suuri ruuvinapasulake. No tehdäkseni edes jotakin sovitin ruuvimeisselin niihin naparuuveihin ja suureksi hämmästyksekseni toinen ruuveista oli löysällä. Valo sammui heti.

    (Master of the universe -fiilis unlocked!)
     
    isalmela ja Rannis tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!