Jauhemaalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Bowtie, 11.1.2006.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eli jauhemaalauksesta kyselen, en ainakaan hakusanoilla "jauhemaalaus" ja "pulverimaalaus" löytänyt mitään, eli ei kai aiheesta juuri ole turistu...? Eli, yks moottorinvaihto & konehuoneen siistintä olis varmaan edessä tossa kevään mittaan, ja aattelin että pikkuhimmeleitä (hihnapyörät, apulaitteiden kiinnikkeet jne.) vois kiikuttaa pulverointiin. Osaakos kukaan kertoa noin suuntaa antavasti missä hinnoissa tuo homma pyörii, onko paljonkin arvokkaampaa kun "tavallinen" maalaus? Ja kuka tekee pk-seudulla? Mitä Googlella hain niin lähes kaikilla sivuilla puhutaan teollisuusmaalauksesta, eli noinkohan tekevät yksityiselle muutamaa pikkuosaa? Ja pohjiksi riittänee hiekkapuhallus?
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei se itse maalaus juurikaan kalliimpaa ole, mutta jos väri tarttee vaihtaa niin se on aika iso projekti, kun pitää puhdistaa suunnilleen koko maalaamo ennen kuin voi vaihtaa vaikkapa sinisestä valkoiseen.
    Siksi ihan yhta pientä nippeliä ei välttämättä kukaan halua maalata, tai sitten siitä pitäs pyytää niin helvetinmoinen hinta ettei kukaan siihen lähde.

    Yks vaihtoehto on, että jos on aikaa ootella, niin kysäise joltain maalaamolta että voisko kamat jättää sinne seisomaan ja ne maalais ne sitten kun on sopiva väri päällä. Suuret teollisuusmaalaamot voi kyllä unohtaa, ellei siellä ole tuttua maalaria töissä. PK seudulta en kyllä osaa äkikseltään sanoa mitään putiikkia...

    Uunitus tekee vähän sitten lisää hintaa märkään verrattuna. Jos on paksua rautaa, niin sitä pitää korventaa kauemmin.

    Rasvaa ei sitten saa olla tippaakaan siinä maalattavassa kappaleessa. Ei edes "väärällä puolella", kun se kuumetessaan levittäytyy joka koloon ja sitä kautta maalin alle -> maali irtoaa lastuina. Tinnerillä ja ultraäänellä noita on pesty. Hiekkapuhalluskin on ihan ok.
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    katso YV.
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    RockHQ, vastasin... Kiitoksia tiedoista, täytynee ruveta noita firmoja soittelemaan läpi. Mutta kai joku on pulverimaalauttanut osia pk-seudulla ilman suhteita johonkin maalariin/maalaamoon? Eli vihjeitä firmoista otetaan edelleen kiitollisena vastaan, ja hintaesimerkkejä saa kertoa, mulla kun ei siis ole mitään hajua mitä pulverimaalaus kustantaa. Niin siis mustalla maalauksesta on kysymys...
     
  5. 6.2

    6.2 1st gear

    hiekkapuhallus melkeimpä vaaditaan,koska vanhaa maalia(märkämaalia) ei kappaleeseen saa jäädä,koska se ei kestä uunitusta.se värinvaihto riippuu kyllä paljon käytössäolevista laitteista,mutta ei siinä 5min kauempaa mene.nimenomaan tämä onnistuisi parhaiten jos sulla olisi joku tutuntuttu juuri sellaisessa"suuressa teollisuusmaalaamossa"töissä,tulee äkkiä hintaa jos lähtee noin pientä sarjaa maalauttamaan.
     
  6. Pietu

    Pietu Gearhead

    Kuopiossa makso mopen k-palkin, tukivarsien ja muiden hilppeiden hiekkapuhallus ja jauhemaalaus 100 euroo. Riippu toi hinta väristä ja siitä kuinka paljon joutuuvat suojaamaan osia.
     
  7. ToniR

    ToniR Gearhead

    Kysyin noin vuosi sitten Pulverimaalamo Rekilältä peltivanteiden puhallusta ja pulverimaalausta. Hinta-arvio oli 100€.
    Sijainti ei tosin ole kirkonkylällä, vaan Kotka-Hamina -välimaastossa.
    http://www.pulverimaalaamo.fi/
     
  8. Micky

    Micky Gearhead

    pulverlack nimistä on ainakin jauhe millä aikoinaan töissä moisessa maalaamossa maalailtiin...ja googlettamalla löyty lisää
     
  9. Raider

    Raider 1st gear

    Laitoin yv:tä
     
  10. vile

    vile 1st gear

    Kysele esim.Virkkalas Presso center maalaa vanteit broidi maalautti eikä ollu pahan hintanen. Muistaakseni. :odroll:
     
  11. vw79

    vw79 3rd gear

    löytyykös oulusta tai lähistöltä näitä palveluja?
     
  12. jannis

    jannis Gearhead

    pulverimaalausta

    Mulla on tuttu Hollolassa jolla on pieni jauhemaalaamo. Olen joskus jotain osia maalauttanu kääretortun hinnalla. Kaverini maalautti siellä talonsa rännit ja ikkunapellit ja hyvin on kestäny. Täytyy vaan odottaa, että tulee sopiva väri linjalle, niin edullisesti pääsee. Maalin kestävyys riippuu ihan siitä, miten puhdas pohja on. Jos osat on ruosteisia, niin lilluta osia vähän aikaa suolahapossa ja sen jälkeen huuhtele huolellisesti juoksevassa vedessä, niin maali pysyy varmasti. Suolahappoa saa aika edulliseen litrahintaan esim. apteekista. Varmaankin myös maatalousliikkeet myy sitä. Pistä tiedustelut yv:nä, niin sovitaan.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kiitoksia kaikille vastanneille, YV:lläkin lähestynyt mua jo moni... Ne joille en ole vielä vastaillut, vastaan paremmalla ajalla.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jees, hyviä neuvoja ja vinkkejä on tullut paljon, täytyy ruvet tässä soittelemaan maalamoja lävitse pikkuhiljaa... Kiitoksia vielä kerran kaikille vastaajille, apu on ollut suuri!
     
  15. lehmikangas

    lehmikangas 1st gear

    Löytyy. Haukiputaalla on ainakin yks paikka. Muitakin on, mutta se oli edullinen. Ei kun eniroa tms selaamaan.

    EDIT: oliskohan ollut tämä:

    Oulun Jauhemaalaus

    Annalankankaantie 6 90830 HAUKIPUDAS
    Puh: 08-5402466 0400-906848
    Fax: 08-5402673
     
  16. smuige

    smuige Gearhead

    multakin ääni pulverille, kestää ja on halpaa. Kaarinas Jautekillä maksoi neljän vanteen maalaus 20e :eek: , sil ei saa edes hyvää maalia kaupasta...
     
  17. MuscTor

    MuscTor Gearhead

    Laitetaanpa samaan kasaan saman asian kanssa Turun sudulla asusteleville:

    Itse käytin Fordista sekalaisen kasan hilppeitä Piikkiön Tuotemaalauksessa ("virallinen" nimi lienee Teollisuustuote ja -maalaus Oy).

    http://tuotemaalaus.com/

    Pistetäänpä vielä vähän kokemuksia hommasta.
    - Toimitusaika oli vähän toista viikkoa. Vaihtelee vähän käynnissä olevista hommista riippuen viikosta kahteen, kannattaa kysellä kulloinenkin tilanne. Pitkät sarjat ja värinvaihdot vaikuttavat asiaan (ja hintaan).
    - Puulaaki oli tuommoinen pienehkö talo, joka ei ylenkatso harrastajienkaan tuomisia, kaikki tehdään. Firmalla paljon kokemusta esim. moottoripyörien runkojen maalauksista ja myös autonosista.
    - Pohjakäsittelyksi hiekkapuhallus suositeltavin, pääasia, että ruoste ja rasva pois. Öljyä, rasvaa yms. ei saa olla, koska prosessin lämpötila käy useassa sadassa asteessa uunitusvaiheessa ja kaikenmoinen rasva lähtee kyllä liikkeelle pilaten maalauksen.
    - Tietenkin kaikki lämmölle herkkä tavara kuten kumipuslat ja muovikilkkeet pois, jos ei mahdollista niin maalattava muilla keinoin.
    - Mieti suojattavat osat. Esim. kierteet, laakeripinnat, kartioliitokset jne. Käy nämä läpi osia viedessäsi tai merkkaa suojattavat kohdat jollakin. Firma suojaa ennen maalausta tällaiset kohdat lämmönkestävällä erikoisteipillä, joten jos tällaista ei ole itsellä käytössä, turha teippailla itse kotona ensin. Suojausten määrä vaikuttaa tietysti hintaan, joten nuuka mies hankkii teippiä itse, käy läpi suojauksen teon firman kanssa ja teippaa... Pulveroitu pinta on niin kova, että maalinpoisto esim. kierteistä on kova homma, joten paneudeu suojaukseen asian vaatimalla hartaudella. Itsellä oli jäänyt spindelin kartioreiät (mihin pallonivelet tulevat) suojaamatta, joten hioin Dremelillä jälkeenpäin.
    - Värivalikoimaa oli ko. firmassa RAL-karttojen mukaan. Tavallisimmissa väreissä lienee neuvoteltavissa joku mahdollisesti samalla värillä muutenkin maalattava erä, johon voisi satsinsa sijoittaa. Vaikuttaa hintaan, toimitusaika ei sitten välttämättä sovi kiireiselle miehelle... Valitsemani puolikiiltävä musta oli juuri sitä mitä tilasinkin ja jälki oli todella ammattimainen.
    - Hinta koostuu aloituskustannuksista, suojausten määrästä ja tietenkin maalattavan pinnan määrästä (eli arvatenkin siis perstuntumayhdistelmä kappaleen määrää, kokoa ja "vittumaisuusastetta"). Yhtä kahta kikkaretta kerrallaan ei kannata viedä, mitä isompi satsi, sitä halvempi/kalikka. Itse vein farkku-Audin peräkontillisen (takaselkänojat käännettyinä) sekalaista osaa vaihteistopalkista tukivarsiin, jarrukilpiin yms., mukana myös pultteja ja prikkoja sekä lihalaatikollinen kaverinkin osia. Koko satsi maksoi 150 erkkiä, mikä oli mielestäni varsin kohtuullinen.
     
  18. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mitä enemmän kuulen kommenteja jauhemaalauksesta sitä enemmän vakuutun sen hyvyydestä, vaikuttaa siltä että jos vaan mahdollista niin muulla kun jauheella ei edes kannata maalata... Eräällä jenkkiläisellä Nova-foorumilla eräs kundi kertoi ajaneensa pulverimaalatuilla hihnapyörillä 5000 mailia, eikä väri ollut hihnojen urista edes himmentynyt!
     
  19. Anttiv8

    Anttiv8 1st gear

    Kyseleppäs ihan huviksesi ammattikoululta yleensä jokaisessa amiksessa on tollaset laitteet,tai ainakin mun aikana oli koska pulverimaalaustakin opetettiin.Eikä varmasti ole kalliit hinnat ja tololaset osat osaa maalata sillä systeemillä vähän kokemattomampikin.Se on meinaa aika yksinkertaista puuhaa!!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jep.
    Maalautin viime keväänä ylä ja alatukivarret + jarrukilvet Camaroon. Hinta oli 20e. Suurin hämmästys tuli kuitenkin siinä vaiheessa kun kasasin tukivarsia ja jousia paikalleen ja ne oli vähän enemmän kuin nihkeät sovitukset. Suomalais-ugrilaisten voimasanojen kaikuessa tallissa, annoin alatukivarrelle nylon-vasaraa ns. koko sydämestäni. Ainoa paikka joka sai kipeää oli minun olkavarsi. Tukivarsi meni siistin näköisenä, ilman maalin halkeamia, paikalleen.

    Nyt on seuraava hard core testi alkamassa, eli poitsuni karting auton alsa-mangesium vanteet piti saada mustaksi koska kuskin mielestä mattamusta on ainoa race-väri vanteessa. Vanteet ovat parhaillaan pulveroitavana. Odotan mielenkiinnolla miltä ne näyttävät ensi syksynä kun kesä on oltu radalla ja ne on saaneet kipeää kanttareista ja muista autoista.
     

Kerro tästä muillekin!