Gen 3 Hemi 5.7, 6.1, 6.2, 6.4 viritys.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fuselage, 27.9.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Melkein mistä vaan, mistä löytyy PSI 1511 jouset, LS porukka käyttää samoja jousia.
    LS 1511 ML Beehive... 1.290" 0.630" 130 lbs @ 1.800" 370 lbs @ 1.175" 384.0" 0.625" 1.100"
    https://www.psisprings.com/products/1500-series/
     
    marko84 tykkää tästä.
  2. marko84

    marko84 2nd gear

    Ilmeisesti toimii orkkis "pohjaprikalla" ja retainerilla vaikka tuolla hhp lukee näin jousien kohdalla: "Springs must be shimmed or use Manley locators to achieve correct height"
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tohon en osaa sanoa. Ristiriitaista tietoa kaikkialla. Osa laittanut suoraan... Osa sanoo, et tarvii ton locator ja myös ehkä venttiilivarren kumit, että ne mahtuu jousien sisään. Shimmien tarve on sit tuurissaan, osuuko asennuskorkeus kohdalleen vai ei.
    Suosittelen että menee myyjän ohjeistuksella.
    Esim Compin koko kitissä tulee noi locator/spring seats yms.
    https://www.compcams.com/catalog/pr...or-dodge-57-hemi-2003-2008-cpg/category/2246/
     
  4. marko84

    marko84 2nd gear

    Juu huomattu et tää koko uudemman sukupolven Hemin virittäminen on ihan arpapeliä. Laitoin ny facebookiin hiuka kyselyä jenkkiauto foorumille jos sattuis joku sellane lukee joka kyseisen muutoksen tehny ja sais selvän vastauksen mikä toimii ja mikä ei:D
     
    Fuselage tykkää tästä.
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Joo ja sit tulee vielä nää vuosi erot, mikä toimii 6.4 koneessa, ei toimi pre-eagle 5.7 yms. Toi sping seat/locator tarve varmaan tulee ihan jousen halkasijasta, et se mahtuu ja pysyy paikallaan.
     
  6. marko84

    marko84 2nd gear

    Joo ja lepuutus vielä sekottaa pakkaa.
    Mut kyllä näitä suomessakin varmasti paljon on tehty, kuitenkin jo 20vuotta vanha moottori kyseessä:)
     
  7. marko84

    marko84 2nd gear

  8. fenix

    fenix 3rd gear

    Tiedän yhden tapauksen, missä katkesi 2 beehive-jousta 40-50tkm. jälkeen.
    Olettamus oli, että saattoi johtua siitä ettei jousen teräviä särmiä ollut hiottu.
    Tiedä siitä.
    Mutta kuinka hyvin noissa katkenneissa tapauksissa on mainittu asennusolosuhteista?
    Tarkoitan onko kansipotero jousella ollut väljä (tuplajousen iso potero) ja ilman aluskuppia tai locatoria jousi päässyt pohjasta "tanssimaan"?

    Itsellä jousta sisältä tukevat locatorit alla ja terävät hiottu.
    Eli kaikki pitäisi olla ok.
    Meinaa vaan tommonen Compin beehiven noituuminen lievästi hiostamaan, jos kyse laatuvirheistä.
     
    Muokattu: 8.4.2023
  9. marko84

    marko84 2nd gear

    Ite miettiny ny pari päivää samaa et jos siellä Comp jouseen tarkoitettu locatori ja retaineri ni luulis kestävän verrattuna vaik siihen et olis pelkkä jousi vaihdettu orkkis pohjaprikalla ja retainerilla. Mut sit taas sekää ei käy järkeen ku ihan varmasti myös PSI tai PAC jousia vaihdettu vakio retainerilla/ilma shimmejä yms mut ne ei oo hajoillu. Tai ainakaan ei niin lähes yhtä usein ku mitä ny compeista lukee.
    Laitoin PSI viestiä kun myyvät tuota jousi settiä minkä aiemmi linkkasin jossa tulee retainerit ja shimmit mukana. Omissa orkkis jousissa ne häkit siinä jousen ympärillä/alla , kysyin sit PSI:ltä et miten niide kans toimitaa ni tuli vastaus et voi käyttää edelleen PSI jousilla niitä häkkejä. Se täs ny sit taas hämää ku jousien mukana tulee niille tarkoutetut shimmit ja nyt sit sanotaa et näitä häkkejäkin voi käyttää ja nehän toimii myös shimmeinä kun tulee sinne jousen alle niin sillohan siellä on tupla shimmit verrattuna jousen asennus ohjeeseen... On kyl jotenki niin sekavaa settiä.
    Ite kyl oletan et häkkejä ei asenneta kun ainoastaan orkkis jousten kanssa.
    Eli nämä: https://www.quirkparts.com/oem-part...valve-spring-replacement-mopar-oem-53021580ae
     
    Muokattu: 8.4.2023
  10. fenix

    fenix 3rd gear

    Tässä oma vanha esimerkki Edelbrockin kannesta.
    Tuplajousien alla vain kovat aluslevyt, jousen alla shimmit.
    Jousien reunoja ei hiottu ja kaivautuivat levyihin.
    Onneksi ei vielä alumiinikansiin.
    Huomasin tuon kun vaihdoin Afr kansiin.
    Silloin tuli locatorit ja hioin jousista terävät pois.

    Mutta tuo on eri juttu kuin jousipoterot olisivat olleet väljät.
    Kunhan halusin tuoda tämmösenkin seikan ilmi.
    Kai tuokin voisi kuormittaa jousta jos tarraa pohjasta kiinni.
    Vai onko rotator retainer ainoa mikä pyörittää jousta?

    https://ibb.co/T8rxh3q
     
  11. marko84

    marko84 2nd gear

    Onko täällä lyöty kasaan vanhalla nokka-akselin pultilla? Unohtu tilauksesta ja suomesta ei tunnu saavan mistään, vai saako?
     
  12. tyly

    tyly Gearhead

    Onkos täällä painettu menemään E85 bensalla, tiedän että noi vanhat koneet toimii ok, mutta mites uudemmat, kyseessä 2011 5.7 ja 2013 6.4 Hemit.

    Ainakin joskus, kun hetken ajelin 392 koneella etanolilla, niin öljy oli hetkessä tosi luirua.

    Nyt olis Flexfuel sarja kytkettynä, mutta tankannu en vielä ole.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    HHP sivuilla sanottas, että vanhan voi käyttää.
    DESCRIPTION
    If you are replacing your cam in your HEMI, you may need one of these if you have problems removing your stock cam bolt. For most cam replacements this bolt is not necessary and you may reuse your stock cam bolt since it is not a torque-to-yield threading. Genuine Mopar Part.

    2003-2008 5.7L HEMI 2006-2008 6.1L HEMI
     
  14. marko84

    marko84 2nd gear

    Kiitos. Just jenkkiosiin soittelin ja selvis et tässä 03-08 non vvt koneessa on lyhyt nokan pultti jonka voi käyttää uusiksi, mut -09 uudemmissa vvt ja paljon pidempi pultti jota suositaan vaihdettavaksi.
     
    Fuselage tykkää tästä.
  15. marko84

    marko84 2nd gear

    Vkl tarkotus alottaa nokanvaihto.
    Jos jollai jotai vinkkejä yms niin saa kertoa.
    Yhen Moparin 383-496 strokerin rakentanu ja veneesee gm 4.3 koneen mut rullanokka itelle uus juttu. Näitä ny ei ilmeisesti tarvi ainakaa sisään ajaa? Vuos sit kansirempan tein ja tarkistin nostajat niin nyt olis tarkotus vaihto tehdä ilman kansien irroitusta. Tässä ei oo lepuutusta. Yläpään tiivistesarja ja pultit on kyllä varalla:D 9.5 olis Autowiressä säätöaika ni katotaa sit pääseekö yli 400hv:D
    Arvailuja voi laittaa lopputuloksesta.
    Edelbrockin pitkät peltisarjat, Compin 112-500-11 nokka, PSI jouset, magnaflow katit, Borla putkisto, sähköiset cutout läpät ennen katteja, coldair intake, MSD puolat+johdot.
    Diablolla tai Hp tunersilla säätö.
    Vakiona tässä se 345hv.
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pessimistinä sanon että 395hp :p mutta toivon et ois 420???.
    Vinkkejä, työntangot kunnolla paikallaan, öljypumpun imuputken o-rengas järjissään ja ajoitus kohdillaan, niin ei kai siinä muuta. Tietysti Reignitedin videot on hyviä oppaita.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Erään Dodge 6.1 Hemin ja A580/NAG1:n säätöjä tässä pähkäilen.

    Asiakas haluaisi, että vaihdelaatikon ollessa Autostick-moodissa vaihde ei vaihtuisi itsekseen (erityisesti kakkoselta kolmoselle). Eli kun ottaa kunnon burnoutit ja sutii ykkösellä ja kakkosella niin jäisi sitten kakkosella sahaamaan rajoitinta vasten täyskaasulla.

    No, siihenhän löytyy parametrit HPTunersista.

    Siis. Periaatteessa. Ne. On. Siellä.

    Mutta ei sitten ilmeisesti olekaan, tai on väärin mäpätty softassa.

    Jotta vaihde ei vaihtuisi, pitäisi vaihdelaatikosta päästä säätämään kaikki ne parametrit jotka pakottavat vaihteen vaihtumisen ylöspäin moottorin tietyllä kierrosluvulla. Vakiona se on 6200 rpm. Ja sitä ei ilmeisesti saa säädettyä ylöspäin.

    Toisaalta moottorin kierrosrajoitin D:llä on 6000 rpm.

    Toisaalta taas täyskaasulla kakkoselta kolmoselle vaihto tapahtuu oikeasti jossain alkaen 6200 rpm.

    No miten se tapahtuu jos D:llä rajoitin on 6000?

    Ilmeisesti siksi, että se ei ole absoluuttinen kierrosrajoitin. Se kun on 6525 rpm. Jolloin täyskaasulla kierrokset sit kuitenkin nousee 6200 paikkeille ja ylikin kunnes vaihde sit ehtii vaihtua.

    No nyt kun moottori antaa suurimman tehonsa 6000 kiekalla, niin jos absoluuttisen rajoittajan laittaa 6100 rpm:ään, niin sitten vaihde ei vaihdu täyskaasulla ollenkaan, koska vaihtopistettä eikä laatikon 6200 rpm:n rajaa saavuteta (ehkä, voi moottori silti kiertää vähän yli maksimikierrosrajan).

    Mikäs ratkaisuksi?

    Automaatin puolella täyskaasu vaatii 98% kaasun asennon. Eli jos ihan vähän nostaa kaasua niin laatikko vaihtaa sit kyllä heti isommalle.

    Eli jos haluaa että laatikko vaihtaa automaattisesti isommalle, niin kaasua ei saa painaa aivan pohjaan. Ja jos haluaa revitellä ja itse päättää vaihteen vaihtumisesta (ylöspäin), niin sit on oltava lappu lattiassa.

    En tiedä olisiko tuossa mitään järkeä.

    Kokemuksia?
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    On niin mieto nokka, että toiminee aika hyvin jo ennen säätöäkin. Päästöistä ei varmastikaan tule ongelmia. Ehkä 40...45 heppaa vakioon lisää.

    Mielenkiintoista varmasti nähdä tuo cut-outtien vaikutus. Nykykatit kuitenkin virtaa aika hyvin.
     
  19. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Ei kokemuksia HP Tunerista. Mutta Autostick vaihtaminen pitäisi saada pois päältä ja sen jälkeen sit säätää kierrolukurajoittimia. Se antaakako se tehdä sen on erijuttu.
    Vaihdelaatikko reagoi hitaammin kuin koneen rajoitin. Tuossa mitä Tranzformer ohjeet puhuu noista. Tranzformerin boksilla sit burnout tai linelock modessa automaattinen ylösvaihtaminen on pois käytöstä.
    Ohjeissa on lisää puhetta miten TCM toimii vakiona yms, jos se auttaa tai avaa.
    https://www.zautomotive.com/product/z_tz_g1/
    AutoUpshift: The TranZformer will automatically upshift for you at a programmable RPM when in AutoStick mode. The TranZformer is factory preset to request a shift for you at 6000RPM, but this can be set to any value by using the ZPU utility, although the TCM will cause a “limp home” mode if RPMs exceed 7000. Keep in mind that this is the RPM at which a shift will be requested; there is delay in the TCM and hydraulic circuits that cause the shift to actually take place later, as the RPMs continue to rise. This can be anywhere from 200-600RPM higher (depending on HP, valve body modifications, clutch wear, etc) so it’s best to set the RPM shift point lower, and use the PeakRPM function to test your car’s delay and adjust accordingly. You can also set Autoupshift RPMs on the fly using steering wheel buttons. With the car in either Park, Reverse or Neutral, press in the cruise stalk and use the volume buttons, or push cruise stalk in and up/down to adjust(on 2011+ Challenger use cruise on/off and page up/down). The tachometer will move to show the new setting, and the new RPM will show in the EVIC display as “RPM:xxxx” where xxxx is the new set RPM. This RPM will be used for all upshifts. Use ZPU if you would like to set the RPMs differently for each gear. This function is usable only if you used a Diablo tuner to disable the factory TCM’s Autoupshift feature, or are using a Mopar Performance TCM (MTCM). If you have an SRT or an 8k tachometer, use the ZPU utility => configure => options and check the 8K Tach box.
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jep, näitä lueskelinkin jo.

    Yleensä joku on jo keksinyt niksin näinkin yleisen automaattilaatikon säätämiseen siten kuten asiakkaat haluavat. Tuo TranZformer on tästä hyvä esimerkki.

    Toisaalta näihin laatikoihin on tarjolla aftermarket-bokseja, joka sekin antaa jotain osviittaa haasteista vakioboksien kanssa.

    Jotenkin harmi, että toisin kuin GM:n vehkeissä, tietoa jaetaan yleensäkin vähemmän. No, mutta bisnes on bisnestä.

    Jos tuota kierrosrajoitikikkaa asiakas haluaa kokeilla, niin laitan sit tänne infoa miten kävi.
     

Kerro tästä muillekin!