SBF kansien erot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Fairlane69, 12.6.2006.

  1. Fairlane69

    Fairlane69 1st gear

    Voisko joku viisaampi valottaa vähän eri aikakauden kansien eroja, esim. palotilojenkokoja, saastepaakkuja ja muita mitä noissa on. Kiitos!
     
  2. Mosse

    Mosse Gearhead

    hmm... Aika laaja kysymys.. valotan nyt mitä hatusta tulee, muut korjatkoon... Saaste-ajan kansista en oikein tiedä, mutta kansi aihiot ei kustannuksena töihin ja hiluihin verrattuna ole iso kustannus, eli ei kannata vaivautua?

    65-68 289 kannet...58cc Hyviä aihioita, pienet venttiilit, pienet palotilat. Näistä saa uusilla venttiileillä ja porttaamalla hyvät kannet.. Tosin maksaa lähes uusien alumiinisien verran jos tehdään kunnolla... Näihin kannattaa Screw-in-studit laittaa jos nokka on hiemankin alkuperäistä jäykempi, 289 HiPo kansissa vakiona.

    -69-71 351w kannet... 62cc hieman isommat palotilat, muttei liian isot, hyvät aihiot, jos hyvä kuntoiset, "pärjää" orgis venttiileillä, 1,84 ja 1,56(Yleensähän näihin vaihdetaan 1,9 ja 1,6 venat...) , kunhan sorvaa sen pako kanavan auki, eli vinkulla rankasti pakokanavasta ohjuri ja sen jälkeinen patti kokonaan pois. 351 kannet on paksummilla pulteilla kiinni, eli joko pultit vaihtoon tai keskittävät sovitusprikat kaupasta Itsellä on tämmöset kiinni jäykemmillä jousilla ja Cranen retainereilla, ja 280H Magnum-nokan kanssa hyvin rokkaa... Dyno käyrää tosin saa vasta ensi viikolla.

    -E7TE Kannet, eli -87 valua. Hyvät ja erittäin edulliset kannet aihioiksi, eli porttaus ohjeita on netti pullollaan.

    Ford SVo kamat:

    -GT40p, virtaavat parhaiten tehtaan rautakansista, pakosarjat vaan ei sovi samat kuin muihin, eli vaikea löytää...

    -GT40, LeMans kilpurin mukaan nimetyt 289 kannet, ja myöhemmin SVo:n viri kannet:

    -3002Y +40hp E7TE kansiin verratuna orgis 302 koneessa..
    -302X +65hp

    AFR165 /185 +100 orgiksiin....

    ... muut jatkakoon ja korjatkoon, tästä on hyvä jatkaa...
     
  3. HT

    HT Gearhead

  4. HT

    HT Gearhead

  5. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Mosse antoi hyvän alustuksen. Valukoodeja kansille on pelkästään vuosille 62-80 luokkaa 40, eli aika pitkä litania tulisi, kun niitä lähtisi selittämään. Hei tätä on foordismi, mikä yhteensopivuus.

    Venakoneistojen pääerot: alkuun keinun kiinnitys oli studi+mutteri; -66½ tönäri ohjasi keinua, eli kansissa kapea koneistettu rako. 66½- keinun venan päässä ura, eli vena ohjasi keinua, tönärin reikä iso. 68½-studiin tuli stoppi keinulle, eli venasäätö tönärin pituudella. -78 tuli pedestaalikeinut, eli keinuvivupari oli sellaisessa peltilätkässä ja kiinnitys pultilla.

    HiPo-kansissa samat venat ja kanavat kuin LoPo-kansissakin, eli jätetään ne noille entisöijille. Noista välivuosista ei juuri mairittelevaa sanottavaa ole, huonoimmat ovat vuosilta 77 - 86 (koodit D7 - E6), kun puhutaan Musseista. Muissa Fordeissa huonoja kansia saattoi olla pidempäänkin eikä se -87 Mustangien truckki-E7TE niin hyvä ole, että niitäkään kannattaisi erityisesti metsästää.

    351W-kansissa säilyi palotilat ja venat muistaakseni vuoteen 76. 77 palotilat poksahti 60->69cc ja venat pienenivät samoiksi kuin 302.

    Vakiorautakansiin ei minusta kannata rahaa laittaa kiinni, mutta omaa harrastusaikaa käyttämällä niistäkin saa hyviä. Tiedän yhden pikkulohkon, josta lähti AFR185-kansilla 410hp ja omalla kairauksella 380hp. Vakiokansista ainoastaan GT40P-kannet ovat sellaisia, että voisi jotain järkeä olla niitä rahalla ostaa. Tietty, jos on hyviksi todetut tehdyt kannet, niin mikäs siinä, mutta vakiorautakansien arvo on aika heikko. Vakiokansien pakokanavat ovat niin persikasta, ettei niitä juurikaan huonommaksi voi saada millään sinne mahtuvalla työkalulla. Omasta viisaudesta mitään sano, mutta itsekin vähän sipistelin niitä ilmapumpun pahkoja pois ja avarsin pakokanavan ulostuloa D-muotoon, kun sattui kone olemaan irti. Dynokäppyrästä voi arvioida, että ehkä vähän sai vääntökäyrän tippumista rajoitettua tuolla päälle 5000rpm.

    Tuolla koottu eri lähteistä virtaustietoja
    http://www.jason.fletcher.net/tech/flow ... stiron.htm

    Niin tuossa puhuttiin 289-302-5.0L-351W -vakiokansista, Clevelandit ovat sitten oma lukunsa.

    Eli seuraavaksi vähän tarkempaa kysymystä. Käytä myös hakua tuolla mussekerhon moottori-palstalla, siellä näitä on virtuaalipäristelty enemmänkin.
     
  6. Fairlane69

    Fairlane69 1st gear

    Oisko miten iso urakka sovittaa cleven kannet windsoriin? Kokemuksia?
     
  7. Foorti

    Foorti Gearhead

  8. Mosse

    Mosse Gearhead

    90-luvullahan näitä street-Boss-koneita tehtiin, eli 302:n päälle cleven kannet ja B&A:n sovitus imusarja... Sanoisin ettei kannata...

    Jos haluaa cleven kannet, niin miksei Cleven lohkoa...
     

Kerro tästä muillekin!